Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door deschpin »

Simon0612 schreef: Ds. C. Smits (CGK) zei het gisteren nog (leespreek): Tegenwoordig weten ze het zo goed, ze worden onderwezen op de universiteiten, maar het leven zit er niet in, het is verstandskennis, ze bedriegen zichzelven en de hoorders!
Klinkt me te gemakkelijk; voor je het weet creëer je een valse tegenstelling met verdacht maken van universitair geschoolden.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Zeeuw »

deschpin schreef:
Simon0612 schreef: Ds. C. Smits (CGK) zei het gisteren nog (leespreek): Tegenwoordig weten ze het zo goed, ze worden onderwezen op de universiteiten, maar het leven zit er niet in, het is verstandskennis, ze bedriegen zichzelven en de hoorders!
Klinkt me te gemakkelijk; voor je het weet creëer je een valse tegenstelling met verdacht maken van universitair geschoolden.
Ja, en in combinatie met 'tegenwoordig'. Dan is het heerlijk aan 2 kanten goed verdacht. Oh, ook nog 'ze' erbij. Een onbekende groep negatief benoemen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: Ds. C. Smits (CGK) zei het gisteren nog (leespreek): Tegenwoordig weten ze het zo goed, ze worden onderwezen op de universiteiten, maar het leven zit er niet in, het is verstandskennis, ze bedriegen zichzelven en de hoorders!
Simon, was ds. C. Smits zelf ook niet universitair geschoold? :D

En wat zou hij gevonden hebben van zijn universitair geschoolde collega-predikanten Steenblok en Kort?
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Louis2 »

Als iemand die zelf universitair geschoold is: de universiteit is een bubbel, waar heel normatief over de maatschappij wordt gedacht. Alleen een universitaire achtergrond, op welk vakgebied dan ook, maakt mensen volledig ongeschikt om met andere mensen te werken.
Dus ja, ds. Smits heeft wel gelijk denk ik. Ik herken het ook wel uit mijn eigen politicologie en planologie studies.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door -DIA- »

Wat was het dan, dat bv. ds. Fraanje, die toen hij werd geroepen, niet eens kon lezen? Was dat een verkeerde roeping? Of was dat een wonderlijke roeping van God?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Zeeuw »

Louis2 schreef:Als iemand die zelf universitair geschoold is: de universiteit is een bubbel, waar heel normatief over de maatschappij wordt gedacht. Alleen een universitaire achtergrond, op welk vakgebied dan ook, maakt mensen volledig ongeschikt om met andere mensen te werken.
Dus ja, ds. Smits heeft wel gelijk denk ik. Ik herken het ook wel uit mijn eigen politicologie en planologie studies.
als je uitgaat van mensen die buiten hun studie geen leven hebben (gehad) wel ja.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door J.C. Philpot »

Paulus had ook een goede theologische studie gedaan, die achteraf (na zijn roeping) goed van pas kwam.

Dus: alleen een studie maakt je nog niet geschikt. Bekering en een roeping zijn allereerst noodzakelijk, maar maken een gedegen bijbelgetrouwe opleiding zeker niet overbodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Louis2 »

en als ze alleen maar onder hoogopgeleide en gelijkgestemde mensen geleefd hebben, ook, ben ik bang.
De meeste van mijn medestudenten hadden geen vrienden of ouders uit andere bevolkingsgroepen. Het gevolg waren heel romantische ideeën over ruimtelijke ordening, mobiliteit en burgerparticipatie. En niet te vergeten: het bashen van boeren.
Ik ben blij dat ik uit die bubbel ben, eerlijk gezegd. Als Christen kon ik er bijna niet functioneren.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Zeeuw »

Louis2 schreef:en als ze alleen maar onder hoogopgeleide en gelijkgestemde mensen geleefd hebben, ook, ben ik bang.
De meeste van mijn medestudenten hadden geen vrienden of ouders uit andere bevolkingsgroepen. Het gevolg waren heel romantische ideeën over ruimtelijke ordening, mobiliteit en burgerparticipatie. En niet te vergeten: het bashen van boeren.
Ik ben blij dat ik uit die bubbel ben, eerlijk gezegd. Als Christen kon ik er bijna niet functioneren.
Dat herken ik inderdaad uit mijn werk bij een gemeente. Geen lastiger discussie dan met theoretische RO’ers:)
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door DDD »

Sociale segregatie is een groot probleem. Maar de oplossing is niet om geen ontwikkelde mensen meer op te leiden, maar juist om hen mede verantwoordelijk te maken voor onderlinge contacten en voor het in stand houden van de samenleving.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Job »

Zeeuw schreef:
Louis2 schreef:Als iemand die zelf universitair geschoold is: de universiteit is een bubbel, waar heel normatief over de maatschappij wordt gedacht. Alleen een universitaire achtergrond, op welk vakgebied dan ook, maakt mensen volledig ongeschikt om met andere mensen te werken.
Dus ja, ds. Smits heeft wel gelijk denk ik. Ik herken het ook wel uit mijn eigen politicologie en planologie studies.
als je uitgaat van mensen die buiten hun studie geen leven hebben (gehad) wel ja.
...en die een stevig kerkelijk vangnet missen of misten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: RE: Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Ararat »

Job schreef:
Zeeuw schreef:
Louis2 schreef:Als iemand die zelf universitair geschoold is: de universiteit is een bubbel, waar heel normatief over de maatschappij wordt gedacht. Alleen een universitaire achtergrond, op welk vakgebied dan ook, maakt mensen volledig ongeschikt om met andere mensen te werken.
Dus ja, ds. Smits heeft wel gelijk denk ik. Ik herken het ook wel uit mijn eigen politicologie en planologie studies.
als je uitgaat van mensen die buiten hun studie geen leven hebben (gehad) wel ja.
...en die een stevig kerkelijk vangnet missen of misten.
En zo zijn we weer terug bij de topictitel:
Zowel gemeenteleden als ambtsdragers zullen ook om de studerenden heen moeten staan. Zoek naar mogelijkheden van contact, al is het een appje of een belangstellende vraag op het kerkplein. Koop dit niet af met een of andere studentenkring eens per maand (hoewel het idee op zich mooi zal zijn)! Laat de studerenden niet ongemerkt afdrijven!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 02 jan 2024, 16:00

Moeten jullie bij een gift verantwoorden hoe je aan het geld bent gekomen en is er een commissie die beslist of het koosjer genoeg is? :)
Ik zag even geen HHK-topic
Ik zag dat jullie 2 ochtenddiensten houden, komen er veel mensen uit andere kerken naar jullie toe zeker
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Ararat »

Geytenbeekje schreef: 02 jan 2024, 16:03
Ararat schreef: 02 jan 2024, 16:00

Moeten jullie bij een gift verantwoorden hoe je aan het geld bent gekomen en is er een commissie die beslist of het koosjer genoeg is? :)
Ik zag even geen HHK-topic
Ik zag dat jullie 2 ochtenddiensten houden, komen er veel mensen uit andere kerken naar jullie toe zeker
Klopt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef: 02 jan 2024, 16:03
Ararat schreef: 02 jan 2024, 16:00

Moeten jullie bij een gift verantwoorden hoe je aan het geld bent gekomen en is er een commissie die beslist of het koosjer genoeg is? :)
Ik zag even geen HHK-topic
Ik zag dat jullie 2 ochtenddiensten houden, komen er veel mensen uit andere kerken naar jullie toe zeker
Je hebt toch het topic ontwikkelingen HHK?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie