Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Refojongere schreef:Ik begin nu onderhand toch ook wel sterke twijfels te krijgen t.a.v. de eenzijdigheid van dr. Van den Brink. Het lijkt alsof hij van de wetsprediking nauwelijks iets wil weten. Een geloof zonder ellendekennis. Dit gaat niet de goede kant op.
Waardoor (welke bron) kom je tot dit inzicht? Zijn dat de brieven of andere bronnen? Zijn artikelen op RW? Of is het bij nader inzien? Inhoudelijk eens hoor.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Simon0612 »

Henk J schreef:
Simon0612 schreef:
Henk J schreef: Heb wel eens begrepen dat ds. Van den Brink veel mails met vragen hierover krijgt, vandaar dat hij er veel over spreekt. Om het dan te gaan verzwijgen is niet zo slim volgens mij.
En het is nu eenmaal een gegeven dat veel mensen in onze kringen niet tot geloofszekerheid komen, daar mag best het een en ander over geschreven worden.
Huh, kwam dat voor in de lezing dan? Heb ik wat gemist zeker…
Ds. Van den Brink vind dat in veel gemeenten het aanbod van genade niet goed functioneerd waardoor mensen niet tot geloof/geloofszekerheid komen.
Ow, en dat gaat hij oplossen? Wat ik me dan afvraag: zouden al die mensen die volgens ds. van den Brink dat geloof of geloofszekerheid missen jaloers zijn op het geloof/geloofszekerheid wat ds. van den Brink aanbiedt?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Henk J schreef:
Simon0612 schreef:
Henk J schreef: Heb wel eens begrepen dat ds. Van den Brink veel mails met vragen hierover krijgt, vandaar dat hij er veel over spreekt. Om het dan te gaan verzwijgen is niet zo slim volgens mij.
En het is nu eenmaal een gegeven dat veel mensen in onze kringen niet tot geloofszekerheid komen, daar mag best het een en ander over geschreven worden.
Huh, kwam dat voor in de lezing dan? Heb ik wat gemist zeker…
Ds. Van den Brink vind dat in veel gemeenten het aanbod van genade niet goed functioneerd waardoor mensen niet tot geloof/geloofszekerheid komen.
Ow, en dat gaat hij oplossen? Wat ik me dan afvraag: zouden al die mensen die volgens ds. van den Brink dat geloof of geloofszekerheid missen jaloers zijn op het geloof/geloofszekerheid wat ds. van den Brink aanbiedt?
Ik vind het treffend wat DJ. Kleen hierover zegt: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... n-leve.pdf
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Refojongere »

Simon0612 schreef:
Refojongere schreef:Ik begin nu onderhand toch ook wel sterke twijfels te krijgen t.a.v. de eenzijdigheid van dr. Van den Brink. Het lijkt alsof hij van de wetsprediking nauwelijks iets wil weten. Een geloof zonder ellendekennis. Dit gaat niet de goede kant op.
Waardoor (welke bron) kom je tot dit inzicht? Zijn dat de brieven of andere bronnen? Zijn artikelen op RW? Of is het bij nader inzien? Inhoudelijk eens hoor.
Door de laatste artikelen op Refoweb:
"De doodstaat van de mens hoeft een dominee niet te preken vóórdat hij het Evangelie preekt, maar het is de onvermijdelijke conclusie nadat hij het Evangelie heeft gepreekt."

"Is zondekennis wel een middel maar geen voorwaarde om te geloven? Ikzelf vind dit niet zo’n duidelijk onderscheid. Wij mogen geloven, zelfs zonder zondekennis. Wij moeten geloven, vanwege het gepredikte evangelie. Wij kunnen geloven dankzij de werking van Gods Geest. Wij zullen geloven als wij het evangelie verstaan en onze wil is vernieuwd."

“De wet is noodzakelijk, niet om degenen die gewillig zijn tegen te houden, maar om degenen die onwillig zijn, te dwingen om in te gaan.”

Het laatste is overigens een citaat van Hugo Binning die dr. Van den Brink aanhaalt. En die snap ik heel goed, maar is niet in lijn met wat dr. Van den Brink betoogt. Mensen die tot Christus willen vluchten moeten niet worden opgehouden door de wet, maar genodigd door het Evangelie. Voor de anderen is de prediking van de wet.

De zondekennis is weldegelijk noodzakelijk, anders weet je niet wat genade is. Het is alleen niet iets wat je meebrengt als prestatie (nederige hoogmoed), maar als iets wat je uitdrijft tot Hem. Waar dat niet aan de orde is, is veelal sprake van verstandsgeloof. Volgorde Wet en Evangelie en ellende, verlossing, dankbaarheid is chronologisch. Dat is ook voluit reformatorisch. Waar de wet juist gepreekt wordt, dan wordt een mens overtuigd van zijn totale doodsstaat. Zoniet, dan blijft geloven veelal een werk, een keuze van de mens. Een verdienstelijk werk bedoel ik dan. Dst is wat anders dan een activiteit (zoals de Dordtse Leerregels leren).

Overigens ook hier pastoraal blijven. Als iemand ontdekt wordt aan de zonde, dan is diegene die niet bezig met de vraag wat hij allemaal beleeft (doodsstaat, ellendekennis), maar dan is zo iemand alleen nog bezig met de vraag hoe hij zijn schuld kan kwijtraken en Gods eer ooit weer kan bedoelen en recht voor Hem kan staan.

Het boek "de toeleidende weg tot Christus" van ds. C. Harinck is glashelder. Ik vrees dat dr. Van den Brink niet in die bijbelse, reformatorische lijn staat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door huisman »

Refojongere schreef:
Simon0612 schreef:
Refojongere schreef:Ik begin nu onderhand toch ook wel sterke twijfels te krijgen t.a.v. de eenzijdigheid van dr. Van den Brink. Het lijkt alsof hij van de wetsprediking nauwelijks iets wil weten. Een geloof zonder ellendekennis. Dit gaat niet de goede kant op.
Waardoor (welke bron) kom je tot dit inzicht? Zijn dat de brieven of andere bronnen? Zijn artikelen op RW? Of is het bij nader inzien? Inhoudelijk eens hoor.
Door de laatste artikelen op Refoweb:
"De doodstaat van de mens hoeft een dominee niet te preken vóórdat hij het Evangelie preekt, maar het is de onvermijdelijke conclusie nadat hij het Evangelie heeft gepreekt."

"Is zondekennis wel een middel maar geen voorwaarde om te geloven? Ikzelf vind dit niet zo’n duidelijk onderscheid. Wij mogen geloven, zelfs zonder zondekennis. Wij moeten geloven, vanwege het gepredikte evangelie. Wij kunnen geloven dankzij de werking van Gods Geest. Wij zullen geloven als wij het evangelie verstaan en onze wil is vernieuwd."

“De wet is noodzakelijk, niet om degenen die gewillig zijn tegen te houden, maar om degenen die onwillig zijn, te dwingen om in te gaan.”

Het laatste is overigens een citaat van Hugo Binning die dr. Van den Brink aanhaalt. En die snap ik heel goed, maar is niet in lijn met wat dr. Van den Brink betoogt. Mensen die tot Christus willen vluchten moeten niet worden opgehouden door de wet, maar genodigd door het Evangelie. Voor de anderen is de prediking van de wet.

De zondekennis is weldegelijk noodzakelijk, anders weet je niet wat genade is. Het is alleen niet iets wat je meebrengt als prestatie (nederige hoogmoed), maar als iets wat je uitdrijft tot Hem. Waar dat niet aan de orde is, is veelal sprake van verstandsgeloof. Volgorde Wet en Evangelie en ellende, verlossing, dankbaarheid is chronologisch. Dat is ook voluit reformatorisch. Waar de wet juist gepreekt wordt, dan wordt een mens overtuigd van zijn totale doodsstaat. Zoniet, dan blijft geloven veelal een werk, een keuze van de mens. Een verdienstelijk werk bedoel ik dan. Dst is wat anders dan een activiteit (zoals de Dordtse Leerregels leren).

Overigens ook hier pastoraal blijven. Als iemand ontdekt wordt aan de zonde, dan is diegene die niet bezig met de vraag wat hij allemaal beleeft (doodsstaat, ellendekennis), maar dan is zo iemand alleen nog bezig met de vraag hoe hij zijn schuld kan kwijtraken en Gods eer ooit weer kan bedoelen en recht voor Hem kan staan.

Het boek "de toeleidende weg tot Christus" van ds. C. Harinck is glashelder. Ik vrees dat dr. Van den Brink niet in die bijbelse, reformatorische lijn staat.
Wat een bijzonder eerlijke post. Bedankt! Ik had dit gevoelen al langer vanwege de zeer selectieve wijze van spreken van ds. van den Brink.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Refojongere »

Overigens blijf ik ook achter mijn eerdere posts staan omdat ik meen dat ze daar niet mee in strijd zijn.

Duidelijk citaat van Calvijn waar ik dr. Van den Brink ook wel eens over wil horen:

"En de strengheid van dat onderzoek moet zover gaan, totdat het ons tot een volkomen verslagenheid gebracht heeft, en ons op die wijze toebereid heeft tot het ontvangen van Christus' genade. Want hij vergist zich, die meent, dat hij in staat is die te genieten, indien hij niet eerst de hoogheid zijns harten heeft neergeworpen."

En ja, ik blijf staan bij de uitzonderingen die Brakel noemt, maar dit is en blijft de gewone weg.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Henk J »

Simon0612 schreef:
Henk J schreef: Ds. Van den Brink vind dat in veel gemeenten het aanbod van genade niet goed functioneerd waardoor mensen niet tot geloof/geloofszekerheid komen.
Ow, en dat gaat hij oplossen? Wat ik me dan afvraag: zouden al die mensen die volgens ds. van den Brink dat geloof of geloofszekerheid missen jaloers zijn op het geloof/geloofszekerheid wat ds. van den Brink aanbiedt?
Wat die mensen denken weet ik niet, en of hij het hiermee oplost weet ik ook niet. Mijns inziens slaat ds. Van den Brink door en ik ben het ook eens met Refojongere.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door refo »

Probleem is dat jullie je teveel door Calvijn laten inspireren en minder door de Schrift. Bij Van den Brink is dat andersom.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:Dirk Plas is de nieuwe sinterklaas ;)
Is Simon zijn assistent?
Pas maar op, ik stop je in de zak hoor! :fouet
:haha
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Probleem is dat jullie je teveel door Calvijn laten inspireren en minder door de Schrift. Bij Van den Brink is dat andersom.
Het citaat van Calvijn komt anders aardig overeen met de schrift.

Jacobus 4: Daarom zegt de Schrift: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade. Zo onderwerpt u dan Gode;
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef:
Simon0612 schreef:
Henk J schreef: Ds. Van den Brink vind dat in veel gemeenten het aanbod van genade niet goed functioneerd waardoor mensen niet tot geloof/geloofszekerheid komen.
Ow, en dat gaat hij oplossen? Wat ik me dan afvraag: zouden al die mensen die volgens ds. van den Brink dat geloof of geloofszekerheid missen jaloers zijn op het geloof/geloofszekerheid wat ds. van den Brink aanbiedt?
Wat die mensen denken weet ik niet, en of hij het hiermee oplost weet ik ook niet. Mijns inziens slaat ds. Van den Brink door en ik ben het ook eens met Refojongere.
Ja dat vind ik ook. Je moet ook niet vergeten dat onze reformatorische kerken wel een eeuwenlange geschiedenis kennen met rijke vruchten vanuit het geloof die ds. Van den Brink min of meer afwijst. Ik vind het een beetje een kruistocht van hem eerlijk gezegd. Zou het ook komen omdat hij geen eigen gemeente meer heeft en daarom zich misschien op andere zaken focust?

Wat is eigenlijk de grens voor de HHK? Zou er een moment komen dat ze misschien moeten ingrijpen? En wanneer zou dit dan zijn?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

Welke vruchten van het geloof wijst hij af?
En zou het wel hervormd zijn om in te grijpen?
En zo ja hoe doen we het dan met de rechterzijde van de hhk waar het aanbod van genade en de klem van geloof en bekering er uit is?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Welke vruchten van het geloof wijst hij af?
En zou het wel hervormd zijn om in te grijpen?
En zo ja hoe doen we het dan met de rechterzijde van de hhk waar het aanbod van genade en de klem van geloof en bekering er uit is?
In de rechterzijde vind ik persoonlijk dat er meer klem is en meer ernst is aangaande de eeuwigheid. Waarin merk jij verschil?
Zie jij (over het algemeen) geen verschil tussen een bekeerd christen in een rechtse hhg en een linkse hhg?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door Bertiel »

hooguit klank verschil
Ik heb juist aan de rechterzijde de klem weinig gevoeld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:Welke vruchten van het geloof wijst hij af?
En zou het wel hervormd zijn om in te grijpen?
En zo ja hoe doen we het dan met de rechterzijde van de hhk waar het aanbod van genade en de klem van geloof en bekering er uit is?
Sorry, de zin is wat verwarrend. Ik bedoel dat Van den Brink niet de vruchten afwijst, maar dat het gaat om de leer van bepaalde dominees. Daar waarschuwt hij voor, die is misleidend etc. Terwijl er een eeuwenlange geschiedenis achter ons ligt waarin deze prediking tot zegen is geweest, en nog steeds vandaag de dag!

Ik weet niet of het hervormd is om in te grijpen, daar snijd je wel een belangrijk punt aan. Echter is de houding van Van den Brink ook niet echt hervormd, die lijkt juist meer op de houding van afgescheiden dominees ;).

Je laatste zin vind ik niet helemaal terecht. Je ziet dat er zeer grote ophef is over de uitspraken van Van den Brink, zulke ophef is er naar mijn weten nog nooit geweest bij een uiterst rechtse dominee in de HHK.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie