Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Johannes S schreef:Ik vind het echt verdrietig hoe hier gereageerd wordt.
Op de wet beroemen/beroepen, en dan ook nog op een verkeerde manier.
Terwijl me het aangehaalde meer lijkt in de Geest van Christus.
(Het is het enige wat ik van de betreffende predikant gelezen heb, schrijf ik er even bij).
Maar ik zal verder denk ik maar niet meer hier in dit topic reageren.
Je bent niet helemaal duidelijk. Dus ik hoop dat je nog 1x gereageerd.

Wat is 'de verkeerde manier'?
Wat bedoel je met 'het aangehaalde'?

Ik snap je posting niet zo.
Het aangehaalde is het artikel van ds. Zondag. Dat is toch gewoon Nederlands? Omdat Johannes S niet meer zal reageren, licht ik dat zelf even toe.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Ad Anker »

vriend-en-metgezel schreef:
Wat een rare reactie! Alsof er Bijbelteksten zijn die rechtstreeks betrekking hebben op de situatie. Die zijn er niet, want in de tijd van de Bijbel was er nog geen corona.
Ik vind het betoog van ds. Zondag wel heel verstandig en ik snap niet waarom hij zijn visie niet mag delen.

Er zijn in reformatorisch Nederland predikanten die (kwetsbare) gemeenteleden hebben ontraden om zich te laten inenten.
Echter, de enige reden dat de overheid nu versoepelingen kan doorvoeren, is vanwege de hoge vaccinatiegraad in de maatschappij (maar niet in sommige kerken!).
Mensen die niet gevaccineerd zijn moeten eigenlijk nog de strikte lock-down regels hanteren, om de besmettingen beperkt te houden.
We hebben eerder gezien wat er in Nunspeet en Oud-Beijerland gebeurd is. Ik vrees dat deze situaties zich gaan herhalen en dat de kerken nog wel een paar keer het nieuws gaan halen de komende tijd.
Ik zie ook geen aankondigingen van een bidstond de komende week. Wat zou dát een mooi getuigenis zijn; de kerken gaan de 26e weer volledig open, we bidden wel eerst om Gods bescherming.

Dat is tegengesteld aan wat je schrijft. We moeten eigenlijk stikte lockdown regels hanteren. Nee toch? Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren nog slapen. (Ps. 121) Waar is toch ons geloof?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben ook erg benieuwd.
Dit zou je toch toe moeten juichen?
Of wil jij geen rekening houden met anderen?
Ds Zondag moet zijn mening in zijn kerkenraad ventileren. Door dit te publiceren schept hij verwarring en onrust bij die vele gemeenten die straks weer gewoon samenkomen. Ik vind dit artikel dus meer dan kwalijk. Waarom wacht deze predikant niet op het advies van zijn landelijke kerkverband?
Gelukkig is het landelijk advies van onze kerken (CGK) duidelijker.
Samengevat: Kom weer samen tijdens de kerkdiensten en andere activiteiten maar heb ook oog voor degenen die dit spannend vinden. Dus gelegenheid geven om afstand te houden in aparte dienst of zaal.
Lees ik het goed dat ds. Zondag niet gevaccineerden 'zwakken' noemt en niet vaccineren 'zwakheden der onsterken'? Dat vind ik wel een bijzondere duiding.

Ik zou daar zomaar een ingezonden briefje aan wagen. Want dat is toch wel verrassend.
Dat lijkt mij helemaal niet verrassend. Hoe zou je het willen omdraaien dan? Ik vraag me dan ineens af of je het bijbelgedeelte wel goed begrijpt.
Help me eens, wat begrijp ik niet?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef: Lees ik het goed dat ds. Zondag niet gevaccineerden 'zwakken' noemt en niet vaccineren 'zwakheden der onsterken'? Dat vind ik wel een bijzondere duiding.

