Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Vrouwen in het ambt, goed idee?

Ik ben CGK'er en vind het geen goed idee
15
17%
Ik ben CGK'er en een goed idee
4
4%
Ik ben CGK'er en heb geen mening/neutraal
0
Geen stemmen
Ik ben een buitenstaander en vind het geen goed idee
58
64%
Ik ben een buitenstaander en vind het wel een goed idee
9
10%
Ik ben een buitenstaander en heb geen mening/neutraal
4
4%
 
Totaal aantal stemmen: 90

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:Die opvatting is ook in strijd met wat gebeurd is in 1619. Na de besluiten van de Dordtse Synode zijn toen door de provinciale kerkbesturen de predikanten en ouderlingen na vermaning afgezet die zich niet conformeerden aan wat op de synode besloten was aangaande de remonstrantse leer.
Maar kerkrecht en kerkorde zijn inmiddels ook 400 jaar verder.
Dus ik kan me goed voorstellen dat de kerkorde inmiddels aangepast is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef: Nee.
De deputaten kerkrecht en kerkorde schrijven duidelijk dat de kerkorde hier geen grond voor biedt. 'Ook kerkenraden die afwijken van de synodale besluiten blijven hun plaats in de kerken voluit innemen.'
Dat is een opvatting geen besluit. Er is iig veel onbehagen over de bijdragen van deputaten kerkrecht.
Dat geloof ik direct.
Want ik las uit de brief dat het een primair besluit zou zijn, waarop inmiddels revisieverzoeken zijn ingediend, waardoor de werking van het besluit van laastgehouden synode opgeschort zou zijn tot de volgende uitspraak. (En dus geen vermaning, als ik de berichten van Huijgen c.s. goed begrijp).
Terwijl het RD typt: Classis mag vermanen inzake vrouw in 't ambt. Dus dat is meer de lijn van Selderhuis c.s.

Maar goed: ik hoef zelf niet vermaand te worden en ook niet te vermanen, dus wachten we maar rustig even af.
Deputaten doet aan polderen. Wel zeggen dat het een primair besluit die is opgeschort vanwege revisie verzoeken. Maar daarna zeggen dat we dus terugvallen op de besluiten van de GS van 1998 en 2001 en er dus toch vermaand mag worden.

Rare redenering. Als de verkeerswet vernieuwd wordt en er staat in dat je niet door een rood verkeerslicht mag rijden is dat toch geen primair besluit ? Dat mocht in de oude wet ook al niet.
Zo ook met het besluit over vrouw in het ambt. Dat mocht niet en dat mag nog steeds niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Valcke »

Tiberius schreef:
Valcke schreef:Die opvatting is ook in strijd met wat gebeurd is in 1619. Na de besluiten van de Dordtse Synode zijn toen door de provinciale kerkbesturen de predikanten en ouderlingen na vermaning afgezet die zich niet conformeerden aan wat op de synode besloten was aangaande de remonstrantse leer.
Maar kerkrecht en kerkorde zijn inmiddels ook 400 jaar verder.
Dus ik kan me goed voorstellen dat de kerkorde inmiddels aangepast is.
Hopelijk niet met verlies van de geest van de Dordtse Kerkorde. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat kerkenraden altijd het laatste woord hebben wanneer zij zich onttrekken aan de besluiten van de synode, en dan toch in het kerkverband kunnen blijven.
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik ben blij met deze keuze van de CGK. Zorgen zijn er altijd in kerken die een brede theologische oriëntatie hebben, maar voor alsnog is dit m.i. een positieve ontwikkeling.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ararat »

Ditbenik schreef:
Ararat schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef: De volgende stap is hun eruit zetten?
Vermanen en daarna eruit zetten? Tucht is gericht op behoud, niet op de ondergang.
Aan het vermanen komt ooit een einde. Het Formulier van de ban of de uitsluiting uit de gemeente van Christus, uiteraard bedoeld voor personen, geeft misschien in dezen een mooie handreiking voor de intentie van de broeders die de gesprekken moeten aangaan. De liefde en tact die eruit blijkt zou ons moeten raken en richting geven.
Dat formulier is me maar al te goed bekend. Daarom heb ik er grote moeite mee als mensen al voor dat een vermaning wordt uitgesproken roepen over 'eruit zetten'. Dat heeft helemaal niets met tucht te maken. Bij de roep 'eruit zetten' ontbreekt het belangrijkste, namelijk de liefde. In dat geval is van tucht geen sprake maar gaat het om het eigen gelijk.
Helemaal mee eens
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Simon0612 schreef:De classis mag kerken vermanen waar vrouwen in het ambt bevestigd worden is het besluit van deputaten cgk:
https://www.rd.nl/artikel/993083-deputa ... -in-t-ambt
De volgende stap is hun eruit zetten?
Vermanen en daarna eruit zetten? Tucht is gericht op behoud, niet op de ondergang.
Zeer eens. Als de tucht uitloopt op afsnijding dan heeft het helaas zijn doel niet bereikt.
Maar ligt dit dan aan de tucht zelf? Ik bedoel, als iemand hardleers blijft, dan kan je doen wat je wil.
Als Hervormde sta ik neutraal in de discussie wel of geen tucht. Het heeft zeker Bijbelse gronden, maar hoe je er mee om moet gaan in de praktijk is een beetje een moeilijk verhaal.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Die opvatting is ook in strijd met wat gebeurd is in 1619. Na de besluiten van de Dordtse Synode zijn toen door de provinciale kerkbesturen de predikanten en ouderlingen na vermaning afgezet die zich niet conformeerden aan wat op de synode besloten was aangaande de remonstrantse leer.
Maar kerkrecht en kerkorde zijn inmiddels ook 400 jaar verder.
Dus ik kan me goed voorstellen dat de kerkorde inmiddels aangepast is.
Hopelijk niet met verlies van de geest van de Dordtse Kerkorde. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat kerkenraden altijd het laatste woord hebben wanneer zij zich onttrekken aan de besluiten van de synode, en dan toch in het kerkverband kunnen blijven.
Volgens mij is de bedoeling van die opschorting dat revisieverzoeken het besluit eventueel ongedaan zouden kunnen maken, zodat vermaningen en afzettingen onjuist waren en om overhaast handelen te voorkomen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ararat »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:
Valcke schreef:Die opvatting is ook in strijd met wat gebeurd is in 1619. Na de besluiten van de Dordtse Synode zijn toen door de provinciale kerkbesturen de predikanten en ouderlingen na vermaning afgezet die zich niet conformeerden aan wat op de synode besloten was aangaande de remonstrantse leer.
Maar kerkrecht en kerkorde zijn inmiddels ook 400 jaar verder.
Dus ik kan me goed voorstellen dat de kerkorde inmiddels aangepast is.
Hopelijk niet met verlies van de geest van de Dordtse Kerkorde. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat kerkenraden altijd het laatste woord hebben wanneer zij zich onttrekken aan de besluiten van de synode, en dan toch in het kerkverband kunnen blijven.
Vraag aan de kenners: Hoe verhoudt dit zich tot het presbyteriaal-synodale stelsel? Dus: in hoeverre is er sprake van autonomie? Het navolgen van de besluiten van de synode lijkt meer top-down te klinken dan in het genoemde stelsel bedoeld wordt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

Ararat schreef:Vraag aan de kenners: Hoe verhoudt dit zich tot het presbyteriaal-synodale stelsel? Dus: in hoeverre is er sprake van autonomie? Het navolgen van de besluiten van de synode lijkt meer top-down te klinken dan in het genoemde stelsel bedoeld wordt.
Volgens mij moet je de hoogste lijn volgen. Een synodale is ervoor om besluiten die je op plaatselijk niveau op een hoger niveau te bespreken, daarmee geef je de zeggenschap over dat onderwerp uit handen. Dus als de synode dan anders besluit dan dat je plaatselijk zou willen, dan moet je je daaraan conformeren. De invulling van de ambten is gedelegeerd aan het hoogste orgaan. Het zingen van liederen is een besluit wat op lokaal niveau vrij is gegeven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Volgens mij is de bedoeling van die opschorting dat revisieverzoeken het besluit eventueel ongedaan zouden kunnen maken, zodat vermaningen en afzettingen onjuist waren en om overhaast handelen te voorkomen.
Maar het lijkt me goed duidelijk dat revisieverzoeken niet stoelen op een juiste werking van het kerkrecht. Een revisieverzoek moet ingebracht worden op basis van nieuwe argumentatie. Ik weet niet of die verzoeken op dit criterium wel steekhoudend zijn. Maar je bent in deze casus dan wel drie jaar verder.
MGG
Berichten: 3517
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door MGG »

:jongle
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Simon0612 schreef:De classis mag kerken vermanen waar vrouwen in het ambt bevestigd worden is het besluit van deputaten cgk:
https://www.rd.nl/artikel/993083-deputa ... -in-t-ambt
De volgende stap is hun eruit zetten?
Vermanen en daarna eruit zetten? Tucht is gericht op behoud, niet op de ondergang.
Zeer eens. Als de tucht uitloopt op afsnijding dan heeft het helaas zijn doel niet bereikt.
Mij is altijd geleerd dat de tucht 2 doelen heeft.
Het hoofddoel is dat de zonde beleden wordt en de persoon/kerk weer volwaardig lid wordt. Mocht dat niet gebeuren dan is het 2e doel de kerk zuiver houden door afsnijding.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door huisman »

MGG schreef:
huisman schreef:
Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef: De volgende stap is hun eruit zetten?
Vermanen en daarna eruit zetten? Tucht is gericht op behoud, niet op de ondergang.
Zeer eens. Als de tucht uitloopt op afsnijding dan heeft het helaas zijn doel niet bereikt.
Mij is altijd geleerd dat de tucht 2 doelen heeft.
Het hoofddoel is dat de zonde beleden wordt en de persoon/kerk weer volwaardig lid wordt. Mocht dat niet gebeuren dan is het 2e doel de kerk zuiver houden door afsnijding.
Je hebt gelijk!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is de bedoeling van die opschorting dat revisieverzoeken het besluit eventueel ongedaan zouden kunnen maken, zodat vermaningen en afzettingen onjuist waren en om overhaast handelen te voorkomen.
Maar het lijkt me goed duidelijk dat revisieverzoeken niet stoelen op een juiste werking van het kerkrecht. Een revisieverzoek moet ingebracht worden op basis van nieuwe argumentatie. Ik weet niet of die verzoeken op dit criterium wel steekhoudend zijn. Maar je bent in deze casus dan wel drie jaar verder.
Dat is nu juist aan de volgende synode om daarover te beslissen. Ik verwacht van niet, maar dat kan je dus niet á priori zeggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:Vraag aan de kenners: Hoe verhoudt dit zich tot het presbyteriaal-synodale stelsel? Dus: in hoeverre is er sprake van autonomie? Het navolgen van de besluiten van de synode lijkt meer top-down te klinken dan in het genoemde stelsel bedoeld wordt.
De kerkenraad is autonoom dus kan de besluiten van een meerdere vergadering gewoon naast zich neerleggen.
Het is dan aan de meerdere vergadering hoe hij daar op reageert: óf ze zeggen: jullie houden je niet aan de regels dus je doet niet meer mee met het kerkverband; óf ze laten het gewoon toe en accepteren de argumenten waarom men het besluit naast zich neerlegt.

Zo gaat het althans in de GG; ik weet niet helemaal zeker of dat bij de CGK ook zo werkt.
Wat ik las in de brief van deputaten kenk biedt de kerkorde van de CGK die ruimte niet: 'Ook kerkenraden die afwijken van de synodale besluiten blijven hun plaats in de kerken voluit innemen.'
Ik kan me niet voorstellen dat dat over de volle breedte klopt, want dan wordt het een wanorde; wellicht geldt het alleen voor de opgeschorte besluiten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1772
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Uit CGK: Vrouwen in het ambt?

Bericht door Ararat »

Tiberius schreef:
Ararat schreef:Vraag aan de kenners: Hoe verhoudt dit zich tot het presbyteriaal-synodale stelsel? Dus: in hoeverre is er sprake van autonomie? Het navolgen van de besluiten van de synode lijkt meer top-down te klinken dan in het genoemde stelsel bedoeld wordt.
De kerkenraad is autonoom dus kan de besluiten van een meerdere vergadering gewoon naast zich neerleggen.
Het is dan aan de meerdere vergadering hoe hij daar op reageert: óf ze zeggen: jullie houden je niet aan de regels dus je doet niet meer mee met het kerkverband; óf ze laten het gewoon toe en accepteren de argumenten waarom men het besluit naast zich neerlegt.

Zo gaat het althans in de GG; ik weet niet helemaal zeker of dat bij de CGK ook zo werkt.
Wat ik las in de brief van deputaten kenk biedt de kerkorde van de CGK die ruimte niet: 'Ook kerkenraden die afwijken van de synodale besluiten blijven hun plaats in de kerken voluit innemen.'
Ik kan me niet voorstellen dat dat over de volle breedte klopt, want dan wordt het een wanorde; wellicht geldt het alleen voor de opgeschorte besluiten.
Misschien biedt de bijdrage van Herman hier antwoord op? Dank beiden, verhelderend.
Herman schreef:Volgens mij moet je de hoogste lijn volgen. Een synodale is ervoor om besluiten die je op plaatselijk niveau op een hoger niveau te bespreken, daarmee geef je de zeggenschap over dat onderwerp uit handen. Dus als de synode dan anders besluit dan dat je plaatselijk zou willen, dan moet je je daaraan conformeren. De invulling van de ambten is gedelegeerd aan het hoogste orgaan. Het zingen van liederen is een besluit wat op lokaal niveau vrij is gegeven.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie