De kleine lettertjes van het Evangelie

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Onbekende schreef:Een groot deel van deze discussie is overigens geen discussie, maar wijzen naar elkaar. De standpunten zijn al ingenomen en men is niet bereid om naar elkaar te luisteren.
Jij vind wat van ds. Verschuure. Ik voer Brakel ( die je eerder met instemming las) aan. Reageer daar eens inhoudelijk op. Wat vind je van de opmerking van Brakel in het licht van Verschuures uitspraak?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:Een groot deel van deze discussie is overigens geen discussie, maar wijzen naar elkaar. De standpunten zijn al ingenomen en men is niet bereid om naar elkaar te luisteren.
En men is niet bereid zijn of haar standpunten te beargumenteren.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:Een groot deel van deze discussie is overigens geen discussie, maar wijzen naar elkaar. De standpunten zijn al ingenomen en men is niet bereid om naar elkaar te luisteren.
En men is niet bereid zijn of haar standpunten te beargumenteren.

En een groot deel van de berichten bestaat uit het herhalen van eerder genoemde meningen en argumenten.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:
Ad Anker schreef:
Simon0612 schreef: Snap ik, ik was alleen benieuwd of onbekende het kon uitleggen en staven met voorbeelden. Want waar praten we nu eigenlijk over vraag ik me af als ik zijn post lees. Je kan wel van alles roepen, maar weten we ook wat we zeggen en waar we het over hebben. Of is het allen roepen. Dus wat dat betreft jammer dat jij antwoord :) Toch hoor ik graag van onbekende natuurlijk alsnog of hij het ook kan uitleggen en kan staven met voorbeelden.
Onbekende bedient zich, tot het tegendeel blijkt, van ongefundeerde stellingen/vooroordelen. Ik verzoek echt niet een bewijs omdat die er simpelweg niet zijn.

Ik mis ook wel een beetje de diepte hier. Er wordt een hoop beweerd. Valcke heeft zinnige dingen gezegd deze middag, ik plaats een citaat van Brakel, op verzoek. Ik vraag Onbekende om een inhoudelijke reactie op de punten die ik noem. Je ziet (bijna) alleen wat geschreeuw, geklier richting DIA en weinig inhoudelijks. Zonder je wezenlijk te verdiepen ds. vd Brink hartelijk bijvallen vraagt om wat geschreeuw in de lucht. Dat is hier wel duidelijk geworden.
Klopt. Dat viel me eerder deze week al op. Inhoudelijk komen er weinig nieuwe standpunten, het is een herhaling van zetten geworden. En proberen elkaar te overschreeuwen met eigen standpunten. Want wie het hardst schreeuwt wint ofzo? Daarom ben ik voorstander om dit topic af te sluiten. Ook de antwoorden van ds. van den Brink op GGLid zijn vragen brengen geen nieuwe inzichten met zich mee.
Kan iemand begrijpen dat ik dit nu al vanaf het begin ervaar, ik meen oktober 2008. Dan zinkt de moed wel eens in je schoenen. Ik geloof ook dat ik ondanks de tegenstand de moed niet helemaal heb verloren, omdat ik weet waar ik voor sta, en dat ik een vrije consciëntie heb dat ik niemands kwaad zoek. Ik geloof niet dat ik onduidelijk ben, maar de ik denk juist dat het de duidelijkheid is die veel mensen niet meer verdragen. Of het ooit anders zal worden? Gezien de ervaring heb ik daar weinig verwachting van. Wij hebben zo onze stellingen betrokken en ja... dan kunnen we wel zien wat het hier wordt.
Ik weet het ook wel, ik zou helemaal geen last hebben, als ik maar van zachte dingen sprak, maar nu we die weerlegging van al die ketterijen hebben kunnen lezen, althans gedeeltelijk, dan leert ook de geschiedenis wel dat er niet veel aanhangers van deze leer zijn. Oh, ja in naam kan heel veel de naam gereformeerd heten. Maar of dat altijd zo is? Lees daarvoor dan ook eens eerlijk wat onze voorvaders, die streden voor de gereformeerde leer, schreven. Of is ons dat misschien te veel of te moeilijk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
advocaat
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2019, 10:24

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door advocaat »

GerefGemeente-lid schreef:Hier het antwoord op de vragen die ik heb gesteld.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... jk-preken/

Ik schrik behoorlijk van het ontkennen van de cyclus van ellende-verlossing-dankbaarheid.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... heid#p4017
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door ejvl »

GerefGemeente-lid schreef:Hier het antwoord op de vragen die ik heb gesteld.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... jk-preken/

Ik schrik behoorlijk van het ontkennen van de cyclus van ellende-verlossing-dankbaarheid.

En kan een mens in de wedergeboorte vrijwillig kiezen voor Christus en behoud?

En kent dr. Van den Brink werkelijk niet de uitdrukking de passieve daad des geloofs?
Ik geloof ook niet dat er een cyclus is van ellende-verlossing-dankbaarheid, immers verlossing is eenmalig. Het is niet zo dat het werk van God ongedaan gemaakt is. Wel geloof ik dat een mens met genade, nog zondigt en hier ook berouw over heeft en ook mag ervaren dat die zonden vergeven zijn maar dat is wat anders dan de verlossing uit de drieslag, van dood levend gemaakt en vrijgesproken van schuld en straf, dat is eenmalig.

Overigens had ik dat boek van Boston nog niet gelezen, dankzij jouw vraag nu het laatste gedeelte, hoofdstuk 6, gedeeltelijk wel. Zeker aan te raden, heb je het gelezen?

De term, passieve daad van het geloof, vind ik ook niet zo gelukkig. Ik zou het eerder "het eenzijdig Godswerk" noemen.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Onbekende »

Ad Anker schreef:
Onbekende schreef:Een groot deel van deze discussie is overigens geen discussie, maar wijzen naar elkaar. De standpunten zijn al ingenomen en men is niet bereid om naar elkaar te luisteren.
Jij vind wat van ds. Verschuure. Ik voer Brakel ( die je eerder met instemming las) aan. Reageer daar eens inhoudelijk op. Wat vind je van de opmerking van Brakel in het licht van Verschuures uitspraak?
Waar vind ik wat van ds. Verschuure?
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door -DIA- »

Onbekende schreef:
Ad Anker schreef:
Onbekende schreef:Een groot deel van deze discussie is overigens geen discussie, maar wijzen naar elkaar. De standpunten zijn al ingenomen en men is niet bereid om naar elkaar te luisteren.
Jij vind wat van ds. Verschuure. Ik voer Brakel ( die je eerder met instemming las) aan. Reageer daar eens inhoudelijk op. Wat vind je van de opmerking van Brakel in het licht van Verschuures uitspraak?
Waar vind ik wat van ds. Verschuure?
Middagdienst, 31 juli 2022:
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21866
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Panny »

GerefGemeente-lid schreef:Hier het antwoord op de vragen die ik heb gesteld.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... jk-preken/

Ik schrik behoorlijk van het ontkennen van de cyclus van ellende-verlossing-dankbaarheid.

En kan een mens in de wedergeboorte vrijwillig kiezen voor Christus en behoud?

En kent dr. Van den Brink werkelijk niet de uitdrukking de passieve daad des geloofs?
Ik zit in een vrij rechtse GG maar ken de term 'passieve daad des geloofs' ook niet.

Volgens mij heeft ds Van den Brink gelijk dat 'ellende' in de HC wijst op onze toestand buiten God.
En is de verwarring tussen jou en ds Van den Brink op dit gebied vooral het gevolg van een verschil in definitie van 'ellende'. Want ook hij schrijft dat de gelovige te maken blijft hebben met zonde, berouw en zondebesef:
Berouw en zondebesef zijn blijvende kenmerken van een christen (Heidelbergse Catechismus 44.115; 51.126), maar ellende niet.
Ik vind dit wel schokkend in je vraag:
Binnen de Gereformeerde Gemeente waartoe ik behoor klinkt veel van de prediking die u voorstaat. Het grote gevaar wat ik hierin wel ontwaar is dat er daardoor visies klinken van verbondsautomatisme en ook uitspraken die gevaarlijk dicht in de buurt van de alverzoening komen
Ik heb in de GG nog nooit anders gehoord dan de noodzaak van wedergeboorte en persoonlijke verzoening.

Volgens mij staat de visie van ds Van den Brink ook los van alverzoening of verbondsautomatisme. Want ook hij spreekt over de noodzaak van persoonlijke wedergeboorte en geloof. Dat sluit alverzoening of verbondsautomatisme toch uit?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Onbekende schreef:
Ad Anker schreef:
Onbekende schreef:Een groot deel van deze discussie is overigens geen discussie, maar wijzen naar elkaar. De standpunten zijn al ingenomen en men is niet bereid om naar elkaar te luisteren.
Jij vind wat van ds. Verschuure. Ik voer Brakel ( die je eerder met instemming las) aan. Reageer daar eens inhoudelijk op. Wat vind je van de opmerking van Brakel in het licht van Verschuures uitspraak?
Waar vind ik wat van ds. Verschuure?
Nergens jongen, nergens. Zo'n 150 berichten geleden wel iets van hem gelezen. Daar hebben we het dan sinds gistermorgen over. In dat licht plaats ik wat citaten, Tiberius herhaalt die uitspraak nog eens. Jij komt er met gestrekt been in. Ik stel wat inhoudelijke vragen, en dan dit. Nergens jongen, echt nergens vind je wat van ds. Verschuure. Je hoeft er daarom ook helemaal niet inhoudelijk op in te gaan. We zijn het hartelijk eens.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Panny schreef:Ik heb in de GG nog nooit anders gehoord dan de noodzaak van wedergeboorte en persoonlijke verzoening.

Volgens mij staat de visie van ds Van den Brink ook los van alverzoening of verbondsautomatisme. Want ook hij spreekt over de noodzaak van persoonlijke wedergeboorte en geloof. Dat sluit alverzoening of verbondsautomatisme toch uit?
Voor alle duidelijkheid: een bepaalde cultuur of prediking kan tot gevolg hebben dat die visies buiten de prediking in de gemeente klinken. Eigenlijk wil ik schetsen dat het eenzijdige element in de prediking die dr. Van den Brink voorstaat, ook gevaren in zich heeft, wat ik in mijn omgeving dus waarneem en waarover ik dus grote zorgen heb.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:@Maanenschijn: Het ging hier over de vraag of in de prediking de oproep van bekering werd afgezwakt tot: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want om zeker te weten dat God wil dat jij zalig wordt, moet je eerst weten of je uitverkoren bent. Vandaar deze citaten.
Het bloed droop van de kansel, vooral bij ds. Klok, die man kon preken! Preek is op theologienet te vinden.
Dat was ook helemaal niet in discussie.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:@Maanenschijn: Het ging hier over de vraag of in de prediking de oproep van bekering werd afgezwakt tot: je kunt misschien wel gered worden, maar zeker is dat niet, want om zeker te weten dat God wil dat jij zalig wordt, moet je eerst weten of je uitverkoren bent. Vandaar deze citaten.
Het bloed droop van de kansel, vooral bij ds. Klok, die man kon preken! Preek is op theologienet te vinden.
Dat was ook helemaal niet in discussie.
;) Nee, dat had ik al uitgelegd. Al vond ik raakvlakken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:weinig inhoudelijks
Ik hoop dat @Tiberius nog over de brug komt.
Ik hoop dat zeker te doen, maar heb deze week weinig forum-capaciteit. Bovendien wil ik eerst prioriteit aan het gesprek met Valcke geven, als ik heel eerlijk ben, want daar leer ik meer van. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:weinig inhoudelijks
Ik hoop dat @Tiberius nog over de brug komt.
Ik hoop dat zeker te doen, maar heb deze week weinig forum-capaciteit. Bovendien wil ik eerst prioriteit aan het gesprek met Valcke geven, als ik heel eerlijk ben, want daar leer ik meer van. :)
Wat betekent 'weinig forumcapaciteit'?

En de discussie met @Valcke heeft raakvlakken met de tekst die ik heb, dus wat dat betreft ben ik daar ook zeker wel benieuwd naar.

Maar ik wacht je antwoord over de tekst uit 1 Johannes 2 vers 2 gaarne af.
Gesloten