Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Charles schreef:Uit mijn GG vertrekken de meeste naar de PKN (officieel nog Bond) of nog lichter tot en met Mozaïek aan toe. Dat heeft vaak toch echt te maken met makkelijker leven. Maar ook met sociologische gegevens. Je kan bijna uittekenen wie de volgende zijn die overstappen. Mochten wij ooit verhuizen dan ga ik in eerste plaats kijken naar een HHK of CGK BP en niet naar een GG. Omdat ik de prediking van de oud-predikant die we nog regelmatig hebben vaak oppervlakkig vind (kun je idd net zo goed PKN worden). Veel andere gastpredikanten die we hebben is de prediking een aaneenrijging van vaste waarheden, gezegden en uitdrukkingen. Ik vind het allemaal niet meevallen (maar weet eerlijk gezegd niet of het in de HHK nu heel veel anders is). Geestelijk onderwijs wat ik zondags ontvang is nagenoeg nul. Gelukkig worden er goede leespreken gelezen over het algemeen.
Ik herken wel een beetje wat jij zegt. Ik vind dat onze huidige predikant vaak ook een 'koetjes kalfjes' verhaal houdt. Al is mijn ervaring
dat het ook vaak je eigen houding is. Ik probeer nu van elke dienst iig een positief punt te pakken; gebed, lied, zin in de preek, bijbeltekst. Dat helpt al enorm.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refiosi »

Philip schreef:Ik denk dat de gemiddelde GerGem-preek zou leiden tot een afwijzing voor het verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk. Een universitaire opleiding zou in ieder geval duidelijk maken dat de exegese veel beter moet en predikanten dichter bij de tekst moeten blijven. Het gaat Charles overigens niet om het gebruik van teveel jargon, maar om het steeds maar weer herhalen van dezelfde standaardvoorbeelden en -uitdrukkingen. Dat raakt afgezaagd.
Daarover verschillen wij van mening. Het zijn vreemde generalisaties die je niet kunt onderbouwen. In zijn algemeenheid zal het niet altijd overal even goed zijn en ik sluit niet uit dat in de GG een predikant wat vaker een wat mindere grondige exegese heeft, maar zou dat nooit in zijn algemeenheid durven stellen. Verder denk ik dat standaardvoorbeelden en uitdrukkingen best voorkomen, maar dat heb je overal. Ik heb ook geen zin om het daar nog over te hebben, omdat Charles zelf hier niets meer over zegt en wij zijn woorden aan het exegetiseren zijn.
Philip schreef:En dat vind ik typisch. Het gaat er namelijk niet om dat de inhoud van de preek niet goed is. Telkens dezelfde kernpunten worden verkondigd, zoals bijvoorbeeld met de allegorische uitleg van het boek Ruth. Ruth gaat er alleen niet om de bekeringsweg nog eens met een beeld te illustreren, als was het een gelijkenis, maar om de uitwerking van het leven met (of zonder!) God in de dagelijkse werkelijkheid.

In een preek moet je 1. de Bijbel verklaren en 2. de Bijbel toepassen. Veelal gaat het op .1 mis en dan kom je bij .2 scheef uit. Je plakt namelijk een vooraf bedachte toepassing (de geloofsleer) op de Bijbeltekst. Niet dat die geloofsleer niet goed is, begrijp me niet verkeerd. De vraag is: Wat zegt deze Bijbeltekst?

Als je Ruth 2:17 pakt:
Alzo las zij op in dat veld, tot aan den avond; en zij sloeg uit, wat zij opgelezen had, en het was omtrent een efa gerst.
Dan valt op dat
- Ruth ijverig werkt op het veld,
- Ruth blijkbaar zelf de aren moet dorsen en de maaiers dat niet voor haar doen - al had Boaz nog wel het goede voorbeeld gegeven door zo royaal te zijn -
- Waarom gaat Ruth dorsen nu het nog avond is? -> Waarschijnlijk omdat ze zo minder mee hoeft te slepen, gedorst graan weegt minder en ze moet erg vermoeid zijn geweest.

Vervolgens kun je toepassingen maken. Bijvoorbeeld over de tijd in het leven van de christen, de zegen en de vloek van de arbeid, de tijd als iets wat God geeft. Of over de mentaliteit van 'we doen precies wat we moeten doen en we zetten geen stap extra'. De baas (Boaz) zei dat we af en toe wat aren moesten laten vallen en dat hebben we gedaan. Over dorsen heeft hij niet gesproken, dus dat doen we niet. -> Maar dat is geen christelijke mentaliteit voor een werknemer, zo een vrouw het zware werk te laten doen.

