Kerkverlating

-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

eilander schreef: Ik vind het echter moeilijk worden als je - als ik je wijs op preken die wel in de lijn van de oude predikanten van de GB staan - je dan niet meer kan benoemen als 'dat je er toch iets in mist'.
Ik vraag me dan steeds af: wat wil je nu eigenlijk horen? Iets positiefs over de prediking die er ondanks alles nog mag zijn, is een aanval op de echte bevinding...

Sorry, ik kon het even niet laten om wat fel te reageren.
Ik zou hier nog even op willen terugkomen omdat ik denk dat mijn vorige reactie onvoldoende was.
Hier gaat het niet zozeer om preken die een leugenleer verkondigen. Vaak is het wel 100 % waarheid.
Maar het lijken dan toch meer voorwerpelijke preken dan onderwerpelijke preken. De innerlijke zielenwegen worden daar niet verklaard. Dat is een verschil dat zeker niet ieder op kan luisteren. Ik ook niet altijd, daarom is het nog een grote zaak als er nog onderwijzers zijn die de weg bekwamelijker kunnen verklaren en uitleggen zoals Aquilla en Priscilla.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ebenhaezer
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 jul 2015, 12:28

Re: Kerkverlating

Bericht door ebenhaezer »

-DIA- schreef:
eilander schreef: Ik vind het echter moeilijk worden als je - als ik je wijs op preken die wel in de lijn van de oude predikanten van de GB staan - je dan niet meer kan benoemen als 'dat je er toch iets in mist'.
Ik vraag me dan steeds af: wat wil je nu eigenlijk horen? Iets positiefs over de prediking die er ondanks alles nog mag zijn, is een aanval op de echte bevinding...

Sorry, ik kon het even niet laten om wat fel te reageren.
Ik zou hier nog even op willen terugkomen omdat ik denk dat mijn vorige reactie onvoldoende was.
Hier gaat het niet zozeer om preken die een leugenleer verkondigen. Vaak is het wel 100 % waarheid.
Maar het lijken dan toch meer voorwerpelijke preken dan onderwerpelijke preken. De innerlijke zielenwegen worden daar niet verklaard. Dat is een verschil dat zeker niet ieder op kan luisteren. Ik ook niet altijd, daarom is het nog een grote zaak als er nog onderwijzers zijn die de weg bekwamelijker kunnen verklaren en uitleggen zoals Aquilla en Priscilla.
Dia, ik ben bang dat je het niet aandurft om een aantal preken te beluisteren van bijv Ds Lohuis, Ds Stelwagen, dan praat je namelijk wel anders.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef: Ik vind het echter moeilijk worden als je - als ik je wijs op preken die wel in de lijn van de oude predikanten van de GB staan - je dan niet meer kan benoemen als 'dat je er toch iets in mist'.
Ik vraag me dan steeds af: wat wil je nu eigenlijk horen? Iets positiefs over de prediking die er ondanks alles nog mag zijn, is een aanval op de echte bevinding...

Sorry, ik kon het even niet laten om wat fel te reageren.
Ik zou hier nog even op willen terugkomen omdat ik denk dat mijn vorige reactie onvoldoende was.
Hier gaat het niet zozeer om preken die een leugenleer verkondigen. Vaak is het wel 100 % waarheid.
Maar het lijken dan toch meer voorwerpelijke preken dan onderwerpelijke preken. De innerlijke zielenwegen worden daar niet verklaard. Dat is een verschil dat zeker niet ieder op kan luisteren. Ik ook niet altijd, daarom is het nog een grote zaak als er nog onderwijzers zijn die de weg bekwamelijker kunnen verklaren en uitleggen zoals Aquilla en Priscilla.
Ja juist, dit soort reacties bedoel ik.
Laat ik nogmaals (te) scherp reageren: geef mij een preek waarin het hart van God verklaard wordt (hoewel we de Heere nooit zullen kunnen begrijpen) liever dan een preek die alleen het hart van Gods volk verklaart.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

ebenhaezer schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef: Ik vind het echter moeilijk worden als je - als ik je wijs op preken die wel in de lijn van de oude predikanten van de GB staan - je dan niet meer kan benoemen als 'dat je er toch iets in mist'.
Ik vraag me dan steeds af: wat wil je nu eigenlijk horen? Iets positiefs over de prediking die er ondanks alles nog mag zijn, is een aanval op de echte bevinding...

Sorry, ik kon het even niet laten om wat fel te reageren.
Ik zou hier nog even op willen terugkomen omdat ik denk dat mijn vorige reactie onvoldoende was.
Hier gaat het niet zozeer om preken die een leugenleer verkondigen. Vaak is het wel 100 % waarheid.
Maar het lijken dan toch meer voorwerpelijke preken dan onderwerpelijke preken. De innerlijke zielenwegen worden daar niet verklaard. Dat is een verschil dat zeker niet ieder op kan luisteren. Ik ook niet altijd, daarom is het nog een grote zaak als er nog onderwijzers zijn die de weg bekwamelijker kunnen verklaren en uitleggen zoals Aquilla en Priscilla.
Dia, ik ben bang dat je het niet aandurft om een aantal preken te beluisteren van bijv Ds Lohuis, Ds Stelwagen, dan praat je namelijk wel anders.
Nee hoor, daarvan zegt DIA hetzelfde, weet ik uit ervaring.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef: En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
Wat zegt dat?
Dat de vergelijking tussen PKN en RKK en die tussen Reformatie en Afscheiding absoluut niet op gaat.
Maar wat zegt het over de kerk zelf?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door Mara »

eilander schreef:
ebenhaezer schreef: Dia, ik ben bang dat je het niet aandurft om een aantal preken te beluisteren van bijv Ds Lohuis, Ds Stelwagen, dan praat je namelijk wel anders.
Nee hoor, daarvan zegt DIA hetzelfde, weet ik uit ervaring.
Ja, die ervaring heb ik ook. :)
Een prediker kan niet zo snel de toets der kritiek doorstaan bij DIA. Maar ik begrijp dat grotendeels wel, al maakt dat wel dat je je eenzamer voelt dan nodig zou zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef: En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
Wat zegt dat?
Dat de vergelijking tussen PKN en RKK en die tussen Reformatie en Afscheiding absoluut niet op gaat.
Maar wat zegt het over de kerk zelf?
Helaas niets.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkverlating

Bericht door Sheba »

Misschien dat waarheid naast de leugen mag blijven bestaan?
En dat daarom dus niemand de kerk wordt uitgezet?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

Sheba schreef:Misschien dat waarheid naast de leugen mag blijven bestaan?
En dat daarom dus niemand de kerk wordt uitgezet?
Klopt helaas. Wist je ook al denk ik...
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kerkverlating

Bericht door Mannetje »

En dan kun je denken: wat erg dat leugen mag klinken. En dat is het.
Je kunt ook denken: goed en gelukkig dat de waarheid mag klinken. En dat is het.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:En dan kun je denken: wat erg dat leugen mag klinken. En dat is het.
Je kunt ook denken: goed en gelukkig dat de waarheid mag klinken. En dat is het.
En je kunt denken: dus mag ik niet weg. En zo is het (voor mij).
Je kunt ook denken: dus mag ik niet blijven. En dat respecteer ik.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:Misschien dat waarheid naast de leugen mag blijven bestaan?
En dat daarom dus niemand de kerk wordt uitgezet?
Klopt helaas. Wist je ook al denk ik...
Ja.. en ten diepste geld dit niet alleen voor de PKN hoor.
Maar ik maakte dit punt als reactie op het feit dat je suggereerde dat iedere afscheiding van een kerk geen legitieme reden heeft. Omdat zoals je zegt niemand eruit wordt gezet vanwege bijbelse prediking.
Maar als het voor een kerk kennelijk niet uitmaakt dat waarheid of leugen naast elkaar staan... zal je alles kunnen zeggen.
Maar of dat een positief iets is, valt te betwijfelen.

En dan kom je weer bij de bewuste artikelen uit een andere discussie... waar juist gezegd wordt van alle valse leringen weg te blijven ( vrij vertaald)

En nu pakte ik de PKN, omdat je zelf dat voorbeeld gaf.
Maar als in wat voor kerk dan ook naast elkaar mag staan bijv; het is enkel de rechtvaardiging van de goddeloze t.o. bijv. De rechtvaardigmaking van godvrezende kerkmens..( en ze kunnen dus niet beiden Bijbels zijn). moeten we dan ook niet spreken over waarheid naast leugen?
En is dat dan ten diepste niet iets verschrikkelijks? Dat het kennelijk is waarheid en leugen i.p.v. Waarheid of Leugen. Dan zit er toch iets ontzettends scheef, in heel kerkelijk Nederland?
En heeft het ruimte voor een bijbelse prediking in een kerk toch geen waarde?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door Sheba »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:Misschien dat waarheid naast de leugen mag blijven bestaan?
En dat daarom dus niemand de kerk wordt uitgezet?
Klopt helaas. Wist je ook al denk ik...
Ja.. en ten diepste geld dit niet alleen voor de PKN hoor.
Maar ik maakte dit punt als reactie op het feit dat je suggereerde dat iedere afscheiding van een kerk geen legitieme reden heeft. Omdat zoals je zegt niemand eruit wordt gezet vanwege bijbelse prediking.
Maar als het voor een kerk kennelijk niet uitmaakt dat waarheid of leugen naast elkaar staan... zal je alles kunnen zeggen.
Maar of dat een positief iets is, valt te betwijfelen.

En dan kom je weer bij de bewuste artikelen uit een andere discussie... waar juist gezegd wordt van alle valse leringen weg te blijven ( vrij vertaald)

En nu pakte ik de PKN, omdat je zelf dat voorbeeld gaf.
Maar als in wat voor kerk dan ook naast elkaar mag staan bijv; het is enkel de rechtvaardiging van de goddeloze t.o. bijv. De rechtvaardigmaking van godvrezende kerkmens..( en ze kunnen dus niet beiden Bijbels zijn). moeten we dan ook niet spreken over waarheid naast leugen?
En is dat dan ten diepste niet iets verschrikkelijks? Dat het kennelijk is waarheid en leugen i.p.v. Waarheid of Leugen. Dan zit er toch iets ontzettends scheef, in heel kerkelijk Nederland?
En heeft het ruimte voor een bijbelse prediking in een kerk toch geen waarde?
En dan nog een toevoeging..
Wanneer er gezegd werd dat het een valse leer is tegen die ander. Zou er dan nog steeds ruimte zijn voor een Bijbelse prediking?
Of zijn we al zo gewend aan alles naast elkaar laten staan, dat het niet meer gedurfd of gezien wordt?

Reformatie begint altijd van binnenuit. Maar zodra dat gaat gebeuren... dan is men niet meer zoveel ruimte hoor. Kijk wat er met Luther gebeurde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

Sheba schreef:En heeft het ruimte voor een bijbelse prediking in een kerk toch geen waarde?
Ik haal dit zinnetje er even uit, maar eerst reageer ik op je beide postings in z'n geheel. Je spreekt een zorg uit die ik deel. Het is helemaal niet positief natuurlijk, dat dominee X de zuivere waarheid mag verkondigen, terwijl een kerk verderop dominee Y het tegendeel mag vertellen. Dat is heel ernstig, ik doe er niets aan af.
Ik zou alleen niet dit laatste zinnetje durven nazeggen. In Athene waren ze er ook altijd op uit om wat nieuws te horen, en zo wilden ze Paulus ook best wel eens horen; dan hoorden ze weer eens wat nieuws, interessant!
Dat de volgende dag er weer heel andere dingen interessant waren, is natuurlijk heel erg.
En toch... er waren een paar mensen die het evangelie hebben geloofd, tot eeuwige zegen! En daarom denk ik dat je niet mag zeggen dat bijbelse prediking geen waarde heeft.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:En heeft het ruimte voor een bijbelse prediking in een kerk toch geen waarde?
Ik haal dit zinnetje er even uit, maar eerst reageer ik op je beide postings in z'n geheel. Je spreekt een zorg uit die ik deel. Het is helemaal niet positief natuurlijk, dat dominee X de zuivere waarheid mag verkondigen, terwijl een kerk verderop dominee Y het tegendeel mag vertellen. Dat is heel ernstig, ik doe er niets aan af.
Ik zou alleen niet dit laatste zinnetje durven nazeggen. In Athene waren ze er ook altijd op uit om wat nieuws te horen, en zo wilden ze Paulus ook best wel eens horen; dan hoorden ze weer eens wat nieuws, interessant!
Dat de volgende dag er weer heel andere dingen interessant waren, is natuurlijk heel erg.
En toch... er waren een paar mensen die het evangelie hebben geloofd, tot eeuwige zegen! En daarom denk ik dat je niet mag zeggen dat bijbelse prediking geen waarde heeft.
Voor de kerk (instituut) heeft de Bijbelse prediking geen waarde.
Dat bedoel ik te zeggen.
Bijbelse prediking op zich heeft uiteraard oneindig veel waarde...

En als kerk heb je verantwoording naar de mensen toe. Om ze te onderwijzen. Niet met onwaarheden. Maar met de Waarheid.
En als diezelfde kerk met “gemak” twee tegengestelde dingen laat verkondigen als zijnde de waarheid, ben je niet getrouw in het onderwijzen van de Waarheid. En laat je zien dat voor jou als instituut niet de Waarheid de hoogste waarde heeft, maar een idee, of een gevoel , de maatschappij, de medemens of wat dan ook. Maar niet de Waarheid.
Dat had het voor Luther bijvoorbeeld wel. En Guido de Bres etc.


En Paulus sprak niet in een instituut kerk van Athene...
Athene had zelfs niet de intentie om de Bijbelse Waarheid te doen horen. Daar hadden ze de opdracht niet voor. Het was niet eens hun wens...
Ze hadden velen goden. En er was ook nog de onbekende god....
Paulus was daar te gast. En heeft daar rijk mogen preken...(niet in een kerk)
En dat is tot zegen geweest.
Laatst gewijzigd door Sheba op 06 feb 2018, 19:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie