De kleine lettertjes van het Evangelie

BSH
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door BSH »

Valcke schreef:
BSH schreef:2. Oneens. Iedereen leert iets van ellende vóór zijn geloven (géén voorwaarde!), maar in het genadeleven steeds meer.
Dan ben je erg onzorgvuldig geweest in je reacties op mij. Ik schreef ongeveer hetzelfde, daarop reageerde je negatief. Dan was die negatieve setting helemaal niet nodig, toch?
Omdat 'iets van ellende' ook kan zijn: Dat geluk heb ik niet.
Dat is toch anders dan 'kennis en ondervinding van schuld en zonde, enz'
Tenminste, dat zei mijn gevoel
BSH
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door BSH »

Ad Anker schreef:
Onbekende schreef:Spurgeon zei anders ook al iets dergelijks:
Berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven.
Achteraf besef ik wat Christus heeft moet moeten lijden om mijn zonden.

Berouw dus niet als voorwaarde vooraf, maar als kenmerk achteraf.
Wat doet je tot Christus gaan dan?
Geloven dat Hij bestaat en dat Hij beloont wie hem zoekt, is voldoende.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GerefGemeente-lid schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In kader van deze discussie: hier de genoemde preek én ook nog stuk van preek van Ds. Vreugdenhil geplaats: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=525
Ik geloof dat dr. Van den Brink het dan ook met ds. Vreugdenhil niet eens is.
En jij bent het met de preek van Boston en met Ds. Vreugdenhil eens?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

BSH schreef:
Valcke schreef:
BSH schreef:2. Oneens. Iedereen leert iets van ellende vóór zijn geloven (géén voorwaarde!), maar in het genadeleven steeds meer.
Dan ben je erg onzorgvuldig geweest in je reacties op mij. Ik schreef ongeveer hetzelfde, daarop reageerde je negatief. Dan was die negatieve setting helemaal niet nodig, toch?
Omdat 'iets van ellende' ook kan zijn: Dat geluk heb ik niet.
Dat is toch anders dan 'kennis en ondervinding van schuld en zonde, enz'
Tenminste, dat zei mijn gevoel
Als je op je gevoel afgaat is dat een hopeloze zaak.

Niet ons gevoel is de leidraad, maar Gods Woord. En dat leert mij dat alleen arme bedelaars zalig worden en niet mensen die met al hun eigen gerechtigheid tot Christus denken te komen. Alleen een lege hand kan gevuld worden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In kader van deze discussie: hier de genoemde preek én ook nog stuk van preek van Ds. Vreugdenhil geplaats: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=525
Ik geloof dat dr. Van den Brink het dan ook met ds. Vreugdenhil niet eens is.
En jij bent het met de preek van Boston en met Ds. Vreugdenhil eens?
Zeker. En ook met ds. Verschuure.

Maar niet met dr. Van den Brink.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GerefGemeente-lid schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In kader van deze discussie: hier de genoemde preek én ook nog stuk van preek van Ds. Vreugdenhil geplaats: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... &start=525
Ik geloof dat dr. Van den Brink het dan ook met ds. Vreugdenhil niet eens is.
En jij bent het met de preek van Boston en met Ds. Vreugdenhil eens?
Zeker. En ook met ds. Verschuure.

Maar niet met dr. Van den Brink.
Maar Ds. Verschuure staat niet in de lijn van Boston en ook niet in de lijn van Ds. Vreugdenhil.
Dingen die verschillend zijn, zijn niet hetzelfde...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

BSH schreef:
Ad Anker schreef:
Onbekende schreef:Spurgeon zei anders ook al iets dergelijks:
Berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven.
Achteraf besef ik wat Christus heeft moet moeten lijden om mijn zonden.

Berouw dus niet als voorwaarde vooraf, maar als kenmerk achteraf.
Wat doet je tot Christus gaan dan?
Geloven dat Hij bestaat en dat Hij beloont wie hem zoekt, is voldoende.
Dat buiten Hem geen zaligheid is en dat wij op geen enkele manier onszelf kunnen helpen, maar in een verloren toestand liggen. - Het werk vd Heilige Geest.
Laatst gewijzigd door Valcke op 11 aug 2022, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

BSH schreef:
Valcke schreef:
BSH schreef:2. Oneens. Iedereen leert iets van ellende vóór zijn geloven (géén voorwaarde!), maar in het genadeleven steeds meer.
Dan ben je erg onzorgvuldig geweest in je reacties op mij. Ik schreef ongeveer hetzelfde, daarop reageerde je negatief. Dan was die negatieve setting helemaal niet nodig, toch?
Omdat 'iets van ellende' ook kan zijn: Dat geluk heb ik niet.
Dat is toch anders dan 'kennis en ondervinding van schuld en zonde, enz'
Tenminste, dat zei mijn gevoel
Het spijt mij. Dan hebben we toch een groot verschil. De stokbewaarder, moordenaar aan het kruis, de gelijkenis van de verloren zoon, Johannes 16 (de Heilige Geest Die van zonde overtuigt) leren anders.
BSH
Berichten: 66
Lid geworden op: 08 feb 2022, 08:01

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door BSH »

Valcke schreef:
BSH schreef:
Valcke schreef:
BSH schreef:2. Oneens. Iedereen leert iets van ellende vóór zijn geloven (géén voorwaarde!), maar in het genadeleven steeds meer.
Dan ben je erg onzorgvuldig geweest in je reacties op mij. Ik schreef ongeveer hetzelfde, daarop reageerde je negatief. Dan was die negatieve setting helemaal niet nodig, toch?
Omdat 'iets van ellende' ook kan zijn: Dat geluk heb ik niet.
Dat is toch anders dan 'kennis en ondervinding van schuld en zonde, enz'
Tenminste, dat zei mijn gevoel
Het spijt mij. Dan hebben we toch een groot verschil. De stokbewaarder, moordenaar aan het kruis, de gelijkenis van de verloren zoon, Johannes 16 (de Heilige Geest Die van zonde overtuigt) leren anders.
Stokbewaarder: staat niets over de reden dat hij tot zijn vraag kwam.
Moordenaar: besefte dat hij zondig was.
Verloren zoon: knechten thuis hebben het beter dan ik. Daarom ga ik terug. Daarna lezen we pas over zondekennis.
Johannes 16: de zonde die gekend moet worden is: niet in Christus geloven.
Mooi hè, die diversiteit in het werk van de Heilige Geest!
Laatst gewijzigd door BSH op 11 aug 2022, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik geloof dat dr. Van den Brink het dan ook met ds. Vreugdenhil niet eens is.
En jij bent het met de preek van Boston en met Ds. Vreugdenhil eens?
Zeker. En ook met ds. Verschuure.

Maar niet met dr. Van den Brink.
Maar Ds. Verschuure staat niet in de lijn van Boston en ook niet in de lijn van Ds. Vreugdenhil.
Dingen die verschillend zijn, zijn niet hetzelfde...
Ik zie toch ook geen tegenstelling, eerlijk gezegd. Dus wat dat betreft kan ik GG-lid wel volgen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:
Valcke schreef: Alleen maar uitleg? Of ook de ondervinding ervan? Deze ondervinding was er zeer duidelijk bij de stokbewaarder: hij was in grote nood en hij wist dat hij miste wat nodig was zalig te worden.

Meer had ik eerder ook niet geschreven. Het gaat niet om een stappenplan, maar om de kennis en ondervinding van zonde, schuld en het gemis van een Zaligmaker. Dat alleen kan een mens uitdrijven tot Christus.
Zie ook de pinksterpreek van Petrus. De hoorders worden eerst schuldig verklaard. Dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
Zo kwam er verslagenheid in het hart en de roep: Wat zullen wij doen mannen broeders?
Dit zijn geen voorwaarden maar zo maakt Gods Geest plaats voor de Zaligmaker. Plaats die er van nature bij geen enkel mens is.

Er wordt m.i. ook veel te snel gezegd dat er voorwaardelijk gepreekt wordt. Preekte Jezus ook voorwaardelijk toen hij tegen de rijke jongeling een voorwaarde uitsprak. Ga heen verkoop alles wat je hebt en geef het de armen en kom dan herwaarts en volg Mij.

Of: Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder en vrouw en kinderen, en broeders en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Mijn positie in deze discussie is wat ambivalent. Ik ben het niet eens met ds van de Brink vooral vanwege zijn generaliseren, zijn toon, zijn eenzijdigheid en het wel heel selectief citeren van bv de D.L.
Maar ik behoor ook zeker niet in het kamp van ds. A. Verschuure of ds. Hogchem. Daarvoor ben ik te radicaal CGK denk ik.
Één van deze predikanten heb ik eens horen preken over de verlamde die door het dak voor de voeten van de Heere Jezus werd gelegd. Hij zei consequent als het ging om deze verlamde het woord uitverkoren. Deze uitverkoren zondaar.
Tientallen keren.

Dat hoor je in de rechterkant van de CGK nooit. Ook als ik preken lees van bv. Ds C. Smits, Ds, I. Kieviet, prof. G. Wisse enz. kom ik dat niet of nauwelijks tegen.
Je bent qua opvatting gewoon een klassieke midden-GG-er. :nananere
Ik moet je teleurstellen maar omdat ik de zogenaamde drieverbonden leer het meest Schriftuurlijk vind ben ik het dus oneens met 1931.
Dat maakt dat ik regelmatig met zegen een GG predikant beluister maar dat ik niet in de GG thuishoor.
Predikanten als ds Janse , Tuinier, Brugge enz. hoor ik graag. Zoals vroeger ds Golverdingen Boogaard, Bac , Elshout, enz.
Voor mij zijn kerkverbanden niet zo relevant en als nickname zou ik daarom nooit CGK-lid kiezen. :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Valcke »

BSH schreef:
Valcke schreef:
BSH schreef:Omdat 'iets van ellende' ook kan zijn: Dat geluk heb ik niet.
Dat is toch anders dan 'kennis en ondervinding van schuld en zonde, enz'
Tenminste, dat zei mijn gevoel
Het spijt mij. Dan hebben we toch een groot verschil. De stokbewaarder, moordenaar aan het kruis, de gelijkenis van de verloren zoon, Johannes 16 (de Heilige Geest Die van zonde overtuigt) leren anders.
Stokbewaarder: staat niets over de reden dat hij tot zijn vraag kwam.
Moordenaar: besefte dat hij zondig was.
Verloren zoon: knechten thuis hebben het beter dan ik. Daarom ga ik terug. Daarna lezen we pas over zondekennis.
Johannes 16: de zonde die gekend moet worden is: niet in Christus geloven.
Mooi hè, die diversiteit in het werk van de Heilige Geest!
Johannes 16 leert wat het gewone werk van de Heilige Geest is, en dat is ook: te overtuigen van zonde en ongeloof. De Heilige Geest kan dat op allerlei manieren doen, maar Hij doet dit wel. Dat leert Christus en daar kun je niet achter zetten: dat doet de Heilige Geest soms wel en soms niet. In alle verscheidenheid is er ook een eenheid. En daartoe behoort zeker datgene wat Christus als algemene regel geleerd heeft.

Verder verwerp ik jou hap snap uitleg van Bijbelplaatsen. Het getuigt niet van eerbied en zeker niet van onderzoek.

Voorbeeld: verloren zoon. Wat in Lukas 15 bij elkaar staat, ga jij zomaar uit elkaar halen. Het is één citaat!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dit is nu een reactie waar ik uit de grond van mijn hart van ganser harte achter sta: https://www.refoweb.nl/dwars/1577/briev ... den-brink/
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door CvdW »

GerefGemeente-lid schreef:Dit is nu een reactie waar ik uit de grond van mijn hart van ganser harte achter sta: https://www.refoweb.nl/dwars/1577/briev ... den-brink/
Waar sta je dan precies achter? Dat de dominee in het voorbeeld niet juist benoemde vanaf de preekstoel en door de ouderling uit Eindhoven op werd gewezen of ... .
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ik ook. Hoewel ik beide manieren van spreken goed kan volgen.
Gesloten