Dit is maar even heel schetsmatig, gebaseerd op een prekenserie van K.H. Miskotte.
Wat wil je nu zeggen? Exegese is vrij en binnen bepaalde exegetische regels kun je tot een andere uitleg/exegese komen. Ik heb enkele preken van een prekenserie van ds. B. Reinders over Ruth gehoord en die zag ook overeenkomsten met het geestelijk leven (allegorisch uitleggen is overigens nog wat anders). Terwijl hij universitair geschoold is. Hetzelfde geldt voor ds. Van Dieren. Dus een onwelgevallige uitleg wijten aan het gebrek aan universitaire scholing, overtuigt niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Hendrikus »

Refiosi schreef: Ik heb enkele preken van een prekenserie van ds. B. Reinders over Ruth gehoord en die zag ook overeenkomsten met het geestelijk leven (allegorisch uitleggen is overigens nog wat anders). Terwijl hij universitair geschoold is.
Ach, Bart was gewoon postbode. Respect dat 'ie uiteindelijk z'n studie heeft afgerond hoor, maar wat is dat ploeteren geweest...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Refiosi schreef:Wat wil je nu zeggen? Exegese is vrij en binnen bepaalde exegetische regels kun je tot een andere uitleg/exegese komen.
'Exegese is vrij', ik hoor die uitdrukking wel eens wat vaker roepen, maar die is in ieder geval niet juist. In ieder geval niet als je een bijbelgetrouwe exegese voorstaat.
Exegese is in tegendeel gebonden aan nauwkeurige regels. Anders ga je alle kanten op met de bijbeltekst, dat is niet de bedoeling.
Wat wel verschillend is/kan zijn, is de kernboodschap van een bijbeltekst (zeg maar het thema), maar die moet gebaseerd zijn op goede exegese.

Zoals ik al eerder zei: een goede opleiding - of liever gezegd: studie - geeft geen garantie dat er niet aan inlegkunde gedaan wordt, maar het helpt wel: het geeft de prediker handvaten om op een juiste manier de bijbeltekst uit te leggen.
(Net zo min als een rijbewijs een garantie is dat je schadevrij rijdt, maar zonder rijopleiding is die kans veel kleiner).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:God heeft immers door de doop een verbond met hem gesloten. Zou hij dan geen godvrezend kind zijn geweest?
De doop maakt niet per definitie zalig.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Simon0612 »

Hendrikus schreef:
Refiosi schreef: Ik heb enkele preken van een prekenserie van ds. B. Reinders over Ruth gehoord en die zag ook overeenkomsten met het geestelijk leven (allegorisch uitleggen is overigens nog wat anders). Terwijl hij universitair geschoold is.
Ach, Bart was gewoon postbode. Respect dat 'ie uiteindelijk z'n studie heeft afgerond hoor, maar wat is dat ploeteren geweest...
Dus een universitaire opleiding stelt ook niets voor...zelfs de postbode kan het. :nonnon
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Refiosi schreef: Ik heb enkele preken van een prekenserie van ds. B. Reinders over Ruth gehoord en die zag ook overeenkomsten met het geestelijk leven (allegorisch uitleggen is overigens nog wat anders). Terwijl hij universitair geschoold is.
Ach, Bart was gewoon postbode. Respect dat 'ie uiteindelijk z'n studie heeft afgerond hoor, maar wat is dat ploeteren geweest...
Wat is er mis aan gewoon postbode?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

Philip schreef:Ik denk dat de gemiddelde GerGem-preek zou leiden tot een afwijzing voor het verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk.
Hoe kom je bij deze gedachte? Hoewel er een commissie opleiding en vorming is, worden toch redelijk wat kandidaten met een grote diversiteit binnen de gemeenten beroepbaar gesteld. En daarvan komt een gedeelte ook gewoon aan de slag. Uiteindelijk ligt de sleutel voor de toegang tot het ambt in lokale kerkenraden en daarvan zijn er genoeg die niet al te analytisch in elkaar steken, laat staan dat ze iets vinden van een universitaire studie. Op kerkenraadsniveau zijn dikwijls heel andere elementen van belang, waarvan ligging de belangrijkste is.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Refiosi schreef: Ik heb enkele preken van een prekenserie van ds. B. Reinders over Ruth gehoord en die zag ook overeenkomsten met het geestelijk leven (allegorisch uitleggen is overigens nog wat anders). Terwijl hij universitair geschoold is.
Ach, Bart was gewoon postbode. Respect dat 'ie uiteindelijk z'n studie heeft afgerond hoor, maar wat is dat ploeteren geweest...
Wat is er mis aan gewoon postbode?
Geen idee. Blijkbaar verstuurt @Hendrikus al zijn facturen per e-mail.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Henk J »

Simon0612 schreef: Dus een universitaire opleiding stelt ook niets voor...zelfs de postbode kan het. :nonnon
Het is een misverstand dat je heel slim moet zijn voor de universiteit. Veel doorzettingsvermogen helpt ook, er zijn gewoon mensen die op kader beginnen en op de universiteit eindigen, afgestudeerd en wel. Wat meer verstand helpt wel maar is geen voorwaarde.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Refiosi »

Tiberius schreef:
Refiosi schreef:Wat wil je nu zeggen? Exegese is vrij en binnen bepaalde exegetische regels kun je tot een andere uitleg/exegese komen.
'Exegese is vrij', ik hoor die uitdrukking wel eens wat vaker roepen, maar die is in ieder geval niet juist. In ieder geval niet als je een bijbelgetrouwe exegese voorstaat.
Exegese is in tegendeel gebonden aan nauwkeurige regels. Anders ga je alle kanten op met de bijbeltekst, dat is niet de bedoeling.
Wat wel verschillend is/kan zijn, is de kernboodschap van een bijbeltekst (zeg maar het thema), maar die moet gebaseerd zijn op goede exegese.

Zoals ik al eerder zei: een goede opleiding - of liever gezegd: studie - geeft geen garantie dat er niet aan inlegkunde gedaan wordt, maar het helpt wel: het geeft de prediker handvaten om op een juiste manier de bijbeltekst uit te leggen.
(Net zo min als een rijbewijs een garantie is dat je schadevrij rijdt, maar zonder rijopleiding is die kans veel kleiner).
Kijk je kunt het niet met me eens zijn, maar als je dan herhaalt wat ik zeg dan zie ik weinig reden om wat op te schrijven. Exegese is vrij binnen de regels die voor exegese gelden. Maar dat betekent wel dat je tot een verschillende uitleg van de tekst kunt komen. Dat is wat ik zeg.

Een opleiding gaat over die exegetische regels. Daar kun je ook andere accenten leggen, maar aan de Boezemsingel komt dat ook uitgebreid aan de orde.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Henk J »

Refiosi schreef:Wat wil je nu zeggen? Exegese is vrij en binnen bepaalde exegetische regels kun je tot een andere uitleg/exegese komen. Ik heb enkele preken van een prekenserie van ds. B. Reinders over Ruth gehoord en die zag ook overeenkomsten met het geestelijk leven (allegorisch uitleggen is overigens nog wat anders). Terwijl hij universitair geschoold is. Hetzelfde geldt voor ds. Van Dieren. Dus een onwelgevallige uitleg wijten aan het gebrek aan universitaire scholing, overtuigt niet.
Ds. B. Reinders komt ook uit de GG, en is eigenlijk altijd een GG-predikant geweest binnen ons kerkverband. Dat hij in deze geschiedenis wat meer op deze lijn zit verbaast mij dan ook niet. Er is dus ook wel verschil tussen de preken van ds. Reinders en onze huidige predikant. Waarbij ik er gelijk bij wil zeggen dat beide geroepen dienaren van het Goddelijke Woord zijn en dat ik voor beide veel respect heb. Het zijn dus gewoon liggingsverschillen, laten we dat niet groter maken dan dat het is.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

Henk J schreef:
Simon0612 schreef: Dus een universitaire opleiding stelt ook niets voor...zelfs de postbode kan het. :nonnon
Het is een misverstand dat je heel slim moet zijn voor de universiteit. Veel doorzettingsvermogen helpt ook, er zijn gewoon mensen die op kader beginnen en op de universiteit eindigen, afgestudeerd en wel. Wat meer verstand helpt wel maar is geen voorwaarde.
Toch bemerk je wel een verschil. De mensen die direct naar VWO/gymnasium zijn gegaan en daarna naar de universiteit zijn relatief beter in staat om zaken te doorgronden. De anderen ( waaronder ikzelf) kunnen dingen aanleren en toepassen, maar zijn minder in staat om het wiel uit te vinden. Uiteraard zal wel ergens een uitzondering hierop zijn, maar dat is wel hetgeen ik om mij heen
zie.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Philip »

Herman schreef:
Philip schreef:Ik denk dat de gemiddelde GerGem-preek zou leiden tot een afwijzing voor het verkrijgen van preekbevoegdheid binnen de hervormde (niet: hersteld-hervormde) kerk.
Hoe kom je bij deze gedachte? Hoewel er een commissie opleiding en vorming is, worden toch redelijk wat kandidaten met een grote diversiteit binnen de gemeenten beroepbaar gesteld. En daarvan komt een gedeelte ook gewoon aan de slag. Uiteindelijk ligt de sleutel voor de toegang tot het ambt in lokale kerkenraden en daarvan zijn er genoeg die niet al te analytisch in elkaar steken, laat staan dat ze iets vinden van een universitaire studie. Op kerkenraadsniveau zijn dikwijls heel andere elementen van belang, waarvan ligging de belangrijkste is.
Omdat deze toets binnen de PTHU niet een formaliteit is. Er worden zeer regelmatig kandidaten 'op herkansing' gestuurd. Ik weet van een (inmiddels) predikant (mavo-opleiding van oorsprong) dat hij nauwelijks door de toetsing heen wist te komen vanwege een zwakke exegese. Als kerkganger vond ik dat wel meevallen, maar de hoge heren dachten daar anders over. Dan gaat het niet om ligging of om 'rechtse predikanten pesten', maar puur om de exegese. Wat staat er nu eigenlijk in de tekst?

Een dergelijke toetsing bestaat in de GerGem gewoonweg niet of nauwelijks. Daar toetst men vooral of de kandidaten de goede leer belijden. En begrijp me niet verkeerd, dat is heel belangrijk.

De auteur van deze site geeft een mooi voorbeeld: http://www.500jaarluther.nl/de-plaats-e ... -ruth.html
2.13.1 Hoe het niet moet
Ter inleiding op het boekje van ds. A. Moerkerken 'De bruid van Bethlehem' merkt boekhandel Den Hertog op: 'Het boek Ruth, een van de kleinste geschriften uit de Bijbel, wil ons vooral twee dingen leren. In de eerste plaats hoe een heidens meisje uit Moab een moeder werd van de Heere Jezus. En vervolgens in welke weg een arme zondaar het eigendom kan worden van Jezus Christus, de Meerdere van Boaz'.
​Vooral bij dit laatste wil ik de vinger leggen. Het boek Ruth wijst beslist niet aan hoe een arme zondaar het eigendom kan worden van Jezus Christus, de Meerdere van Boaz. Wie dat wil weten moet te raden gaan bij de brieven van de apostelen en met name bij de Romeinenbrief en de Galatenbrief van Paulus.
​Helaas heeft men het boek Ruth gebruikt om de vermeende standenleer op het boek toe te passen. Met het boek Ruth komt men daar aardig mee weg. Ruth is dan het type van een christen die in het uur van de wedergeboorte een keuze voor God heeft mogen maken maar Jezus (Boaz) nog niet kent. Die kennis van Jezus (Boaz) voltrekt zich langzaam aan. Eerst mag ze dan leren leven van de weldaden van Jezus (Boaz) en pas later wordt ze bewust eigendom van Hem (Boaz in de poort). In de poort vindt dan de rechtvaardigmaking in de vierschaar plaats. In dit soort preken lijdt het aanbod van genade een kwijnend bestaan. Men wordt aan het bevindelijke lijntje gehouden. Deze visie is helaas sinds de afscheiding gemeengoed geworden bij de bevindelijk gereformeerden.
(Dat is dit citaat geef, betekent niet dat ik alles onderschrijf, 'men wordt aan het bevindelijke lijntje gehouden' is wel tamelijk kort door de bocht.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Henk J »

Refiosi schreef:Kijk je kunt het niet met me eens zijn, maar als je dan herhaalt wat ik zeg dan zie ik weinig reden om wat op te schrijven. Exegese is vrij binnen de regels die voor exegese gelden. Maar dat betekent wel dat je tot een verschillende uitleg van de tekst kunt komen. Dat is wat ik zeg.

Een opleiding gaat over die exegetische regels. Daar kun je ook andere accenten leggen, maar aan de Boezemsingel komt dat ook uitgebreid aan de orde.
De geschiedenis van Ruth op een geestelijke wijze uitleggen en daarbij verschillende standen in het genadeleven aanwijzen vinden een aantal hier geen exegese maar inlegkunde.
Plaats reactie