De kleine lettertjes van het Evangelie

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Hoe durf je dat te zeggen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door TSD »

pierre27 schreef:
TSD schreef:
Onbekende schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-geloven/

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... ertjes-4-/

En wat vinden we dan van deze antwoorden?
Zijn deze wel of niet evenwichtig?
Laten ze zien dat het probleem wat ds. van den Brink aankaart, bestaat of juist niet?
In het 2e antwoord gaat van den Brink, er zomaar vanuit dat alles dat diegene ervaart door de prediking komt en borduurt daar op door. Dus eerst zelf een veronderstelling doen (staat er letterlijk “je verkeerd waarschijnlijk onder…”, dan die als waarheid hanteren en dan daar vervolgens conclusies en adviezen aan verbinden.

Daarnaast stelt hij dat deze persoon niet tot geloof gekomen zal zijn onder de prediking (je leest tussen de regels door: dat kan eigenlijk niet met zo’n prediking) en dat op basis van zijn eigen veronderstelling, zonder waarheidsvinding.

Het sterkt mij in mijn mening dat deze dominee een karikatuur aan het bestrijden is die hij eerst zelf heeft gecreëerd.

Met andere woorden: geen nieuws of nieuw licht dus.
Zou het ook mogelijk zijn dat de vragen die door het geloofsteam zelf zijn ingebracht?
Geen idee, ik ga uit van wel “echte” vragen van bestaande personen. Maar mogelijk ben ik naïef.

Ik vond het antwoord in elk geval bijzonder, ik hoop dat hij in het pastoraat wat meer doorvraagt voordat hij zijn conclusies trekt en adviezen geeft.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Louis2 »

@Pierre27: ik schreef per ongeluk "de Heer" i.p.v. "ds. ".
Verder luister ik zo af en toe graag naar de preken van Dominee Beens.
Kunt u alleen begrijpen dat deze preek over het HA voor mij erg vreemd in de oren klonk?
Ik heb zelf jarenlang misdienaar geweest, in de RKK gaat iedereen, zonder na te denken, aan de communie.
Daarna in de GG en de CGK terecht gekomen.
De dominee van de CGK waar ik kerk wijst de visie van ds. J. Beens expliciet af.
De reden daarvoor is omdat volgens hem het avondmaal is ingesteld om zondaren bij de Heere te brengen, door gebruik te maken van het HA.
Eerlijk gezegd heb ik zoveel versies gehoord dat ik niet meer weet wat de juiste is.
De laatste keer ben aangegaan en bekroop mij een enorm gevoel van schaamte van dingen die ik de week daarvoor gedaan had.
Dat bevestigt de visie van onze predikant wel, maar verder weet ik het niet.
Ik vind het eerlijk gezegd altijd wel vreemd om behoudende GG's heel gelovige mensen niet aan te zien gaan.
Ik denk ook niet dat je onbekeerd en niet-wedergeboren als Christen kunt functioneren en deze vrijheid-blijheid samenleving.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door KDD »

Mattheüs schreef:
16 Doch waarbij zal Ik dit geslacht 21vergelijken? gHet is gelijk den kinderkens die op de markten zitten en hun gezellen toeroepen,
21 Met deze gelijkenis leert Christus, dat Hij op alle manieren, zo zacht als hard, gezocht heeft hen tot bekering te brengen.
g Luk. 7:31.

17 En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen en gij hebt niet 22geweend.
22 Gr. niet op de borst geslagen, dat is, geen teken van droefheid getoond.

18 hWant Johannes is gekomen, 23noch etende noch drinkende, en zij zeggen: Hij heeft den duivel.
h Matth. 3:4. Mark. 1:6.
23 Namelijk naar de gewone wijze van andere mensen.

19 De Zoon des mensen is gekomen, etende en drinkende, en zij zeggen: Ziedaar een Mens Die een vraat en wijnzuiper is, een vriend van tollenaren en zondaren. Doch de Wijsheid is 24gerechtvaardigd geworden van Haar kinderen.
24 Dat is, Christus, Die de Wijsheid des Vaders genoemd wordt, Spr. 8:12, enz.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

---knip--- off-topic
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Dit lijkt nergens naar. Je kunt niet zomaar iedereen die het niet met jou eens is als spotter aanduiden.

En de rest van het betoog doet daar niets aan af.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door KDD »

Ds. Dorsman schreef: Met het belijden van de Waarheid kan een mens altijd vooruit en heeft hij altijd nog een weg en pad voor zich. Maar in het inleven van de Waarheid houden de wegen een keer op, en dan nemen de paden een keer een einde. Bij het belijden van de Waarheid weet de mens het altijd; maar bij de inleving van de Waarheid weet hij het niet meer.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Maar als je opgegroeid bent met preken als deze dan kun je, lijkt me, niet wennen aan dat neo-reformatorische geluid. En ik heb het nu niet over de taal of de stem, maar diepe eerbied die uit zulke preken sprak, en hoe ook zulke preken de mensen wel raakten, en waar er dan wel beslag op de gemeente lag.
https://www.youtube.com/watch?v=i3mxmaX8hrM&t=2620s
Hier horen we echte bewogenheid en ernst, en onder zulke preken mochten op opgroeien. Dat gaf diepe indrukken en eerbied.
Gaf het ook meer dan dat DIA?
Dacht je dat het anders kan dan met diepe indrukken? Ik durf en wil hier niet verder op ingaan opdat de spotters de mond eens gesnoerd wordt (als we dat tenminste nog onderkennen)
Ja, ik denk dat er diepe indrukken kunnen zijn van leven en dood die toch weer over gaan omdat het niet het werk van Gods Geest was.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Louis2 schreef:@Pierre27: ik schreef per ongeluk "de Heer" i.p.v. "ds. ".
Verder luister ik zo af en toe graag naar de preken van Dominee Beens.
Kunt u alleen begrijpen dat deze preek over het HA voor mij erg vreemd in de oren klonk?
Ik heb zelf jarenlang misdienaar geweest, in de RKK gaat iedereen, zonder na te denken, aan de communie.
Daarna in de GG en de CGK terecht gekomen.
De dominee van de CGK waar ik kerk wijst de visie van ds. J. Beens expliciet af.
De reden daarvoor is omdat volgens hem het avondmaal is ingesteld om zondaren bij de Heere te brengen, door gebruik te maken van het HA.
Eerlijk gezegd heb ik zoveel versies gehoord dat ik niet meer weet wat de juiste is.
De laatste keer ben aangegaan en bekroop mij een enorm gevoel van schaamte van dingen die ik de week daarvoor gedaan had.
Dat bevestigt de visie van onze predikant wel, maar verder weet ik het niet.
Ik vind het eerlijk gezegd altijd wel vreemd om behoudende GG's heel gelovige mensen niet aan te zien gaan.
Ik denk ook niet dat je onbekeerd en niet-wedergeboren als Christen kunt functioneren en deze vrijheid-blijheid samenleving.
Natuurlijk kan dat een keer fout geschreven worden, no-problem verder. Aangezien ik geen onjuistheden in de prediking van Ds. J. Beens hoor en ook geen onjuistheden tijdens het HA heb geconstateerd begrijp ik dat niet. Maar voor mij is er geen behoefte de prediking waar ik zondags onder verkeer op het forum te bespreken dus ik laat het graag hierbij.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ditbenik »

pierre27 schreef:
Ditbenik schreef: Ik hoor vaker dat mensen die van buiten komen moeite lijken te hebben met de Latijnse versie van heer. Ik zie het probleem ook niet.
Ach ja, ik dus wel!
Wat is het dan het probleem om het in het Nederlands te zeggen in plaats van Latijn te gebruiken? M.a.w. Wat doet iemand die van buiten komt en dus niet in de kerk is opgegroeid en 'heer' zegt in plaats van 'dominee'' zo erg verkeerd dat hij daarvoor vermaand moet worden?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Piet Puk »

pierre27 schreef:
Piet Puk schreef:
pierre27 schreef:
TSD schreef: In het 2e antwoord gaat van den Brink, er zomaar vanuit dat alles dat diegene ervaart door de prediking komt en borduurt daar op door. Dus eerst zelf een veronderstelling doen (staat er letterlijk “je verkeerd waarschijnlijk onder…”, dan die als waarheid hanteren en dan daar vervolgens conclusies en adviezen aan verbinden.

Daarnaast stelt hij dat deze persoon niet tot geloof gekomen zal zijn onder de prediking (je leest tussen de regels door: dat kan eigenlijk niet met zo’n prediking) en dat op basis van zijn eigen veronderstelling, zonder waarheidsvinding.

Het sterkt mij in mijn mening dat deze dominee een karikatuur aan het bestrijden is die hij eerst zelf heeft gecreëerd.

Met andere woorden: geen nieuws of nieuw licht dus.
Zou het ook mogelijk zijn dat de vragen die door het geloofsteam zelf zijn ingebracht?
Een geloofsteam? :?
Ja misschien wat ongelukkig uitgedrukt, maar ik bedoel of het team van Refoweb of de mensen rondom dr van den Brink die geloofsvragen beantwoorden.
Refoweb heeft gisteren geplaatst dat er veel vragen komen voor ds. Van den Brink, dat ze gaan selecteren en dat ze vragen om via de zoekfunctie te kijken of hun vraag al beantwoord word. Dus vermoed niet dat Refoweb zelf vragen verzint
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door TSD »

Ditbenik schreef:
pierre27 schreef:
Ditbenik schreef: Ik hoor vaker dat mensen die van buiten komen moeite lijken te hebben met de Latijnse versie van heer. Ik zie het probleem ook niet.
Ach ja, ik dus wel!
Wat is het dan het probleem om het in het Nederlands te zeggen in plaats van Latijn te gebruiken? M.a.w. Wat doet iemand die van buiten komt en dus niet in de kerk is opgegroeid en 'heer' zegt in plaats van 'dominee'' zo erg verkeerd dat hij daarvoor vermaand moet worden?
Heel eenvoudig Ditbenik.

“Dominee” is in Nederland een aanspreektitel die exclusief voor predikanten wordt gebruikt. Als je ‘dominee’ zegt weet iedereen dat je een predikant bedoelt.

“De heer” is een algemene titel die als aanspreektitel elk willekeurig manspersoon past.

Dus “dominee” gebruiken, of ds., is gewoon een kwestie van fatsoen en omgangsvormen.

Dat dominee “heer” betekent doet niet zo ter zake. Ja, je kunt je afvragen waarom predikanten “dominee” worden genoemd, er zijn mooiere/passendere titels te bedenken, maar het is nu eenmaal zo.

In jouw redenatie kan ik vanaf heden elke willekeurige mail/brief beginnen met “geachte dominee / mevrouw :D
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

Geachte dominee/domina, zal je bedoelen. :)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door pierre27 »

Ditbenik schreef:
pierre27 schreef:
Ditbenik schreef: Ik hoor vaker dat mensen die van buiten komen moeite lijken te hebben met de Latijnse versie van heer. Ik zie het probleem ook niet.
Ach ja, ik dus wel!
Wat is het dan het probleem om het in het Nederlands te zeggen in plaats van Latijn te gebruiken? M.a.w. Wat doet iemand die van buiten komt en dus niet in de kerk is opgegroeid en 'heer' zegt in plaats van 'dominee'' zo erg verkeerd dat hij daarvoor vermaand moet worden?
Doe toch niet zo overdreven met je vermaand.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Anselmus »

Piet Puk schreef:
pierre27 schreef:[quote="Piet]

Zou het ook mogelijk zijn dat de vragen die door het geloofsteam zelf zijn ingebracht?
Een geloofsteam? :?
Ja misschien wat ongelukkig uitgedrukt, maar ik bedoel of het team van Refoweb of de mensen rondom dr van den Brink die geloofsvragen beantwoorden.[/quote]

Refoweb heeft gisteren geplaatst dat er veel vragen komen voor ds. Van den Brink, dat ze gaan selecteren en dat ze vragen om via de zoekfunctie te kijken of hun vraag al beantwoord word. Dus vermoed niet dat Refoweb zelf vragen verzint[/quote][/quote][/quote]


Ik weet een beetje hoe de vragenrubriek aan de achterkant werkt: het zijn echte vragen en de predikanten beantwoorden ze echt zelf. Je krijgt een mail dat er een vraag voor jou is of dat er een vraag is met het verzoek hem te beantwoorden waar je ja of nee op kunt zeggen. Vervolgens krijg je een deadline. Alleen de vragen waar linkjes naar vergelijkbare antwoorden naartoe staan worden niet door de predikant geschreven, de rest wel.
Fides Quaerens Intellectum
Gesloten