Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Chrisje72 schreef:
Karlstad1970 schreef:
Ad Anker schreef:
Chrisje72 schreef: Leg eens uit hoe jij deze bijbelteksten in dit verband bedoelt?
Vraag ik me ook af. Hij heeft mij gevraagd om dat te lezen. Ik snap het verband niet helemaal. Ben benieuwd!
Als je er op Bijbelse gronden van overtuigd ben, ( ik bedoel geen uiterlijkheden) maar daadwerkelijk de leer die vals is in kerken in jou woonplaats dan moet je eruit en het elders zoeken, of dat nu in je woonplaats is of er buiten en misschien wel ver weg dan moet je en kun je niet zeggen jij woont in woonplaats en daar ga je naar de kerk.
Als ik de Bijbelgedeeltes lees zie ik eerder dat de 'valse leraar' eruit gezet moet worden, dat de gemeente er voor moet waken dat de leer zuiver blijft.
Als je de kerkenraad en leden meekrijgt is dat altijd de eerste optie.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef: Ik heb in Veenendaal gewoond daar is keuze uit 37 kerken dan wil je toch naar een kerk waar het zuivere woord van God gepredikt word en als die zelfs daar niet is mag je elders gaan,1tim 6 en 2 tim 2en3.
Als je van mening bent dat al die 37 kerken zo dwalen dat je er niet heen kunt, dan denk ik dat het tijd wordt om jezelf eens te onderzoeken.
Niet oppervlakkig en vooringenomen, maar eerlijk en grondig.
Ik gaf het als voorbeeld, ik kon daar gewoon kerken niks aan de hand, ik ken wel mensen die bv bij ds Wink kerkten en van heinde en ver kwamen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Panny »

GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
Ik weet niet of kerkverlating op die manier zondig is?
Je drukt je heel stellig uit. Maar waar baseer je dit op?

Ik kan me die overtuiging wel voorstellen als je van kerk wisselt binnen dezelfde woonplaats.
Maar als je naar een andere woonplaats verhuist en daar is een bijbelgetrouwe kerk dan zou ik niet weten waarom het zondig is als je van die kerk lid wordt. Waarom zou het dan beter zijn om buiten je woonplaats naar een kerk te gaan?
Ik vind zelf de lokale kerk veel belangrijker dan het kerkverband. Je vormt samen met mensen uit je omgeving een kerk waar je elkaar rond Gods Woord ontmoet.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Panny schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
Ik weet niet of kerkverlating op die manier zondig is?
Je drukt je heel stellig uit. Maar waar baseer je dit op?

Ik kan me die overtuiging wel voorstellen als je van kerk wisselt binnen dezelfde woonplaats.
Maar als je naar een andere woonplaats verhuist en daar is een bijbelgetrouwe kerk dan zou ik niet weten waarom het zondig is als je van die kerk lid wordt. Waarom zou het dan beter zijn om buiten je woonplaats naar een kerk te gaan?
Ik vind zelf de lokale kerk veel belangrijker dan het kerkverband. Je vormt samen met mensen uit je omgeving een kerk waar je elkaar rond Gods Woord ontmoet.
Kijk dit ben ik helemaal met je eens maar dan moet er wel de zuivere waarheid gebracht worden anders mag je gewoon buiten je woonplaats een kerk zoeken. Je voorbeeld is idd de beste daar verlang ik enorm naar maar ja in mijn woonplaats word de enige kerk die er is als cultureel centrum gebruikt en niet als kerk.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Ambtenaar schreef:Wat mij verbaast is dat men in algemene zin wel tegen het wisselen van kerk is, maar niet tegen wisselen van standplaats van de gemeente? @DDD stelt dat een gemeente de plek is die God je gegeven heeft, maar een gemeente is dan niet door God in een stad of dorp geplaatst?
Mooi dat je betrokken bent bij het kerkverband.

Een oude hervormde gedachte is dat je kerkt in de plaats waar je woont. Helaas is die praktijk losgelaten en kiezen we een kerk naar keuze. Dus kan het gebeuren dat heel veel leden uit andere plaatsen komen. Dus de gemeente is niet meer gebonden aan een plaats.
Dat valt inderdaad op. Mensen die in Rijssen wonen en kerken in Enter. Het kan. Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
Kun je in het kort verklaren waarom je dit ergens wel begrijpt en hoe je dit ziet in het licht van het boekje/oproep van ds Hoogerland?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef: Ik heb in Veenendaal gewoond daar is keuze uit 37 kerken dan wil je toch naar een kerk waar het zuivere woord van God gepredikt word en als die zelfs daar niet is mag je elders gaan,1tim 6 en 2 tim 2en3.
Als je van mening bent dat al die 37 kerken zo dwalen dat je er niet heen kunt, dan denk ik dat het tijd wordt om jezelf eens te onderzoeken.
Niet oppervlakkig en vooringenomen, maar eerlijk en grondig.
Ik gaf het als voorbeeld, ik kon daar gewoon kerken niks aan de hand, ik ken wel mensen die bv bij ds Wink kerkten en van heinde en ver kwamen.
Er zijn ook niet zo veel GGiN-bv's in deze landen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Er is helemaal niks verkeerd aan om elders geestelijke informatie te halen. Dat is een positieve waarde en een uiting dat er honger en dorst is naar het Woord. Vervelender is dat dit doorgaans gepaard gaat met allerlei denigrerende kwalificaties. Naast het goede verlangen is dus ook sprake van liefdeloosheid richting datgene waaraan voorbijgegaan wordt. Dat is zeer jammer. Hopelijk kan dat worden omgebogen.
Zie jij het ‘elders’ als naast/complementair aan je gemeente, of in plaats van?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Zie jij het ‘elders’ als naast/complementair aan je gemeente, of in plaats van?
Beiden zijn goed mogelijk. Het feit dat ik geestelijk voedsel haal uit het lezen van puriteinen betekent niet dat ik niet ook graag ter kerke ga.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Geytenbeekje schreef:
Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef: Ik heb in Veenendaal gewoond daar is keuze uit 37 kerken dan wil je toch naar een kerk waar het zuivere woord van God gepredikt word en als die zelfs daar niet is mag je elders gaan,1tim 6 en 2 tim 2en3.
Als je van mening bent dat al die 37 kerken zo dwalen dat je er niet heen kunt, dan denk ik dat het tijd wordt om jezelf eens te onderzoeken.
Niet oppervlakkig en vooringenomen, maar eerlijk en grondig.
Ik gaf het als voorbeeld, ik kon daar gewoon kerken niks aan de hand, ik ken wel mensen die bv bij ds Wink kerkten en van heinde en ver kwamen.
Er zijn ook niet zo veel GGiN-bv's in deze landen.
Dat klopt en die slinken ook hard of worden opgenomen in andere verbanden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Jo-Ann schreef:
-DIA- schreef:Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
Ds. Hoogerland zal dat zeker niet begrijpen en dat ook niet goedpraten.
Terecht, dat is ook compleet gestoord. Mensen die dat om de prediking in Alblasserdam zouden doen zijn in mijn ogen helemaal de Weg kwijt!
We moeten niet oordelen over iets waar we de achtergrond niet van weten. In de voorbede werd een ernstig ziek kind opgedragen uit een gezin in Alblasserdam. Er werd geen kritiek genoemd, enkel een hartelijke voorbede, en dat het nog eens mocht uitlopen op de verheerlijking Gods daar in dat huisje in Alblasserdam, Uit heel de bewoording kreeg ik helemaal niet de gedachte dat het zou gaan om een rebels gezin, want wat wel opmerkten was liefde en meeleven. Laten we hierin niet oordelen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Karlstad1970 schreef:
Geytenbeekje schreef: Er zijn ook niet zo veel GGiN-bv's in deze landen.
Dat klopt en die slinken ook hard of worden opgenomen in andere verbanden.
Er waren er toch nog in Veenendaal, Rijssen en Dinteloord? Of is dat inmiddels veranderd?
Soms
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 feb 2018, 22:13

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Soms »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Jo-Ann schreef:
-DIA- schreef:Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
Ds. Hoogerland zal dat zeker niet begrijpen en dat ook niet goedpraten.
Terecht, dat is ook compleet gestoord. Mensen die dat om de prediking in Alblasserdam zouden doen zijn in mijn ogen helemaal de Weg kwijt!
We moeten niet oordelen over iets waar we de achtergrond niet van weten. In de voorbede werd een ernstig ziek kind opgedragen uit een gezin in Alblasserdam. Er werd geen kritiek genoemd, enkel een hartelijke voorbede, en dat het nog eens mocht uitlopen op de verheerlijking Gods daar in dat huisje in Alblasserdam, Uit heel de bewoording kreeg ik helemaal niet de gedachte dat het zou gaan om een rebels gezin, want wat wel opmerkten was liefde en meeleven. Laten we hierin niet oordelen!
Niet gezegd dat ze daar lid zijn dan, toch? Voorbede uit meeleven kan ook.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Soms schreef:
-DIA- schreef: We moeten niet oordelen over iets waar we de achtergrond niet van weten. In de voorbede werd een ernstig ziek kind opgedragen uit een gezin in Alblasserdam. Er werd geen kritiek genoemd, enkel een hartelijke voorbede, en dat het nog eens mocht uitlopen op de verheerlijking Gods daar in dat huisje in Alblasserdam, Uit heel de bewoording kreeg ik helemaal niet de gedachte dat het zou gaan om een rebels gezin, want wat wel opmerkten was liefde en meeleven. Laten we hierin niet oordelen!
Niet gezegd dat ze daar lid zijn dan, toch? Voorbede uit meeleven kan ook.
Het zou kunnen, ik weet het niet, Wel voelden we dat er ongeveinsde liefde was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
In Sprang-Capelle en Oostburg is er toch ook een GG.
Zeker. Maar verder is er in de omtrek niet zo heel veel te vinden. Ik zou ook Veenwouden kunnen noemen. Of Eindhoven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie