De kleine lettertjes van het Evangelie

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:
Simon0612 schreef:
MGG schreef:
Piet Puk schreef:Artikel 4 van ouderling Van der Tang laat noch op zich wachten. In de DWS van deze week geen ruimte voor in kunnen ruimen blijkbaar
Door de hoge prijzen van papier was een extra bladzijde ook geen optie ;)
Nou ik ben blij dat ze het wat doseren. Doen ze met andere artikelen ook. Die staan er ook niet wekelijks in. Anders krijg je zo’n dik blad dat je nooit in een week gelezen krijgt. En ik lees graag ook nog want anders dan alleen het kerkblad. Ik vind bijv. de Saambinder echt te dik.
Als de Saambinder dubbel zo dik zou zijn, dan bleef er bij mij nog wat over tot maandag. Nu is de Saambinder zondagmiddag wel uit. Maar een Paulus, Banier, Standvastig etc zijn ook prima leesvoer.
Ja precies, dan lees je de hele zondag niet anders dan de Saambinder? Ik smeer de WS al uit over meerdere dagen, hoeft van mij echt niet dikker te worden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Simon0612 schreef: Ja precies, dan lees je de hele zondag niet anders dan de Saambinder? Ik smeer de WS al uit over meerdere dagen, hoeft van mij echt niet dikker te worden.
Eerst lees ik ons kerkblad en het blad van de classis. Daarna de Saambinder en wat andere lectuur. Meestal blijft er weinig liggen tot maandag. Als de Saambinder dikker zou zijn, dan bleef andere lectuur liggen tot maandag. (Overigens lees ik de meeste lectuur niet van a tot z. Advertenties en boekrecensies sla ik bijvoorbeeld standaard over).
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

MGG schreef:
Simon0612 schreef: Ja precies, dan lees je de hele zondag niet anders dan de Saambinder? Ik smeer de WS al uit over meerdere dagen, hoeft van mij echt niet dikker te worden.
Eerst lees ik ons kerkblad en het blad van de classis. Daarna de Saambinder en wat andere lectuur. Meestal blijft er weinig liggen tot maandag. Als de Saambinder dikker zou zijn, dan bleef andere lectuur liggen tot maandag. (Overigens lees ik de meeste lectuur niet van a tot z. Advertenties en boekrecensies sla ik bijvoorbeeld standaard over).
Nou respect hoor. Dan heb je of veel tijd beschikbaar of je bent een hele snelle lezer. Ik krijg dat niet gedaan hoor, en ik kan best vlot lezen. Nou is wel een feit dat ik in de morgen ook nog de krant lees (oeps…afgeserveerd?)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Henk J »

Dr. P. de Vries heeft ook wat geschreven over de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten. Hij stelt dat de Schrift hier niet direct over spreekt en hij vind het ook niet terug bij alle oudvaders. Hij ziet het dus meer als iets wat bij sommigen gebeurt maar bij anderen weer niet. https://drpdevries.com/2020/05/09/wat-b ... t-geweten/
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Henk J schreef:Dr. P. de Vries heeft ook wat geschreven over de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten. Hij stelt dat de Schrift hier niet direct over spreekt en hij vind het ook niet terug bij alle oudvaders. Hij ziet het dus meer als iets wat bij sommigen gebeurt maar bij anderen weer niet. https://drpdevries.com/2020/05/09/wat-b ... t-geweten/
Fijn dat je het begin van de discussie ook gevolgd hebt. ;) Aan dit stuk is nl. al eens gerefereerd.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Henk J »

Posthoorn schreef:
Henk J schreef:Dr. P. de Vries heeft ook wat geschreven over de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten. Hij stelt dat de Schrift hier niet direct over spreekt en hij vind het ook niet terug bij alle oudvaders. Hij ziet het dus meer als iets wat bij sommigen gebeurt maar bij anderen weer niet. https://drpdevries.com/2020/05/09/wat-b ... t-geweten/
Fijn dat je het begin van de discussie ook gevolgd hebt. ;) Aan dit stuk is nl. al eens gerefereerd.
Niet gezien dan, wel een stuk van ds. Pieters. Waar refereer je precies aan? Sinds het bericht van HH heb ik deze niet voorbij zien komen, maar ik kan wat over het hoofd zien natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ararat »

Anselmus schreef:
Bertiel schreef:Dat is bij ons ook als dr van Kooten preekt. En ook bij ds Koppelaar
Bij ds. Koppelaar alleen als je zijn chiliastische visie deelt en dat doe ik niet altijd. Ook wanneer hij een Oud-Testamentische profetie eschatologisch uitlegt maak ik dat niet altijd mee.
Hierin staat hij tamelijk alleen, vermoed ik.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door helma »

Ararat schreef:
Anselmus schreef:
Bertiel schreef:Dat is bij ons ook als dr van Kooten preekt. En ook bij ds Koppelaar
Bij ds. Koppelaar alleen als je zijn chiliastische visie deelt en dat doe ik niet altijd. Ook wanneer hij een Oud-Testamentische profetie eschatologisch uitlegt maak ik dat niet altijd mee.
Hierin staat hij tamelijk alleen, vermoed ik.
Bedoel je als predikant?
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ararat »

helma schreef:
Ararat schreef:
Anselmus schreef:
Bertiel schreef:Dat is bij ons ook als dr van Kooten preekt. En ook bij ds Koppelaar
Bij ds. Koppelaar alleen als je zijn chiliastische visie deelt en dat doe ik niet altijd. Ook wanneer hij een Oud-Testamentische profetie eschatologisch uitlegt maak ik dat niet altijd mee.
Hierin staat hij tamelijk alleen, vermoed ik.
Bedoel je als predikant?
Als predikant binnen de HHK, bedoel ik.
Nee, vermoed ik.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Henk J schreef:
Posthoorn schreef:
Henk J schreef:Dr. P. de Vries heeft ook wat geschreven over de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten. Hij stelt dat de Schrift hier niet direct over spreekt en hij vind het ook niet terug bij alle oudvaders. Hij ziet het dus meer als iets wat bij sommigen gebeurt maar bij anderen weer niet. https://drpdevries.com/2020/05/09/wat-b ... t-geweten/
Fijn dat je het begin van de discussie ook gevolgd hebt. ;) Aan dit stuk is nl. al eens gerefereerd.
Niet gezien dan, wel een stuk van ds. Pieters. Waar refereer je precies aan? Sinds het bericht van HH heb ik deze niet voorbij zien komen, maar ik kan wat over het hoofd zien natuurlijk.
In het bericht van Ditbenik van 09 Nov 2022, 19:03.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Henk J »

Posthoorn schreef:
Henk J schreef: Niet gezien dan, wel een stuk van ds. Pieters. Waar refereer je precies aan? Sinds het bericht van HH heb ik deze niet voorbij zien komen, maar ik kan wat over het hoofd zien natuurlijk.
In het bericht van Ditbenik van 09 Nov 2022, 19:03.
Die had ik gemist, je hebt gelijk :super. In dit topic gebeurt soms zo veel dat je niet alles meer teruglees.....
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

Ararat schreef:
Anselmus schreef:
Bertiel schreef:Dat is bij ons ook als dr van Kooten preekt. En ook bij ds Koppelaar
Bij ds. Koppelaar alleen als je zijn chiliastische visie deelt en dat doe ik niet altijd. Ook wanneer hij een Oud-Testamentische profetie eschatologisch uitlegt maak ik dat niet altijd mee.
Hierin staat hij tamelijk alleen, vermoed ik.
Er zullen er weinig zijn die hem daarin openlijk bijvallen. Je krijgt al snel het stempel chiliast. Ik deel zin visie grotendeels wel maar zou er in de prediking veel minder aandacht aanbesteden. Als we de bekering van Israël en daarna een bloeitijd voor de kerk nog krijgen en Jezus regeert vanuit Jeruzalem, staat ons nog een heerlijke tijd te wachten. Als dat niet zo is, zijn we snel Thuis.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

MGG schreef: Als de Saambinder dubbel zo dik zou zijn, dan bleef er bij mij nog wat over tot maandag. Nu is de Saambinder zondagmiddag wel uit. Maar een Paulus, Banier, Standvastig etc zijn ook prima leesvoer.
Ik wil niet zoveel zeggen, maar dit spreekt me wel aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Nasrani »

Ditbenik schreef:
Ararat schreef:
Anselmus schreef:
Bertiel schreef:Dat is bij ons ook als dr van Kooten preekt. En ook bij ds Koppelaar
Bij ds. Koppelaar alleen als je zijn chiliastische visie deelt en dat doe ik niet altijd. Ook wanneer hij een Oud-Testamentische profetie eschatologisch uitlegt maak ik dat niet altijd mee.
Hierin staat hij tamelijk alleen, vermoed ik.
Er zullen er weinig zijn die hem daarin openlijk bijvallen. Je krijgt al snel het stempel chiliast. Ik deel zin visie grotendeels wel maar zou er in de prediking veel minder aandacht aanbesteden. Als we de bekering van Israël en daarna een bloeitijd voor de kerk nog krijgen en Jezus regeert vanuit Jeruzalem, staat ons nog een heerlijke tijd te wachten. Als dat niet zo is, zijn we snel Thuis.
Dat eerste denk ik ook. Ik ben wel blij dat hij wel de vrijmoedigheid heeft en ook dat hij er zoveel aandacht aanbesteed in de prediking.
Dat laatste is dan ook wel weer een mooie gedachte!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
JPM
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jul 2022, 20:20

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door JPM »

JPM schreef:Luister naar de uitzending van de Reformatorische Omroep pastorie-online van afgelopen zaterdag. Ds. G.A. van den Brink wordt geïnterviewd naar aanleiding van zijn lezing, de commotie die ontstond en legt hij helder uit wat zijn intenties waren en zijn.
https://reformatorischeomroep.nl/uitzen ... e-05112022
Als je geen donateur bent, dan kun je hem nu niet terugluisteren. Ik verwacht dat de uitzending over een paar dagen op YouTube zal staan.
De link
https://m.youtube.com/watch?v=cW-Hj6VxFyc
Gesloten