Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Forummer »

Zo'n gezelschap heb ik ook wel behoefte aan.

Dat is 1 van de dingen die ik zoek in mijn nieuwe gemeente: Bijbelkring of iets dergelijks. Om met elkaar bezig te zijn met Gods Woord, je daarover te verwonderen en goed te spreken van onze God.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Terri »

Forummer schreef:Zo'n gezelschap heb ik ook wel behoefte aan.

Dat is 1 van de dingen die ik zoek in mijn nieuwe gemeente: Bijbelkring of iets dergelijks. Om met elkaar bezig te zijn met Gods Woord, je daarover te verwonderen en goed te spreken van onze God.
Als ik je mag raden, sluit je aan bij een Bijbelkring of gebedskring, het geeft in verhouding snel goede contacten omdat het kleinschalig is en daardoor ook vaak verdieping.
Als het goed is weet je wijkouderling welke kringen er zoal zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Geytenbeekje »

Forummer schreef:Zo'n gezelschap heb ik ook wel behoefte aan.

Dat is 1 van de dingen die ik zoek in mijn nieuwe gemeente: Bijbelkring of iets dergelijks. Om met elkaar bezig te zijn met Gods Woord, je daarover te verwonderen en goed te spreken van onze God.
Je zou ook bij een gemeente in de buurt aan kunnen sluiten.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mannetje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Geloof zonder het stuk van de dankbaarheid mist waarschijnlijk ook zondekennis en Christuskennis. Zoals ds. Labee heeft gezegd.
Mooi citaat, waar heeft hij dat gezegd?
GG Kapelle in 2013.
Johann Gottfried Walther » Vr Jan 25, 2013 10:59 pm

"Als u het stuk van de dankbaarheid niet kent, kent u waarschijnlijk ook niets van het stuk van de verlossing".
(Ds. Labee)
(Dit noemde hij de dwaling van onze Gereformeerde gemeenten)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Erskinees »

Forummer schreef:Zo'n gezelschap heb ik ook wel behoefte aan.

Dat is 1 van de dingen die ik zoek in mijn nieuwe gemeente: Bijbelkring of iets dergelijks. Om met elkaar bezig te zijn met Gods Woord, je daarover te verwonderen en goed te spreken van onze God.
Bijbelkringen zijn voor mijn geestelijk leven een goede stimulans. Natuurlijk naast de prediking en de stille tijd. In de zoektocht naar een nieuwe gemeente mag je dat ook zeker laten meewegen. In mijn eigen gemeente zijn de bijbelkringen onofficieel en vallen ze niet onder de kerkelijke gemeente zelf. Dat is jammer.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door J.C. Philpot »

Johann Gottfried Walther schreef:
Mannetje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Geloof zonder het stuk van de dankbaarheid mist waarschijnlijk ook zondekennis en Christuskennis. Zoals ds. Labee heeft gezegd.
Mooi citaat, waar heeft hij dat gezegd?
GG Kapelle in 2013.
Johann Gottfried Walther » Vr Jan 25, 2013 10:59 pm

"Als u het stuk van de dankbaarheid niet kent, kent u waarschijnlijk ook niets van het stuk van de verlossing".
(Ds. Labee)
(Dit noemde hij de dwaling van onze Gereformeerde gemeenten)
Mijns inziens heel terecht. De stukken horen bijelkaar, en zijn niet los verkrijgbaar. Al kan in het begin de ellendekennis het meest prominent is. Maar dat wil niet zeggen dat het zonder het kennen van de beide andere twee stukken kan. Ook het avondmaalsformulier noemt het stuk der dankbaarheid, als noodzakelijk om te kennen, voor men deel kan nemen aan het Heilig Avondmaal:

Ten derde onderzoeke een ieder zijn geweten of hij ook gezind is voortaan met zijn hele leven waarachtige dankbaarheid aan God de Heere te bewijzen en voor Gods aangezicht oprecht te wandelen. En eveneens of hij, terwijl hij van harte en zonder te veinzen alle vijandschap, haat en afgunst van zich aflegt, een ernstig voornemen heeft voortaan in waarachtige liefde en eensgezindheid met zijn naaste te leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Isala »

Dat in onze gezindte jaren geleden de aanduiding ”christelijk” is ingeruild voor die van ”reformatorisch” zit ds. Stelwagen ook hoog.
„We hebben ons dat ”christelijke” laten afpakken. Alsof we de Christus der Schriften hebben ingeruild voor de reformatoren.

Gister las ik dit aansprekende interview met ds Stelwagen nog eens terug. Uit 2018
https://www.rd.nl/artikel/741462-ds-c-s ... d-hervormd
Hora est!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Orchidee »

Isala schreef:Dat in onze gezindte jaren geleden de aanduiding ”christelijk” is ingeruild voor die van ”reformatorisch” zit ds. Stelwagen ook hoog.
„We hebben ons dat ”christelijke” laten afpakken. Alsof we de Christus der Schriften hebben ingeruild voor de reformatoren.

Gister las ik dit aansprekende interview met ds Stelwagen nog eens terug. Uit 2018
https://www.rd.nl/artikel/741462-ds-c-s ... d-hervormd
Deze gedachtegang ben ik ook mee opgegroeid/opgevoed.
Mijn opa en oma én vader en moeder waren ook wars van al het zgn "reformatorische" en zeiden vaak: doe maar gewoon, zeg maar christelijk.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
Isala schreef:Dat in onze gezindte jaren geleden de aanduiding ”christelijk” is ingeruild voor die van ”reformatorisch” zit ds. Stelwagen ook hoog.
„We hebben ons dat ”christelijke” laten afpakken. Alsof we de Christus der Schriften hebben ingeruild voor de reformatoren.

Gister las ik dit aansprekende interview met ds Stelwagen nog eens terug. Uit 2018
https://www.rd.nl/artikel/741462-ds-c-s ... d-hervormd
Deze gedachtegang ben ik ook mee opgegroeid/opgevoed.
Mijn opa en oma én vader en moeder waren ook wars van al het zgn "reformatorische" en zeiden vaak: doe maar gewoon, zeg maar christelijk.
Maar om meer onderscheid te maken, want onder christenen vallen ook oosters-orthodoxen, roomsen, en vele sekten roemen in de naam Christen, zouden we dan niet beter gewoon gereformeerd kunnen zeggen? Een hele duidelijke naam is wel Christelijk Gereformeerd. Dan bedoelen we natuurlijk niet het kerkverband, maar de christenen met de gereformeerde belijdenis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door CvdW »

Dat heeft niet mijn voorkeur. Ik wil liever geassocieerd worden met de eerste christengemeente, waarvan we lezen in de Bijbel.

Ik pak even de regenboog als voorbeeld. Ik denk daarbij aan het verbond dat God sloot met Noach. Nu wordt de regenboog gebruikt door homo's. Om meer onderscheid te maken moet ik dan Bijbelse regenboog gaan zeggen o.i.d.?
Catechismus stelt de vraag: "Waarom wordt hij een christen genaamd?" Ik lees niet christelijk gereformeerd o.i.d..
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Terri »

Als je 'zuiverheid' uit wil gaan drukken in een benaming, sla je sowieso de plank mis.
Onder elke vorm van het christendom is kaf onder het koren, maar zeker ook koren.
En elke vorm heeft z'n dwalingen, ik heb iig niet het idee dat het gereformeerd-reformatorisch zonder enige dwaling is.
Dus noemen we het Christenen.
Of O-S-M ers...... :yahoo
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door HersteldHervormd »

Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
Dit is wel weer heel makkelijk gesteld. Je hebt tientallen vormen van christendom. Niet alle protestanten zijn reformatorisch en niet alle katholieken zijn orthodox. En dan heb je ook nog de oosterse kerken, met een variëteit waar ik geen weet van heb.

Het begrip reformatorisch gaat wat mij betreft over de grondslag van de reformatie, zoals bijvoorbeeld is uitgedrukt in de drie sola's. Dat is een heel heldere afbakening van de manier waarop je christen wilt zijn en ik ben blij dat die zaken onderdeel uitmaken van mijn opvoeding in identiteit.

Dat is anders dan het gescheld op die stijle calvinisten en bekrompen gereformeerden. Jammer dat die gevoelswaarde ook onder ons de overhand heeft. Moeten we nu altijd buigen voor het zichzelf veretende negativisme?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
In mijn ogen is het echt een reformatorische discussie. Of zou dit in pakweg oosters-orthodoxe kerken ook onderwerp van gesprek zijn?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wat verstaan we nu onder 'reformatorisch'

Bericht door Posthoorn »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Echt een Nederlandse discussie dit. Laat de rest van de wereld het maar niet lezen…
In mijn ogen is het echt een reformatorische discussie. Of zou dit in pakweg oosters-orthodoxe kerken ook onderwerp van gesprek zijn?
Denk je echt dat de mensen daar anders zijn dan hier?
Plaats reactie