Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
In mijn ogen is het echt een reformatorische discussie. Of zou dit in pakweg oosters-orthodoxe kerken ook onderwerp van gesprek zijn?
Nee, dat soort kerken legitimeren geweld.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
In mijn ogen is het echt een reformatorische discussie. Of zou dit in pakweg oosters-orthodoxe kerken ook onderwerp van gesprek zijn?
Nee, dat soort kerken legitimeren geweld.
Ook wel weer wat generaliserend of niet?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
Dit is wel weer heel makkelijk gesteld. Je hebt tientallen vormen van christendom. Niet alle protestanten zijn reformatorisch en niet alle katholieken zijn orthodox. En dan heb je ook nog de oosterse kerken, met een variëteit waar ik geen weet van heb.

Het begrip reformatorisch gaat wat mij betreft over de grondslag van de reformatie, zoals bijvoorbeeld is uitgedrukt in de drie sola's. Dat is een heel heldere afbakening van de manier waarop je christen wilt zijn en ik ben blij dat die zaken onderdeel uitmaken van mijn opvoeding in identiteit.

Dat is anders dan het gescheld op die stijle calvinisten en bekrompen gereformeerden. Jammer dat die gevoelswaarde ook onder ons de overhand heeft. Moeten we nu altijd buigen voor het zichzelf veretende negativisme?
Zo helder is die afbakening dus blijkbaar niet, daar gaat het om. Binnen de reformatorische gezindte is zoveel verscheidenheid, dat zou niet erg zijn, ware het niet dat een ieder gelijk wil, om zijn eigen consciëntie een beetje zoet te houden. Ik zeg het misschien een beetje bot, maar iedereen strijdt voor de Waarheid. Mijn gevoel is dat de grootste nadruk op strijdt ligt, en niet op Waarheid.

Dat er een hoop verschillende stromingen binnen het christendom zijn wist ik al zo’n beetje sinds groep 5. Ik ben absoluut geen voorstander van oecumene maar zoals wij in de gereformeerde gezindte met elkaar omgaan is niet goed. Ik doe er zelf ook aan mee, zie mijn bericht van gisteren over dhr Bolier. Het moet echt anders in onze kerken.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Erik1960 »

Posthoorn schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
In mijn ogen is het echt een reformatorische discussie. Of zou dit in pakweg oosters-orthodoxe kerken ook onderwerp van gesprek zijn?
Denk je echt dat de mensen daar anders zijn dan hier?
nee, dat denk ik in zijn algemeenheid niet. Maar de gevoeligheid voor termen als christen, reformatorisch en gereformeerd is toch wel iets van OSM dacht ik?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Louis2 »

Wat mij, als relatieve buitenstaander opvalt als ik Reformatorische kerken bezoek, of met mensen uit die kerken spreek, is hun oprecht Godvrezendheid. Dat vind ik het exclusieve kenmerk van de Refowereld, samen met de diepgaande Bijbelse prediking.
Die vind je ook niet in evangelische, vrijzinnige of Rooms Katholieke kringen.
Dan zijn er wat uiterlijke kenmerken; maar die zijn zowel geografisch als per kerkverband niet overal even sterk aanwezig.
Ik vind dat die uiterlijke kenmerken ook ondergewaardeerd worden, maar dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Ook wel weer wat generaliserend of niet?
Uiteraard. Maar je hebt alle berichten kunnen lezen over de houding van de patriarch van Moskou en hoe hij de oorlog in Oekraïne legitimeert, dus ik wilde dat doelpunt niet missen. :D
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ook wel weer wat generaliserend of niet?
Uiteraard. Maar je hebt alle berichten kunnen lezen over de houding van de patriarch van Moskou en hoe hij de oorlog in Oekraïne legitimeert, dus ik wilde dat doelpunt niet missen. :D
Haha het is in orde ;)
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door HersteldHervormd »