Ik zou daar zomaar een ingezonden briefje aan wagen. Want dat is toch wel verrassend.
Gezien de gegeven bijbelse voorbeelden een logische uitleg lijkt me. Al zal een 'zwakkere' op een bepaald punt dat zo niet ervaren uiteraard.
Het gaat hier om de houding ten opzichte van de openstelling van de kerkdiensten. Dus de voorstanders van volledige openstelling zijn dan de sterken en de tegenstanders de zwakken. Die laatste categorie benoemt ds Zondag als ouderen en niet-gevaccineerden. Dat is deels waar, maar er scheidslijn zal niet met een schaartje te knippen zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door DDD »

vriend-en-metgezel schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:
Ds Zondag moet zijn mening in zijn kerkenraad ventileren. Door dit te publiceren schept hij verwarring en onrust bij die vele gemeenten die straks weer gewoon samenkomen. Ik vind dit artikel dus meer dan kwalijk. Waarom wacht deze predikant niet op het advies van zijn landelijke kerkverband?
Gelukkig is het landelijk advies van onze kerken (CGK) duidelijker.
Samengevat: Kom weer samen tijdens de kerkdiensten en andere activiteiten maar heb ook oog voor degenen die dit spannend vinden. Dus gelegenheid geven om afstand te houden in aparte dienst of zaal.
Volgens mij zegt Ds. Zondag precies het zelfde.
Zo heb ik het wel opgevat in ieder geval.
Hij zegt echt niet hetzelfde. Waar de CGK zegt dat de kerken dankbaar de ruimte mogen gebruiken met natuurlijk begrip en ruimte voor die leden die het spannend vinden draait ds Zondag het om. Gebruik de ruimte die er komt (nog) niet of zeer beperkt. Kwalijk dat hij dat Bijbels denkt te onderbouwen met teksten die niet gaan over deze situatie.. Hij schept verwarring met zijn particuliere mening. Nog steeds krijg ik geen antwoord waarom deze predikant niet wacht op het advies van zijn kerkverband?
Hij zal zijn eigen mening wel belangrijker vinden. Hoop dat ze hem dat op de TUA afleren ;)

Wat een rare reactie! Alsof er Bijbelteksten zijn die rechtstreeks betrekking hebben op de situatie. Die zijn er niet, want in de tijd van de Bijbel was er nog geen corona.
Ik vind het betoog van ds. Zondag wel heel verstandig en ik snap niet waarom hij zijn visie niet mag delen.

Er zijn in reformatorisch Nederland predikanten die (kwetsbare) gemeenteleden hebben ontraden om zich te laten inenten.
Echter, de enige reden dat de overheid nu versoepelingen kan doorvoeren, is vanwege de hoge vaccinatiegraad in de maatschappij (maar niet in sommige kerken!).
Mensen die niet gevaccineerd zijn moeten eigenlijk nog de strikte lock-down regels hanteren, om de besmettingen beperkt te houden.
We hebben eerder gezien wat er in Nunspeet en Oud-Beijerland gebeurd is. Ik vrees dat deze situaties zich gaan herhalen en dat de kerken nog wel een paar keer het nieuws gaan halen de komende tijd.

Geheel eens. huisman hoort mensen die iets anders vinden dan hij, in dit geval liever niet. Maar dat je er zelfs voor pleit om een ander publiekelijk de mond te snoeren, is toch wel het toppunt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Herman »

De gedachte van Huisman doet geen recht aan de elementen leeftijdsopbouw van de gemeente, bezoekerscapaciteit en het bieden van een alternatieve ruimte. Die verschillen van gemeente tot gemeente en van kerkgebouw tot kerkgebouw, en dus zal daar ook per gemeente een ander besluit over moeten worden genomen. De bijdrage van ds. Zondag past prima in dat kader, maar hoeft ook niet blindelings te worden opgevolgd.
We moeten natuurlijk wel de trieste constatering doen dat veel CGK's maar halfvol zitten, dus daar kan je zonder meer ogenblikkelijk de 1,5 meter loslaten en toch nog afstand blijven houden.
In onze gemeente overschrijdt het ledenaantal (410) het aantal zitplaatsen ruimschoots (230). Dus hebben we gekozen voor de oplossing in de komende maand op te schalen van 1,5 meter naar volledig vol en de gemeente de gelegenheid te geven om in die periode te laten weten wat zij daarvan vinden. Dan kunnen we daarna naar bevind van zaken handelen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Johannes S schreef:Ik vind het echt verdrietig hoe hier gereageerd wordt.
Op de wet beroemen/beroepen, en dan ook nog op een verkeerde manier.
Terwijl me het aangehaalde meer lijkt in de Geest van Christus.
(Het is het enige wat ik van de betreffende predikant gelezen heb, schrijf ik er even bij).
Maar ik zal verder denk ik maar niet meer hier in dit topic reageren.
Je bent niet helemaal duidelijk. Dus ik hoop dat je nog 1x gereageerd.

Wat is 'de verkeerde manier'?
Wat bedoel je met 'het aangehaalde'?

Ik snap je posting niet zo.
Het aangehaalde is het artikel van ds. Zondag. Dat is toch gewoon Nederlands? Omdat Johannes S niet meer zal reageren, licht ik dat zelf even toe.
Met 'zich beroepen/beroemen op de wet' zal hij mijn reactie op zijn post wel bedoelen. Maar ik begrijp niet wat ik verkeerd zou aanhalen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Wat een rare reactie! Alsof er Bijbelteksten zijn die rechtstreeks betrekking hebben op de situatie. Die zijn er niet, want in de tijd van de Bijbel was er nog geen corona.
Ik vind het betoog van ds. Zondag wel heel verstandig en ik snap niet waarom hij zijn visie niet mag delen.

Er zijn in reformatorisch Nederland predikanten die (kwetsbare) gemeenteleden hebben ontraden om zich te laten inenten.
Echter, de enige reden dat de overheid nu versoepelingen kan doorvoeren, is vanwege de hoge vaccinatiegraad in de maatschappij (maar niet in sommige kerken!).
Mensen die niet gevaccineerd zijn moeten eigenlijk nog de strikte lock-down regels hanteren, om de besmettingen beperkt te houden.
We hebben eerder gezien wat er in Nunspeet en Oud-Beijerland gebeurd is. Ik vrees dat deze situaties zich gaan herhalen en dat de kerken nog wel een paar keer het nieuws gaan halen de komende tijd.
Ik zie ook geen aankondigingen van een bidstond de komende week. Wat zou dát een mooi getuigenis zijn; de kerken gaan de 26e weer volledig open, we bidden wel eerst om Gods bescherming.

Dat is tegengesteld aan wat je schrijft. We moeten eigenlijk stikte lockdown regels hanteren. Nee toch? Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren nog slapen. (Ps. 121) Waar is toch ons geloof?
Precies.

Als je op grond van Zondag 10 je niet hebt gevaccineerd en nu bang bent omdat de kerken weer vol mogen, is dat een onvoorstelbaar grote tegenstrijdigheid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ad Anker schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Wat een rare reactie! Alsof er Bijbelteksten zijn die rechtstreeks betrekking hebben op de situatie. Die zijn er niet, want in de tijd van de Bijbel was er nog geen corona.
Ik vind het betoog van ds. Zondag wel heel verstandig en ik snap niet waarom hij zijn visie niet mag delen.

Er zijn in reformatorisch Nederland predikanten die (kwetsbare) gemeenteleden hebben ontraden om zich te laten inenten.
Echter, de enige reden dat de overheid nu versoepelingen kan doorvoeren, is vanwege de hoge vaccinatiegraad in de maatschappij (maar niet in sommige kerken!).
Mensen die niet gevaccineerd zijn moeten eigenlijk nog de strikte lock-down regels hanteren, om de besmettingen beperkt te houden.
We hebben eerder gezien wat er in Nunspeet en Oud-Beijerland gebeurd is. Ik vrees dat deze situaties zich gaan herhalen en dat de kerken nog wel een paar keer het nieuws gaan halen de komende tijd.
Ik zie ook geen aankondigingen van een bidstond de komende week. Wat zou dát een mooi getuigenis zijn; de kerken gaan de 26e weer volledig open, we bidden wel eerst om Gods bescherming.

Dat is tegengesteld aan wat je schrijft. We moeten eigenlijk stikte lockdown regels hanteren. Nee toch? Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren nog slapen. (Ps. 121) Waar is toch ons geloof?
Nee, dat is niet tegengesteld. Wat jij noemt is van een andere orde. Ik geloof dat onze verantwoordelijkheid is om te doen wat we kunnen doen (dus: middelen zoals inenten gebruiken) in overgave aan God (dus: zonder je te verschuilen achter de middelen). In mijn optiek sluit het een het ander niet uit.

Waar ik moeite mee heb, is als mensen zeggen: "wij gaan naar de kerk, dus (als beloning) zullen we niet ziek worden". Dat doet me denken aan de Israëlieten die de ark naar het slagveld haalden. We weten hoe het is afgelopen. Als mensen een belofte van God ontvangen hebben dat ze niet ziek zullen worden, is het anders: veiliger dan dat kun je niet zijn en dan kun je maatregelen achterwege laten. Maar vaak is zo'n belofte heel persoonlijk. Ik denk niet dat een hele gemeente blind kan varen op een belofte die 1 iemand in de gemeente heeft ontvangen.

Dat geloven met het hart en nadenken met het hoofd samen gaan, geldt op heel veel terreinen. Tegen de ondergrondse kerk zeggen we ook niet: kom maar gewoon in het openbaar samen. Toch zou ik mensen die in het geheim samenkomen niet durven beschuldigen van een gebrek aan geloof. Tegelijkertijd worden christenen in die situaties soms op een bijzondere manier bewaard.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door KDD »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Wat een rare reactie! Alsof er Bijbelteksten zijn die rechtstreeks betrekking hebben op de situatie. Die zijn er niet, want in de tijd van de Bijbel was er nog geen corona.
Ik vind het betoog van ds. Zondag wel heel verstandig en ik snap niet waarom hij zijn visie niet mag delen.

Er zijn in reformatorisch Nederland predikanten die (kwetsbare) gemeenteleden hebben ontraden om zich te laten inenten.
Echter, de enige reden dat de overheid nu versoepelingen kan doorvoeren, is vanwege de hoge vaccinatiegraad in de maatschappij (maar niet in sommige kerken!).
Mensen die niet gevaccineerd zijn moeten eigenlijk nog de strikte lock-down regels hanteren, om de besmettingen beperkt te houden.
We hebben eerder gezien wat er in Nunspeet en Oud-Beijerland gebeurd is. Ik vrees dat deze situaties zich gaan herhalen en dat de kerken nog wel een paar keer het nieuws gaan halen de komende tijd.
Ik zie ook geen aankondigingen van een bidstond de komende week. Wat zou dát een mooi getuigenis zijn; de kerken gaan de 26e weer volledig open, we bidden wel eerst om Gods bescherming.

Dat is tegengesteld aan wat je schrijft. We moeten eigenlijk stikte lockdown regels hanteren. Nee toch? Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren nog slapen. (Ps. 121) Waar is toch ons geloof?
Precies.

Als je op grond van Zondag 10 je niet hebt gevaccineerd en nu bang bent omdat de kerken weer vol mogen, is dat een onvoorstelbaar grote tegenstrijdigheid.
Volgens mij heb je weinig inzicht in de strijd die er kan wezen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
Wat een rare reactie! Alsof er Bijbelteksten zijn die rechtstreeks betrekking hebben op de situatie. Die zijn er niet, want in de tijd van de Bijbel was er nog geen corona.
Ik vind het betoog van ds. Zondag wel heel verstandig en ik snap niet waarom hij zijn visie niet mag delen.

Er zijn in reformatorisch Nederland predikanten die (kwetsbare) gemeenteleden hebben ontraden om zich te laten inenten.
Echter, de enige reden dat de overheid nu versoepelingen kan doorvoeren, is vanwege de hoge vaccinatiegraad in de maatschappij (maar niet in sommige kerken!).
Mensen die niet gevaccineerd zijn moeten eigenlijk nog de strikte lock-down regels hanteren, om de besmettingen beperkt te houden.
We hebben eerder gezien wat er in Nunspeet en Oud-Beijerland gebeurd is. Ik vrees dat deze situaties zich gaan herhalen en dat de kerken nog wel een paar keer het nieuws gaan halen de komende tijd.
Ik zie ook geen aankondigingen van een bidstond de komende week. Wat zou dát een mooi getuigenis zijn; de kerken gaan de 26e weer volledig open, we bidden wel eerst om Gods bescherming.

Dat is tegengesteld aan wat je schrijft. We moeten eigenlijk stikte lockdown regels hanteren. Nee toch? Ziet, de Bewaarder Israëls zal niet sluimeren nog slapen. (Ps. 121) Waar is toch ons geloof?
Precies.

Als je op grond van Zondag 10 je niet hebt gevaccineerd en nu bang bent omdat de kerken weer vol mogen, is dat een onvoorstelbaar grote tegenstrijdigheid.
Denk je? Ik ken genoeg mensen die zich principieel niet hebben laten vaccineren, maar echt wel bang zijn Corona te krijgen in een volle kerk. Ik zou deze mensen niet zo hard vallen als jij in dit geval doet met het woord 'onvoorstelbaar'.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Als je op grond van Zondag 10 je niet hebt gevaccineerd en nu bang bent omdat de kerken weer vol mogen, is dat een onvoorstelbaar grote tegenstrijdigheid.
Denk je? Ik ken genoeg mensen die zich principieel niet hebben laten vaccineren, maar echt wel bang zijn Corona te krijgen in een volle kerk. Ik zou deze mensen niet zo hard vallen als jij in dit geval doet met het woord 'onvoorstelbaar'.
Helemaal mee eens. Als iemand werkelijk gewetensbezwaard is, kan zo iemand zich niet laten vaccineren. Hoe graag hij dat ook zou willen.

En dat geloof in Gods voorzienigheid kan soms zo klein zijn, dat het wel helemaal weg lijkt te zijn.

Ik denk dat ds. Zondag wel een punt heeft, als het gaat om elkaar de maat nemen over deze zaken. Dat moeten we nu precies niet doen.

Overigens denk ik wel dat het goed is om op te schalen. Het is niet realistisch als we denken de Covid kunnen ontwijken. Vroeg of laat krijgt iedereen het. En iedereen is vrij hoe hij met de verruiming van de diensten omgaat.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 sep 2021, 14:06, 5 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Mannetje »

Het is niet alleen bang om corona te krijgen.
Er zijn ook mensen die vanwege allerlei psychische oorzaak echt weer zullen moeten wennen aan een volle kerk.
Mensen voor wei het goed zou zijn als ze weer langzaam aan vollere kerken kunnen wennen, in plaats van ineens weer tussen 1000 man zitten.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Als je op grond van Zondag 10 je niet hebt gevaccineerd en nu bang bent omdat de kerken weer vol mogen, is dat een onvoorstelbaar grote tegenstrijdigheid.
Denk je? Ik ken genoeg mensen die zich principieel niet hebben laten vaccineren, maar echt wel bang zijn Corona te krijgen in een volle kerk. Ik zou deze mensen niet zo hard vallen als jij in dit geval doet met het woord 'onvoorstelbaar'.
Helemaal mee eens. Als iemand werkelijk gewetensbezwaard is, kan zo iemand zich niet laten vaccineren. Hoe graag hij dat ook zou willen.

En dat geloof in Gods voorzienigheid kan soms zo klein zijn, dat het wel helemaal weg lijkt te zijn.

Ik denk dat ds. Zondag wel een punt heeft, als het gaat om elkaar de maat nemen over deze zaken. Dat moeten we nu precies niet doen.

Overigens denk ik wel dat het goed is om op te schalen. Het is niet realistisch als we denken de Covid kunnen ontwijken. Vroeg of laat krijgt iedereen het. En iedereen is vrij hoe hij met de verruiming van de diensten omgaat.
Ik had de zelfde strekking aan GG-lid willen schrijven, maar zou het zeker niet beter kunnen verwoorden. Geheel mee eens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Gaat jouw kerk op 26-09-2021 volledig open of niet?

Bericht door mcgk »

huisman schreef:
Erskinees schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben ook erg benieuwd.
Dit zou je toch toe moeten juichen?
Of wil jij geen rekening houden met anderen?
Ds Zondag moet zijn mening in zijn kerkenraad ventileren. Door dit te publiceren schept hij verwarring en onrust bij die vele gemeenten die straks weer gewoon samenkomen. Ik vind dit artikel dus meer dan kwalijk. Waarom wacht deze predikant niet op het advies van zijn landelijke kerkverband?
Gelukkig is het landelijk advies van onze kerken (CGK) duidelijker.
Samengevat: Kom weer samen tijdens de kerkdiensten en andere activiteiten maar heb ook oog voor degenen die dit spannend vinden. Dus gelegenheid geven om afstand te houden in aparte dienst of zaal.
Dan ben jij het eigenlijk toch gewoon met ds. Zondag eens? Ds. Zondag kiest voor extra diensten, jij voor een extra ruimte. Het principe is toch hetzelfde? Namelijk rekening houden met degenen die bezorgd zijn. Alleen de praktische uitwerking is anders.
Hij heeft het over ‘mogelijk wat opschalen’ maar de rest zo laten dat is echt wat anders dan het advies van ons kerkverband (CGK) https://cgk.nl/15-meter-in-de-kerk-niet-langer-nodig/
Verder zou hij verstandig moeten zijn en zijn zeer particuliere mening binnen zijn kerkenraad moeten uitdragen en de rest van de communicatie aan zijn kerkverband moeten laten.
Hier wreekt zich dat predikanten vaak denken dat hun persoonlijke mening de moeite waard is om breed te publiceren.
Het advies van het CIO sluit anders goed aan bij het stuk van prof. Zondag. Het advies van de CGK is veel te rigoreus en onze gemeente volgt het gelukkig ook niet op. We versoepelen wel maar wel langzaam.
Plaats reactie