huisman schreef:Valcke schreef:
Alleen maar uitleg? Of ook de ondervinding ervan? Deze ondervinding was er zeer duidelijk bij de stokbewaarder: hij was in grote nood en hij wist dat hij miste wat nodig was zalig te worden.
Meer had ik eerder ook niet geschreven. Het gaat niet om een stappenplan, maar om de kennis en ondervinding van zonde, schuld en het gemis van een Zaligmaker. Dat alleen kan een mens uitdrijven tot Christus.
Zie ook de pinksterpreek van Petrus. De hoorders worden eerst schuldig verklaard. Dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
Zo kwam er verslagenheid in het hart en de roep: Wat zullen wij doen mannen broeders?
Dit zijn geen voorwaarden maar zo maakt Gods Geest plaats voor de Zaligmaker. Plaats die er van nature bij geen enkel mens is.
Er wordt m.i. ook veel te snel gezegd dat er voorwaardelijk gepreekt wordt. Preekte Jezus ook voorwaardelijk toen hij tegen de rijke jongeling een voorwaarde uitsprak. Ga heen verkoop alles wat je hebt en geef het de armen en kom dan herwaarts en volg Mij.
Of: Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder en vrouw en kinderen, en broeders en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.
Mijn positie in deze discussie is wat ambivalent. Ik ben het niet eens met ds van de Brink vooral vanwege zijn generaliseren, zijn toon, zijn eenzijdigheid en het wel heel selectief citeren van bv de D.L.
Maar ik behoor ook zeker niet in het kamp van ds. A. Verschuure of ds. Hogchem. Daarvoor ben ik te radicaal CGK denk ik.
Één van deze predikanten heb ik eens horen preken over de verlamde die door het dak voor de voeten van de Heere Jezus werd gelegd. Hij zei consequent als het ging om deze verlamde het woord uitverkoren. Deze uitverkoren zondaar.
Tientallen keren.
Dat hoor je in de rechterkant van de CGK nooit. Ook als ik preken lees van bv. Ds C. Smits, Ds, I. Kieviet, prof. G. Wisse enz. kom ik dat niet of nauwelijks tegen.