De kleine lettertjes van het Evangelie

Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

pierre27 schreef:
TSD schreef:
Onbekende schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-geloven/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ertjes-4-/

En wat vinden we dan van deze antwoorden?
Zijn deze wel of niet evenwichtig?
Laten ze zien dat het probleem wat ds. van den Brink aankaart, bestaat of juist niet?
In het 2e antwoord gaat van den Brink, er zomaar vanuit dat alles dat diegene ervaart door de prediking komt en borduurt daar op door. Dus eerst zelf een veronderstelling doen (staat er letterlijk “je verkeerd waarschijnlijk onder…”, dan die als waarheid hanteren en dan daar vervolgens conclusies en adviezen aan verbinden.

Daarnaast stelt hij dat deze persoon niet tot geloof gekomen zal zijn onder de prediking (je leest tussen de regels door: dat kan eigenlijk niet met zo’n prediking) en dat op basis van zijn eigen veronderstelling, zonder waarheidsvinding.

Het sterkt mij in mijn mening dat deze dominee een karikatuur aan het bestrijden is die hij eerst zelf heeft gecreëerd.

Met andere woorden: geen nieuws of nieuw licht dus.
Zou het ook mogelijk zijn dat de vragen die door het geloofsteam zelf zijn ingebracht?
-knip-
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

TSD schreef:
Onbekende schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-geloven/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ertjes-4-/

En wat vinden we dan van deze antwoorden?
Zijn deze wel of niet evenwichtig?
Laten ze zien dat het probleem wat ds. van den Brink aankaart, bestaat of juist niet?
In het 2e antwoord gaat van den Brink, er zomaar vanuit dat alles dat diegene ervaart door de prediking komt en borduurt daar op door. Dus eerst zelf een veronderstelling doen (staat er letterlijk “je verkeerd waarschijnlijk onder…”, dan die als waarheid hanteren en dan daar vervolgens conclusies en adviezen aan verbinden.

Daarnaast stelt hij dat deze persoon niet tot geloof gekomen zal zijn onder de prediking (je leest tussen de regels door: dat kan eigenlijk niet met zo’n prediking) en dat op basis van zijn eigen veronderstelling, zonder waarheidsvinding.

Het sterkt mij in mijn mening dat deze dominee een karikatuur aan het bestrijden is die hij eerst zelf heeft gecreëerd.

Met andere woorden: geen nieuws of nieuw licht dus.
Ik ben het met je eens dat ds van den Brink hier een aanname doet. Persoonlijk is het voor mij echter een tijdlang wel een puzzel geweest: ben ik nu gaan geloven dankzij of ondanks de voorwaardelijke prediking waar ik onder verkeerde. Op een gegeven moment mocht ik het loslaten als zijnde niet belangrijk. Maar vanuit mijn ervaringen is het dus wel een aannemelijke aanname die ds van den Brink doet. Ik besef mij ook dat dit zoals gezegd gekleurd is door mijn eigen ervaringen in deze, dus een ander ziet het waarschijnlijk heel anders.

Verder denk ik dat je hem geen recht doet door te stellen dat hij een karikatuur ervan maakt. Je ziet en hoort dat het hem echt raakt en hij doet oprecht zijn best om zijn hoorders te bereiken. Dit alles afserveren als zijnde een karikatuur vind ik echt te goedkoop. Het ware te wensen dat we echt eens gingen nadenken over wat hij te zeggen heeft. Hoewel we de exacte bewoordingen misschien niet herkennen bij je eigen predikant, de strekking is overduidelijk.

Dat ds van den Brink zóveel vragen erover krijgt, bewijst mijns inziens dat de problemen die hij benoemt, ook echt breed spelen.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

pierre27 schreef:
TSD schreef:
Onbekende schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-geloven/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ertjes-4-/

En wat vinden we dan van deze antwoorden?
Zijn deze wel of niet evenwichtig?
Laten ze zien dat het probleem wat ds. van den Brink aankaart, bestaat of juist niet?
In het 2e antwoord gaat van den Brink, er zomaar vanuit dat alles dat diegene ervaart door de prediking komt en borduurt daar op door. Dus eerst zelf een veronderstelling doen (staat er letterlijk “je verkeerd waarschijnlijk onder…”, dan die als waarheid hanteren en dan daar vervolgens conclusies en adviezen aan verbinden.

