De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:(Ik heb iets in je bericht in rood tussengevoegd, volgens mij bedoel je dat).
Klopt, ja. Ik heb het inmiddels aangepast. Dank je wel.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

huisman schreef:Noem jij ellende verlossing en dankbaarheid ook een stappenplan? De prediking van bv Jonathan Edwards die zo’n grote plaatst heeft gehad in de Great Awakening voldoet dan ook niet aan jou criteria. Edwards begon waar de mens van nature is . In zijn ellendige staat. De prediking moet juist ontdekkend zijn. Overal in Gods Woord zie je dat mensen pas gaan roepen om genade als ze oog hebben gekregen voor hun ellende.
Voorbeelden ten over. De verloren zoon, de tollenaar achter in de tempel, de stokbewaarder, de hoorders van de Pinksterpreek van Petrus. Christus de gekruisigde moet gepreekt worden. Dan moet het gaan over dat God vreselijk toornt over de zonde. Anders wordt Golgotha nooit begrijpelijk en gaan we lijken op de dochters van Jeruzalem. Wenen om Christus lijden maar niet denken dat ik door mijn schuld Zijn kroon heb gevlochten Zijn beker gevuld (Mc Cheyne)
Christus krijgt pas waarde als de Heilige Geest de ogen opent van een zondaar. Het werk van Gods Geest krijgt veel te weinig aandacht in veel preken uit het ‘midden’ van onze gezindte.

Daarom noemde ik ook eerder de dwaling van de algemene verzoening. Alles ligt klaar voor een ieder dus neem het maar en ga ten hemel in. Dat noem ik een Evangelie van kleine letters.
Hier ben ik het van harte mee eens. Enerzijds kent het Evangelie geen voorwaarden. Allen worden genodigd. Aan de andere kant is het Evangelie er alleen voor de verlorenen. Zonder dat een mens aan zijn zonde ontdekt is, zal hij het Evangelie en Christus in het Evangelie verwerpen. De mens moet aan zijn zonde, en ook aan zijn ongeloof, ontdekt worden. Dat is echter nog de verlossing niet. De verlossing is er wanneer God Zich in Zijn Zoon aan het hart openbaart.

Degenen (althans een aantal) die zich hier nu zo achter dr Van den Brink stellen, willen van dit ontdekkende én van het zaligmakende hartenwerk niets weten. Dat is wel zeer verontrustend en het zegt mi ook veel over de eenzijdigheid waarmee dr Van den Brink zijn boodschap gebracht heeft.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 aug 2022, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Noem jij ellende verlossing en dankbaarheid ook een stappenplan? De prediking van bv Jonathan Edwards die zo’n grote plaatst heeft gehad in de Great Awakening voldoet dan ook niet aan jou criteria. Edwards begon waar de mens van nature is . In zijn ellendige staat. De prediking moet juist ontdekkend zijn. Overal in Gods Woord zie je dat mensen pas gaan roepen om genade als ze oog hebben gekregen voor hun ellende.
Voorbeelden ten over. De verloren zoon, de tollenaar achter in de tempel, de stokbewaarder, de hoorders van de Pinksterpreek van Petrus. Christus de gekruisigde moet gepreekt worden. Dan moet het gaan over dat God vreselijk toornt over de zonde. Anders wordt Golgotha nooit begrijpelijk en gaan we lijken op de dochters van Jeruzalem. Wenen om Christus lijden maar niet denken dat ik door mijn schuld Zijn kroon heb gevlochten Zijn beker gevuld (Mc Cheyne)
Daar ben ik het mee eens, dat hoort in de prediking: wet en evangelie, zonde en genade.
huisman schreef:Christus krijgt pas waarde als de Heilige Geest de ogen opent van een zondaar. Het werk van Gods Geest krijgt veel te weinig aandacht in veel preken uit het ‘midden’ van onze gezindte.
Daar ben ik ook bang voor inderdaad. Bij veel preken worden mensen op zichzelf teruggeworpen, op eigen belevingen, bevindingen, enz. zonder te beseffen dat Kerk gebouwd wordt door Gods Geest Die werkt in de prediking van het evangelie.
huisman schreef:Daarom noemde ik ook eerder de dwaling van de algemene verzoening. Alles ligt klaar voor een ieder dus neem het maar en ga ten hemel in. Dat noem ik een Evangelie van kleine letters.
Ik moet ook niets van algemene verzoening hebben, maar om in reactie daarop allerlei voorwaarden vooraf te stellen, lijkt me ook niet goed.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@huisman
Huisman, je bent ongelooflijk. Dat jij mij met deze tekst uit Joh. 3: 16 wil laten uitleggen dat de Schrift de algemene verzoening zou leren, zegt namelijk mij heel wat. Ik geef toe, de tekst heb ik met opzet gekozen. Ik wilde weten hoe bevooroordeeld je bent. En dat is nog erger dan ik dacht. Mijn input op Ad Anker over de gelijkenis van de zaaier zou jou toch moeten zeggen dat ik geen algemene verzoening leer, laat staan alverzoening?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Valcke schreef:
huisman schreef:Noem jij ellende verlossing en dankbaarheid ook een stappenplan? De prediking van bv Jonathan Edwards die zo’n grote plaatst heeft gehad in de Great Awakening voldoet dan ook niet aan jou criteria. Edwards begon waar de mens van nature is . In zijn ellendige staat. De prediking moet juist ontdekkend zijn. Overal in Gods Woord zie je dat mensen pas gaan roepen om genade als ze oog hebben gekregen voor hun ellende.
Voorbeelden ten over. De verloren zoon, de tollenaar achter in de tempel, de stokbewaarder, de hoorders van de Pinksterpreek van Petrus. Christus de gekruisigde moet gepreekt worden. Dan moet het gaan over dat God vreselijk toornt over de zonde. Anders wordt Golgotha nooit begrijpelijk en gaan we lijken op de dochters van Jeruzalem. Wenen om Christus lijden maar niet denken dat ik door mijn schuld Zijn kroon heb gevlochten Zijn beker gevuld (Mc Cheyne)
Christus krijgt pas waarde als de Heilige Geest de ogen opent van een zondaar. Het werk van Gods Geest krijgt veel te weinig aandacht in veel preken uit het ‘midden’ van onze gezindte.

