Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

De opmerking van ds. Huijser over het eerder beroepbaar stellen van de vierdejaarsstudenten vind ik wel een goed idee.

Maar erg spijtig dat de discussie over de verstaanbaarheid van de Statenvertaling achter gesloten deuren plaatsvindt. Jammer dat je dan weer niet leest wat de reden daarvan is. Is er toevallig iemand aanwezig geweest die weet of daar iets over gezegd is?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 14 sep 2022, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

GGotK schreef:Opvallend 'leeg' verslag voor een hele dag. Zou zo'n verslag van het RD ook voor het ter perse gaan goedgekeurd dienen te worden door de Synode?

Mooie foto's, veel zwarte of wat minder zwarte pakken door de lichtinval :-)
Dat is standaard bij de eerste dag. Veel stemwerk en formele zaken, zoals groeten overbrengen van andere kerken. En laten we wel zijn zo spannend zijn de meeste synodes niet. Uit het artikel blijkt dat er best wat tijd besteed is aan zaken rondom de theologische school. Inhoudelijk is er een lijn en veel zaken die langskomen gaan om niet zulke spannende details. (Geeneen van de gestelde vragen is echt diep Inhoudelijk. Het zijn wat mogelijke verbeterpunten van de huidige situatie.)
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

GGotK schreef:
rian schreef:Dus dat betekent dat er ook geen verslag daarvan op het RD verschijnt?
Idd jammer, maar wel wijs!
Wel een verslag van de uiteindelijke besluiten, maar niet van de discussie of namen van vragenstellers denk ik.
Ik betwijfel of er een journalist van het rd bij mag zijn. Er zit in iedergeval wel een ex journalist bij.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Silo »

Hoezo vinden jullie dat wijs?

Ik wil niet vooruitlopen en ook niet speculeren, maar de GGIN is al mee met de mini-revisie van de GBS. Daar zal onder de afgevaardigden hier dan ook wel een meerderheid voor zijn. Misschien nog enkele 'radicalen' tegen omdat ze de SV niet willen veranderen maar die groep zal op de synode echt minimaal zijn. Dat zal dus geen discussie zijn. Er is natuurlijk ook een beste groep gemeenten waar de HSV al breed gebruikt wordt en waarvoor de GBS revisie echt geen oplossing is. Daar zie ik in de afgevaardigdenlijst weinig tot geen ambtsdragers van terug, behalve dan wat van de classis Utrecht. Maar die halen geen meerderheid en zullen ook geen grote discussie starten.

Dan denk ik: staat de uitslag van deze discussie (= meedoen met revisie GBS) al ongeveer vast? Wat is er dan nog gevoelig aan dit onderwerp?
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:De opmerking van ds. Huijser over het eerder beroepbaar stellen van de vierdejaarsstudenten vind ik wel een goed idee.

Maar erg spijtig dat de discussie over de verstaanbaarheid van de Statenvertaling achter gesloten deuren plaatsvindt. Jammer dat je dan weer niet leest wat de reden daarvan is. Is er toevallig iemand aanwezig geweest die weet of daar iets over gezegd is?
Ik dacht dat je de suggestie van ds Visscher wel het beste idee zou vinden.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
De discussie over de verstaanbaarheid van de Statenvertaling wordt donderdagavond in een besloten zitting besproken, besloot de synode woensdag.
Wel jammer, maar waarschijnlijk een wijs besluit.
Waarom vind je dat een wijs besluit? Ik kan niet beoordelen of zoiets nodig is, maar het tekent wel een gebrekkig zelfvertrouwen in zorgvuldig spreken en luisteren.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

Silo schreef:Hoezo vinden jullie dat wijs?

Ik wil niet vooruitlopen en ook niet speculeren, maar de GGIN is al mee met de mini-revisie van de GBS. Daar zal onder de afgevaardigden hier dan ook wel een meerderheid voor zijn. Misschien nog enkele 'radicalen' tegen omdat ze de SV niet willen veranderen maar die groep zal op de synode echt minimaal zijn. Dat zal dus geen discussie zijn. Er is natuurlijk ook een beste groep gemeenten waar de HSV al breed gebruikt wordt en waarvoor de GBS revisie echt geen oplossing is. Daar zie ik in de afgevaardigdenlijst weinig tot geen ambtsdragers van terug, behalve dan wat van de classis Utrecht. Maar die halen geen meerderheid en zullen ook geen grote discussie starten.

Dan denk ik: staat de uitslag van deze discussie (= meedoen met revisie GBS) al ongeveer vast? Wat is er dan nog gevoelig aan dit onderwerp?
De ggin is in deze discussie heel wat minder conservatief dan de oggin. Het aanhaken van de ggin gaat de ingeslagen koers ook niet veranderen.

De groep gemeente waar de hsv breed gebruikt wordt, is inderdaad amper vertegenwoordigd. Hetzelfde telt voor de gemeente die tegen bijna elke wijziging zijn. Bij een synode loop je er net als in de maatschappij tegenaan dat het midden de koers bepaald en de flanken meestal maar een beperkte invloed hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Herman »

MGG schreef:
GGotK schreef:
rian schreef:Dus dat betekent dat er ook geen verslag daarvan op het RD verschijnt?
Idd jammer, maar wel wijs!
Wel een verslag van de uiteindelijke besluiten, maar niet van de discussie of namen van vragenstellers denk ik.
Ik betwijfel of er een journalist van het rd bij mag zijn. Er zit in iedergeval wel een ex journalist bij.
O.a. journalist Moerkerken is aanwezig namens het RD.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:
Silo schreef:Hoezo vinden jullie dat wijs?

Ik wil niet vooruitlopen en ook niet speculeren, maar de GGIN is al mee met de mini-revisie van de GBS. Daar zal onder de afgevaardigden hier dan ook wel een meerderheid voor zijn. Misschien nog enkele 'radicalen' tegen omdat ze de SV niet willen veranderen maar die groep zal op de synode echt minimaal zijn. Dat zal dus geen discussie zijn. Er is natuurlijk ook een beste groep gemeenten waar de HSV al breed gebruikt wordt en waarvoor de GBS revisie echt geen oplossing is. Daar zie ik in de afgevaardigdenlijst weinig tot geen ambtsdragers van terug, behalve dan wat van de classis Utrecht. Maar die halen geen meerderheid en zullen ook geen grote discussie starten.

Dan denk ik: staat de uitslag van deze discussie (= meedoen met revisie GBS) al ongeveer vast? Wat is er dan nog gevoelig aan dit onderwerp?
De ggin is in deze discussie heel wat minder conservatief dan de oggin. Het aanhaken van de ggin gaat de ingeslagen koers ook niet veranderen.

De groep gemeente waar de hsv breed gebruikt wordt, is inderdaad amper vertegenwoordigd. Hetzelfde telt voor de gemeente die tegen bijna elke wijziging zijn. Bij een synode loop je er net als in de maatschappij tegenaan dat het midden de koers bepaald en de flanken meestal maar een beperkte invloed hebben.
Daarom zijn ze ook flanken :huhu
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door MGG »

'Het curatorium merkt dat de toegenomen mondigheid van mensen zich ook vertaalt in het gemakkelijker kritiek geven op dat wat studenten tijdens het proponeren in de gemeenten spreken.'

Jammer om dit te moeten lezen, maar helaas waait de wind van snel en makkelijk kritiek geven niet over de gg heen.
Henk J
Berichten: 2599
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Henk J »

MGG schreef:Ik verwacht inhoudelijks ook weinig bijzonders. De gbs is er al mee bezig en omdat het een interkerkelijk project is, heeft de synode er niet zoveel invloed op.
De synode kan natuurlijk ook besluiten om zelf een nieuwe revisie van de Statenvertaling uit te geven in samenwerking met bijvoorbeeld de HHK. Maar ze zullen wel meegaan in de mini-revisie van de GBS.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
MGG schreef:
GGotK schreef:
rian schreef:Dus dat betekent dat er ook geen verslag daarvan op het RD verschijnt?
Idd jammer, maar wel wijs!
Wel een verslag van de uiteindelijke besluiten, maar niet van de discussie of namen van vragenstellers denk ik.
Ik betwijfel of er een journalist van het rd bij mag zijn. Er zit in iedergeval wel een ex journalist bij.
O.a. journalist Moerkerken is aanwezig namens het RD.
Maar morgenavond niet. Want dan is het besloten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door GGotK »

DDD schreef:
GGotK schreef:
De discussie over de verstaanbaarheid van de Statenvertaling wordt donderdagavond in een besloten zitting besproken, besloot de synode woensdag.
Wel jammer, maar waarschijnlijk een wijs besluit.
Waarom vind je dat een wijs besluit? Ik kan niet beoordelen of zoiets nodig is, maar het tekent wel een gebrekkig zelfvertrouwen in zorgvuldig spreken en luisteren.
Ik heb het woord waarschijnlijk toegevoegd. Ik kan een eind meekomen in je redenering, maar het blijft blijkbaar een gevoelig onderwerp en dan is op deze wijze met 1 mond naar buiten toe spreken, misschien wel het meest wijze.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door DDD »

Als het wijs is, dan is er iets grondig mis met de synodeleden, voor zover ik nu kan beoordelen.

Wat betreft de kritiek op preekvoorstellen: dat leek me nu juist een verheugende ontwikkeling. Goed om te lezen dat de studenten terugkoppeling krijgen op hun preken. Daar zijn het preekvoorstellen voor.

Overigens zie ik minstens vier afgevaardigden van de uiterste rechterflank en slechts twee predikanten (iets) links van het midden. Dus de vergadering is niet het brede midden, maar een goede afspiegeling van de rechterflank met enkele uitzonderingen.
Laatst gewijzigd door DDD op 14 sep 2022, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
rian
Berichten: 176
Lid geworden op: 14 nov 2019, 16:12

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door rian »

De vraag is ook langsgekomen of het beroepingsnieuws/tweetallen niet van gergeminfo afgehaald konden worden omdat het niet erg geestelijk was. (zo werd het verwoord.) Uiteindelijk is dat niet aangenomen maar moet er wel zorgvuldiger worden omgegaan met het plaatsen van bijv. een bedankje want het is een x voorgekomen dat op de site iets als bedankt stond terwijl dat nog niet het geval was.
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Plaats reactie