Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Henk J »

Bij ons doen ze 2/3 van de gemeente laten komen per dienst, 1 bank ertussen houden, maar de 1,5 meter in de banken vervalt. Niet helemaal vol omdat er mensen in de gemeente zijn die nog angstig zijn voor een volle kerk. Mochten de corona cijfers laag blijven, dan gaan we naar verloop van tijd terug naar volle bezetting.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Charles »

Bezorgd schreef:Dat thuisblijven argument heb ik nooit begrepen.
Alsof het thuisluisteren en kijken prettiger is.
Ik heb begrepen dat dat in mijn gemeente wel speelt. Dat leden de uitnodiging voor de dienst weigeren omdat bijv. 's ochtends thuis meekijken toch een stuk makkelijker is dan vroeg op en iedereen op tijd in de kleren te steken. Ik wordt nu elke zondag een keer uitgenodigd terwijl volgens mij echt niet de helft van de gemeente in een dienst aanwezig is.

Voor mezelf heeft meekijken niet echt meerwaarde boven meeluisteren zoals voorheen. Sommigen hebben er wel echt wat aan zoals iemand die vanwege ziekte al zeker 15 jaar niet in de kerk komt en voor het eerst nu dominees en ouderlingen etc ziet en gevoelsmatig veel meer bij de dienst betrokken is dan voorheen. Ook iemand die vertelde dat zij in de dienst heel veel last van prikkels heeft en voor haar thuis meeluisteren echt een uitkomst blijkt te zijn.

Ik vermoed dat live videobeeld wel een blijvertje zal zijn in onze gemeente.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door aggieoudje »

Dit heeft onze kerkenraad besloten voor de kerkdiensten:

Eredienst 
We versoepelen in stappen, omdat we rekening houden met de kwetsbaren onder ons. We zien ook dat de gemeenteleden bij inschrijving nog enige voorzichtigheid betrachten. Als gemeente zien we om naar elkaar.

Wat verandert er voor de erediensten? 
Voor zondag 26 september verandert er nog niets. Dit heeft onder meer te maken met onderhoudswerkzaamheden in de Rehobothkerk, waarbij de verlichting wordt vernieuwd en de banken verwijderd en verplaatst worden. Zondag 3 en 10 oktober zien we als een proefperiode. Het aantal toegestane kerkgangers verhogen we naar 50% van de totale bezetting. In de Rehobothkerk kunnen dan 235 kerkgangers (was 180) en in de Sionskerk 350 kerkgangers (was 220) zitten. Inschrijven & registratie voor de kerkdiensten blijft in de proefperiode noodzakelijk. Na de proefperiode wordt besloten of verdere verruiming kan plaatsvinden.

 Gereserveerde plaatsen
In beide kerkgebouwen worden enkele banken gereserveerd voor kwetsbare gemeenteleden en voor hen die graag nog de 1,5 meter afstand willen bewaren. In de Sionskerk zijn dat de banken aan de rechterkant (Tiendweg zijde) en de gele stoelen in de zaal onder de galerij. Hier blijft ruimte tussen de banken en de stoelen zoals in de huidige situatie. Gemeenteleden kunnen in de rijen zelf de onderlinge afstand aanhouden. Na de aanpassing van de verlichting worden in de Rehobothkerk de banken teruggeplaatst op de normale afstand. In een nog nader te bepalen vak worden dan enkele banken gereserveerd. U wordt gevraagd deze gereserveerde plaatsen vrij te houden voor hen die daarvan gebruik wensen te maken.

 
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bij ons zijn er vanaf aanstaande zondag 5 van de 8 wijken welkom (dat waren er 4). Er wordt nog wel telkens een bank tussen de banken leeg gehouden, maar in de banken die gevuld worden, hoeft dan geen afstand meer gehouden te worden.

Verder blijven alle looproutes voorlopig intact.

De bedoeling is om dit dan langzaam zo te verruimen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Hendrikus »

Diensten zijn weer vrij toegankelijk, alle banken worden gebruikt, maar je hebt nooit mensen direct vóór of achter je zitten:
Concreet betekent dit dat we wel weer alle rijen in de kerk willen gaan gebruiken, maar in de rijen toch enige ruimte willen bewaren tussen personen/gezinnen en de bezetting per rij willen laten verspringen. U zit dan in een soort ruitvorm. We verwachten dat
de kerkgebouwen zo tot ongeveer 40-60% van hun capaciteit gevuld kunnen worden.
Om dit mogelijk te maken, is het nog steeds nodig dat u als kerkganger een plaats wordt gewezen. Om alles veilig te laten verlopen en er ook zorg voor te dragen dat iedereen zich veilig voelt, is het verder belangrijk dat we rekening houden met elkaar. De een heeft meer behoefte aan afstand dan de ander.
~~Soli Deo Gloria~~
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door TSD »

https://www.nd.nl/geloof/geloof/1061898 ... te-vragen-

Ik schrik daar echt van, 4 op de 10 kerkgangers wil een coronapas (bijna de helft!) en slechts 4 op de 10 wil het niet. Zijn we echt zover heen, of is dit onderzoek gewoon niet representatief?

Dat er werkelijk Christenen zijn die vinden dat je, om als gezond persoon in de kerk moet komen, je eerst moet bewijzen dat je gevaccineerd bent of negatief getest...

Bij klachten thuisblijven begrijpt denk ik (vrijwel) iedereen. Ik was zo blij dat kerken unaniem niet mee gaan doen met de QR-samenleving, maar op deze manier zagen de kerkgangers de stoelpoten daaronder vandaan. Bizar
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door TSD »

Hendrikus schreef:Diensten zijn weer vrij toegankelijk, alle banken worden gebruikt, maar je hebt nooit mensen direct vóór of achter je zitten:
Concreet betekent dit dat we wel weer alle rijen in de kerk willen gaan gebruiken, maar in de rijen toch enige ruimte willen bewaren tussen personen/gezinnen en de bezetting per rij willen laten verspringen. U zit dan in een soort ruitvorm. We verwachten dat
de kerkgebouwen zo tot ongeveer 40-60% van hun capaciteit gevuld kunnen worden.
Om dit mogelijk te maken, is het nog steeds nodig dat u als kerkganger een plaats wordt gewezen. Om alles veilig te laten verlopen en er ook zorg voor te dragen dat iedereen zich veilig voelt, is het verder belangrijk dat we rekening houden met elkaar. De een heeft meer behoefte aan afstand dan de ander.
Is in de praktijk, best nog ingewikkeld om goed in te regelen denk ik, doordat er nu eenmaal forse verschillen zijn in grootte van huishoudens. Dat vergt wel enig ruimtelijk inzicht voor degenen die de zitplaatsen toewijzen.

Bij ons nog niets bekend overigens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Herman »

TSD schreef:[ Zijn we echt zover heen, of is dit onderzoek gewoon niet representatief?
Volgens de onderzoekers wel:
De enquête is uitgevoerd onder een representatieve groep van ruim duizend christenen die één keer per maand of vaker naar de kerk gaan.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door TSD »

Herman schreef:
TSD schreef:[ Zijn we echt zover heen, of is dit onderzoek gewoon niet representatief?
Volgens de onderzoekers wel:
De enquête is uitgevoerd onder een representatieve groep van ruim duizend christenen die één keer per maand of vaker naar de kerk gaan.
Ja dat heb ik gelezen :) Natuurlijk vinden de onderzoekers hun onderzoek representatief. Ik ga ook niet zeggen dat het niet zo is, wellicht ook echt wel, ik had deze uitkomst niet verwacht, eerlijk gezegd. Een minderheid van de kerkgangers die tegen het gebruik van Corona toegangsbewijs in de kerk is...

Sidenote: Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die verhouding nog significant anders wordt, wanneer de doelgroep beperkt wordt tot kerkgangers die wekelijks naar de kerk gaan, nu is het maandelijks.

Sidenote 2: De helft (volgens dit onderzoek) van de kerkgangers vindt dat je, wanneer je als niet-gevaccineerde naar de kerk komt, je andere in gevaar brengt.
Laatst gewijzigd door TSD op 24 sep 2021, 10:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Henk J »

TSD schreef:
Herman schreef:
TSD schreef:[ Zijn we echt zover heen, of is dit onderzoek gewoon niet representatief?
Volgens de onderzoekers wel:
De enquête is uitgevoerd onder een representatieve groep van ruim duizend christenen die één keer per maand of vaker naar de kerk gaan.
Ja dat heb ik gelezen :) Natuurlijk vinden de onderzoekers hun onderzoek representatief. Ik ga ook niet zeggen dat het niet zo is, wellicht ook echt wel, ik had deze uitkomst niet verwacht, eerlijk gezegd. Een minderheid van de kerkgangers die tegen het gebruik van Corona toegangsbewijs in de kerk is...

Sidenote: Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die verhouding nog significant anders wordt, wanneer de doelgroep beperkt wordt tot kerkgangers die wekelijks naar de kerk gaan, nu is het maandelijks.
Ik denk dat als het RD een onderzoek gaat houden onder haar eigen achterban we wel andere resultaten zullen zien. Dan verwacht ik dat zeker driekwart tegen het gebruik van een coronapas is, zal misschien wel bijna 90% zijn. Ben dan nog meer benieuwd naar hoeveel mensen de anderhalve meter nog belangrijk vinden in de kerk. Ik weet van mensen in onze omgeving die niet naar de kerk gingen omdat daar al eerder de anderhalve meter was losgelaten.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Bourdon16 »

Vanaf as zondag worden bij ons alle kerkgangers weer toegelaten in zowel de ochtend als avonddienst. Geen groepen meer, er wordt ook niet meer geregistreerd en ook de 1,5m regel vervalt. Collecteren wordt nog niet gedaan.
Livestream blijft wel.
Ik had verwacht dat ze eerst wat zouden opschalen. Maar aan de andere kant, als het nu niet kan kan het nooit meer denk ik weleens.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door DDD »

Ik heb geen moeite met een coronapas, maar ik snap de bezwaren wel. In de gemeente hoort geen tweedeling.

Dus een aparte plek voor mensen die voorzichtig willen zijn, is ook prima. Maar ik vind het een dilemma. Ik twijfel nog of ik als gevaccineerde in die afzonderlijke plekken mag zitten.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Forummer »

Bij ons 4 groepen, waarvan er 3 per dienst worden uitgenodigd. Bezetting van 75% dus. Met een speciaal gedeelte voor degenen die 1,5m wensen aan te houden. Wel nog desinfecteren bij binnenkomst, en bij klachten uiteraard thuisblijven en testen.

Ik waardeer dit besluit.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik heb geen moeite met een coronapas, maar ik snap de bezwaren wel. In de gemeente hoort geen tweedeling.

Dus een aparte plek voor mensen die voorzichtig willen zijn, is ook prima. Maar ik vind het een dilemma. Ik twijfel nog of ik als gevaccineerde in die afzonderlijke plekken mag zitten.
Ik weet niet of jij gezondheidsproblemen hebt die een corona besmetting een ernstiger verloop zouden kunnen geven.
Als dat niet zo zou zijn begrijp ik niet waarom je als gevaccineerde afzonderlijk zou gaan zitten.

Het woord geloof heeft in deze maakbaarheids cultuur wel heel weinig inhoud.
Ook in deze tijd is Zondag 10 een werkelijkheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Ik heb geen moeite met een coronapas, maar ik snap de bezwaren wel. In de gemeente hoort geen tweedeling.

Dus een aparte plek voor mensen die voorzichtig willen zijn, is ook prima. Maar ik vind het een dilemma. Ik twijfel nog of ik als gevaccineerde in die afzonderlijke plekken mag zitten.
Mee eens dat in de gemeente geen tweedeling hoort. Maar die hoort toch ook niet in de maatschappij?

Waarom zou je als gevaccineerde niet in die afzonderlijke plekken mogen zitten? Ook als gevaccineerde mag je toch voorzichtig willen zijn?
Plaats reactie