Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Weet je het verschil tussen analogie en allegorie? (niet stiekem googelen).
Een poging is altijd te doen.
Oefenen in de exegese is nodig, dus dan staat er wellicht van alles in de boekenkast. Kijk dan in de "Nagelaten oefeningen" van W. van Leeuwen. Stoor je niet aan de persoon, maar lees bladzijde 295, de inleiding van de preek 'Een gang bij nacht'. Ik heb geen tijd het over te typen.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Forummer »

Tiberius schreef:
Henk J schreef:
Refiosi schreef:Kijk je kunt het niet met me eens zijn, maar als je dan herhaalt wat ik zeg dan zie ik weinig reden om wat op te schrijven. Exegese is vrij binnen de regels die voor exegese gelden. Maar dat betekent wel dat je tot een verschillende uitleg van de tekst kunt komen. Dat is wat ik zeg.

Een opleiding gaat over die exegetische regels. Daar kun je ook andere accenten leggen, maar aan de Boezemsingel komt dat ook uitgebreid aan de orde.
De geschiedenis van Ruth op een geestelijke wijze uitleggen en daarbij verschillende standen in het genadeleven aanwijzen vinden een aantal hier geen exegese maar inlegkunde.
Daarom is het goed om onderscheid te maken tussen de exegese en de hermeneutiek, is mijn ervaring.
Als je bij de exegese de plank mis slaat (in dit geval door Ruth op geestelijke wijze uit te leggen), kan je eigenlijk al geen goede boodschap meer krijgen.
Dit soort uitwassen als met het boek Ruth is 1 van de redenen dat er mensen uit de GG vertrekken. Als we in Gods Woord een geloofsbelijdenis lezen van Ruth: uw God is mijn God, maar vanaf de preekstoel horen we dat Ruth aan de grens met Moab nog geen kind van God was, omdat ze Boaz nog niet kende, dan is het toch niet vreemd dat we vragen krijgen bij de prediking?

En dit soort voorbeelden zijn er meer.

Als de predikant die dit soort inlegkunde enorm voorstaat jarenlang hoofd is van de TS, is het dan vreemd dat de leerlingen van de TS ook dit soort inlegkunde gaan vertonen?

Is het dan vreemd dat vele gemeenteleden binnen de GG vragen krijgen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door refo »

In Gouda is Ruth ook nog al eens aan de orde geweest. De opmerking van Boaz 'ga niet in een ander veld', heeft volgens één van de preken betrekking op het veranderen van kerk.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Pioenroosje »

In het boek van ds. Harinck De toeleidende weg staan er mooie gedeeltes over dit onderwerp. Lezenswaardig.

Een citaat:
De geestelijke uitleg van gebeurtenissen, personen en heilsfeiten moet dus rusten op duidelijke uitspraken van de Schrift. Naarmate deze passages in aantal toenemen, naar díe mate is de vergeestelijking betrouwbaarder. Wanneer er geen duidelijke uitspraken zijn die onze uitleg ondersteunen, zijn wij bezig met inlegkunde, en niet met uitlegkunde.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Thea »

Ja, de oude Tiberius is aardig van kleur verschoten. Ik vind overigens wel dat Kohlbrugge ernstige dwalingen heeft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Tiberius »

Thea schreef:Ja, de oude Tiberius is aardig van kleur verschoten. Ik vind overigens wel dat Kohlbrugge ernstige dwalingen heeft.
Welke dwalingen zoal?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Thea »

Nou, die geestelijke uitleg van het boek Ruth.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door KDD »

Thea schreef:Nou, die geestelijke uitleg van het boek Ruth.
Welke schrijvers heeft, volgens jou, het goed uitgelegd?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
Thea schreef:Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
En Kohlbrugge is canoniek?
Nee. Maar jouw visie ook niet. :langue
Op RF wel toch? :OO3
Als moderator wel. :garde
Als forummer niet. :nonnon
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:
Refiosi schreef: Ik heb enkele preken van een prekenserie van ds. B. Reinders over Ruth gehoord en die zag ook overeenkomsten met het geestelijk leven (allegorisch uitleggen is overigens nog wat anders). Terwijl hij universitair geschoold is.
Ach, Bart was gewoon postbode. Respect dat 'ie uiteindelijk z'n studie heeft afgerond hoor, maar wat is dat ploeteren geweest...
Wat is er mis aan gewoon postbode?
Helemaal niks, een bijzonder minzaam antwoord voor een opgeleide man als Hendrikus.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Herman »

pierre27 schreef:Helemaal niks,
Hij voelt anders prima aan de voorwaarde van dit topic.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Nasrani »

Ik heb het boek Ruth, de Moabistische sinds kort staan. Dat ga ik maar eens lezen
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Thea schreef:Nou, die geestelijke uitleg van het boek Ruth.
Vergeestelijken van Ruth komt juist in de Ger Gem regelmatig voor, dus ik begrijp dat je dat ook een dwaling vindt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door Posthoorn »

Thea spreekt in de ironische/cynische modus. Wel opletten, mannen! :huhu
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waarom vertrekken leden van GG naar CGK (bhp), HHK, PKN (gb)?

Bericht door merel »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Thea schreef:Heb je het boekje ove Ruth van Kohlbrugge wel eens gelezen? Die legt het ook helemaal geestelijk uit.
En Kohlbrugge is canoniek?
Ik heb jaren geleden met de 'oude' Tiberius over de gebruikelijke GG uitleg van Ruth gediscussieerd.
Die Tiberius verdedigde toen behoorlijk deze lijn. O.a met verwijzing naar Kohlbrugge.

Kan verkeren zei Bredero .
Waarom zou het vergeestelijken van Ruth
onjuist zijn en wordt Hooglied wel altijd vergeestelijkt?

Voor de goede orde: ik vind de vergeestelijking van beide bijbelboeken heel ver gezocht.
Plaats reactie