Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Dat is dus geen indicatie, anders zou het hard moeten zijn gestegen.
Dat is natuurlijk een onzinnige uitspraak eersteklas. Het stijgt van iets boven de 20% in 1994 naar ruim 28% in 2022. Dat is een significant verschil.
Overigens praat je nu om de vraag van Posthoorn heen. Want Barneveld als schijnvoorbeeld voor segregatie is wat anders dan maatschappelijke organisaties als Bijbels Beraad M/V.
Het zijn twee verschillende verschijningsvormen van dezelfde ontwikkeling.
1. Het loopt eerst licht op en nu is het een significant verschil. Ik heb wel enig inzicht in statistiek, maar ik zie daar toch formuleringen die elkaar tegenspreken. En ook dit is geen enkele indicatie van segregatie. Je zult dit tegen het geheel van de demografische ontwikkeling moeten afzetten. Ook @MGG wees daar al op.
2. Welke zelfde ontwikkeling?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Overigens praat je nu om de vraag van Posthoorn heen. Want Barneveld als schijnvoorbeeld voor segregatie is wat anders dan maatschappelijke organisaties als Bijbels Beraad M/V.
Het zijn twee verschillende verschijningsvormen van dezelfde ontwikkeling.
Dat bestrijd ik. Ik woon zelf in een seculiere omgeving, maar heb dezelfde meningen als Bijbels Beraad bijv. Desondanks sta ik toch echt met twee benen in de wereld. Maar ik doe niet met alles mee, als je dat soms bedoelt. :hum
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 1. Het loopt eerst licht op en nu is het een significant verschil. Ik heb wel enig inzicht in statistiek, maar ik zie daar toch formuleringen die elkaar tegenspreken.
Blijkbaar is je begrip van statistiek dan toch beperkt. Als je over een langjarige periode de uitslagen vergelijkt zie je telkens een lichte stijging bij iedere meting. Vergeleken met verkiezingen in het jaar van de nulmeting kan er sprake zijn een significante stijging in het jaar van meting 7.
En ook dit is geen enkele indicatie van segregatie. Je zult dit tegen het geheel van de demografische ontwikkeling moeten afzetten. Ook @MGG wees daar al op.
Er zijn meer indicatoren, en al die indicatoren geven een bepaald beeld.
2. Welke zelfde ontwikkeling?
Van de segregatie van reformatorische gezindte.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Dat bestrijd ik. Ik woon zelf in een seculiere omgeving, maar heb dezelfde meningen als Bijbels Beraad bijv. Desondanks sta ik toch echt met twee benen in de wereld. Maar ik doe niet met alles mee, als je dat soms bedoelt. :hum
En in jouw omgeving is het aantal mensen dat hetzelfde denkt als jij waarschijnlijk afgenomen de laatste 30 jaar.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Dat bestrijd ik. Ik woon zelf in een seculiere omgeving, maar heb dezelfde meningen als Bijbels Beraad bijv. Desondanks sta ik toch echt met twee benen in de wereld. Maar ik doe niet met alles mee, als je dat soms bedoelt. :hum
En in jouw omgeving is het aantal mensen dat hetzelfde denkt als jij waarschijnlijk afgenomen de laatste 30 jaar.
Dat weet ik niet en jij ook niet. Het gaat erom dat je die twee dingen niet zomaar met elkaar kunt verbinden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Herman schreef:
Louis2 schreef:Maar poneren dat reformatorische kerken zich af zouden scheiden van de samenleving, vind ik in elk geval grote onzin.
Of ze daarmee een terecht beroep op Abraham Kuyper doen, dat waag ik te betwijfelen.
Ter lezing: https://drpdevries.com/2022/11/23/10366/
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

Louis2 schreef: @DDD
Ik bedoel met een volkskerk een kerk waar mensen met uiteenlopende inkomens, opleidingsniveaus en etnische achtergronden samenkomen.
En ja, je hebt in steden ook kerken die specifiek een sociale groep trekken, maar dat geldt volgens mij niet voor de door mij genoemde gemeenten.
Dat is niet de definitie van een volkskerk.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

