Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Het gaat niet om kritiek, maar of er een zuiver Bijbels geluid wordt gehoord.
Christen wedergeboren als hij stad Verderf uitgaat, dan Christinne en kinderen ook.
Ik dacht dat juist 'het oude volk', dat zeer goed geleerd was, nooit eraan hebben getwijfeld dat Bunyan rechtzinnig spreekt. Met andere woorden: Bunyan geeft toch een Bijbels geluid? Hij was zelfs een zeer begenadigd mens! Het geeft dan wel eens wat te denken dat er in deze tijden zoveel helder "nieuw licht" opgaat.
Niemand betwist dat Bunyan rechtzinnig spreekt. De Anglicaanse kerk van Engeland heeft hem zelfs op haar heiligenkalender, dus hij wordt breed gewaardeerd.

Heb je het hele draadje wel gelezen?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door CvdW »

Een lang verhaal. Ik vertaal het als volgt: wedergeboren zonder Christus.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door KDD »

De verdere leidingen verklaren de weg in het begin. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
CvdW schreef:Het gaat niet om kritiek, maar of er een zuiver Bijbels geluid wordt gehoord.
Christen wedergeboren als hij stad Verderf uitgaat, dan Christinne en kinderen ook.
Ik dacht dat juist 'het oude volk', dat zeer goed geleerd was, nooit eraan hebben getwijfeld dat Bunyan rechtzinnig spreekt. Met andere woorden: Bunyan geeft toch een Bijbels geluid? Hij was zelfs een zeer begenadigd mens! Het geeft dan wel eens wat te denken dat er in deze tijden zoveel helder "nieuw licht" opgaat.
Niemand betwist dat Bunyan rechtzinnig spreekt. De Anglicaanse kerk van Engeland heeft hem zelfs op haar heiligenkalender, dus hij wordt breed gewaardeerd.

Heb je het hele draadje wel gelezen?
Ik weet het niet, ik denk het niet. Ik ga het in ieder geval vanavond niet meer doen. Ik zou nog een preek willen beluisteren, en dan wordt het wel weer aan de late kant.

NB Ik zal hier meteen de link maar bijvoegen, deze preek hoop ik zo te beluisteren. Ik denk dat het een Pinksterpreek is, maar dat kan ook in de zomer wel beluisterd worden.
En zij ontzetten zich allen en werden twijfelmoedig, zeggende de een tegen den ander: Wat wil toch dit zijn?

https://www.youtube.com/watch?v=oLWddBm-lPA
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Jo-Ann »

Prof. Baars heeft in zijn boek over de christinnereis vooraf een uitgebreid vergelijk geschreven over de verschillen en overeenkomsten tussen de christen- en christinnereis. Voor mensen die hier meer over willen lezen: leerzaam en interessant!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik moest denken aan deze leespreek: https://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/23385
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door DDD »

Inderdaad. Ik ben benieuwd of Valcke daar ook dwalingen in hoort. Mijns inziens is deze preek voluit bijbels én gereformeerd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door refo »

Volgens mij zegt die ds ook dat je pas de enge poort bent doorgegaan als je de enge poort bent doorgegaan. En citeert daarbij Bunyan.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:Volgens mij zegt die ds ook dat je pas de enge poort bent doorgegaan als je de enge poort bent doorgegaan. En citeert daarbij Bunyan.
Precies. Daarom citeer ik deze preek ook.

Ik ben, met @DDD, zeer benieuwd naar het antwoord van @Valcke over deze preek.

Ds. Van Ruitenburg is een zwager van ds. Clements, dus misschien moet hij dat schema in de Saambinder dan maar recenseren of bespreken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door refo »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Volgens mij zegt die ds ook dat je pas de enge poort bent doorgegaan als je de enge poort bent doorgegaan. En citeert daarbij Bunyan.
Precies. Daarom citeer ik deze preek ook.

Ik ben, met @DDD, zeer benieuwd naar het antwoord van @Valcke over deze preek.

Ds. Van Ruitenburg is een zwager van ds. Clements, dus misschien moet hij dat schema in de Saambinder dan maar recenseren of bespreken.
Volgens mij zeggen DDD en Valcke dat allebei ook.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Ambtenaar »

refo schreef: Volgens mij zeggen DDD en Valcke dat allebei ook.
En dan?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door pierre27 »

Jo-Ann schreef:Prof. Baars heeft in zijn boek over de christinnereis vooraf een uitgebreid vergelijk geschreven over de verschillen en overeenkomsten tussen de christen- en christinnereis. Voor mensen die hier meer over willen lezen: leerzaam en interessant!
Ik heb vorig jaar de uitzendingen vanuit de GG te Gouda gezien/beluisterd waar de ds aldaar zaken uit Bunyans Christenreis besprak. Deze avonden waren leerzaam en zijn voor mij tot zegen geweest. Ik wil deze van harte aanbevelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Jo-Ann schreef:Prof. Baars heeft in zijn boek over de christinnereis vooraf een uitgebreid vergelijk geschreven over de verschillen en overeenkomsten tussen de christen- en christinnereis. Voor mensen die hier meer over willen lezen: leerzaam en interessant!
Ik heb vorig jaar de uitzendingen vanuit de GG te Gouda gezien/beluisterd waar de ds aldaar zaken uit Bunyans Christenreis besprak. Deze avonden waren leerzaam en zijn voor mij tot zegen geweest. Ik wil deze van harte aanbevelen.
Fijn hoor. Maar ik krijg het idee dat je de post van Jo-Ann corrigeren wil.
Komt wat polariserend over. Misschien onbedoeld.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door Valcke »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:Volgens mij zegt die ds ook dat je pas de enge poort bent doorgegaan als je de enge poort bent doorgegaan. En citeert daarbij Bunyan.
Precies. Daarom citeer ik deze preek ook.

Ik ben, met @DDD, zeer benieuwd naar het antwoord van @Valcke over deze preek.
Zo'n opmerking doet mij heel sterk aan iemand denken...
Wat ik ervan vind, is niet zo heel relevant. Volgens mij behandelt de ds. in deze preek de enge poort (in Bunyan) op de rechte wijze. Hij spreekt echter niet over de orde des heils, dus in die zin kun je de preek niet goed vergelijken met het 'schema' dat in de lezing aan de orde kwam.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Haamstedeconferentie: Bunyan en de orde van het heil

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Jo-Ann schreef:Prof. Baars heeft in zijn boek over de christinnereis vooraf een uitgebreid vergelijk geschreven over de verschillen en overeenkomsten tussen de christen- en christinnereis. Voor mensen die hier meer over willen lezen: leerzaam en interessant!
Ik heb vorig jaar de uitzendingen vanuit de GG te Gouda gezien/beluisterd waar de ds aldaar zaken uit Bunyans Christenreis besprak. Deze avonden waren leerzaam en zijn voor mij tot zegen geweest. Ik wil deze van harte aanbevelen.
Fijn hoor. Maar ik krijg het idee dat je de post van Jo-Ann corrigeren wil.
Komt wat polariserend over. Misschien onbedoeld.
Mooi dat je het zegt Bezorgd want is totaal niet zo bedoeld. Zie mijn reactie als een aanvulling op de post van Jo-Ann en zeker niet als een correctie. Ik heb helemaal niet de behoefte om op dit gebied te polariseren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie