Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Tiberius »

Ouderling schreef:Ik zou andersom kunnen stellen dat er grote groepen mensen een zekerheid aangepraat wordt op valse gronden, maar dat is de discussie nu niet.
Dat zou kunnen, maar dat is inderdaad de discussie niet. Bovendien kan je de ene dwaling niet wegstrepen tegen de ander, dus laat dat maar rusten; komt wellicht een andere keer weer.
Ouderling schreef:Jij laat de zekerheid van het geloof afhangen van mensen.
Nee, dan lees je niet goed: van de prediking EN de werking van de Geest.
Ouderling schreef:Ik houd het erbij dat ware zoekers zullen vinden en dat de Heere vrij is in Zijn leidingen en de mate waarin Hij dit geeft en ook de zekerheid geeft.
Dat denk ik ook, maar dat zijn verborgen dingen. Voor ons geldt om in de prediking Jezus te verkondigen. Ik ben er vast van overtuigd dat zo'n prediking zekerheid geeft.
Ouderling schreef:Mensen gaan niet verloren omdat ze onder de verkeerde prediking gezeten hebben
Dat zeg ik je niet zomaar na. De Dordtse Leerregels zeggen ergens (hs 3/4, par. 17): Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort.
Daar zit ook een keerzijde aan: hoe minder vaardig wij ons ambt doen, enz.
En Hellenbroek zegt (volgens mij) ergens in zijn vragenboekje, dat God de middelen mede besloten heeft.

Verder lees je in Ezechiël, dat het bloed van iemands hand geëist wordt.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ouderling »

Tiberius schreef:
Ouderling schreef:Ik zou andersom kunnen stellen dat er grote groepen mensen een zekerheid aangepraat wordt op valse gronden, maar dat is de discussie nu niet.
Dat zou kunnen, maar dat is inderdaad de discussie niet. Bovendien kan je de ene dwaling niet wegstrepen tegen de ander, dus laat dat maar rusten; komt wellicht een andere keer weer.
Ouderling schreef:Jij laat de zekerheid van het geloof afhangen van mensen.
Nee, dan lees je niet goed: van de prediking EN de werking van de Geest.
Ouderling schreef:Ik houd het erbij dat ware zoekers zullen vinden en dat de Heere vrij is in Zijn leidingen en de mate waarin Hij dit geeft en ook de zekerheid geeft.
Dat denk ik ook, maar dat zijn verborgen dingen. Voor ons geldt om in de prediking Jezus te verkondigen. Ik ben er vast van overtuigd dat zo'n prediking zekerheid geeft.
Ouderling schreef:Mensen gaan niet verloren omdat ze onder de verkeerde prediking gezeten hebben
Dat zeg ik je niet zomaar na. De Dordtse Leerregels zeggen ergens (hs 3/4, par. 17): Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort.
Daar zit ook een keerzijde aan: hoe minder vaardig wij ons ambt doen, enz.
En Hellenbroek zegt (volgens mij) ergens in zijn vragenboekje, dat God de middelen mede besloten heeft.

Verder lees je in Ezechiël, dat het bloed van iemands hand geëist wordt.
Wat het laatste betreft: daar heb je gelijk in. Was een te stellige uitdrukking van me.Maar misschien moet ik het anders zeggen:
Je kunt niet zeggen: er is een grote groep die niet tot de zekerheid komt, dus: de prediking is verkeerd. Dat staat nergens. Wel staat duidelijk dat er recht gepreekt moet worden en dan nog is het voor de een een reuke.. enz
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Toch een reactie van Bolier gekomen:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... t-bolier-/
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Simon0612 schreef:Toch een reactie van Bolier gekomen:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... t-bolier-/
Korte reactie: Gelukkig dat dit rechtgezet kon worden, maar anderzijds, de zorg blijft onverminderd. Jonge mensen, maar ook ouderen worden overspoeld met allerlei wind van leer, en de onderscheiden kennis ontbreekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Een mooie reactie. Maar ik kan niet echt vinden op welk punt de conclusies van Van den Brink nu niet juist zouden zijn.

Ik vind in ieder geval het internet een prima plaats voor een discussie hierover. Een stukken betere plek dan het kerkblad, in ieder geval.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Ds. C. Smits (dus niet GG of GGiN) noemt dit in zijn catechismus letterlijk de veronderstelde wedergeboorte. Hij drukt dat uit als een leer uit de hel. Ook Ds. Smytegelt gaat daar keihard tegen in. Hij zegt daar hele raken zaken over, zeer lezenswaardig!
Hij schaart de visie van van den Brink onder Luthers:
"Een Lutheraan gaat ook te ver. Hij zegt: de genade gaat met de Doop gepaard; zij is ermee vermengd; zij wordt er aan beloofd;
en bijgevolg gedoopt zijnde en stervende, zijn ze zalig; want de zaligheid gaat met de Doop gepaard."

En een stukje later in zijn preek over zondag 27:
"Bovendien, Papisten en Lutheranen! staat het zo met de Doop, dat ze zeker zalig zijn, en dat de genade er zich mee paart? Beziet dan eens uw gedoopten; de een is een vloeker, de ander een drinker; zij schijnen eerder de geest der hel te hebben, dan de Geest Gods.
Bij de Luthersen gaat de genade er mede gepaard; en bij de Papisten werkt ze de genade. Maar beziet uw volk eens, al waren het uw heilige pausen, zij zijn zo vrij van heiligheid als de onheilige Ezau. Daar triomfeert de waarheid weer boven de leugen."
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Ds. C. Smits (dus niet GG of GGiN) noemt dit in zijn catechismus letterlijk de veronderstelde wedergeboorte. Hij drukt dat uit als een leer uit de hel. Ook Ds. Smytegelt gaat daar keihard tegen in. Hij zegt daar hele raken zaken over, zeer lezenswaardig!
Hij schaart de visie van van den Brink onder Luthers:
"Een Lutheraan gaat ook te ver. Hij zegt: de genade gaat met de Doop gepaard; zij is ermee vermengd; zij wordt er aan beloofd;
en bijgevolg gedoopt zijnde en stervende, zijn ze zalig; want de zaligheid gaat met de Doop gepaard."

En een stukje later in zijn preek over zondag 27:
"Bovendien, Papisten en Lutheranen! staat het zo met de Doop, dat ze zeker zalig zijn, en dat de genade er zich mee paart? Beziet dan eens uw gedoopten; de een is een vloeker, de ander een drinker; zij schijnen eerder de geest der hel te hebben, dan de Geest Gods.
Bij de Luthersen gaat de genade er mede gepaard; en bij de Papisten werkt ze de genade. Maar beziet uw volk eens, al waren het uw heilige pausen, zij zijn zo vrij van heiligheid als de onheilige Ezau. Daar triomfeert de waarheid weer boven de leugen."
Was Smytegelt helderziende dat toen als de visie van ds Van den Brink onder Luthers kon scharen? Verder is deze beschrijving een karikatuur van wat ds Van den Brink zelf zegt.
Laatst gewijzigd door Ditbenik op 04 jul 2022, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Ds. C. Smits (dus niet GG of GGiN) noemt dit in zijn catechismus letterlijk de veronderstelde wedergeboorte. Hij drukt dat uit als een leer uit de hel. Ook Ds. Smytegelt gaat daar keihard tegen in. Hij zegt daar hele raken zaken over, zeer lezenswaardig!
Hij schaart de visie van van den Brink onder Luthers:
"Een Lutheraan gaat ook te ver. Hij zegt: de genade gaat met de Doop gepaard; zij is ermee vermengd; zij wordt er aan beloofd;
en bijgevolg gedoopt zijnde en stervende, zijn ze zalig; want de zaligheid gaat met de Doop gepaard."

En een stukje later in zijn preek over zondag 27:
"Bovendien, Papisten en Lutheranen! staat het zo met de Doop, dat ze zeker zalig zijn, en dat de genade er zich mee paart? Beziet dan eens uw gedoopten; de een is een vloeker, de ander een drinker; zij schijnen eerder de geest der hel te hebben, dan de Geest Gods.
Bij de Luthersen gaat de genade er mede gepaard; en bij de Papisten werkt ze de genade. Maar beziet uw volk eens, al waren het uw heilige pausen, zij zijn zo vrij van heiligheid als de onheilige Ezau. Daar triomfeert de waarheid weer boven de leugen."
Wat Smytegelt helderziende dat toen als de visie van ds Van den Brink onder Luthers kon scharen? Verder is deze beschrijving een karikatuur van wat ds Van den Brink zelf zegt.
Let op aanhalingstekens....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Thea schreef:Daar gaat hij niet vanuit, nee. Ze zijn behouden, tenzij het tegendeel blijkt.
Ds. C. Smits (dus niet GG of GGiN) noemt dit in zijn catechismus letterlijk de veronderstelde wedergeboorte. Hij drukt dat uit als een leer uit de hel. Ook Ds. Smytegelt gaat daar keihard tegen in. Hij zegt daar hele raken zaken over, zeer lezenswaardig!
Hij schaart de visie van van den Brink onder Luthers:
"Een Lutheraan gaat ook te ver. Hij zegt: de genade gaat met de Doop gepaard; zij is ermee vermengd; zij wordt er aan beloofd;
en bijgevolg gedoopt zijnde en stervende, zijn ze zalig; want de zaligheid gaat met de Doop gepaard."

En een stukje later in zijn preek over zondag 27:
"Bovendien, Papisten en Lutheranen! staat het zo met de Doop, dat ze zeker zalig zijn, en dat de genade er zich mee paart? Beziet dan eens uw gedoopten; de een is een vloeker, de ander een drinker; zij schijnen eerder de geest der hel te hebben, dan de Geest Gods.
Bij de Luthersen gaat de genade er mede gepaard; en bij de Papisten werkt ze de genade. Maar beziet uw volk eens, al waren het uw heilige pausen, zij zijn zo vrij van heiligheid als de onheilige Ezau. Daar triomfeert de waarheid weer boven de leugen."
Was Smytegelt helderziende dat toen als de visie van ds Van den Brink onder Luthers kon scharen? Verder is deze beschrijving een karikatuur van wat ds Van den Brink zelf zegt.
Hij beroept zich op 'de gereformeerde theologen van vroeger' die zeiden: "wij beschouwen dit kind als uitverkoren, zolang het tegendeel niet blijkt". Dan lijkt mij dat de doop en genade wordt vermengt zoals ds. Smytegelt schrijft. Ds. van den Brink beroept zich op theologen van vroeger, ongetwijfeld hebben die ook in de tijd van Ds. Smytegelt geleefd. De visie van ds. van den Brink is niet nieuw.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Daar hou ik nu van! Protesteren volgens de regels: Boeren protesteren op de Dam en op andere plekken in het land - https://nos.nl/l/2435609 en dan de laatste alinea met de foto!!!
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Kennen jullie het YouTube kanaal van Marjolein de Waard?
Ik vind het goede filmpjes, met duidelijke uitleg.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door GGotK »

https://cvandaag.nl/premium/91940-dr-g- ... h-probleem

Een citaat:
Als je de preken van deze reformatorische dominees luistert, denk je dat dit in de Bijbel staat: ‘Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou behouden, maar opdat de wereld door Hem veroordeeld zou worden’ (gebaseerd op Johannes 3:17). Zij leggen Jezus de volgende worden in de mond: ‘Ik ben niet gekomen om zalig te maken, maar om de wereld te veroordelen’ (Johannes 12:47). En: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat bijna iedereen die het evangelie hoort niet behouden wordt maar verloren gaat’ (Johannes 3:16). Zijn de dominees die dit prediken vijanden van het evangelie? Zijn ze zelf onbekeerd? Ik mag me niet uitspreken over hun hart. Het gaat me niet om hun intenties, maar over de uitwerking van hun prediking.”
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

GGotK schreef:https://cvandaag.nl/premium/91940-dr-g- ... h-probleem

Een citaat:
Als je de preken van deze reformatorische dominees luistert, denk je dat dit in de Bijbel staat: ‘Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou behouden, maar opdat de wereld door Hem veroordeeld zou worden’ (gebaseerd op Johannes 3:17). Zij leggen Jezus de volgende worden in de mond: ‘Ik ben niet gekomen om zalig te maken, maar om de wereld te veroordelen’ (Johannes 12:47). En: ‘Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat bijna iedereen die het evangelie hoort niet behouden wordt maar verloren gaat’ (Johannes 3:16). Zijn de dominees die dit prediken vijanden van het evangelie? Zijn ze zelf onbekeerd? Ik mag me niet uitspreken over hun hart. Het gaat me niet om hun intenties, maar over de uitwerking van hun prediking.”
Ik weet niet wat ik hier van moet denken. Ds. van den Brink is goed in het vertellen wat het niet moet zijn, maar verteld niet hoe de uitverkiezing dan wel functioneert. Noemt indirect veel predikanten uit gereformeerde gezindte ‘gezanten van de duivel’.
https://m.youtube.com/watch?v=3dUX-TmnnKk
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door refo »

Het is helemaal niet bijbels duidelijk hoe de verkiezing in zijn werk gaat. Alles wat daarover gezegd is, is zelf bedacht. Meestal menselijke logica of filosofie.
Plaats reactie