De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Helder en duidelijk. Ik kan mij niet voorstellen dat dr. Van den Brink daarvan ook zegt dat er onnodige kleine lettertjes zouden zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

Cyrillus schreef:Wellicht kunnen de discussie wat simpeler houden - wat herkenbaarder voor forumleden als Ad Anker. Immers, centraal staat het opwerpen van drempels zodat mensen verhinderd wordt bij Christus te komen. De gemiddelde preek in een refokerk is voor niet-refo mensen nagenoeg onnavolgbaar. Gezien de vele ouderwetse woorden voor kinderen en jongeren ook heel erg moeilijk. Als predikanten niet eens het besef lijken hebben wie de toehoorders zijn, dan mag de preek nog zo waar zijn, maar schiet de preek aan de toehoorders voorbij. Gezien het feit dat vele kerkleden dit prima lijken te vinden, kun je concluderen dat het de gemiddelde toehoorder meer om de vorm dan om de inhoud gaat. En dat de predikant daar graag aan mee doet. Wat zegt dat over de gemeente en over de predikanten die het betreft?
De gemiddelde preek in een refokerk is voor mij zo onzinnig dat ik jouw hele bijdrage niet serieus kan nemen. Jij hebt blijkbaar de gave om preken uit de O(GG)iN, HHK, PKN (GB) , CGK allemaal te beluisteren en daar dan een gemiddelde preek van te bakken.

Voor de gemiddelde toehoorder geldt hetzelfde……je verkoopt onzin!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@Ad Anker
Mijn inziens is het risico erg groot dat predikanten op de automatische piloot preken houden. Ik heb best veel preken gehoord en heel soms krijg ik zelfs de indruk dat de tekst niet meer uitmaakt. Als je als predikant je toehoorder liefhebt, dan zul je altijd proberen de boodschap over te laten komen. Maar soms lijkt het wel of dominees niet werkelijk meer zelf horen wat ze zeggen. Niet meer beseffen hoe woorden aankomen. In het verband met het onderwerp: hiermee kun je theologische waarheden bespreken die dan toch fungeren als drempels. De behandeling wordt niet meer afgestemd op waar gemeenteleden aan toe zijn, waardoor uitspraken een eigen leven gaan leiden. En daarmee functioneren ze soms als kleine letters. En omgekeerd lijken gemeenteleden wel in slaap gesust omdat preken soms wel erg op elkaar lijken. Ouders proberen toch ook zoveel mogelijk aan te sluiten bij wat hun kinderen aankunnen op een bepaalde leeftijd. Ze proberen de woorden te kiezen die een kind begrijpt. Waarvan ze weten dat die echt in hun hart landen. Wat meer besef bij predikanten op dat gebied lijkt me bepaald geen kwaad kunnen. Ik noem maar een paar aspecten.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@huisman
"Voor de gemiddelde toehoorder geldt hetzelfde……je verkoopt onzin!"

ik doe het gratis, dus wees maar blij.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:En wat vinden we hier dan van?

https://cvandaag.nl/74246-hoe-kom-ik-oo ... dNvVhhqQ5Y
God heeft alles al gedaan. Jij moet de laatste stap alleen nog maar zetten. Wat een arm evangelie. Is de vragensteller hier echt mee geholpen?

Het is niet een vraag: wat moet ik doen om zalig te worden? Het is de vraag: wat moet ik nog meer doen, naast alles wat ik al doe?

En toch is er maar 1 antwoord: geloof in de Heere Jezus, en je zult zalig worden.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:En wat vinden we hier dan van?

https://cvandaag.nl/74246-hoe-kom-ik-oo ... dNvVhhqQ5Y
Moest gisteren onder de preek nog aan deze discussie denken. Ook de antwoorden die ik hier lees. Het was de preek van ds. C. Smits over zondag 33. Die leerde dit toch echt anders en benoemt dit ook expliciet. Zal later het citaat wel posten. Maar ik vrees dat ook ds. Smits niet meer in menig straatje past..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Ik denk ook dat dit stuk van Dooijeweert meer sirenengezang is dan een goede raad. Al vind ik Dooijeweert wel een sympathieke man.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvD »

Simon0612 schreef:
Posthoorn schreef:En wat vinden we hier dan van?

https://cvandaag.nl/74246-hoe-kom-ik-oo ... dNvVhhqQ5Y
Moest gisteren onder de preek nog aan deze discussie denken. Ook de antwoorden die ik hier lees. Het was de preek van ds. C. Smits over zondag 33. Die leerde dit toch echt anders en benoemt dit ook expliciet. Zal later het citaat wel posten. Maar ik vrees dat ook ds. Smits niet meer in menig straatje past..
Ds C Smits is hier in heel duidelijk in.
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@Ad Anker
Een heel sprekend voorbeeld in de link naar cvandaag vind ik. Maar ik lees haar vraag anders hoor. Zij is wel degelijk op zoek naar het ene nodige. Maar zij loopt vast in de theologie. In veel preken kunnen we allerlei soorten geloven horen: tijdgeloof, historisch geloof, wondergeloof, zaligmakend geloof. Echter, er zijn in werkelijkheid maar 2 geloven: een waar geloof of een niet waar geloof. Maar door alles te beredeneren wordt onnodige twijfel gekweekt. En wordt zelfs de blijdschap van het geloof gewantrouwd. Dat is mijn vraagteken dan ook bij veel preken: veel theologische waarheden, maar waar is het Evangelie nog?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

Posthoorn schreef:Ik denk ook dat dit stuk van Dooijeweert meer sirenengezang is dan een goede raad. Al vind ik Dooijeweert wel een sympathieke man.
Meen je dat? Dat kan ik me niet voorstellen. Ik heb het stuk op Refoweb gelezen en niet alleen de samenvatting uit je link. Op Refoweb staat ook nog een deel 2. Van Dooijeweert wijst op Christus alleen. Ik zou niet weten naar wie hij anders moest wijzen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:@Ad Anker
Een heel sprekend voorbeeld in de link naar cvandaag vind ik. Maar ik lees haar vraag anders hoor. Zij is wel degelijk op zoek naar het ene nodige. Maar zij loopt vast in de theologie. In veel preken kunnen we allerlei soorten geloven horen: tijdgeloof, historisch geloof, wondergeloof, zaligmakend geloof. Echter, er zijn in werkelijkheid maar 2 geloven: een waar geloof of een niet waar geloof. Maar door alles te beredeneren wordt onnodige twijfel gekweekt. En wordt zelfs de blijdschap van het geloof gewantrouwd. Dat is mijn vraagteken dan ook bij veel preken: veel theologische waarheden, maar waar is het Evangelie nog?
Jongen, ik geloof dat je alles anders leest dan ik. Er is volgens mij maar 1 geloof. Is de gelijkenis van de zaaier echt zo verwarrend en twijfelkwekend?
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Cyrillus »

@Ad Anker
Inderdaad 1 geloof, helemaal eens hoor. Het ging me om de theologische redenaties erom heen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:@Ad Anker
Inderdaad 1 geloof, helemaal eens hoor. Het ging me om de theologische redenaties erom heen.
Zoals de gelijkenis van de zaaier?
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

CvD schreef:
Simon0612 schreef:
Posthoorn schreef:En wat vinden we hier dan van?

https://cvandaag.nl/74246-hoe-kom-ik-oo ... dNvVhhqQ5Y
Moest gisteren onder de preek nog aan deze discussie denken. Ook de antwoorden die ik hier lees. Het was de preek van ds. C. Smits over zondag 33. Die leerde dit toch echt anders en benoemt dit ook expliciet. Zal later het citaat wel posten. Maar ik vrees dat ook ds. Smits niet meer in menig straatje past..
Ds C Smits is hier in heel duidelijk in.
Duidelijkheid zegt echter niets over juistheid.
Gesloten