Kerkverlating

moderne gelovige

Kerkverlating

Bericht door moderne gelovige »

Voor degenen die niet zo veel krant hebben gelezen of radio geluisterd.
In het RD-interneteditie staat een uitgebreid dossier kerkverlating
Bijgewerkt tot en met het rapport wat het SCP deze week bekend heeft gemaakt.

Ben ik als halfbakken katholiek toch wel jaloers op op zo'n goede krant :mrgreen: maar dit even terzijde.

Overigens vind er ook in het katholicisme in Nederland een kaalslag plaats.
Op een "gewone" viering komen niet al te veel mensen laat staan jongeren af, althans niet in de parochie waar wij lid van zijn.
Komt nog bij dat er door het pastorale team een soort aktie is opgestart van: terug naar de beginwaarden: met nadruk op het Evangelie en de tradities. Maar het lijkt een averechts effect te hebben...

Hoe word er tegen kerkverlating aangekeken in reformatorische hoek? Merk jullie er iets van in familie of kennissenkring?
dossier kerkverlating
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Kerkverlating zie ik als een oordeel Gods dat over Nederland gaat. Maar in dat oordeel kan er ook een gelouterde 'rest' zijn, die het van de Heere alleen verwacht. Religie neemt af, maar zegt het alles over het ware geloof in God? Helaas is er ook veel verstarde traditie en onheilig activisme ter linker- en ter rechterzijde van allerlei kerken. Dat is een dubbel oordeel.

De ontzettende verruwing in Nl. (een land als Belgie is heilig t.o.v. Nl.) is hiervan ook een gevolg.
Petrus

Bericht door Petrus »

Vincent schreef:
De ontzettende verruwing in Nl. (een land als Belgie is heilig t.o.v. Nl.) is hiervan ook een gevolg.
Ben je dan wel eens in Wallonië geweest???????????

Wát een grafdelvers daar zeg.......je zou ze haast tezamen met de rotsen opblazen..................(hé daar kunnen we Spenk wel voor gebruiken :mrgreen: )
Petrus

Bericht door Petrus »

Vincent schreef:Kerkverlating zie ik als een oordeel Gods dat over Nederland gaat. Maar in dat oordeel kan er ook een gelouterde 'rest' zijn, die het van de Heere alleen verwacht. Religie neemt af, maar zegt het alles over het ware geloof in God? Helaas is er ook veel verstarde traditie en onheilig activisme ter linker- en ter rechterzijde van allerlei kerken. Dat is een dubbel oordeel..
Je ziet het zélfs in de traditionele "kerkdorpen" in de Bible Belt: steeds méér vrouwen die in lange broek rondsjouwen, en een taalgebruik waar je van schrikt rondom je. En het wordt, lijkt het wel, met de dag erger te worden.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Vincent schreef: De ontzettende verruwing in Nl. (een land als Belgie is heilig t.o.v. Nl.) is hiervan ook een gevolg.
Vergis je niet Vincent: ook in Belgie gaat nog maar 8% iedere zondag naar de kerk!
Uit het rapport blijkt trouwens dat een land als Frankrijk ons nog "ingehaald" heeft. Schrale troost die getallen?
In Polen gaat nog 56% van de bevolking vrijwel iedere zondag naar de kerk.
Treffend is ook dat men in de regel de mooiste kleren aantrekt, zelfs vrouwen met hoeden heb ik daar gesignaleerd.....

Of het nou echt om die lange broek gaat Petrus? die draagt mijn vrouw ook, maar ik denk dat je een "veranderend beeld" aan wil geven hiermee? Pakweg 20 jaar geleden zag je dit niet in die dorpen.

In het dagelijkse leven: op mijn werk word kerkgang als iets achterhaald beschouwd. Collegas reageren meestal op de volgende manier: Vroeger ging ik wel, ik heb ook op een christelijke school gezeten maar nu....doe ik er niets meer aan.
Treffende reactie van één mijn collegas die bij onze kerkelijke huwelijksviering was uitgenodigd: "wat een poppenkast".
Bovengenoemde was vroeger hervormd, profileert zich zelf nu als atheist, maar viert wel uitgebreid kerst....op zich wel weer een aanknopingspunt voor een discussie hierover.
Petrus

Bericht door Petrus »

moderne gelovige schreef: Of het nou echt om die lange broek gaat Petrus? die draagt mijn vrouw ook, maar ik denk dat je een "veranderend beeld" aan wil geven hiermee? Pakweg 20 jaar geleden zag je dit niet in die dorpen..
Tja, ikzelf zit dus in de GerGem, en rondom ons heen (Otterlo, Harskamp, de Valk en Wekerom) dat zijn échte Bible Belt dorpen....maar óók dáár zie je steeds meer vrouwen in lange broeken ronschuiven............
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Petrus,
Zie je dat laatste (meer broeken in de Veluwse dorpen) dan als een teken van de tijd; een soort begin van vervlakking met gevolgen die tot ergere dingen kunnen leiden?
Graag je visie hierop..