Daarnaast stelt hij dat deze persoon niet tot geloof gekomen zal zijn onder de prediking (je leest tussen de regels door: dat kan eigenlijk niet met zo’n prediking) en dat op basis van zijn eigen veronderstelling, zonder waarheidsvinding.

Het sterkt mij in mijn mening dat deze dominee een karikatuur aan het bestrijden is die hij eerst zelf heeft gecreëerd.

Met andere woorden: geen nieuws of nieuw licht dus.
Zou het ook mogelijk zijn dat de vragen die door het geloofsteam zelf zijn ingebracht?
Aangezien ik je blijkbaar niet van wantrouwen mag beschuldigingen, zal ik het gewoon als vraag stellen:

Waarom zou je denken dat er een verborgen agenda achter zit?
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:Dat ds van den Brink zóveel vragen erover krijgt, bewijst mijns inziens dat de problemen die hij benoemt, ook echt breed spelen.
Of niemand herkent zich er in en men is juist verward door het eenzijdige wat hij te berde brengt. Verder slaat je argumentatie kant noch wal. Al zijn aannames aannemelijk, dan nog is het volstrekt niet juist om op basis daarvan een antwoord te schrijven. Dat is en blijft een karikatuur. Misschien moet je het woordenboek eens naslaan op de betekenis van dit woord.

-knip-

Mijn hoop is nu vooral gevestigd op oud. Van den Brink.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef: Mijn hoop is nu vooral gevestigd op oud. Van den Brink.
Ps 39:5 1773: Mijn hope staat op U alleen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Dat ds van den Brink zóveel vragen erover krijgt, bewijst mijns inziens dat de problemen die hij benoemt, ook echt breed spelen.
Of niemand herkent zich er in en men is juist verward door het eenzijdige wat hij te berde brengt. Verder slaat je argumentatie kant noch wal. Al zijn aannames aannemelijk, dan nog is het volstrekt niet juist om op basis daarvan een antwoord te schrijven. Dat is en blijft een karikatuur. Misschien moet je het woordenboek eens naslaan op de betekenis van dit woord.

-knip-

Mijn hoop is nu vooral gevestigd op oud. Van den Brink.
Ik hoop ook dat het een goed gesprek mag worden tussen ouderling van den Brink en dominee van den Brink.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoopvol schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Mijn hoop is nu vooral gevestigd op oud. Van den Brink.
Ps 39:5 1773: Mijn hope staat op U alleen.
Ja je hebt gelijk. Dat is het allerbelangrijkste. Maar ik denk dat jij me wel begrijpt wat ik met deze zin bedoel. Ik zal er verder maar over ophouden, want blijkbaar ben ik over de schreef gegaan gezien de knip.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Marck »

Onbekende schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Dat ds van den Brink zóveel vragen erover krijgt, bewijst mijns inziens dat de problemen die hij benoemt, ook echt breed spelen.
Of niemand herkent zich er in en men is juist verward door het eenzijdige wat hij te berde brengt. Verder slaat je argumentatie kant noch wal. Al zijn aannames aannemelijk, dan nog is het volstrekt niet juist om op basis daarvan een antwoord te schrijven. Dat is en blijft een karikatuur. Misschien moet je het woordenboek eens naslaan op de betekenis van dit woord.

-knip-

Mijn hoop is nu vooral gevestigd op oud. Van den Brink.
Ik hoop ook dat het een goed gesprek mag worden tussen ouderling van den Brink en dominee van den Brink.
Me too.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Nasrani »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Dat ds van den Brink zóveel vragen erover krijgt, bewijst mijns inziens dat de problemen die hij benoemt, ook echt breed spelen.
Of niemand herkent zich er in en men is juist verward door het eenzijdige wat hij te berde brengt. Verder slaat je argumentatie kant noch wal. Al zijn aannames aannemelijk, dan nog is het volstrekt niet juist om op basis daarvan een antwoord te schrijven. Dat is en blijft een karikatuur. Misschien moet je het woordenboek eens naslaan op de betekenis van dit woord.

-knip-

Mijn hoop is nu vooral gevestigd op oud. Van den Brink.
Jij en ik weten echt wel dat mensen zich er in herkennen. Al eerder aangehaald, in de gemeente waar jij lid bent speelt dit niet of nauwelijks, daar zijn blijkbaar andere zorgen. In mijn omgeving speelt dit wel degelijk en in het verleden heb ik er zelf ook mee te maken gehad.
Het makkelijkste is om alles te ontkennen of af te schrijven als karikatuur, iets van struisvogelpolitiek ofzo...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

GerefGemeente-lid schreef:Verder slaat je argumentatie kant noch wal.
... raakt kant noch wal. ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Verder slaat je argumentatie kant noch wal.
... raakt kant noch wal. ;)
:yahoo :banghead
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Als gast hier »

Kan dat gesprek ergens gevolgd worden?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nasrani schreef:Jij en ik weten echt wel dat mensen zich er in herkennen. Al eerder aangehaald, in de gemeente waar jij lid bent speelt dit niet of nauwelijks, daar zijn blijkbaar andere zorgen. In mijn omgeving speelt dit wel degelijk en in het verleden heb ik er zelf ook mee te maken gehad.
Het makkelijkste is om alles te ontkennen of af te schrijven als karikatuur, iets van struisvogelpolitiek ofzo...
Het maakt nogal een verschil of je zegt dat het Evangelie niet verkondigd wordt of dat je zegt dat er van eenzijdige verkondiging sprake is.

En lees verder wat oud. Van den Brink schrijft. Hij zegt letterlijk dat hiervan binnen de gehele GG geen sprake is.

Verder hoorde ik onlangs nog een dominee uit de GG (ter uiterst rechterzijde) in zijn preek aanhalen hoe Gods werk in de gemeente waar hij dient ook doorgaat onder de jongelui. En dat is niet voor het eerst dat ik dat van deze predikant hoor. Volgens mij heeft @Ad Anker dat in het verleden ook al eens aangehaald. Volgens dr. Van den Brink kan zoiets niet onder zo'n prediking gebeuren. Ik geloof dat dat echt onjuiste en ongenuanceerde kritiek is.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Henk J »

Als gast hier schreef:Kan dat gesprek ergens gevolgd worden?
Ds. Van den Brink gaat per brief reageren op de brief van ouderling Van den Brink. Dus geen gesprek. De reactie van ds. Van den Brink komt binnenkort op refoweb.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Terri »

GerefGemeente-lid schreef:
Nasrani schreef:Jij en ik weten echt wel dat mensen zich er in herkennen. Al eerder aangehaald, in de gemeente waar jij lid bent speelt dit niet of nauwelijks, daar zijn blijkbaar andere zorgen. In mijn omgeving speelt dit wel degelijk en in het verleden heb ik er zelf ook mee te maken gehad.
Het makkelijkste is om alles te ontkennen of af te schrijven als karikatuur, iets van struisvogelpolitiek ofzo...
Het maakt nogal een verschil of je zegt dat het Evangelie niet verkondigd wordt of dat je zegt dat er van eenzijdig verkondiging sprake is.

En lees verder wat oud. Van den Brink schrijft. Hij zegt letterlijk dat hiervan binnen de gehele GG geen sprake is.

Verder hoorde ik onlangs nog een dominee uit de GG (ter uiterst rechterzijde) in zijn preek aanhalen hoe Gods werk in de gemeente waar hij dient ook doorgaat onder de jongelui. Volgens dr. Van den Brink kan zoiets niet onder zo'n prediking gebeuren. Ik geloof dat dat echt onjuiste en ongenuanceerde kritiek is.
Ik denk dat het tot geloof komen wel gebeurd, maar daarna is het heel ingewikkeld om daarover in gesprek te gaan.
Dan komen de mitsen en maren. Dit is geen karikatuur, maar beleving. Tegelijk haast ik me om op te merken dat dit echt lang niet overal zo gaat.
Ik vind dat ds v.d. Brink in deze laatste antwoorden een stap te ver gaat, of te wel, erg generaliseert.
Verder ben ik het met hem eens. Hoe moeilijk ik het ook vind voor degenen die dit (nog) niet herkennen.
Gesloten