Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Thea »

Mooie posts van Louis2. Ik denk dat 'een buitenstaander' vaak een betere kijk heeft op de gang van zaken dan een 'insider'.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door KB_ »

GerefGemeente-lid schreef:Nou, Groningen is in ieder geval bijzonder breed qua uitnodigingsbeleid, als ik de agenda vanaf aanstaande zondag tot en met volgend jaar bezie. Misschien wel de breedste van de gehele GG.
Is dat niet uit de nood geboren? Zoveel linkerflankpredikanten zijn er niet meer in de kerkverband. Degene die er zijn vinden het misschien ook wel ver rijden en de emeriti zijn te oud voor zo een grote reis. Dan heb je als gemeente niet veel keus meer in het uitnodigingsbeleid dat zie je in de NRC ook
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

KB_ schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Nou, Groningen is in ieder geval bijzonder breed qua uitnodigingsbeleid, als ik de agenda vanaf aanstaande zondag tot en met volgend jaar bezie. Misschien wel de breedste van de gehele GG.
Is dat niet uit de nood geboren? Zoveel linkerflankpredikanten zijn er niet meer in de kerkverband. Degene die er zijn vinden het misschien ook wel ver rijden en de emeriti zijn te oud voor zo een grote reis. Dan heb je als gemeente niet veel keus meer in het uitnodigingsbeleid dat zie je in de NRC ook
Het gevaar van in hokjes denken is dat iedereen andere grenzen trekt. In mijn ogen zijn er in absolute aantallen zeker niet minder linkerflankpredikanten. In percentage van het totale predikantenkorps is het aandeel mogelijk wel gedaald.
Overigens vind ik dat in elke gemeente alle dominees welkom moeten zijn. In mijn ogen is het niet erg om regelmatig een preek te horen waarin er andere accenten gelegd worden, dan je normaal hoort. (Of het liefst wil horen.)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door CvdW »

Leuk om te lezen waar je gedachten mee bezet zijn. Ik heb een andere mening, hoewel ik je wel goed kan volgen.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Ik denk ook dat het prima is om breed uit te nodigen. Maar het is wel een lastig punt als predikanten zich niet willen aanpassen. Je hebt ertussen die na anderhalf uur kerkdienst de preek nog niet eens hebben afgerond. Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n dominee niet te vaak op de preekstoel wilt laten.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ik denk ook dat het prima is om breed uit te nodigen. Maar het is wel een lastig punt als predikanten zich niet willen aanpassen. Je hebt ertussen die na anderhalf uur kerkdienst de preek nog niet eens hebben afgerond. Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n dominee niet te vaak op de preekstoel wilt laten.
Wat is aanpassen? In mijn ogen hoeft de inhoudt niet aangepast te worden aan de gemeente waarin een dominee voor gaat. Over onbelangrijke zaken zoals het wel of niet zingen van een psalm na de 10 geboden of de 12 artikelen, doet hopelijk geen enkele dominee of gemeente moeilijk. Bij de lengte van een kerkdienst valt het mij op dat ik zelden tot nooit iemand hoor klagen als het een kwartier korter is. Als het een kwartier langer duurt dan hoor ik aanzienlijk meer mensen. Als de preek je raakt dan is het juist fijn als het wat langer duurt. Als de gedachten uitgaan naar een lekkere mok koffie en appeltaart met slagroom, dan kan het niet snel genoeg voorbij zijn.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Hoopvol »

MGG schreef:
DDD schreef:Ik denk ook dat het prima is om breed uit te nodigen. Maar het is wel een lastig punt als predikanten zich niet willen aanpassen. Je hebt ertussen die na anderhalf uur kerkdienst de preek nog niet eens hebben afgerond. Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n dominee niet te vaak op de preekstoel wilt laten.
Wat is aanpassen? In mijn ogen hoeft de inhoudt niet aangepast te worden aan de gemeente waarin een dominee voor gaat. Over onbelangrijke zaken zoals het wel of niet zingen van een psalm na de 10 geboden of de 12 artikelen, doet hopelijk geen enkele dominee of gemeente moeilijk. Bij de lengte van een kerkdienst valt het mij op dat ik zelden tot nooit iemand hoor klagen als het een kwartier korter is. Als het een kwartier langer duurt dan hoor ik aanzienlijk meer mensen. Als de preek je raakt dan is het juist fijn als het wat langer duurt. Als de gedachten uitgaan naar een lekkere mok koffie en appeltaart met slagroom, dan kan het niet snel genoeg voorbij zijn.
In het geval dat je liever gevoed wilt worden met koffie en appelgebak kan je beter bij een restaurantje koffie gaan drinken.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Dat komt omdat preken van een kwartier korter vrijwel altijd beter zijn.

Maar daar kunnen we wellicht over van mening verschillen. Er moet natuurlijk ook wel wat ruimte overblijven voor de eigenheid van de predikant. Al met al is het vooral goed als gastpredikanten zich een beetje aanpassen en zich ook als gast gedragen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Valcke »

Ten tijde van de zuivere evangeliebediening in tijden van opwekking of tijdens avondmaalsdiensten in Schotland, verzochten de vromen soms de predikant om nog langer door te gaan. En die diensten duurden vaak al twee uur. Ik vrees dat we daar nu wel heel ver vanaf zijn. Ik vrees ook dat de oorzaken zowel liggen aan de zijde van de prediking als aan de zijde van de hoorders.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door pierre27 »

Hoopvol schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:Ik denk ook dat het prima is om breed uit te nodigen. Maar het is wel een lastig punt als predikanten zich niet willen aanpassen. Je hebt ertussen die na anderhalf uur kerkdienst de preek nog niet eens hebben afgerond. Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n dominee niet te vaak op de preekstoel wilt laten.
Wat is aanpassen? In mijn ogen hoeft de inhoudt niet aangepast te worden aan de gemeente waarin een dominee voor gaat. Over onbelangrijke zaken zoals het wel of niet zingen van een psalm na de 10 geboden of de 12 artikelen, doet hopelijk geen enkele dominee of gemeente moeilijk. Bij de lengte van een kerkdienst valt het mij op dat ik zelden tot nooit iemand hoor klagen als het een kwartier korter is. Als het een kwartier langer duurt dan hoor ik aanzienlijk meer mensen. Als de preek je raakt dan is het juist fijn als het wat langer duurt. Als de gedachten uitgaan naar een lekkere mok koffie en appeltaart met slagroom, dan kan het niet snel genoeg voorbij zijn.
In het geval dat je liever gevoed wilt worden met koffie en appelgebak kan je beter bij een restaurantje koffie gaan drinken.
Voor alles is een tijd. Een goede bak koffie met appelgebak na een eerlijke en niet te korte preek is voor mij een goede volgorde. Vijf jaar geleden deed ik er ook nog een shaggie bij maar dat is voltooid verleden tijd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:Dat komt omdat preken van een kwartier korter vrijwel altijd beter zijn.

Maar daar kunnen we wellicht over van mening verschillen. Er moet natuurlijk ook wel wat ruimte overblijven voor de eigenheid van de predikant. Al met al is het vooral goed als gastpredikanten zich een beetje aanpassen en zich ook als gast gedragen.
In de Bijbel zie ik nergens dat korter beter is. Wel lezen we diverse voorbeelden van lange bijeenkomsten die zegenrijk waren. Bijvoorbeeld Ezra die het volk onderwijst. Of bijvoorbeeld de schare achter Jezus aangaat, omdat ze er niet genoeg van kunnen krijgen. (Helaas gaat het bij vele wel alleen maar om de uiterlijke tekenen.) Als je een gast vraagt om de leiding te geven, dan moet je hem ook de leiding laten hebben. Wens je dat niet dan moet je of de leiding niet weggeven of vooraf afspraken maken.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

pierre27 schreef:
Hoopvol schreef:
MGG schreef:
DDD schreef:Ik denk ook dat het prima is om breed uit te nodigen. Maar het is wel een lastig punt als predikanten zich niet willen aanpassen. Je hebt ertussen die na anderhalf uur kerkdienst de preek nog niet eens hebben afgerond. Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n dominee niet te vaak op de preekstoel wilt laten.
Wat is aanpassen? In mijn ogen hoeft de inhoudt niet aangepast te worden aan de gemeente waarin een dominee voor gaat. Over onbelangrijke zaken zoals het wel of niet zingen van een psalm na de 10 geboden of de 12 artikelen, doet hopelijk geen enkele dominee of gemeente moeilijk. Bij de lengte van een kerkdienst valt het mij op dat ik zelden tot nooit iemand hoor klagen als het een kwartier korter is. Als het een kwartier langer duurt dan hoor ik aanzienlijk meer mensen. Als de preek je raakt dan is het juist fijn als het wat langer duurt. Als de gedachten uitgaan naar een lekkere mok koffie en appeltaart met slagroom, dan kan het niet snel genoeg voorbij zijn.
In het geval dat je liever gevoed wilt worden met koffie en appelgebak kan je beter bij een restaurantje koffie gaan drinken.
Voor alles is een tijd. Een goede bak koffie met appelgebak na een eerlijke en niet te korte preek is voor mij een goede volgorde. Vijf jaar geleden deed ik er ook nog een shaggie bij maar dat is voltooid verleden tijd.
Na het preken uit de catechismus over het zesde gebod kun je op sommige kerkpleinen beter geen shaggje of sigaret opsteken ;).
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Er staan in de Bijbel meer aanwijzingen om de woorden weinig te laten zijn dan om eindeloos door te preken. Denk aan de uitdrukkelijke opdracht om onze woorden weinig te laten zijn, de vergelijking met zout, en de geschiedenis van Eutichus. De gelijkenissen van Jezus zijn ook bepaald niet met veel omhaal van woorden.

En verder: de kerkdienst is geen gezelschap van goed gestelde vromen alleen. Alle gelovigen en hun kinderen zijn daar welkom. Er is niets mis met even langer doorgaan, als er een belangrijk punt aan de orde is. Dat kan dan op een gezelschap of tijdens de koffie achteraf.

Bovendien: in het uitzonderlijke geval dat een dominee zo geleid wordt, dan kan je het een keer anders doen. Maar zijn ook predikanten die standaard als een waterstroom praten. Of die zelfs aan het herhalen slaan om maar extra laat klaar te zijn. Daar is mijns inziens niets goeds aan.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

DDD schreef:Er staan in de Bijbel meer aanwijzingen om de woorden weinig te laten zijn dan om eindeloos door te preken. Denk aan de uitdrukkelijke opdracht om onze woorden weinig te laten zijn, de vergelijking met zout, en de geschiedenis van Eutichus. De gelijkenissen van Jezus zijn ook bepaald niet met veel omhaal van woorden.

En verder: de kerkdienst is geen gezelschap van goed gestelde vromen alleen. Alle gelovigen en hun kinderen zijn daar welkom. Er is niets mis met even langer doorgaan, als er een belangrijk punt aan de orde is. Dat kan dan op een gezelschap of tijdens de koffie achteraf.

Bovendien: in het uitzonderlijke geval dat een dominee zo geleid wordt, dan kan je het een keer anders doen. Maar zijn ook predikanten die standaard als een waterstroom praten. Of die zelfs aan het herhalen slaan om maar extra laat klaar te zijn. Daar is mijns inziens niets goeds aan.
Eindeloos lang gebeurt sowieso nooit. Uit de geschiedenis van Eutichus haal ik juist dat er zoveel behoefte was aan Paulus zijn prediking, dat het lang door gaat. Als kroon op de avond/nacht laat God zijn almacht blijken door Eutichus uit de dood op te wekken. Net als dat Jezus de schare die al lange tijd naar Hem luistert door een wonder eten geeft en daar waren ook kinderen bij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Er staan in de Bijbel meer aanwijzingen om de woorden weinig te laten zijn dan om eindeloos door te preken. Denk aan de uitdrukkelijke opdracht om onze woorden weinig te laten zijn, de vergelijking met zout, en de geschiedenis van Eutichus. De gelijkenissen van Jezus zijn ook bepaald niet met veel omhaal van woorden.
Dan moet je de geschiedenis van Eutychus in Handelingen 20 toch wat beter lezen. Nadat Eutychus gevallen was en weer levend opgenomen werd, staat er: "En als hij weder boven gegaan was, en brood gebroken en wat gegeten had, en lang tot den dageraad toe met hen gesproken had, vertrok hij alzo." Kortom: de apostel sprak nog vele uren langer door nadat dit gebeurd was.

De andere twee teksten hebben sowieso niets met de lengte van een preek te maken.
Plaats reactie