Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Valcke schreef:Wanneer we Engels spreken of Duits kunnen we ook wennen aan de persoonlijke voornaamwoorden. Het gaat er bij mij niet in dat we dan ook niet aan het SV Gij kunnen wennen. Ik wil iedereen serieus nemen, maar ben wel van mening dat alles went.
Dat is geen serieus nemen. Dat is gewoon stellen dat mijn gevoelens onzin zijn. Maar goed, laat ik dan stellen dat ik zo (volgens een aantal van jullie) zo oneerbiedig ben om de Heere altijd met U aan te spreken juist omdat ik daarin eerbied en respect wil tonen.
???

Bijna iedereen gebruikt ‘U’ in het gebed. Er is niemand hier die daar moeilijk over doet.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
HersteldHervormd schreef:Waarom grote moeite? Is dat niet wat overdreven? Gij/U is in mijn ogen allebei goed, maar ik zou toch geen grote moeite hebben met één van de twee, dat gaat wel heel erg ver.
Ik neem aan dat jij God niet aanspreekt met 'Jij' en 'Jouw'. Voor mij is 'Gij' exact hetzelfde als 'Jij' en 'Jouw'. Bij ons werd iedereen aangesproken met 'gij' behalve de dominee, de huisarts en de schoolmeester. Dat dit voor jou anders ligt begrijp ik omdat je niet waarschijnlijk niet in die situatie bent opgegroeid. Om er bij mij het oordeel 'overdreven' overheen te leggen vind ik dan weer nergens op slaan.
Ik begrijp het beter nu inderdaad.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Erik1960 »

Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Tja, dan moet er voor Limburgers en Brabanders nog een andere versie komen. Het is ingewikkeld geworden, om weer enigszins ontopic te raken. :)
Voor Goeree-Overflakkee ook; daar kent men van origine ook de u-vorm niet. :)
Streekbijbels, dat is de oplossing.
Op een handjevol na wordt dat niet meer gesproken toch? Hoeveel mensen lezen bijv de Tukkerbijbel?
Als er een complete Achterhoeks-versie was, zou ik die direct aanschaffen. De Psalmen zijn wel beschikbaar. Bij een enkele uitvaartdienst stelt de familie het erg op prijs om die te horen.
En ik weet dat kerkdiensten in streektaal over het algemeen goed bezocht worden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

Wat heeft dit alles eigenlijk met de Generale Synode te maken? Spreken ze aldaar elkander met gij of ge aan? :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Marck »

Ik ben wel nieuwsgierig naar die handreiking voor het gebruik van de Bijbel in het gezin waar men het de volgende keer over gaat hebben.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door rian »

Ararat schreef:Wat heeft dit alles eigenlijk met de Generale Synode te maken? Spreken ze aldaar elkander met gij of ge aan? :D
:humhihi
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

rian schreef:
Ararat schreef:Wat heeft dit alles eigenlijk met de Generale Synode te maken? Spreken ze aldaar elkander met gij of ge aan? :D
:humhihi
Waarschijnlijk is het vooral 'geliefde medebroeders in de bediening' en de majesteitelijke wij-vorm.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Delftenaar »

Voor nu gaat het erom wat in de huidige samenleving ervaren wordt.

In de huidige samenleving spreekt iedereen elkaar met je en jij aan. Ook de leidinggevende op het werk (overigens spreek ik, al heel lang volwassen, mijn ouders wel met u aan).
Dat zorgt ervoor dat het woord U in de Bijbel genoeg eerbied richting God toont om dat woord te gebruiken.

Aan de andere kant zijn er hiervoor diverse mensen geweest die aangaven dat, gezien hun sociale context, het woord gij een andere betekenis heeft dan voor mij als westerling. Dat begrijp ik.

Het is vooral belangrijk om te begrijpen dat de Bijbel in een eerbiedige taal beschikbaar moet zijn. Tegelijk ook in een taal die de jongeren van vandaag begrijpen.
Over dialectische verschillen valt, na overleg met elkaar, overeenstemming te bereiken.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Zijn de agendapunten van de aankomende synodedagen bekend?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bezorgd »

RD schreef:GOUDA. Evert Barten uit Apeldoorn is benoemd tot directeur van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG).

Dat is bekendgemaakt tijdens de synode van de Gereformeerde Gemeenten, woensdag in Gouda.

Barten is lid van de gereformeerde gemeente te Beekbergen en werkzaam als uitgever bij uitgeverij De Banier in Apeldoorn. Daarvoor was hij in verschillende functies actief bij het Reformatorisch Dagblad. Barten werd recent al benoemd als interim-eindredacteur van jongerenblad Daniël, een uitgave van de JBGG.

Barten volgt Arjan van der Beek op. Die beëindigde in juli zijn werkzaamheden, nadat hij in december 2021 was benoemd als opvolger van Laurens Kroon. Achterliggende maanden was K. Bel uit Capelle aan den IJssel interim-directeur.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Dat is iemand die oorspronkelijk niet uit de GG komt. Ik ben benieuwd.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat is iemand die oorspronkelijk niet uit de GG komt. Ik ben benieuwd.
Wat maakt dat uit?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Ik vind het niet goed als mensen van kerk wisselen en nog minder als die mensen een leidinggevende plek krijgen. Maar verder heb ik over hem als persoon geen mening.

Belangwekkender nieuws is dat de rariteit Veldwerker weer tot het verleden behoort, en dat evangelisten weer bij hun bijbelse naam worden aangeduid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Ararat »

DDD schreef:Ik vind het niet goed als mensen van kerk wisselen en nog minder als die mensen een leidinggevende plek krijgen. Maar verder heb ik over hem als persoon geen mening.

Belangwekkender nieuws is dat de rariteit Veldwerker weer tot het verleden behoort, en dat evangelisten weer bij hun bijbelse naam worden aangeduid.
En waar ben je dan benieuwd naar?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Of hij de Jeugdbond goed bestuurt, natuurlijk. Maar laten we daar niet op voorhand over speculeren.
Plaats reactie