Curatorium CGK 2021

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door FlyingEagle »

Ditbenik schreef:Als we nog een paar dagen door gaan met het formuleren van criteria en kenmerken wordt de scheidslijn weer duidelijk getrokken denk ik. SV en 1773 op hele noten zijn de ware, alle anderen zijn nep. Mensen, waar zijn we toch mee bezig?
Dat je dit zo ziet ligt denk ik helemaal aan jezelf. Ik heb ook nergens een waardeoordeel uitgesproken om maar te zwijgen over het woord ‘nep’.
Ik probeer wat duidelijkheid te krijgen over de richtingen in de CGK. Die is er gewoon.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Ditbenik »

FlyingEagle schreef:
Ditbenik schreef:Als we nog een paar dagen door gaan met het formuleren van criteria en kenmerken wordt de scheidslijn weer duidelijk getrokken denk ik. SV en 1773 op hele noten zijn de ware, alle anderen zijn nep. Mensen, waar zijn we toch mee bezig?
Dat je dit zo ziet ligt denk ik helemaal aan jezelf. Ik heb ook nergens een waardeoordeel uitgesproken om maar te zwijgen over het woord ‘nep’.
Ik probeer wat duidelijkheid te krijgen over de richtingen in de CGK. Die is er gewoon.
Je voelt je blijkbaar aangesproken. Ik heb het nergens over jou gehad. Ik geef alleen aan waar het op uit kan lopen. En natuurlijk ligt dit helemaal aan mezelf. Ik vind partijvorming binnen de gemeente van Christus iets afschuwelijks. Ik ben van Paulus, ik ben van Apollos, ik ben van Petrus, ik ben van rechts, ik ben van links, enz.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Dan is het inderdaad de vraag wat je 'midden-cgk' noemt. Een bandje vind ik daar prima in passen, net als in links Bond.
Met een band ben je toch al aardig over het midden heen in de CGK ;) Dan zit je in de linker flank

Bij midden CGK moet ik juist denken een nog wat behoudende liturgie tijdens de reguliere diensten maar wel ritmisch zingen, maar ook de vrije keuze of vrouwen wel /geen hoeden dragen en wellicht zie je her en der al broeken tijdens de dienst verschijnen.

En dan zit Hannessen links van het midden ;)
Maar als je dit als midden cgk noemt, hoe groot is dan voor jou de linker- en de rechterflank? Ik zou wel eens willen weten in hoeveel procent van de gemeenten een bandje is. Dat zal toch zeker in eenderde zijn.
Percentages kan ik niet noemen. Ik ben zelf opgegroeid in een midden CGK en weet zeker wel de verschillen. De predikanten uit mijn jeugd werden niet/nauwelijks gevraagd aan de linker en rechterzijde van de CGK

De rechterflank zijn de BhP gemeente zoals Elburg, Doornspijk, Barendrecht etc Niet- ritmisch zingen, veel hoeden, kinderen op refoscholen. Of in de BhP kerken ook de HSV gelezen wordt, weet ik niet. Nadruk in de preken ligt op bekering en minder op heiliging.

Midden gemeenten heb ik zojuist omschreven. Ik denk dat o.a. Nunspeet ( Dorpskerk en Oenenburgkerk), Harderwijk, Heerde en Veenendaal Pniel daaronder vallen. Dat zijn gemeenten waar men al wel ritmisch zingt en (soms) heel langzaam probeert te vernieuwen met het zingen van een nieuwe berijming, hoeden worden al minder, ook zie je broeken in de kerk. Regelmatig zangdiensten waar wel andere liederen worden gezongen.

Linkerflank; uiterst links zitten natuurlijk Hilversum, Zwolle en Groningen Regelmatig opwekking en een band in de diensten, nieuwere vertalingen, geen hoeden, weinig zondagse kleding, prediking meer gericht op de heiliging van het leven in plaats van bekering.

Dit zijn grofweg drie stromingen, waar kerken natuurlijk niet altijd volledig invallen. Soms is er ook overlap met andere stroming
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Dit zijn grofweg drie stromingen, waar kerken natuurlijk niet altijd volledig invallen. Soms is er ook overlap met andere stroming
Ik denk je een goed en compleet beeld van de stromingen schetst. Dat is ook mijn waarneming.

De nadruk in de linkerflank zou ik overigens eerder definieren als "praktisch christen zijn". Juist ethische onderwerpen schuiven daar het hardst. Ik denk dat dat komt omdat de vroegere nadruk op heiliging meer verschuift naar "praktisch christen zijn", waarbij sociale gerechtigheid en het millieu (de horizontale lijn) onder de jongere generatie een steeds grotere plaats innemen ten koste van de verticale lijn.

En uiteraard generaliseer ik wat, maar dat is helaas niet te voorkomen als je stromingen benoemd.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 jun 2021, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dit zijn grofweg drie stromingen, waar kerken natuurlijk niet altijd volledig invallen. Soms is er ook overlap met andere stroming
Ik denk je een goed en compleet beeld van de stromingen schetst. Dat is ook mijn waarneming.

De nadruk in de linkerflank zou ik overigens eerder definieren als "praktisch christen zijn". Juist ethische onderwerpen schuiven daar het hardst. Ik denk dat dat komt omdat de vroegere nadruk op heiliging meer verschuift naar "praktisch christen zijn", waarbij sociale gerechtigheid en het millieu (de horizontale lijn) onder de jongere generatie een steeds grotere plaats innemen ten koste van de verticale lijn.

En uiteraard generaliseer ik wat, maar dat is helaas niet te voorkomen als je stromingen benoemd.
Of ethische onderwerpen daar het hardst schuiven durf ik niet zo te zeggen. Wel denk ik dat deze gemeenten meer geconfronteerd worden met seculiere vraagstukken zoals samenwonen, scheidingen, homoseksualiteit etc. Ik weet dat bv ds Schenau, maar indertijd ook ds H.H. Klomp deze mensen niet de deur wijst, maar trouw bezoekt en hen hierin pastoraal ondersteunt. Ik denk dat aan de rechterflank de deur sneller dicht valt ( heel gechargeerd gezegd: het hoort niet, het mag niet en daarmee klaar).
Wat mij juist opvalt aan de jeugd in de linker flank is het persoonlijk getuigen van je geloof. Dat zie ik in de rechterflank toch minder.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Rh1990 »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Dit zijn grofweg drie stromingen, waar kerken natuurlijk niet altijd volledig invallen. Soms is er ook overlap met andere stroming
Ik denk je een goed en compleet beeld van de stromingen schetst. Dat is ook mijn waarneming.

De nadruk in de linkerflank zou ik overigens eerder definieren als "praktisch christen zijn". Juist ethische onderwerpen schuiven daar het hardst. Ik denk dat dat komt omdat de vroegere nadruk op heiliging meer verschuift naar "praktisch christen zijn", waarbij sociale gerechtigheid en het millieu (de horizontale lijn) onder de jongere generatie een steeds grotere plaats innemen ten koste van de verticale lijn.

En uiteraard generaliseer ik wat, maar dat is helaas niet te voorkomen als je stromingen benoemd.
Of ethische onderwerpen daar het hardst schuiven durf ik niet zo te zeggen. Wel denk ik dat deze gemeenten meer geconfronteerd worden met seculiere vraagstukken zoals samenwonen, scheidingen, homoseksualiteit etc. Ik weet dat bv ds Schenau, maar indertijd ook ds H.H. Klomp deze mensen niet de deur wijst, maar trouw bezoekt en hen hierin pastoraal ondersteunt. Ik denk dat aan de rechterflank de deur sneller dicht valt ( heel gechargeerd gezegd: het hoort niet, het mag niet en daarmee klaar).
Wat mij juist opvalt aan de jeugd in de linker flank is het persoonlijk getuigen van je geloof. Dat zie ik in de rechterflank toch minder.
Hoe zou dat meer getuigen nou komen? Het is ten eerste een heel ander geloof dan in de rechterflank. Het zijn echt twee werelden. Beide hebben ze het over Christus, maar wel naar mijn ervaring, niet dezelfde Christus. Hoe ze er aan gekomen zijn is ook een wereld van verschil enz.
Om naar een seculier mens te getuigen is de brug vanuit de linkerflank naar hen vele malen kleiner dan vanuit de rechterflank. Denk dat deze verschillen het het verschil maken met het getuigen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik ben zelf opgegroeid in een midden CGK en weet zeker wel de verschillen. De predikanten uit mijn jeugd werden niet/nauwelijks gevraagd aan de linker en rechterzijde van de CGK
Ik weet niet precies hoe je dat typeert, maar in onze linkse gemeente werd gelukkig af en toe een predikant gevraagd uit de BhP, of aanverwante gemeente.
Andersom zie ik dat nooit gebeuren.
Omdat ik tijdens de lockdown vaak "in den lande" geluisterd heb, viel het mij op dat de gemeente van Bunschoten Spakenburg toch
vrij "modern" is geworden, (ze zingen uit OTH én WK, ritmisch, ook jeugddiensten waarbij een vrouw op het podium stond)
terwijl ik ds. van der Toorn toch - persoonlijk - typeer als behoudender.

Mijn kinderen zeggen in dit jaar meer geestelijk onderwijs gehad te hebben, als in al die jaren daarvoor.
Wij hadden maar 1 kerkdienst dus s'middags moesten wij wel uitwijken naar elders.
J.C. Philpot schreef:De nadruk in de linkerflank zou ik overigens eerder definieren als "praktisch christen zijn". Juist ethische onderwerpen schuiven daar het hardst. Ik denk dat dat komt omdat de vroegere nadruk op heiliging meer verschuift naar "praktisch christen zijn", waarbij sociale gerechtigheid en het millieu (de horizontale lijn) onder de jongere generatie een steeds grotere plaats innemen ten koste van de verticale lijn.
In de linkerflank wordt de slechtheid van de natuurlijke mens niet meer zo benoemd en de noodzaak tot persoonlijke bekering mis ik ook vaak.
Algemeen gesproken, "je bent gedoopt, de Heere heeft je bij je naam genoemd en als jij er verder nog van alles aan doet, belijdenis doen en je volgt Jezus, komt het goed."
Aangevochten, twijfel, het wordt niet begrepen of genoemd.
Dus de jeugd die daarin opgroeit, vindt het in de rechterflank allemaal veel te zwaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door deschpin »

Ditbenik schreef:Als we nog een paar dagen door gaan met het formuleren van criteria en kenmerken wordt de scheidslijn weer duidelijk getrokken denk ik. SV en 1773 op hele noten zijn de ware, alle anderen zijn nep. Mensen, waar zijn we toch mee bezig?
Bekende trits, heb dominee wel eens horen zeggen hierover: ze zitten allemaal op het hellende vlak, alleen sommigen menen dat ze stilstaan !
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door GGotK »

merel schreef:
DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Dan is het inderdaad de vraag wat je 'midden-cgk' noemt. Een bandje vind ik daar prima in passen, net als in links Bond.
Met een band ben je toch al aardig over het midden heen in de CGK ;) Dan zit je in de linker flank

Bij midden CGK moet ik juist denken een nog wat behoudende liturgie tijdens de reguliere diensten maar wel ritmisch zingen, maar ook de vrije keuze of vrouwen wel /geen hoeden dragen en wellicht zie je her en der al broeken tijdens de dienst verschijnen.

En dan zit Hannessen links van het midden ;)
Maar als je dit als midden cgk noemt, hoe groot is dan voor jou de linker- en de rechterflank? Ik zou wel eens willen weten in hoeveel procent van de gemeenten een bandje is. Dat zal toch zeker in eenderde zijn.
Percentages kan ik niet noemen. Ik ben zelf opgegroeid in een midden CGK en weet zeker wel de verschillen. De predikanten uit mijn jeugd werden niet/nauwelijks gevraagd aan de linker en rechterzijde van de CGK

De rechterflank zijn de BhP gemeente zoals Elburg, Doornspijk, Barendrecht etc Niet- ritmisch zingen, veel hoeden, kinderen op refoscholen. Of in de BhP kerken ook de HSV gelezen wordt, weet ik niet. Nadruk in de preken ligt op bekering en minder op heiliging.

Midden gemeenten heb ik zojuist omschreven. Ik denk dat o.a. Nunspeet ( Dorpskerk en Oenenburgkerk), Harderwijk, Heerde en Veenendaal Pniel daaronder vallen. Dat zijn gemeenten waar men al wel ritmisch zingt en (soms) heel langzaam probeert te vernieuwen met het zingen van een nieuwe berijming, hoeden worden al minder, ook zie je broeken in de kerk. Regelmatig zangdiensten waar wel andere liederen worden gezongen.

Linkerflank; uiterst links zitten natuurlijk Hilversum, Zwolle en Groningen Regelmatig opwekking en een band in de diensten, nieuwere vertalingen, geen hoeden, weinig zondagse kleding, prediking meer gericht op de heiliging van het leven in plaats van bekering.

Dit zijn grofweg drie stromingen, waar kerken natuurlijk niet altijd volledig invallen. Soms is er ook overlap met andere stroming
Hoe moet ik het verband zien tussen een prediking die meer gericht is op de heiliging van het leven en geen hoeden, vrouwen met broeken, minder zuivere vertalingen etc?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door DDD »

Dat is niet ingewikkeld. Het gaat dan niet om uiterlijkheden, maar om godsvrucht. Dat is tenminste het idee.

Soms ontaardt het ook wel eens in lievigheid en kritiekloos herderschap.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:[

Percentages kan ik niet noemen. Ik ben zelf opgegroeid in een midden CGK en weet zeker wel de verschillen. De predikanten uit mijn jeugd werden niet/nauwelijks gevraagd aan de linker en rechterzijde van de CGK

De rechterflank zijn de BhP gemeente zoals Elburg, Doornspijk, Barendrecht etc Niet- ritmisch zingen, veel hoeden, kinderen op refoscholen. Of in de BhP kerken ook de HSV gelezen wordt, weet ik niet. Nadruk in de preken ligt op bekering en minder op heiliging.

Midden gemeenten heb ik zojuist omschreven. Ik denk dat o.a. Nunspeet ( Dorpskerk en Oenenburgkerk), Harderwijk, Heerde en Veenendaal Pniel daaronder vallen. Dat zijn gemeenten waar men al wel ritmisch zingt en (soms) heel langzaam probeert te vernieuwen met het zingen van een nieuwe berijming, hoeden worden al minder, ook zie je broeken in de kerk. Regelmatig zangdiensten waar wel andere liederen worden gezongen.

Linkerflank; uiterst links zitten natuurlijk Hilversum, Zwolle en Groningen Regelmatig opwekking en een band in de diensten, nieuwere vertalingen, geen hoeden, weinig zondagse kleding, prediking meer gericht op de heiliging van het leven in plaats van bekering.

Dit zijn grofweg drie stromingen, waar kerken natuurlijk niet altijd volledig invallen. Soms is er ook overlap met andere stroming
Ik denk dat je de CGK zelfs scherp kan indelen in 5 groepen.

Links - middenlinks - midden - middenrechts - rechts.
En elke flank heeft een eigen groep predikanten die hen dient. Waarbij het zorgelijk is dat Links - midden links , verhoudingsgewijs een grote stempel drukt op de onrust die er is. En tegelijkertijd heel makkelijk samenwerkt met kerkverbanden ter linkerzijde van de CGK. Terwijl het getalsmatig (qua aantal leden) de kleinere groep is. Best vreemd.
Wat in ieder geval steeds duidelijker wordt: Het is momenteel (nog) een organisatorische eenheid. De geestelijke herkenning staat al (lang) onder druk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Tiberius »

Ik denk dat je er wat dat laatste betreft toch wat naast zit.
Maar wellicht kijk je nog te veel met GG-ogen naar de CGK. Waar de GG top-down geregeerd wordt, is dat bij de CGK niet het geval: daar is sprake van bottom-up. De visie is vanouds dat de lokale kerkenraad het beste weet wat goed is voor zijn gemeente en daarop zijn strategie besluitvorming aanpassen. Daarmee wordt het kerkverband steeds breder en - wellicht op enig moment - té breed.
Je ziet dat bijvoorbeeld weerspiegeld in het blad De Wekker. Daar wordt veel breder in geschreven dan in de Saambinder.
Of kijk naar de hoogleraren: prof. Huijgen versus em. prof. Baars.
Je ziet dat ook als je een keer een classisvergadering bezoekt. In onze classis zijn alle 3 of 5 bovengenoemde stromingen vertegenwoordigd. Toch is er geestelijke herkenning onderling, omdat de basis de Bijbel is.
De organisatorische eenheid is door bovengenoemde reden veel minder.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door Bezorgd »

Ik verwoord wat ik hoor. (En deels zie)
Deze woorden hoor ik letterlijk. Regelmatig.
In iedergeval in de CGK gemeente(n) die ik redelijk ken.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ik verwoord wat ik hoor. (En deels zie)
Deze woorden hoor ik letterlijk. Regelmatig.
In iedergeval in de CGK gemeente(n) die ik redelijk ken.
knip ivm op de persoon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Curatorium CGK 2021

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef: De nadruk in de linkerflank zou ik overigens eerder definieren als "praktisch christen zijn". Juist ethische onderwerpen schuiven daar het hardst. Ik denk dat dat komt omdat de vroegere nadruk op heiliging meer verschuift naar "praktisch christen zijn", waarbij sociale gerechtigheid en het millieu (de horizontale lijn) onder de jongere generatie een steeds grotere plaats innemen ten koste van de verticale lijn.
Blijkens de gegeven typeringen zit ik dus in een linkse gemeente. Maar dat de nadruk zou liggen op het sociale christenzijn herken ik totaal niet. Ik heb even gekeken naar de thema's van de preken van de laatste maanden. De HC-preken heb ik even buiten beschouwing gelaten omdat die voor de hand liggen. Er is gepreekt over:

Jezus kent de weg naar ieders hart (Hand 16)
Is geloof in Jezus' genade genoeg? (Hand 15)
Beeld van God (Kol 1)
Gezien worden of gezien zijn? (Hand 4)
Christus bouwt Zijn kerk (Ef 4)
Jezus' naam doorbreekt onze verlammingen (Hand 3)
Een aantrekkelijke kerk (Hand 2)
Het goede van Gods huis (1 Tim 3)
Onze Heer laat zich aan ons zien (Joh 14)
Jezus werd opgenomen, niet weggenomen (Hand 1)
De dingen die Jezus heeft gedaan (Joh 21)
Pastoraat na Pasen (Hand 1)
Leven met een overwonnen dood (1 Kor 15)
Opwekking van de doden? Hoe dan? (1 Kor 15)
Als Christus niet is opgewekt (1 Kor 15)
Wat Jezus' opwekking in beweging zet (1 Kor 15)
Het perspectief van Pasen (Luk 24)
De plus van Pasen (Rom 8)
Van martelwerktuig tot vindplaats van ontferming (Luk 23)
Heden Hosanna, morgen Kruisig Hem! (Luk 22)
Vergeving gevraagd (Luk 23)
Loven en prijzen (Ps 145)
Christus in Gethsemane (Luk 22)
Bij Jezus vind je echt rust (Mat 11)
Het levensmotto van Psalm 90 (Ps 90)
Aanwijzing uit de hemel (Luk 9)

Ik zie daar weinig horizontale thema's in terug, eigenlijk. Het gaat hier om preken van onze eigen predikant, van gastpredikatnen uit de classis en uit de GKV en NGK. Thema's die vooral aan de orde komen, zijn: Hoe werkt God, eigenschappen van God en Jezus, hoe is je verhouding tot God, Pas op voor goedkope genade, blijf in Christus, houd vol als geloven moeilijk is.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie