Bekering, levensstijl en vruchten

KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Bekering, levensstijl en vruchten

Bericht door KB_ »

Ik lees iedere maand de kerkbladen van verschillende Noord-Amerikaanse en Schotse reformatorische kerkverbanden. Het is altijd aangenaam om deze bladen te lezen. men focust niet op uiterlijkheden en rokken. Het Nederlandse niet Bijbels onderbouwde wetticistische mist men daar. in plaats daarvan worden er veel bezinnende stukken geschreven over eenvoudig en kuis en eerbaar gekleed gaan. en dat wordt ook zo aan de jongeren meegegeven via de bladen en georganiseerde avonden. en dat werkt!! hopelijk maken wij die switch ook nog eens en verliezen we de rokkenfocus
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Forummer schreef:Door te blijven hameren op uiterlijkheden, en daar een punt van rechtzinnigheid van te maken, maskeren we de uitholling van binnenuit. Iemand suggereerde hier dat het feit dat een vrouwen broek geaccepteerd wordt, een teken is van uitholling. Ik zou het willen omdraaien: we verbergen er de uitholling mee. Als er niets overblijft dan vorm, is het wel ernstig gesteld. Toch vrees ik dat we die kant opgaan.
Ik denk dat we al veel verder die kant op zijn dan je vreest.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Forummer schreef:Door te blijven hameren op uiterlijkheden, en daar een punt van rechtzinnigheid van te maken, maskeren we de uitholling van binnenuit. Iemand suggereerde hier dat het feit dat een vrouwen broek geaccepteerd wordt, een teken is van uitholling. Ik zou het willen omdraaien: we verbergen er de uitholling mee. Als er niets overblijft dan vorm, is het wel ernstig gesteld. Toch vrees ik dat we die kant opgaan.
Ik denk dat we al veel verder die kant op zijn dan je vreest.
Dat komt omdat onze gezindte de afgelopen 20 jaar niets heeft gedaan t.o.v. alle ontwikkelingen, ook op digitaal terrein. 20 jaar geleden was een tv nog censurabel...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GerefGemeente-lid schreef:Dat komt omdat onze gezindte de afgelopen 20 jaar niets heeft gedaan t.o.v. alle ontwikkelingen, ook op digitaal terrein. 20 jaar geleden was een tv nog censurabel...
En ondertussen was en is het volledig acceptabel om onbekeerd in vijandschap tegen God door te leven (het hoort natuurlijk niet, maarja, je kunt er toch niets aan doen).

Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit (of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken). En dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht.

Zowel het relativeren van alles, aanpassen aan de cultuur, als aan de andere kant het krampachtig aan kerkculturele zaken vasthouden, kan ik niet zien als tekenen dat de kerk floreert in geestelijke zin.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 31 aug 2021, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit
Dat val ik graag bij. Ik verwacht werkelijk geen enkel heil van een uitwendige reformatie zonder dat de innerlijke overtuiging daarin leidend is. Ik vind de les van het huis dat met bezemen gekeerd wordt, maar waar de duivel met zeven geesten in terugkomt altijd een ernstige aansporing om hier de goede prioriteit te stellen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: En ondertussen was en is het volledig acceptabel om onbekeerd in vijandschap tegen God door te leven (het hoort natuurlijk niet, maarja, je kunt er toch niets aan doen).

Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit (of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken). En dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht.

Zowel het relativeren van alles, aanpassen aan de cultuur, als aan de andere kant het krampachtig aan culturele zaken vasthouden, kan ik niet zien als tekenen dat de kerk floreert in geestelijke zin.
+1
Zoek eerst het koninkrijk van God
Als de dienst van de Heere je lief gaat worden dan verandert er vanzelf dingen.
En bij de één heeft komt het anders naar voren dan bij de ander. Daar is ook nog iets als christelijke vrijheid zolang het maar Gods woord is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit
Dat val ik graag bij. Ik verwacht werkelijk geen enkel heil van een uitwendige reformatie zonder dat de innerlijke overtuiging daarin leidend is. Ik vind de les van het huis dat met bezemen gekeerd wordt, maar waar de duivel met zeven geesten in terugkomt altijd een ernstige aansporing om hier de goede prioriteit te stellen.
+1
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Ter verduidelijking: het niet mijn intentie dat we het totaal niet meer over de praktische uitwerking van bekering meer zouden mogen hebben.

Maar wel dat we daarin de juiste volgorde (eerst het hart, en dan van binnen naar buiten de uitwerking daarvan), en daarnaast de juiste prioriteiten stellen.

En wat mij betreft hoeft ook niet iedereen die het eens is +1 te gaan posten ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:Ter verduidelijking: het niet mijn intentie dat we het totaal niet meer over de praktische uitwerking van bekering meer zouden mogen hebben.

Maar wel dat we daarin de juiste volgorde (eerst het hart, en dan van binnen naar buiten de uitwerking daarvan), en daarnaast de juiste prioriteiten stellen.

En wat mij betreft hoeft ook niet iedereen die het eens is +1 te gaan posten ;)
+1 :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:+1 :)
Een mooie schelmenstreek :-)
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

Tiberius schreef:
Forummer schreef:Door te blijven hameren op uiterlijkheden, en daar een punt van rechtzinnigheid van te maken, maskeren we de uitholling van binnenuit. Iemand suggereerde hier dat het feit dat een vrouwen broek geaccepteerd wordt, een teken is van uitholling. Ik zou het willen omdraaien: we verbergen er de uitholling mee. Als er niets overblijft dan vorm, is het wel ernstig gesteld. Toch vrees ik dat we die kant opgaan.
Ik denk dat we al veel verder die kant op zijn dan je vreest.
Dat kan zeker, maar omdat het niet overal hetzelfde is, wil ik het niet te negatief aanzetten en voorzichtig zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat komt omdat onze gezindte de afgelopen 20 jaar niets heeft gedaan t.o.v. alle ontwikkelingen, ook op digitaal terrein. 20 jaar geleden was een tv nog censurabel...
En ondertussen was en is het volledig acceptabel om onbekeerd in vijandschap tegen God door te leven (het hoort natuurlijk niet, maarja, je kunt er toch niets aan doen).

Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit (of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken). En dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht.

Zowel het relativeren van alles, aanpassen aan de cultuur, als aan de andere kant het krampachtig aan kerkculturele zaken vasthouden, kan ik niet zien als tekenen dat de kerk floreert in geestelijke zin.
Volledig mee eensch
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

J.C. Philpot schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dat komt omdat onze gezindte de afgelopen 20 jaar niets heeft gedaan t.o.v. alle ontwikkelingen, ook op digitaal terrein. 20 jaar geleden was een tv nog censurabel...
En ondertussen was en is het volledig acceptabel om onbekeerd in vijandschap tegen God door te leven (het hoort natuurlijk niet, maarja, je kunt er toch niets aan doen).

Als we ons eens wat drukker gaan maken over bekering van het hart, dan gaat die tv / Netflix uiteindelijk ook wel de deur uit (of worden we minstens selectiever in hoeveel tijd we aan dat ding besteden en wat we kijken). En dan gaan we ons ook bijbels kleden, in eenvoud, kuisheid en overeenkomstig ons geslacht.

Zowel het relativeren van alles, aanpassen aan de cultuur, als aan de andere kant het krampachtig aan kerkculturele zaken vasthouden, kan ik niet zien als tekenen dat de kerk floreert in geestelijke zin.
Dit is nou precies zo'n redenering die in het artikel aan de kaak wordt gesteld.
Daarnaast is er helaas een duidelijke tendens zichtbaar dat jouw wens/verwachting dat mensen die zich druk maken over hun bekering zich (strikter) gaan houden aan bijbelse kledendracht, haardracht etc., helemaal niet uitkomt. Men wil God en de wereld dienen, met alle gevolgen van dien.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:Daarnaast is er helaas een duidelijke tendens zichtbaar dat jouw wens/verwachting dat mensen die zich druk maken over hun bekering zich (strikter) gaan houden aan bijbelse kledendracht, haardracht etc., helemaal niet uitkomt. Men wil God en de wereld dienen, met alle gevolgen van dien.
Als men "God en de wereld wil dienen", dan is er geen sprake van bekering.

Het is in ieder geval niet de bijbelse bekering, en daarmee ook niet de "bekering" die ik bedoel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:Daarnaast is er helaas een duidelijke tendens zichtbaar dat jouw wens/verwachting dat mensen die zich druk maken over hun bekering zich (strikter) gaan houden aan bijbelse kledendracht, haardracht etc., helemaal niet uitkomt. Men wil God en de wereld dienen, met alle gevolgen van dien.
Als men "God en de wereld wil dienen", dan is er geen sprake van bekering.

Het is in ieder geval niet de bijbelse bekering, en daarmee ook niet de "bekering" die ik bedoel.
Dat is hoe ik er over denk, anderen zullen de genoemde zaken niet onder 'de wereld dienen' scharen en bovendien ook niet onder 'God dienen'.
Plaats reactie