MGG schreef:
Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Dat is weer iets heel anders dan wat je daarnet zei. :?
Is dat zo? Barneveld is een fysiek waarneembaar gevolg van de toenemende segregatie.
Bron? Barneveld is al generaties lang een christelijk dorp. Dat het aandeel reformatorische christen stijgt is logisch gezien het gemiddelde kinderaantal. Ik zie geen bewuste segregatie, maar een natuurlijke ontwikkeling.
Er is wel degelijk sprake van toenemende segregatie. Kijk ook naar de Betuwe, waar bijvoorbeeld openbare scholen sluiten door import van buiten die voor het reformatorisch onderwijs kiest.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bijnaam »

Herman schreef:
Herman schreef:
Louis2 schreef:Maar poneren dat reformatorische kerken zich af zouden scheiden van de samenleving, vind ik in elk geval grote onzin.
Of ze daarmee een terecht beroep op Abraham Kuyper doen, dat waag ik te betwijfelen.
Ter lezing: https://drpdevries.com/2022/11/23/10366/
Prachtige blog!
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:
Ambtenaar schreef:
Posthoorn schreef:Dat is weer iets heel anders dan wat je daarnet zei. :?
Is dat zo? Barneveld is een fysiek waarneembaar gevolg van de toenemende segregatie.
Bron? Barneveld is al generaties lang een christelijk dorp. Dat het aandeel reformatorische christen stijgt is logisch gezien het gemiddelde kinderaantal. Ik zie geen bewuste segregatie, maar een natuurlijke ontwikkeling.
Er is wel degelijk sprake van toenemende segregatie. Kijk ook naar de Betuwe, waar bijvoorbeeld openbare scholen sluiten door import van buiten die voor het reformatorisch onderwijs kiest.
Door import van buiten of door een teruglopend geboortecijfer? Als ik bijvoorbeeld naar de gemeente West Betuwe kijk, dan zie ik dat de SGP, CU en de CDA samen nog geen 1/3e van de zetels hebben. (Terwijl christenen relatief vaak stemmen.)
Dat bijvoorbeeld de Veluwe en de Betuwe een import overschot hebben zegt weinig over de TOENEMENDE segregatie. Vanuit een stad als Rotterdam zijn er de vorige eeuw duizenden refo's verhuisd naar regio's met een relatief hoog aantal christenen.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Louis2 »

Een belangrijk probleem is natuurlijk dat in Nederland de "speltheorie" hoogtij viert.
Onze samenleving versplintert erg snel en sterk. Mensen blijven steeds meer een hele kleine bubbels leven.
De reformatorische wereld is daar geen uitzondering op.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

DDD schreef:Er is wel degelijk sprake van toenemende segregatie. Kijk ook naar de Betuwe, waar bijvoorbeeld openbare scholen sluiten door import van buiten die voor het reformatorisch onderwijs kiest.
Het lijkt mij niet geheel juist om deze beweging met segregatie te linken. De achterliggende jaren hebben wij bijvoorbeeld zogenaamde import uit andere refobolwerken in de gemeente erbij gekregen, maar niemand die vanuit Amsterdam is gekomen. De onderliggende reden is ofwel werk gerelateerd of het gevolg van het starten van een eigen gezin, waarvan één van de partners al in deze streek is opgegroeid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: 1. Het loopt eerst licht op en nu is het een significant verschil. Ik heb wel enig inzicht in statistiek, maar ik zie daar toch formuleringen die elkaar tegenspreken.
Blijkbaar is je begrip van statistiek dan toch beperkt. Als je over een langjarige periode de uitslagen vergelijkt zie je telkens een lichte stijging bij iedere meting. Vergeleken met verkiezingen in het jaar van de nulmeting kan er sprake zijn een significante stijging in het jaar van meting 7.
Overigens heb ik hier een interessante andere casus om je tanden in te zetten: https://www.gelderlander.nl/betuwe/hoe- ... &auth_rd=1
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door DDD »

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1157483 ... -wezenlijk#
‘Van huis uit ken ik de Heidelbergse Catechismus niet. Het was voor mij tijdens mijn studie theologie daarom mooi om de rijkdom van dit belijdenisgeschrift te ontdekken. Dat eerste antwoord omschrijft schitterend wat mijn houvast is: mijn ultieme identiteit ligt in Christus.

Dat ik Hem toebehoor geeft mij een basisvertrouwen in het leven. Ik heb daarmee vaste grond onder mijn voeten. Het zorgt ervoor dat ik vrij in het leven kan staan, zoals het slot van het Catechismus-antwoord dat verwoordt: ‘Daarom […] maakt Hij mij van harte gewillig en bereid om voortaan Hem toegewijd te leven’.
Plaats reactie