Louis2 schreef:Wat mij, als relatieve buitenstaander opvalt als ik Reformatorische kerken bezoek, of met mensen uit die kerken spreek, is hun oprecht Godvrezendheid. Dat vind ik het exclusieve kenmerk van de Refowereld, samen met de diepgaande Bijbelse prediking.
Die vind je ook niet in evangelische, vrijzinnige of Rooms Katholieke kringen.
Dan zijn er wat uiterlijke kenmerken; maar die zijn zowel geografisch als per kerkverband niet overal even sterk aanwezig.
Ik vind dat die uiterlijke kenmerken ook ondergewaardeerd worden, maar dat is mijn mening.
Dat is het puriteinse aspect wat gelukkig nog in onze kerken gevonden word. Een leven zeer dicht bij de Heere.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door pierre27 »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
Dit is wel weer heel makkelijk gesteld. Je hebt tientallen vormen van christendom. Niet alle protestanten zijn reformatorisch en niet alle katholieken zijn orthodox. En dan heb je ook nog de oosterse kerken, met een variëteit waar ik geen weet van heb.

Het begrip reformatorisch gaat wat mij betreft over de grondslag van de reformatie, zoals bijvoorbeeld is uitgedrukt in de drie sola's. Dat is een heel heldere afbakening van de manier waarop je christen wilt zijn en ik ben blij dat die zaken onderdeel uitmaken van mijn opvoeding in identiteit.

Dat is anders dan het gescheld op die stijle calvinisten en bekrompen gereformeerden. Jammer dat die gevoelswaarde ook onder ons de overhand heeft. Moeten we nu altijd buigen voor het zichzelf veretende negativisme?
Mooie posting die ik van harte deel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Maanenschijn »

Erik1960 schreef:
Posthoorn schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
In mijn ogen is het echt een reformatorische discussie. Of zou dit in pakweg oosters-orthodoxe kerken ook onderwerp van gesprek zijn?
Denk je echt dat de mensen daar anders zijn dan hier?
nee, dat denk ik in zijn algemeenheid niet. Maar de gevoeligheid voor termen als christen, reformatorisch en gereformeerd is toch wel iets van OSM dacht ik?
Ik denk het niet. Mijn blikveld is uiteraard beperkt, maar mijn regelmatige komst in de (voormalig) vervolgde kerk in de voorheen Sovjetwereld heeft mij geleerd dat er ook daar vergelijkbare discussies zijn.

Ik denk dat discussies over vermeende rechtzinnigheid en het daaraan te plakken label als onderscheidende kenmerk van alle plaatsen is en denominaties is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Ararat »

Maanenschijn schreef:
Erik1960 schreef:
Posthoorn schreef:
Erik1960 schreef:In mijn ogen is het echt een reformatorische discussie. Of zou dit in pakweg oosters-orthodoxe kerken ook onderwerp van gesprek zijn?
Denk je echt dat de mensen daar anders zijn dan hier?
nee, dat denk ik in zijn algemeenheid niet. Maar de gevoeligheid voor termen als christen, reformatorisch en gereformeerd is toch wel iets van OSM dacht ik?
Ik denk het niet. Mijn blikveld is uiteraard beperkt, maar mijn regelmatige komst in de (voormalig) vervolgde kerk in de voorheen Sovjetwereld heeft mij geleerd dat er ook daar vergelijkbare discussies zijn.

Ik denk dat discussies over vermeende rechtzinnigheid en het daaraan te plakken label als onderscheidende kenmerk van alle plaatsen is en denominaties is.
Zou het ook mogelijk zijn dat het deels sociologisch is? Ieder mens wil bij een bepaalde groep horen en iedere groep zoekt het bestaansrecht door af te zetten tegen een andere groep. Of is dit onzin?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door KDD »

Tussen de Amish bij ons gebeurt hetzelfde. Wij wonen op de scheiding van de ggin Amish en de gg Amish :)
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door gallio »

KDD schreef:Tussen de Amish bij ons gebeurt hetzelfde. Wij wonen op de scheiding van de ggin Amish en de gg Amish :)
Wat zijn GGIN Amish - mogen die mannen geen baard of zo?

De meest behoudende Amish verhuizen allemaal naar de VS trouwens.
Plaats reactie