Kerkverlating

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkverlating

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:
helma schreef:Maar is niet meer zo voedzaam....
Soms moet eten even staan om de smaak er goed door te laten trekken. Om maar in de beeldspraak te blijven.
En soms verlekker je jezelf al zonder ervan geproefd te hebben.
(~)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kerkverlating

Bericht door helma »

En soms denk je van te voren al dat je het toch niet lekker vindt.
Of je denkt dat iets voedzaam is omdat het zo lekker makkelijk weghapt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerkverlating

Bericht door refo »

Ik heb het niet over het meermalen houden van een preek ( Manna uitdelen), maar wat men met het gehoorde (Manna) doet. Brood van maken en zelf opeten.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kerkverlating

Bericht door Adagio »

In sommige gesprekken bemerk je soms, dat men het werk van Gods Geest recenseert, en voorspelt hoe die wind zal waaien. Maar zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

Adagio schreef:In sommige gesprekken bemerk je soms, dat men het werk van Gods Geest recenseert, en voorspelt hoe die wind zal waaien. Maar zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Een mooie vergelijking en een troost voor de eenvoudigen.

Maar aan welke kant van het gesprek zit jij, Adagio? Overkomt je dit oordeel, of is doe je er (onbewust) aan mee?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Kerkverlating

Bericht door Adagio »

Herman schreef:
Adagio schreef:In sommige gesprekken bemerk je soms, dat men het werk van Gods Geest recenseert, en voorspelt hoe die wind zal waaien. Maar zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
Een mooie vergelijking en een troost voor de eenvoudigen.

Maar aan welke kant van het gesprek zit jij, Adagio? Overkomt je dit oordeel, of is doe je er (onbewust) aan mee?
(was eigenlijk niet van belang geweest, maar goed:)
Ik kan nu met goed fatsoen niet meer ontkennen, dat ik ook aan het recenseren ben, Herman. En daarbij: ik ben zo arm als Job. Ik ben pas begonnen op dit forum. Ik ben er voor mezelf nog niet rijker van geworden. En by the way, juist op een forum waar het niet hoeft te gaan over het mooie weer, zoek ik naar een postje, waarin God het heeft gewonnen en de mens verloren. Nu bedenk ik dat het altijd goed is om Hem aan te prijzen; maar dat kunnen anderen vast beter. Dus, laat ik het houden bij het advies van Farao, toen Egypte honger had: Gaat tot Jozef, doet wat hij u zegt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerkverlating

Bericht door Herman »

Adagio schreef:Ik kan nu met goed fatsoen niet meer ontkennen, dat ik ook aan het recenseren ben, Herman. En daarbij: ik ben zo arm als Job. Ik ben pas begonnen op dit forum. Ik ben er voor mezelf nog niet rijker van geworden. En by the way, juist op een forum waar het niet hoeft te gaan over het mooie weer, zoek ik naar een postje, waarin God het heeft gewonnen en de mens verloren. Nu bedenk ik dat het altijd goed is om Hem aan te prijzen; maar dat kunnen anderen vast beter. Dus, laat ik het houden bij het advies van Farao, toen Egypte honger had: Gaat tot Jozef, doet wat hij u zegt.
Hier op het forum is altijd ruimte om je zegje te doen. Maar het kan uiteraard een andere reactie oproepen dan dat je denkt. In dit geval snapte ik je opmerking in relatie tot het onderwerp van dit topic niet.

Alleen als het in een discussie past, draag ik wel eens iets persoonlijks aan. Maar dat is meestal niet het geval.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kerkverlating

Bericht door Wandelende »

Adagio schreef:En daarbij: ik ben zo arm als Job.
Job had schatten in de hemel, schatten van grotere waarde dan zijn eigen aardse bezit.
(~)
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerkverlating

Bericht door s1051952 »

heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Kerkverlating

Bericht door heusden-op »

thuislezen met zoveel kerken waar de waarheid nog klinkt, vind ik het toppunt van arrogantie.
dam-leer
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kerkverlating

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:thuislezen met zoveel kerken waar de waarheid nog klinkt, vind ik het toppunt van arrogantie.
In dit topic kan je wat redenen lezen waarom mensen thuis lezen:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 39&t=13277
Thuis lezen kan je overigens niet gelijkstellen met kerkverlating.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerkverlating

Bericht door Delftenaar »

Maar het kan de stap wel kleiner maken.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kerkverlating

Bericht door Vorst »

Het is een letterlijke kerkverlating. En nog nooit is er een steekhoudende argumentatie voor gegeven.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kerkverlating

Bericht door Roos2017 »

Vorst schreef:Het is een letterlijke kerkverlating. En nog nooit is er een steekhoudende argumentatie voor gegeven.
Dat is wat anders. Persoonlijk zou ik zeker geen pleidooi houden voor thuis lezen.
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Kerkverlating

Bericht door zondaar »

heusden-op schreef:thuislezen met zoveel kerken waar de waarheid nog klinkt, vind ik het toppunt van arrogantie.
Ik heb ooit geleerd dat het gaat om 'de Geest Gods', is Die er nog in de kerken? Is Die er niet kan je een kerkbank verslijten, maar zal het je geen nut doen.
Plaats reactie