Daarom noemde ik ook eerder de dwaling van de algemene verzoening. Alles ligt klaar voor een ieder dus neem het maar en ga ten hemel in. Dat noem ik een Evangelie van kleine letters.
Hier ben ik het van harte mee eens. Enerzijds kent het Evangelie geen voorwaarden. Allen worden genodigd. Aan de andere kant is het Evangelie er alleen voor de verlorenen. Zonder dat een mens aan zijn zonde ontdekt is, zal hij het Evangelie en Christus in het Evangelie verwerpen. De mens moet aan zijn zonde, en ook aan zijn ongeloof, ontdekt worden. Dat is echter nog de verlossing niet. De verlossing is er wanneer God Zich in Zijn Zoon aan het hart openbaart.

Degenen (althans een aantal) die zich hier nu zo achter dr Van den Brink stellen, willen van dit ontdekkende én van het zaligmakende hartenwerk niets weten. Dat is wel zeer verontrustend en het zegt mi ook veel over de eenzijdigheid waarmee dr Van den Brink zijn boodschap gebracht heeft.
Precies. Dat is de kern van de zaak waarom ik zoveel moeite heb met de boodschap van dr. Van den Brink. Ik zie om me heen het grote gevaar van de alverzoening, waar jullie terecht zo bang voor zijn, de kerk binnensluipen. En helaas gebeurt dat (bedekt) ook hier op het forum.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:@huisman
Huisman, je bent ongelooflijk. Dat jij mij met deze tekst uit Joh. 3: 16 wil laten uitleggen dat de Schrift de algemene verzoening zou leren, zegt namelijk mij heel wat. Ik geef toe, de tekst heb ik met opzet gekozen. Ik wilde weten hoe bevooroordeeld je bent. En dat is nog erger dan ik dacht. Mijn input op Ad Anker over de gelijkenis van de zaaier zou jou toch moeten zeggen dat ik geen algemene verzoening leer, laat staan alverzoening?
Goed om te lezen. Dan neem ik mijn beschuldiging terug.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

huisman schreef:
Cyrillus schreef:@huisman
Huisman, je bent ongelooflijk. Dat jij mij met deze tekst uit Joh. 3: 16 wil laten uitleggen dat de Schrift de algemene verzoening zou leren, zegt namelijk mij heel wat. Ik geef toe, de tekst heb ik met opzet gekozen. Ik wilde weten hoe bevooroordeeld je bent. En dat is nog erger dan ik dacht. Mijn input op Ad Anker over de gelijkenis van de zaaier zou jou toch moeten zeggen dat ik geen algemene verzoening leer, laat staan alverzoening?
Goed om te lezen. Dan neem ik mijn beschuldiging terug.
Fijn, sportief
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef: De uitleg heb ik betrokken in mijn antwoord door aan te wijzen dat Jezus wijst op de noodzaak van oprechte bekering. Immers, velen zijn erdie niet blijvend tot geloof komen. Ik wil best de weg, de steen en de doornen bespreken, maar dat voert wat ver en leidt af van de hoofdlijn. Dit mag naar voren komen in de preek, natuurlijk. Maar, en nu naderen we de kern. Op welke wijze? Naar Jezus toe trekkend of van Hem afduwend? Dat laatste, dus remmende effect, heb ik al uitgewerkt middels enkele voorbeelden van kleine lettertjes.
Ik begrijp je toch niet helemaal. Hoe zie je het 'van Jezus afduwen' als het gaat om de prediking van de verschillende soorten geloof naast het ware zaligmakende geloof? Dat remmende effect vind ik ook niet duidelijk. Ik laat mijn vorige vraag toch nog even staan. Welk remmend effect? Rem op het werk van de Heilige Geest of rem op het toevlucht nemen in het geloof?
Cyrillus schreef:Daarnaast, deze wijze van prediking van Jezus is slechts een voorbeeld. Veel preken van Jezus zijn totaal anders. Aan de rechterkant van refokerken lijken veel preken echter juist op hetzelfde neer te komen. In dit verband is het nuttig op de gelijkenis te wijzen van de grote parel, kleine stukje erna. Daar totaal geen onderscheiden prediking. Ik ben bang dat de preken in veel refokerken (@huisman: vooral aan de rechterkant) een systeem verkondigen, waardoor hoorders geen ruimte meer gevoelen om tot Jezus te vluchten. Eén gelijkenis verder (in Mattheus tenminste, ik heb niet alle evangeliën bekeken) spreekt hij zelfs de schriftgeleerde aan om uit de schat nieuwe en oude dingen voort te brengen. Wat als de schriftgeleerde een verduisterd Evangelie voortbrengt?
Zowel de gelijkenis van de zaaier (met specifieke uitleg van de Heere Jezus zelf) als de gelijkenis van de parel staan op gelijke waarde. Dus het ene 'slechts een voorbeeld' noemen vind ik niet zo eerlijk richting de Schrift. Wat versta je precies onder onderscheiden prediking en het verkondigen van een systeem?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

Alsof CVandaag ook meeleest op Refoforum:
https://cvandaag.nl/92131-waarom-cvanda ... fogezindte
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@Ad Anker
Remmend effect/afduwend: ik zou zeggen, praat es met de jongeren die naar de lezing van Van de Brink zijn gegaan. Die ervaren dat aan den lijve. In 'onze' preken wordt in feite eerst een groot hek neergezet: ho, pas op! ga eerst bij jezelf na of het wel echt is, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving, genoeg indrukken etc. Maar dat is niet zoals Jezus het zegt. Hij constateert dat er velen zijn die nooit tot (zaligmakend) geloof komen. Maar Hij zegt niet: ga eerst es allemaal na hoe het er voor staat, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving en weet ik al niet. Hij nodigt, je mag het zaligmakend geloof direct aanvaarden. Maar Hij zegt erbij: weet dat er velen zijn waar het zaad niet zal ontkiemen. Echter, niet om een drempel op te werpen.

De gelijkenis zelf:
'slechts een voorbeeld' slaat niet op de inhoud maar op het aantal. Of ze gelijke waarde hebben? De Heere Jezus spreekt niet voor niets in verschillende gelijkenissen. En de parel van grote waarde geeft weer een ander beeld dan de gelijkenis van de zaaier. Misschien staat de gelijkenis van de parel er wel in om te laten zien dat we van het geloven juist geen geloofsysteem moeten maken Alles wordt verkocht voor die parel. En in dit verband zou ik willen zeggen, zelfs de theologische boeken. Ze leiden op een gegeven moment af van de Waarheid, hoe waardevol ze ook kunnen zijn. Met onderscheiden prediking bedoelde ik het onderscheiden van al die soorten van geloof. Dit heb ik wat onnauwkeurig omschreven realiseer ik me. Ook in de gelijkenis van de parel van grote waarde wordt natuurlijk uiteindelijk een onderscheid gemaakt :-).

Systeem: in de refokerken wordt je verstikt door allerlei termen die je moet weten, anders is zelfs veel in de prediking niet te volgen. Een enkel voorbeeld: verschil tussen uitwendige/inwendige roeping, voorwerpelijke/onderwerpelijke prediking etc. etc. Daarnaast zijn er middels kleine lettertjes een lading aan extra condities waar je aan moet voldoen. Het woord kenmerkenprediking bestaat niet voor niets. Daarnaast moet je natuurlijk de verschillende oudvaders kennen, dat is kenmerk van het ware. Dit alles verstikt echter op een gegeven moment het Evangelie. Als je er niet in opgegroeid bent, heb je een grote uitdaging. De overeenkomst met de farizeeërs is niet ver weg hoor! En nee, niet elke refoprediking is kenmerkenprediking, maar de meeste mensen weten wel precies wat er bedoeld wordt.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Cyrillus schreef:@Ad Anker
Remmend effect/afduwend: ik zou zeggen, praat es met de jongeren die naar de lezing van Van de Brink zijn gegaan. Die ervaren dat aan den lijve. In 'onze' preken wordt in feite eerst een groot hek neergezet: ho, pas op! ga eerst bij jezelf na of het wel echt is, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving, genoeg indrukken etc. Maar dat is niet zoals Jezus het zegt. Hij constateert dat er velen zijn die nooit tot (zaligmakend) geloof komen. Maar Hij zegt niet: ga eerst es allemaal na hoe het er voor staat, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving en weet ik al niet. Hij nodigt, je mag het zaligmakend geloof direct aanvaarden. Maar Hij zegt erbij: weet dat er velen zijn waar het zaad niet zal ontkiemen. Echter, niet om een drempel op te werpen.

De gelijkenis zelf:
'slechts een voorbeeld' slaat niet op de inhoud maar op het aantal. Of ze gelijke waarde hebben? De Heere Jezus spreekt niet voor niets in verschillende gelijkenissen. En de parel van grote waarde geeft weer een ander beeld dan de gelijkenis van de zaaier. Misschien staat de gelijkenis van de parel er wel in om te laten zien dat we van het geloven juist geen geloofsysteem moeten maken Alles wordt verkocht voor die parel. En in dit verband zou ik willen zeggen, zelfs de theologische boeken. Ze leiden op een gegeven moment af van de Waarheid, hoe waardevol ze ook kunnen zijn. Met onderscheiden prediking bedoelde ik het onderscheiden van al die soorten van geloof. Dit heb ik wat onnauwkeurig omschreven realiseer ik me. Ook in de gelijkenis van de parel van grote waarde wordt natuurlijk uiteindelijk een onderscheid gemaakt :-).

Systeem: in de refokerken wordt je verstikt door allerlei termen die je moet weten, anders is zelfs veel in de prediking niet te volgen. Een enkel voorbeeld: verschil tussen uitwendige/inwendige roeping, voorwerpelijke/onderwerpelijke prediking etc. etc. Daarnaast zijn er middels kleine lettertjes een lading aan extra condities waar je aan moet voldoen. Het woord kenmerkenprediking bestaat niet voor niets. Daarnaast moet je natuurlijk de verschillende oudvaders kennen, dat is kenmerk van het ware. Dit alles verstikt echter op een gegeven moment het Evangelie. Als je er niet in opgegroeid bent, heb je een grote uitdaging. De overeenkomst met de farizeeërs is niet ver weg hoor! En nee, niet elke refoprediking is kenmerkenprediking, maar de meeste mensen weten wel precies wat er bedoeld wordt.
Je raaskalt.

Je komt met allerlei stokpaardjes, ongenuanceerde opmerkingen zonder argumentatie of bewijs en je roept zomaar wat in de rondte.

Ga nu gewoon eens met wat uitleg van de Kanttekeningen, Studiebijbel, Bijbelverklaring of concordantie in op de betekenis van de gelijkenis over het zaad.

En kom niet weer met ongefundeerde kritiek. De geloofwaardigheid van je berichten wordt er zo niet beter op. Erg jammer dit!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:@Ad Anker
Remmend effect/afduwend: ik zou zeggen, praat es met de jongeren die naar de lezing van Van de Brink zijn gegaan. Die ervaren dat aan den lijve. In 'onze' preken wordt in feite eerst een groot hek neergezet: ho, pas op! ga eerst bij jezelf na of het wel echt is, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving, genoeg indrukken etc. Maar dat is niet zoals Jezus het zegt. Hij constateert dat er velen zijn die nooit tot (zaligmakend) geloof komen. Maar Hij zegt niet: ga eerst es allemaal na hoe het er voor staat, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving en weet ik al niet. Hij nodigt, je mag het zaligmakend geloof direct aanvaarden. Maar Hij zegt erbij: weet dat er velen zijn waar het zaad niet zal ontkiemen. Echter, niet om een drempel op te werpen.
Je mag het zaligmakend geloof direct aanvaarden, zegt de Heere Jezus volgens jou? Geef daar eens een voorbeeld van?
De gelijkenis zelf:
'slechts een voorbeeld' slaat niet op de inhoud maar op het aantal. Of ze gelijke waarde hebben? De Heere Jezus spreekt niet voor niets in verschillende gelijkenissen. En de parel van grote waarde geeft weer een ander beeld dan de gelijkenis van de zaaier. Misschien staat de gelijkenis van de parel er wel in om te laten zien dat we van het geloven juist geen geloofsysteem moeten maken Alles wordt verkocht voor die parel. En in dit verband zou ik willen zeggen, zelfs de theologische boeken. Ze leiden op een gegeven moment af van de Waarheid, hoe waardevol ze ook kunnen zijn. Met onderscheiden prediking bedoelde ik het onderscheiden van al die soorten van geloof. Dit heb ik wat onnauwkeurig omschreven realiseer ik me. Ook in de gelijkenis van de parel van grote waarde wordt natuurlijk uiteindelijk een onderscheid gemaakt :-).
De Heere Jezus zegt tegen de rijke jongeling die (misschien net wel als de dame van Refoweb) alles onderhouden had: verkoop alles en volg mij. Dat zijn we eens. Je moet alles kwijtraken, zelfs je behoefte om te vluchten tot Jezus. Het komt van de andere kant. De Vader trekt.
Systeem: in de refokerken wordt je verstikt door allerlei termen die je moet weten, anders is zelfs veel in de prediking niet te volgen. Een enkel voorbeeld: verschil tussen uitwendige/inwendige roeping, voorwerpelijke/onderwerpelijke prediking etc. etc. Daarnaast zijn er middels kleine lettertjes een lading aan extra condities waar je aan moet voldoen. Het woord kenmerkenprediking bestaat niet voor niets. Daarnaast moet je natuurlijk de verschillende oudvaders kennen, dat is kenmerk van het ware. Dit alles verstikt echter op een gegeven moment het Evangelie. Als je er niet in opgegroeid bent, heb je een grote uitdaging. De overeenkomst met de farizeeërs is niet ver weg hoor! En nee, niet elke refoprediking is kenmerkenprediking, maar de meeste mensen weten wel precies wat er bedoeld wordt.
Mwah, er gaat een volk verloren omdat het geen kennis heeft. Het wordt heel makkelijk geloven als je alles wat ons, in Gods goedheid, is overgeleverd van de vaderen overboord wil gooien. Al heb ik nooit gehoord over een kenmerk. Maar goed, jij hebt een uitgesproken beeld van een bepaalde prediking. Hoe dat komt weet ik natuurlijk niet. Maar ik herken echt niet wat je allemaal noemt. O ja, Farizeeën zitten er genoeg in onze gezindte. Misschien ben jij of ik wel de grootste! Jij blaast tegen een prediking in refokerken, zo werd er ook door de Farizeeën geblazen tegen een bepaalde prediking. Let op uw zaak!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Wat ik hier zie is dat velen:

1. de doodsstaat van de mens onderschatten;
2. een verkeerd idee hebben van het werk van de Heilige Geest;
3. een geloof promoten dat de krachten van de natuur niet teboven gaat.
Cyrillus
Berichten: 2191
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

GerefGemeente-lid schreef:
Cyrillus schreef:@Ad Anker
Remmend effect/afduwend: ik zou zeggen, praat es met de jongeren die naar de lezing van Van de Brink zijn gegaan. Die ervaren dat aan den lijve. In 'onze' preken wordt in feite eerst een groot hek neergezet: ho, pas op! ga eerst bij jezelf na of het wel echt is, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving, genoeg indrukken etc. Maar dat is niet zoals Jezus het zegt. Hij constateert dat er velen zijn die nooit tot (zaligmakend) geloof komen. Maar Hij zegt niet: ga eerst es allemaal na hoe het er voor staat, of je genoeg ellende kennis hebt, genoeg beleving en weet ik al niet. Hij nodigt, je mag het zaligmakend geloof direct aanvaarden. Maar Hij zegt erbij: weet dat er velen zijn waar het zaad niet zal ontkiemen. Echter, niet om een drempel op te werpen.

De gelijkenis zelf:
'slechts een voorbeeld' slaat niet op de inhoud maar op het aantal. Of ze gelijke waarde hebben? De Heere Jezus spreekt niet voor niets in verschillende gelijkenissen. En de parel van grote waarde geeft weer een ander beeld dan de gelijkenis van de zaaier. Misschien staat de gelijkenis van de parel er wel in om te laten zien dat we van het geloven juist geen geloofsysteem moeten maken Alles wordt verkocht voor die parel. En in dit verband zou ik willen zeggen, zelfs de theologische boeken. Ze leiden op een gegeven moment af van de Waarheid, hoe waardevol ze ook kunnen zijn. Met onderscheiden prediking bedoelde ik het onderscheiden van al die soorten van geloof. Dit heb ik wat onnauwkeurig omschreven realiseer ik me. Ook in de gelijkenis van de parel van grote waarde wordt natuurlijk uiteindelijk een onderscheid gemaakt :-).

Systeem: in de refokerken wordt je verstikt door allerlei termen die je moet weten, anders is zelfs veel in de prediking niet te volgen. Een enkel voorbeeld: verschil tussen uitwendige/inwendige roeping, voorwerpelijke/onderwerpelijke prediking etc. etc. Daarnaast zijn er middels kleine lettertjes een lading aan extra condities waar je aan moet voldoen. Het woord kenmerkenprediking bestaat niet voor niets. Daarnaast moet je natuurlijk de verschillende oudvaders kennen, dat is kenmerk van het ware. Dit alles verstikt echter op een gegeven moment het Evangelie. Als je er niet in opgegroeid bent, heb je een grote uitdaging. De overeenkomst met de farizeeërs is niet ver weg hoor! En nee, niet elke refoprediking is kenmerkenprediking, maar de meeste mensen weten wel precies wat er bedoeld wordt.
Je raaskalt.

Je komt met allerlei stokpaardjes, ongenuanceerde opmerkingen zonder argumentatie of bewijs en je roept zomaar wat in de rondte.

Ga nu gewoon eens met wat uitleg van de Kanttekeningen, Studiebijbel, Bijbelverklaring of concordantie in op de betekenis van de gelijkenis over het zaad.

En kom niet weer met ongefundeerde kritiek. De geloofwaardigheid van je berichten wordt er zo niet beter op. Erg jammer dit!
Ik ga niet bewijzen dat water nat is. Velen herkennen wel waar jij blind voor bent. De reactie van Van de Brink spreekt boekdelen: "Daarom heb ik de lezing gericht op de luisterervaring van de hoorders: wat merk en ervaar jij als je luistert? Wat is de eindbalans van de preek: spoort deze je aan om op Christus te vertrouwen, of vormt de preek eerder een hindernis? Welnu, dit bleek voor de hoorders bekend terrein. Uitzonderlijk veel mensen hebben mij laten weten dat zij feilloos herkenden wat ik probeerde aan te duiden in mijn lezing."

Mijn advies is: praat eens met de hoorders van de lezing. Doe een stapje terug. En luister....luister...luister. Oprecht luisteren is een gave.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:Wat ik hier zie is dat velen:

1. de doodsstaat van de mens onderschatten;
2. een verkeerd idee hebben van het werk van de Heilige Geest;
3. een geloof promoten dat de krachten van de natuur niet teboven gaat.
Juist. Ik zie het ook.
Gesloten