Enne even een andere vraag tikje off-topic hier. Jij (U) was vroeger katholiek(????) ..ondergetekende zo'n beetje net andersom...
ik las zoiets van: dobberen in de Ger Gemeente. (hoe doe je dat dobberen :?: )
Heb je (U) moeten wennen aan de traditie van Ger. Gemeente?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Wat mij voornamelijkt raakt in de gegevens over de kerkverlating is de verdeeldheid.

Nu word je er weer opgewezen dat je nog maar zo'n klein koppeltje bent !!
Hoewel intern er wel ruimte moet zijn voor discussies naar elkaar toe, zullen we ons moeten beseffen dat we elkaar in de nabije toekomst meer nodig kunnen gaan krijgen als dat we op dit moment denken !!!

Misschien moeten we wel naar elkaar "geslagen" worden.
Voor me zelf zijn dit soort gegevens wel eens beschamend.
Niet vies van een stevige discussie met kerkelijke andersdenkenden zullen we juist elkaar op moeten zoeken in hetgeen wat ons bind en niet in hetgeen ons scheid !
We zullen als christelijk, kerkelijk nederland als eenheid iets moeten uitstralen naar de wereld om zo door ons voorbeeld anderen voor Christus te winnen !

Het een sluit het andere niet uit, ik bepleit hier niet mee dat je nu in leerstellig opzicht alles maar van elkaar moet accepteren, maar wel op grondzaken als eenheid naar buiten treden.
Petrus

Bericht door Petrus »

moderne gelovige schreef:Petrus,
Zie je dat laatste (meer broeken in de Veluwse dorpen) dan als een teken van de tijd; een soort begin van vervlakking met gevolgen die tot ergere dingen kunnen leiden?
Graag je visie hierop..

Enne even een andere vraag tikje off-topic hier. Jij (U) was vroeger katholiek(????) ..ondergetekende zo'n beetje net andersom...
ik las zoiets van: dobberen in de Ger Gemeente. (hoe doe je dat dobberen :?: )
Heb je (U) moeten wennen aan de traditie van Ger. Gemeente?
MG.......het is een teken van verwereldlijking, en dat leidt onherroepelijk tot kerkverlating. Eerst randkerkelijkheid, en dan is de stap naar kerkverlating heel makkelijk gezet.

Ik ben in de RK tot geloof gekomen, daar gedoopt, gevormd, eerste communie gedaan toen ik zo'n 34/35 was. Daarna langzaamaan op drift geraakt naar de rechterkant: GKN, CGK en nu de GerGem. Maar de roots van de RK zal ik nooit helemaal kunnen loslaten, dat zit té vast in mij verankerd.

Daarom moets ik ook heel erg wennen aan alle regels en "tradities", alsook de plechtigheid waarmee het openingsgebed en het gebed om de zegen wordt gedaan. Het zwaarmoedige van de GerGem daar ben ik al wel wat aan gewend geraakt. Met het merendeel van de "regeltjes" kan ik uitstekend uit de voeten, en voel het niet als hinderlijk of té zwaar aangezet nu. Dat is wel geweest ja.

De TV is dan ook uit volle overtuiging de deur uitgegaan, alle wereldse cd's evenzo. Waar we nu nog alleen naar luisteren (en vanuit een innerlijke tevredenheid en overtuiging) is de Reformatorische Omroep en klassieke muziek.

Als ik eens probeer te luisteren naar bijvoorbeeld RTL-FM, dan krijg ik het na 5 minuten gewoon benauwd, en schakel snel terug naar klassiek of de R.O.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: kerkverlating

Bericht door SecorDabar »

Beste Forumleden,
Inmiddels is dit onderwerp weer actueel, als we de berichtgeving in het RD lezen.

Kerkverlating heeft verschillende oorzaken zoals blijkt.

Het hoeft volgens mij niet altijd aan de prediking of aan de wijze hoe de eredienst plaats vind.
Misschien heeft het ook te maken hoe de onderlinge band in de gemeente is.
Ik kan me voorstellen als ik als single of als nieuw echtpaar jarenlang een plaats in een kerkbank heb in mijn (onze) kerk, waar niemand elkaar groet, maar zijn of haar plaats inneemt, zonder ook maar ooit eens na afloop van de kerkdienst naar elkaar te vragen, zelfs nauwelijks oogcontact heeft bij het verlaten van het kerkgebouw, en waar men na de kerkdienst als een speer de kerk uitloopt, om zo snel mogelijk naar de vol geparkeerde parkeerplaats te lopen, om zo snel mogelijk met de auto van het terrein weg te rijden...., waar ook doordeweeks geen ontmoeting plaats vindt, omdat er geen draagvlak voor is, of omdat het de mening van de kerkeraad of predikant is.
Ik weet wel, je komt voor de prediking van Gods Woord en de eredienst aan God gewijd, om dan te blijven in je kerk, maar.... ik kan me voorstellen dat het voor anderen het niet meer zo nodig hoeft, terwijl je misschien zelf dit al getracht hebt.

Onderschrijven jullie de stelling: hoe onpersoonlijker een gemeente is in het omzien naar elkaar, hoe eerder er sprake kan zijn van kerkverlating?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kerkverlating

Bericht door ejvl »

Gedeeltelijk wel denk ik.
Zelf zit ik in een kerk waar de mensen overal vandaan komen, tot op 30 kilometer afstand van de kerk, de onderlinge binding is heel weinig, her verhaal hierboven herken ik volledig in onze kerk helaas.
Starre traditie is denk ik ook een van de redenen voor verlating, maar de andere kant op met allerlei festiviteiten georganiseerd door de kerk is ook niet goed, dat werkt ook tegendraads.
De gulden middenweg is het beste, een kerkelijk gemeentelijk leven, verbondenheid met elkaar, bijzondere samenkomsten zonder uitspattingen zoals bunging jumpen vanaf de kerktoren.
Daarnaast een hedendaagse prediking die ook voor de jeugd bestemd is, natuurlijk niet het bespreken van het voetbalnieuws voor de dienst maar een eenvoudige hedendaagse verwoording.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: kerkverlating

Bericht door dennis »

Dit kan inderdaad een rol spelen. Het is niet goed als een gemeente als los zand is.
Aan de andere kant is het organiseren van allerlei activiteiten ook niet DE oplossing. (Ben ik niet tegen hoor.)

Wat wel: als gemeenteleden contact met elkaar zoeken, om elkaar te spreken over geestelijke zaken! En wat kom je dat over het algemeen weinig tegen.
claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: kerkverlating

Bericht door claus »

Wijlen ds. A. Hofman schreef jaren gelden al dat o.a. het heel veel onder een toch ietwat saaie, vrijblijvender leesdienst zitten, ook niet bevorderlijk is om aan binding te doen. In het uiterlijke dan wel, zo constateerde hij. Daarom dient het aantal leraars zo veel in ons vermogen is bevorderd te worden, constateerde ook hij. Toen reeds!!!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kerkverlating

Bericht door Mara »

In Amerika hebben ze iets gevonden voor het probleem kerkverlating, lees ik net op AD.nl:

Om de teruggang in kerkbezoek in Amerika tegen te gaan, wil een aantal religieuze Amerikanen McDonald's vestigingen plaatsen in kerken. De verleiding van hamburgers en frietjes zou kerkbezoek aantrekkelijker moeten maken.
,,De kerk kan in tegenstelling tot McDonald's het grote publiek niet goed meer bereiken,'' vertelt bedenker Di Lucca van de religieuze organisatie Lux Dei Design aan NBC news.

Volgens recente cijfers van de organisatie zouden in Amerika alleen al drie miljoen leden jaarlijks de kerk verlaten. In 2013 zijn ruim 10.000 kerken in Amerika gesloten. Daar tegenover staat dat ruim 70 miljoen mensen per dag bij McDonald's eten.

Di Lucca realiseert zich dat ,,veel mensen het een krankzinnig idee zullen vinden,'' maar hoopt toch door middel van crowdfunding een miljoen dollar op te halen. Echt hard loopt de actie vooralsnog niet, slechts een schamele 167 dollar is tot nu toe opgehaald.

Marloes Nouwens, woordvoerster van de Protestanse Kerk in Nederland moet wel lachen om de originaliteit van het Amerikaanse initiatief. ,,Maar ik kan me voorstellen dat bezoekers van McDonald's niet direct op zingeving zitten te wachten als je daar komt voor een hamburger.''

Ze vertelt dat de Protestantse kerk in Nederland altijd op zoek is naar manieren om de kerk zichtbaarder in de samenleving en toegankelijker te maken. ,,Daarom experimenteren we bijvoorbeeld ook met dominees in de kroeg. Maar zo'n typisch Amerikaans idee is denk ik niet echt iets voor ons.

Het volgende probleem zal dan worden, "Trouwe kerkgangers massaal te dik". :OO3
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: kerkverlating

Bericht door Dipper »

Vreemd dat McDonalds niet door Moskeeën uitgenodigd wordt, er staat immers alleen rund- en paardenvlees op het menu?
Plaats reactie