Visie op genadeverbond

Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Visie op genadeverbond

Bericht door Emma de Jong »

Vandaag las ik dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/943430-ds-a-s ... erkverbond. Ik vond sommige uitspraken behoorlijk stellig en ik vroeg me af of de belangrijkste theologen uit de geschiedenis niet op een hele andere manier over dit onderwerp spreken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door DDD »

Dat is wel zeker. Maar ds. Schot is altijd wel duidelijk, maar niet altijd in lijn met de hoofdstroom van de Nadere Reformatie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is wel zeker. Maar ds. Schot is altijd wel duidelijk, maar niet altijd in lijn met de hoofdstroom van de Nadere Reformatie.
Ik denk dat een mens het zich heel gemakkelijk maakt als hij zich laat meevoeren met de mainstreem... Ik denk dat ds. Schot dat idd niet altijd doet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Susanna »

Er staat dat ds Schot zegt dar God mensen "verbondsgewijze" regeert. Dat vind ik moeilijk om terug te zien in het Nieuwe Testament. Iemand uitleg hiervan?

Verder ben ik het met hem eens als hij zegt dat niet elke gedoopte wezenlijk ik het verbond is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door DDD »

Bedoel je daarmee dat de doopbeloften niet voor alle gedoopten welgemeend zijn?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Bedoel je daarmee dat de doopbeloften niet voor alle gedoopten welgemeend zijn?
Nee, daar dacht ik niet aan eigenlijk. Ik geloof dat God, door Zijn genade en vanuit Zijn zondaarsliefde, in het Evangelie de zaligheid in Christus aanbiedt aan alle zondaren die het horen (of lezen). Binnen of buiten de kerk. Dus: de beloften van het Evangelie komen tot alle hoorders van het Evangelie. En de beloften zijn welgemeend.

Naar mijn idee ging mijn vraag niet over de evangeliebeloften.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door DDD »

Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Jongere »

Susanna schreef:Er staat dat ds Schot zegt dar God mensen "verbondsgewijze" regeert. Dat vind ik moeilijk om terug te zien in het Nieuwe Testament. Iemand uitleg hiervan?
Romeinen 5 is een voorbeeld waar deze gedachte ook in het NT heel duidelijk naar voren komt.
Als ik ds. Schot (en Hellenbroek, want van hem was de uitspraak) goed begrijp, gaat het hier vooral over dat God mensen aanziet in een 'hoofd' en zo met hen handelt.
Zoals Rom. 5 schrijft:
"Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden."
Hier wordt twee keer "één mens" tegenover elkaar gezet, Adam en Christus. Hun beider daden strekken zich uit tot "velen".

Dat is anders dan hoe wij gewend zijn om te denken, want wij denken vooral individualistisch. Ik ben verantwoordelijk voor mijn daden. Maar God handelt verbondsgewijs met mensen, dus ziet hen ook aan in hun omgeving. Je ziet dat het sterkst bij Adam en Christus, die wel verbondshoofden zijn genoemd.
Maar op een andere manier zie je dit ook terug in bijv. de Tien Geboden: "een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten". Er loopt blijkbaar een verbondslijn door de geslachten, die in een vloek veranderd kan worden. En omgekeerd evengoed: de Heere verbindt Zijn zegen over het godvruchtige leven van ouders ook aan hun nageslacht.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door DDD »

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wie Rollock was.

Maar in ieder geval houd je er verrassende standpunten op na. Dat is wel interessant.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:
DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.
Zulke visie is wel heel erg gericht op de mens.
De mens die gelooft, de mens die aanneemt, de mens die voldoen.
Is het niet mooier en omvangrijker om vanuit God te denken?
Wat ik ook niet begrijp is dat dominees die leren zoals ds Schot net doen alsof dominees die zeggen dat dominees als ds Vlastuin, prof Baars niet oproepen tot bekering, ze weten toch ook wel beter denk ik dan?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Susanna »

Geytenbeekje schreef:
Susanna schreef:
DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.
Zulke visie is wel heel erg gericht op de mens.
De mens die gelooft, de mens die aanneemt, de mens die voldoen.
Is het niet mooier en omvangrijker om vanuit God te denken?
Is het niet zo dat het verbond der genade bij God vandaan komt? Evenals het welgemeende aanbod aan alle mensen? God neemt het initiatief: de geroepenen roepen zichzelf niet; zij worden geroepen. Misschien is dat op de mens gericht. Maar het is de HEERE ook om de mens en de redding van verlorenen te doen. Hij heeft er een welbehagen in.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Geytenbeekje »

Susanna schreef:
Geytenbeekje schreef:
Susanna schreef:
DDD schreef:Ik had het over de beloften van de doop, niet over het Evangelie, dat aan alle mensen zonder onderscheid gepreekt mag worden, met de opdracht van bekering en geloof.
In mijn visie behoren de sacramenten te functioneren vanuit de relatie met het genadeverbond, waarin (alleen) de uitverkorenen zijn begrepen. De focus ligt dan op het vertroostend karakter van het verbond en de weldaden hiervan voor degenen die geloven en voldoen aan de voorwaarden van het verbond (dat ze gekomen zijn, door genade, tot geloof in de Heere Jezus Christus). Een beetje zoals Robert Rollock het leerde.
Zulke visie is wel heel erg gericht op de mens.
De mens die gelooft, de mens die aanneemt, de mens die voldoen.
Is het niet mooier en omvangrijker om vanuit God te denken?
Is het niet zo dat het verbond der genade bij God vandaan komt? Evenals het welgemeende aanbod aan alle mensen? God neemt het initiatief: de geroepenen roepen zichzelf niet; zij worden geroepen. Misschien is dat op de mens gericht. Maar het is de HEERE ook om de mens en de redding van verlorenen te doen. Hij heeft er een welbehagen in.
Ja dat klopt, maar zo'n visie wat jij deed komt nogal gauw bij de mens uit, vandaar.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:Wat ik ook niet begrijp is dat dominees die leren zoals ds Schot net doen alsof dominees die zeggen dat dominees als ds Vlastuin, prof Baars niet oproepen tot bekering, ze weten toch ook wel beter denk ik dan?
Wat ik niet begrijp is deze zin. Wie zegt er nu wat?
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Visie op genadeverbond

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat ik ook niet begrijp is dat dominees die leren zoals ds Schot net doen alsof dominees die zeggen dat dominees als ds Vlastuin, prof Baars niet oproepen tot bekering, ze weten toch ook wel beter denk ik dan?
Wat ik niet begrijp is deze zin. Wie zegt er nu wat?
:) Geytenbeekje schrijft zoals hij ws praat, zonder punten en komma's enz
Plaats reactie