Kerkverlating

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
eilander schreef:Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
Men had in 1834 het spoor dat Kohlbrugge wees, moeten volgen meen ik.
En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
In de Augustijnse traditie zijn er nog genoeg 'reformatische' roomsen overgebleven. We kennen hun namen niet, omdat die vergeten zijn. Ik denk ook aan Blaise Pascal.

Welk spoor wees Kohlbrugge in 1834?
Citaat uit Wikipedia: De kern van Kohlbrugge's leer (bedoeld wordt de Bijbelse leer) is dan ook: de gelovige is en blijft onheilig in zichzelf, maar is tegelijkertijd geheiligd in Christus. Door de evangelische radicaliteit hiervan werd Kohlbrugge niet gewaardeerd door de hoofdstroom van de 19e-eeuwse theologie. Wel vond hij weerklank bij gewone gelovigen in de rechterflank van de Hervormde kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
Men had in 1834 het spoor dat Kohlbrugge wees, moeten volgen meen ik.
En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
In de Augustijnse traditie zijn er nog genoeg 'reformatische' roomsen overgebleven. We kennen hun namen niet, omdat die vergeten zijn. Ik denk ook aan Blaise Pascal.

Welk spoor wees Kohlbrugge in 1834?
Nu zou ik in elk geval geen RKK-er weten die het zuivere Woord van God verkondigt in Nederland.
Kohlbrugge heeft zich, o.a. in zijn bekende brief aan Brummelkamp, verzet tegen de afscheiding. Hij wees (kort gezegd) erop dat ze geen stappen zelf moesten ondernemen maar moesten zien wat God zou doen. Hij schreef de brief trouwens in 1839.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
Men had in 1834 het spoor dat Kohlbrugge wees, moeten volgen meen ik.
En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
In de Augustijnse traditie zijn er nog genoeg 'reformatische' roomsen overgebleven. We kennen hun namen niet, omdat die vergeten zijn. Ik denk ook aan Blaise Pascal.

Welk spoor wees Kohlbrugge in 1834?
Citaat uit Wikipedia: De kern van Kohlbrugge's leer (bedoeld wordt de Bijbelse leer) is dan ook: de gelovige is en blijft onheilig in zichzelf, maar is tegelijkertijd geheiligd in Christus. Door de evangelische radicaliteit hiervan werd Kohlbrugge niet gewaardeerd door de hoofdstroom van de 19e-eeuwse theologie. Wel vond hij weerklank bij gewone gelovigen in de rechterflank van de Hervormde kerk.
Wat bedoel je hier nu mee in dit verband?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:
eilander schreef:Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
Men had in 1834 het spoor dat Kohlbrugge wees, moeten volgen meen ik.
En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
In de Augustijnse traditie zijn er nog genoeg 'reformatische' roomsen overgebleven. We kennen hun namen niet, omdat die vergeten zijn. Ik denk ook aan Blaise Pascal.

Welk spoor wees Kohlbrugge in 1834?
Citaat uit Wikipedia: De kern van Kohlbrugge's leer (bedoeld wordt de Bijbelse leer) is dan ook: de gelovige is en blijft onheilig in zichzelf, maar is tegelijkertijd geheiligd in Christus. Door de evangelische radicaliteit hiervan werd Kohlbrugge niet gewaardeerd door de hoofdstroom van de 19e-eeuwse theologie. Wel vond hij weerklank bij gewone gelovigen in de rechterflank van de Hervormde kerk.
Wat bedoel je hier nu mee in dit verband?
Hij was recht door zee, nam Gods Woord als enig richtsnoer, en dat paste niet in de hoofdstroom van de Hervormde Kerk. Dit tot groot verdriet van degenen die een rechte prediking voorstonden: De rechterflank in de Nederlandse Hervormde Kerk. Hij werd dan wel niet uitgeworpen, maar wel afgewezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef: Ik trek me terug uit dit topic want is niet in redelijkheid te praten.
;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:
-DIA- schreef: Ik trek me terug uit dit topic want is niet in redelijkheid te praten.
;)
Begrijpt u me? Weet u wat ik denk? Denk er maar eens een paar uurtjes over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door Cirdan »

eilander schreef:Welke rechtzinnige predikers zijn in de RKK achtergebleven dan?
Men had in 1834 het spoor dat Kohlbrugge wees, moeten volgen meen ik.
En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
Uitgeworpen niet, maar enkele proponenten die onverkort Bijbels preken worden meermaals niet toegelaten tot het predikambt.
Gelukkig mogen ze Gods Woord nog wel van de kansels laten klinken.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerkverlating

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Vorst schreef:
-DIA- schreef: Ik trek me terug uit dit topic want is niet in redelijkheid te praten.
;)
Begrijpt u me? Weet u wat ik denk? Denk er maar eens een paar uurtjes over.
Hij begreep je wel, hij had alleen gelezen dat je je terugtrok uit dit topic "want is niet in redelijkheid te praten". En floep, daar is 'ie weer :wiz
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Vorst schreef:
-DIA- schreef: Ik trek me terug uit dit topic want is niet in redelijkheid te praten.
;)
Begrijpt u me? Weet u wat ik denk? Denk er maar eens een paar uurtjes over.
Hij begreep je wel, hij had alleen gelezen dat je je terugtrok uit dit topic "want is niet in redelijkheid te praten". En floep, daar is 'ie weer :wiz
Waarde vriend,
Begrijpt u het echt niet? Ik ben te zwak om vragen en opmerkingen onbeantwoord te laten. Ik acht zoiets onbeschoft en onpasselijk. Houdt daar even rekening mee. Weet u dat u ook zelf medeschuldig staat aan de moedeloosheid die me bij tijden aangrijpt? Er worden opmerkingen gemaakt. Ik weerleg iets, of vraag iets, en er wordt niet meer geantwoord. Soms zijn we (heel vaak zelfs) lijken we dicht bij het doorstoten tot de kern te zijn. En dan, juist dan ketst het af. Altijd als het om de bevindelijke gangen gaat. Dat verwacht je dan niet altijd op een forum dat zich nadrukkelijk zegt te gronden op de drie Formulieren van Enigheid en in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Dan mag je toch terugvallen op de basis van dit forum? Of niet dan? Of laten wij ons onze belijdenis ontfutselen? Nee toch? Of wel? Er staan (door de jaren heen) nog vragen aan u gericht open, en als u zich juist op die punten dat we dicht bij een doorbraak zijn terugtrekt, dat juist maakt wel eens moedeloos. Begrijpt u? Tot zover mijn verantwoording in deze.
Een hartelijke groet van uw stadsgenoot die u het Allerbeste toewenst.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

Sorry DIA, maar je hebt nu echt overduidelijk zelf uitgelokt. Je noemde het niet voor niets de knuppel in het hoenderhok.
Vervolgens krijg je wat weerwoord (dat mag toch ook wel op een discussieforum) en dan stop je er weer mee.

Terug naar het topic waar het mee begon. Je vroeg daar om objectief naar de gegevens over Afscheiding te kijken. Vandaar dat ik bijvoorbeeld ook Kohlbrugge noemde, om het evenwicht te bewaren. Hij was namelijk een verklaard tegenstander van de Afscheiding als zodanig, maar niet (ik herhaal: niet) van de waarheid die toen door de afgescheidenen werd verdedigd.

Dan is het niet gepast om nu een ieder die een kritische vraag stelt, op voorhand te bestempelen als 'boos worden en verzetten tegen het bevindelijke aspect'. Notabene in dezelfde bijdrage als waarin je objectiviteit vraagt.

Natuurlijk ben ik niet objectief, als import-Gereformeerde-Bonder. En je kunt heus wel weten van mij dat er daar genoeg zorgen zijn, die je van mij ook best mag benoemen. Ik vind het echter moeilijk worden als je - als ik je wijs op preken die wel in de lijn van de oude predikanten van de GB staan - je dan niet meer kan benoemen als 'dat je er toch iets in mist'.
Ik vraag me dan steeds af: wat wil je nu eigenlijk horen? Iets positiefs over de prediking die er ondanks alles nog mag zijn, is een aanval op de echte bevinding...

Sorry, ik kon het even niet laten om wat fel te reageren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Sorry DIA, maar je hebt nu echt overduidelijk zelf uitgelokt. Je noemde het niet voor niets de knuppel in het hoenderhok.
Vervolgens krijg je wat weerwoord (dat mag toch ook wel op een discussieforum) en dan stop je er weer mee.

Terug naar het topic waar het mee begon. Je vroeg daar om objectief naar de gegevens over Afscheiding te kijken. Vandaar dat ik bijvoorbeeld ook Kohlbrugge noemde, om het evenwicht te bewaren. Hij was namelijk een verklaard tegenstander van de Afscheiding als zodanig, maar niet (ik herhaal: niet) van de waarheid die toen door de afgescheidenen werd verdedigd.

Dan is het niet gepast om nu een ieder die een kritische vraag stelt, op voorhand te bestempelen als 'boos worden en verzetten tegen het bevindelijke aspect'. Notabene in dezelfde bijdrage als waarin je objectiviteit vraagt.

Natuurlijk ben ik niet objectief, als import-Gereformeerde-Bonder. En je kunt heus wel weten van mij dat er daar genoeg zorgen zijn, die je van mij ook best mag benoemen. Ik vind het echter moeilijk worden als je - als ik je wijs op preken die wel in de lijn van de oude predikanten van de GB staan - je dan niet meer kan benoemen als 'dat je er toch iets in mist'.
Ik vraag me dan steeds af: wat wil je nu eigenlijk horen? Iets positiefs over de prediking die er ondanks alles nog mag zijn, is een aanval op de echte bevinding...

Sorry, ik kon het even niet laten om wat fel te reageren.
Ik merk vaker dat u de laatste tijd wat feller lijkt. Ik me vergissen. Ik bedoel eenvoudig: Als je wat gevraagd wordt vind het passend om dan te antwoorden. Als het niet weet zeg dag: Ik weet het niet. Of: Ik ben het er niet mee eens. Maar probeer dan ook te zeggen waarom je het er niet mee eens bent. We hebben onze belijdenis waar we ons antwoord op mogen gronden en die toetsen aan de Schrift. Nu wil het geval dat onze belijdenissen jarenlang aan de Schrift getoetst zijn, En er is geen afwijking of on-Schriftuurlijke leer in bevonden.
Er waren er meer die tegen de Afscheiding waren. Maar toch zielsbevindelijk aan elkaar verbonden waren. Leem en ijzer hecht niet. Begrijpen we het?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 feb 2018, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkverlating

Bericht door refo »

De 'vaders der Afscheiding' waren alle geboren tussen 1801 en 1811. Nu zegt leeftijd misschien niet alles, maar nu zouden we zo'n beweging van twintigers en dertigers niet serieus nemen. Bovendien hebben ze de geest, genaamd 'afscheiding' uit de fles gelaten en die laat zich lastig terug stoppen. Het is een repeterende breuk geworden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkverlating

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De 'vaders der Afscheiding' waren alle geboren tussen 1801 en 1811. Nu zegt leeftijd misschien niet alles, maar nu zouden we zo'n beweging van twintigers en dertigers niet serieus nemen. Bovendien hebben ze de geest, genaamd 'afscheiding' uit de fles gelaten en die laat zich lastig terug stoppen. Het is een repeterende breuk geworden.
Wacht even, juist op jonge leeftijd is het Gods gewone tijd om mensen te bekeren... Of niet dan? Vaak voor je 20e jaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kerkverlating

Bericht door Sheba »

eilander schreef: En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
Wat zegt dat?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Kerkverlating

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef: En uit de PKN is tot op heden niemand uitgeworpen omdat hij onverkort Bijbels preekt.
Wat zegt dat?
Dat de vergelijking tussen PKN en RKK en die tussen Reformatie en Afscheiding absoluut niet op gaat.
Plaats reactie