Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Henk J »

Adagio schreef:
Henk J schreef:Maar laten we niet te ver gaan interpreteren. Neem bijvoorbeeld een uitdrukking als 'heeft u wel eens een nacht wakker gelegen over uw zonden?'. Ik zeg niet dat dat niet gebeurt, ik zeg wel dat dat niet in de Schrift staat als voorwaarde voor bekering.
Precies, een voorwaarde voor bekering staat niet in de Bijbel! Alleen, in de vorige zin verwisselt een mens (als vanzelf) het woord 'bekering' voor 'genade'.
Eens hoor, over het nachtelijk zoeken van de Heere wordt regelmatig gesproken in de Bijbel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Herman »

Henk J schreef:
Adagio schreef:
Henk J schreef:Maar laten we niet te ver gaan interpreteren. Neem bijvoorbeeld een uitdrukking als 'heeft u wel eens een nacht wakker gelegen over uw zonden?'. Ik zeg niet dat dat niet gebeurt, ik zeg wel dat dat niet in de Schrift staat als voorwaarde voor bekering.
Precies, een voorwaarde voor bekering staat niet in de Bijbel! Alleen, in de vorige zin verwisselt een mens (als vanzelf) het woord 'bekering' voor 'genade'.
Eens hoor, over het nachtelijk zoeken van de Heere wordt regelmatig gesproken in de Bijbel.
Het gaat om de werking van het voorbeeld. Als het een toetssteen is, of zo vaak verteld dat dit de gewone gang van de bekering lijkt te worden, dan ligt het wat mij betreft verkeerd. Uitgangspunt voor de toetsing moeten de vruchten van de verkiezing zijn zoals genoemd in DL 1.12 of de merktekenen van een christen uit NGB 29.
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: Het gaat om de werking van het voorbeeld. Als het een toetssteen is, of zo vaak verteld dat dit de gewone gang van de bekering lijkt te worden, dan ligt het wat mij betreft verkeerd. Uitgangspunt voor de toetsing moeten de vruchten van de verkiezing zijn zoals genoemd in DL 1.12 of de merktekenen van een christen uit NGB 29.
Helemaal eens Herman. Daarbuiten worden het snel subjectieve zaken, waarbij persoonlijke voorkeur, cultuur, karakter, opvoeding etc een rol kunnen gaan spelen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:Ik weet (zeer) negatieve voorbeelden, maar ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer positieve meelevende en bemoedigende ervaring er mee heb.
Het is de vraag of die voorbeelden iets zeggen over de bezoekers of over de bezochte. Als je een negatief zelfbeeld heb, dan ervaar je zulke gesprekken al snel als een oordeelvormend gesprek. Terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat een dergelijke perceptie een grote rol speelt in de negatieve beeldvorming rondom dit bezoek.
-Wanneer je bezoek krijgt en men weet dat je erg kritisch bent op het kerkverband waar je deel van uit maakt, mag je ook gewaarschuwd worden.
-Wanneer je bezoek krijgt en leer en leven zijn (alhoewel het geen openbare zonden zijn, je staat niet onder de tucht) niet in overeenstemming met je belijdenis (ook uiterlijke regels die in een kerkverband gelden schaar ik daar onder), mag daar wat van gezegd worden.
-Als je geen helder getuigenis kan geven van het doorleven van de drie stukken mag daar voorzichtig onderwijs in gegeven worden.

Dat kan negatief overkomen, en zo wordt het denk ik ook wel geduid, maar het is niet zo. Het kan heel zegenrijk zijn om beproefd te worden en aangespoord te worden tot het onderzoeken van jezelf. Dat is ook heel Bijbels.

We zijn al snel geneigd om alles negatief te beoordelen, terwijl het zo niet bedoeld is.
Heldere posting! Maar ja he....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door DDD »

Herman schreef:
ejvl schreef:Zo is dat.
Ik ken mensen waar de vraag "Vertels eens hoe de Heere je te machtig is geworden en hoe je Hem hebt liefgekregen" als negatief wordt opgevat, o hij vraagt dat dus zal hij het wel niet geloven.
Terwijl anderen met blijdschap op dezelfde vraag kunnen reageren.
Dat is een uitstekend voorbeeld. Niet iedereen denkt in deze termen als 'hoe is de Heere je te machtig geworden'. De vraag is dus zo specifiek gesteld, dat je wel heel veel van een gesprekpartner vraagt. Zeker als hij of zij inzit over zijn bekering.
Het is ook een heel onduidelijke vraag. Dus ik ben het met je eens, een ambtsdrager die zo'n vraag stelt, mag wel eens wat oefenen in doelgroepgericht spreken en aansluiten bij de luisteraar.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Maanenschijn »

Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af of het te maken heeft met een aanwezig negatief zelfbeeld. Het kan wel te maken hebben met grote twijfel over het rechtmatig aangaan, aanvechtingen en mensenvrees. Ik pleit dan ook niet voor een eenmalig bezoek, maar met regelmaat pastorale gesprekken over het geestelijk leven, met name rondom de avondmaalsbediening. Laat de eikenbomen de jonge aanplant versterken, persoonlijk, of in gezelschapsverband. Dat haalt mogelijk ook de indruk van beoordelingsgesprek weg, waarbij in het delen van ziels-ervaringen ook het kostelijke van het snode kan worden onderscheiden.
Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, maar onder een eik groeit niets.
Ik refereer aan Jesaja 61 vers 3 ;).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Forummer »

Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af of het te maken heeft met een aanwezig negatief zelfbeeld. Het kan wel te maken hebben met grote twijfel over het rechtmatig aangaan, aanvechtingen en mensenvrees. Ik pleit dan ook niet voor een eenmalig bezoek, maar met regelmaat pastorale gesprekken over het geestelijk leven, met name rondom de avondmaalsbediening. Laat de eikenbomen de jonge aanplant versterken, persoonlijk, of in gezelschapsverband. Dat haalt mogelijk ook de indruk van beoordelingsgesprek weg, waarbij in het delen van ziels-ervaringen ook het kostelijke van het snode kan worden onderscheiden.
Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, maar onder een eik groeit niets.
Ik refereer aan Jesaja 61 vers 3 ;).
Als je niet met ons 'jargon' bent opgegroeid, is dat vaak abracadabra.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef: Heldere posting! Maar ja he....
Kun je misschien uitleggen wat je bedoelt? Dit is enkel een suggestieve opmerking, die ieder naar eigen believen in kan vullen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:
Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af of het te maken heeft met een aanwezig negatief zelfbeeld. Het kan wel te maken hebben met grote twijfel over het rechtmatig aangaan, aanvechtingen en mensenvrees. Ik pleit dan ook niet voor een eenmalig bezoek, maar met regelmaat pastorale gesprekken over het geestelijk leven, met name rondom de avondmaalsbediening. Laat de eikenbomen de jonge aanplant versterken, persoonlijk, of in gezelschapsverband. Dat haalt mogelijk ook de indruk van beoordelingsgesprek weg, waarbij in het delen van ziels-ervaringen ook het kostelijke van het snode kan worden onderscheiden.
Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, maar onder een eik groeit niets.
Ik refereer aan Jesaja 61 vers 3 ;).
Als je niet met ons 'jargon' bent opgegroeid, is dat vaak abracadabra.
Dat besef ik mij. Vandaar dat ik de referentie graag toevoeg. Wel mooi dat mensen die niet met het jargon zijn opgegroeid (we hebben er zelfs een naam voor ) hier toch wat van mee krijgen op het forum. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Erik1960 »

Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af of het te maken heeft met een aanwezig negatief zelfbeeld. Het kan wel te maken hebben met grote twijfel over het rechtmatig aangaan, aanvechtingen en mensenvrees. Ik pleit dan ook niet voor een eenmalig bezoek, maar met regelmaat pastorale gesprekken over het geestelijk leven, met name rondom de avondmaalsbediening. Laat de eikenbomen de jonge aanplant versterken, persoonlijk, of in gezelschapsverband. Dat haalt mogelijk ook de indruk van beoordelingsgesprek weg, waarbij in het delen van ziels-ervaringen ook het kostelijke van het snode kan worden onderscheiden.
Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, maar onder een eik groeit niets.
Ik refereer aan Jesaja 61 vers 3 ;).
Ik zei al dat je het vast goed bedoelde. Eiken zijn prachtig en sterk in allerlei opzichten, zeker als het bomen der gerechtigdheid zijn. Maar dat doet niets af aan mijn kanttekening dat onder een eik eigenlijk niets groeit.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Maanenschijn »

Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
Maanenschijn schreef:Ik vraag mij af of het te maken heeft met een aanwezig negatief zelfbeeld. Het kan wel te maken hebben met grote twijfel over het rechtmatig aangaan, aanvechtingen en mensenvrees. Ik pleit dan ook niet voor een eenmalig bezoek, maar met regelmaat pastorale gesprekken over het geestelijk leven, met name rondom de avondmaalsbediening. Laat de eikenbomen de jonge aanplant versterken, persoonlijk, of in gezelschapsverband. Dat haalt mogelijk ook de indruk van beoordelingsgesprek weg, waarbij in het delen van ziels-ervaringen ook het kostelijke van het snode kan worden onderscheiden.
Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, maar onder een eik groeit niets.
Ik refereer aan Jesaja 61 vers 3 ;).
Ik zei al dat je het vast goed bedoelde. Eiken zijn prachtig en sterk in allerlei opzichten, zeker als het bomen der gerechtigdheid zijn. Maar dat doet niets af aan mijn kanttekening dat onder een eik eigenlijk niets groeit.
Oneens. Onder mijn drie eiken bloeien de pioenrozen (bijna) uitbundig. Maar dat is offtopic. Blijkbaar het je het punt wat ik mijn oorspronkelijke post wilde maken gemist?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Orgelius »

Maanenschijn schreef: Dat besef ik mij. Vandaar dat ik de referentie graag toevoeg. Wel mooi dat mensen die niet met het jargon zijn opgegroeid (we hebben er zelfs een naam voor ) hier toch wat van mee krijgen op het forum. :)
Ja, mooi enerzijds, maar anderzijds heb ik hier ook een beetje moeite mee. Ik heb zelf belijdenis gedaan binnen de GG dus ben bekend met de taal, maar de moeite die er wordt gestoken om begrippen te vertalen naar het hedendaagse leidt vaak ver van de kern af. Overigens leidt het vaak tot discussies over het 'recht verstaan' van de schrift. Vaak is een goede vertaling duidelijker en geeft helder weer in begrijpelijke taal wat de Bijbelschrijver bedoelt.

Net als het vasthouden aan de Statenvertaling, aan de psalmberijming van 1773 en aan preken die 100 jaar geleden zijn geschreven. Dat taal ontwikkelt en verandert hebben we toch wel door? Waarom al die moeite om een taal levend te houden die nooit meer terugkomt? Ik vind het ergens heel sentimenteel en onbegrijpelijk. Leg je neer bij het gegeven dat je zult mee moeten gaan met sommige ontwikkelingen van jouw tijd. Juist hier was Luther erg fel op, of heeft deze man aan zeggingskracht verloren?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Erik1960 »

Maanenschijn schreef:[Blijkbaar het je het punt wat ik mijn oorspronkelijke post wilde maken gemist?
Nee, ik vind het juist een mooi beeld dat je ervaring ten dienste wilt stellen van jonge aanplant.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoe was je zondag?

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:-Wanneer je bezoek krijgt en men weet dat je erg kritisch bent op het kerkverband waar je deel van uit maakt, mag je ook gewaarschuwd worden.
-Wanneer je bezoek krijgt en leer en leven zijn (alhoewel het geen openbare zonden zijn, je staat niet onder de tucht) niet in overeenstemming met je belijdenis (ook uiterlijke regels die in een kerkverband gelden schaar ik daar onder), mag daar wat van gezegd worden.
-Als je geen helder getuigenis kan geven van het doorleven van de drie stukken mag daar voorzichtig onderwijs in gegeven worden.

Dat kan negatief overkomen, en zo wordt het denk ik ook wel geduid, maar het is niet zo. Het kan heel zegenrijk zijn om beproefd te worden en aangespoord te worden tot het onderzoeken van jezelf. Dat is ook heel Bijbels.

We zijn al snel geneigd om alles negatief te beoordelen, terwijl het zo niet bedoeld is.
Met je eerste twee punten ben ik het voorwaardelijk eens. ;)
Voorwaardelijk: ja, je mag waarschuwen, en ja, je mag er wat van zeggen, maar je moet als ouderling ook tijd en wijze weten.
Ik zou zeggen: laat dit voor nu rusten en focus je op de avondmaalsgang.

Met je 3e punt ben ik het helemaal eens.
Het beste kan je als ouderling/pastor eerst een stukje uit de Bijbel lezen waar die drie stukken duidelijk naar voren komen (sowieso is dat m.i. altijd verstandig: aan het begin van het pastoraal bezoek een paar verzen uit de Bijbel lezen), en dan vragen hoe het bij diegene zit en ook jezelf kwetsbaar opstellen.
Ik heb verschillende van zulke gesprekken mogen voeren, en vooral dat jezelf kwetsbaar opstellen is belangrijk. Anders komt je al gauw over als een keurmeester, of de hierboven al genoemde eikenboom. En dat helpt het gesprek niet.
Ook helpt het als je alleen gaat, en op de avond van de avondmaalszondag.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Belijdenis doen in de GG (Uit: Hoe is je zondag)

Bericht door Bertiel »

vooral dat kwetsbaar opstellen, dat doet heel goed in zo'n gesprek
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie