Ik zou er ook niet gerust op zijn als het anders was. DIA heeft het niet over de werking van de heilige Geest, die in allerlei preken kan meekomen en dus ook niet voor iedereen hetzelfde is, en die je al helemaal niet met een kunstje kunt herhalen of ´opluisteren´zoals hij dat dan noemt.Mara schreef:Een tijdje geleden had ik een lezing beluisterd en de link doorgestuurd naar mijn zusje.Jantje schreef: Maar laten we oppassen dat we een afgod van onze bevindingen en ervaringen maken, al lijken ze nog zo rechtzinnig. We kunnen het niet met een beetje bevinding! Alleen Gods genade en Zijn dierbaar bloed reinigt ons van alle zonden. En dan vallen eigen bevindingen, leunsels, steunsels en wat dan ook volkomen weg.
Ze had hem zondag beluisterd en gisteravond belde ze me op.
Ze vroeg wat ik er nu zo bijzonder aan had gevonden?
Ik vond het zo herkenbaar en troostrijk, zei ik.
Zij zei: ik begrijp het niet, ik hoorde er geen bevinding in hoor.
Zij kent deze ds. persoonlijk en dat stond haar in de weg om "onbevooroordeeld" te luisteren, gaf ze eerlijk toe.
Dat kan dus ook in de weg staan.
In feite is het dan eigen schuld dat je bepaalde dingen niet hoort, die iemand anders wel hoort.
Het heeft ons beider ogen geopend. Gelukkig kunnen wij daar open over praten. Met begrip voor elkaar.
Maar het kan ook dat je het later niet meer hoort. Zij stuurde mij een link van een preek, die haar zo had getroffen.
Ik hoorde het niet, en zei haar dat eerlijk.
Ze luisterde nogmaals en hoorde het ook niet meer.
Ik denk dat we met ons eigen IK onszelf weleens flink in de weg kunnen zitten.
Hij heeft het over emotionele binding en spreekstijleffecten, die een bepaalde gemoedstoestand bewerkstelligen en zorgen voor een gedeelde band tussen spreker en luisteraar. Dat staat volkomen los van de heilige Geest.