Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Charles »

Bij ons: Langzaam opbouwen per dienst en dan kijken wat dat met de luchtkwaliteit doet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Bezorgd »

Ds Zondag vraagt aandacht voor de zwakkeren in het geloof, bv de gewetensbezwaarden, die moeite hebben met direct volle kerken.
Een terechte oproep denk ik:
Ds. Zondag schreef:Laat ik maar heel concreet zijn. Dat betekent, vertaald naar het zich nu voordoende dilemma, dat het niet juist is als wij nu meteen –met een beroep op de vrijheid die kerken is gegeven– het kerkgebouw laten volstromen en de oren sluiten voor mensen die hierover zeer bezorgd zijn en daarom niet meer naar de kerk durven te komen. Laten wij daarentegen de lijn van de voorzichtigheid hanteren. Mogelijk wat opschalen, maar bij voorkeur de gemeente nog in drie of vier diensten op een zondag laten samenkomen, zodat wij niet weer ”schouder aan schouder” in de banken zitten. De Heere, ”de God der lijdzaamheid” –Die deze gezindheid in de harten van mensen wil geven– geve ons allen dat wij zo als christelijke gemeente met elkaar blijven omgaan. En dat wij bij dit alles ”eensgezind” onder elkaar zullen blijven, naar de gezindheid van Christus (Romeinen 15:5). „Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was” (Filippensen 2:5)
https://www.rd.nl/artikel/943169-weerwo ... in-de-kerk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door J.C. Philpot »

Een goede optie lijkt me een volle dienst, en een afstandelijke dienst per zondag. Zodat ook de bezwaarden zich in de afstandelijke dienst veilig kunnen voelen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik heb zeer grote moeite met het artikel van ds. Zondag. Mijns inziens komt het vierde gebod hier in het geding.

Wat vinden anderen hiervan?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Tiberius »

In welk opzicht bedoel je concreet?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Bezorgd »

Ik ben ook erg benieuwd.
Dit zou je toch toe moeten juichen?
Of wil jij geen rekening houden met anderen?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Johannes S »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb zeer grote moeite met het artikel van ds. Zondag. Mijns inziens komt het vierde gebod hier in het geding.

Wat vinden anderen hiervan?
Het vierde gebod gaat over de zevende dag. Dat is zaterdag.
De Joodse sabbatdag was dat. De orthodoxe Joden houden de zevende dag nog steeds als sabbatdag denk ik ...
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb zeer grote moeite met het artikel van ds. Zondag. Mijns inziens komt het vierde gebod hier in het geding.

Wat vinden anderen hiervan?
Als een gemeente 2 volle en 2 halfvolle voor bezwaarden) diensten houd, kan iedereen 2 keer naar de dienst, en komt het niet nalaten van de samenkomst niet in het geding.

Het ligt er dus aan hoe je dit als gemeente invult. In het artikel word wel slechts 1 kant belicht, dat ben ik met je eens. De notie om niet lichtvaardig thuis te blijven ontbreekt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:In welk opzicht bedoel je concreet?
Onze gemeente weigert al sinds het begin van de Coronacrisis meer dan 2 diensten te houden omdat dit te belastend zou zijn voor de ouderlingen. Dus 3 diensten komen er hier niet, laat staan 4.

Dat heeft dan tot gevolg dat er maximaal 2 diensten zijn. Het lijkt mij heel redelijk dat de zaal dan open is voor degenen die afstand willen houden en de kerkzaal zelf voor de overigen. Zo houdt je rekening met elkaar en kan waarschijnlijk iedereen gewoon 2 keer naar de kerk. Gods Woord zegt namelijk dat we de onderlinge bijeenkomsten niet mogen nalaten. En als we dan expliciet van de overheid toestemming krijgen om met volle kerken samen te komen, althans, als er geen echte adviezen meer gegeven worden, wie zijn wij dan om nog maatregelen te houden? Het vierde gebod staat boven de 'zwakkeren', mijns inziens.

Die oplossing (die de CGK vandaag ook al aandraagt als advies) lijkt mij gewoon recht doen aan het rekening houden met elkaar. Ik zie dan ook niet in waarom de 'sterkeren' rekening moeten houden met de 'zwakkeren', in dit specifieke geval. Want de 'zwakkeren' kunnen gewoon op anderhalve meter afstand zitten.
Bezorgd schreef:Ik ben ook erg benieuwd.
Dit zou je toch toe moeten juichen?
Of wil jij geen rekening houden met anderen?
Jawel. Zie bovenstaande. Dan gebeurt dat toch gewoon? Ik vind het artikel veel te eenzijdig belicht.
Johannes S schreef:Het vierde gebod gaat over de zevende dag. Dat is zaterdag.
De Joodse sabbatdag was dat. De orthodoxe Joden houden de zevende dag nog steeds als sabbatdag denk ik ...
Welnee. Het gaat gewoon over de zondag. Door de opstanding van Christus uit de doden is de zondag de dag geworden waarop we rust houden van ons dagelijks werk. En daar wijst het vierde gebod ook gewoon op. Lees de Catechismus maar. Of hou jij op zaterdag sabbat?
Overigens is dit een geheel andere discussie en geheel off-topic.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Johannes S »

GerefGemeente-lid schreef: Of hou jij op zaterdag sabbat?
Nee, want ik ben geen orthodoxe Jood.
Op zondag. Want ik kan hier dan geen mooie meditaties plaatsen;)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Herman »

De argumentatie die tegen ds Zondag wordt opgevoerd gaat uit van specifieke omstandigheden betreffende het kerkgebouw en de verwachting dat slechts een klein gedeelte tot de zwakken behoren. Beide elementen kunnen goed van gemeente tot gemeente verschillen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Johannes S schreef:Het vierde gebod gaat over de zevende dag. Dat is zaterdag.
De Joodse sabbatdag was dat. De orthodoxe Joden houden de zevende dag nog steeds als sabbatdag denk ik ...
Welnee. Het gaat gewoon over de zondag. (...)
:haha :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Johannes S schreef:Het vierde gebod gaat over de zevende dag. Dat is zaterdag.
De Joodse sabbatdag was dat. De orthodoxe Joden houden de zevende dag nog steeds als sabbatdag denk ik ...
Welnee. Het gaat gewoon over de zondag. (...)
:haha :haha
Ja tegen zulke exegese is niets in te brengen. :)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef: Ja tegen zulke exegese is niets in te brengen. :)
Eens. Het is gewoon zo ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:Ik ben ook erg benieuwd.
Dit zou je toch toe moeten juichen?
Of wil jij geen rekening houden met anderen?
Ds Zondag moet zijn mening in zijn kerkenraad ventileren. Door dit te publiceren schept hij verwarring en onrust bij die vele gemeenten die straks weer gewoon samenkomen. Ik vind dit artikel dus meer dan kwalijk. Waarom wacht deze predikant niet op het advies van zijn landelijke kerkverband?
Gelukkig is het landelijk advies van onze kerken (CGK) duidelijker.
Samengevat: Kom weer samen tijdens de kerkdiensten en andere activiteiten maar heb ook oog voor degenen die dit spannend vinden. Dus gelegenheid geven om afstand te houden in aparte dienst of zaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie