Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Jo-Ann schreef:
-DIA- schreef:Zo hoor ik ook mensen die in Alblasserdam wonen blijkbaar in Rotterdam-IJsselmonde kerken. Ik kan dat ergens wel begrijpen.
Ds. Hoogerland zal dat zeker niet begrijpen en dat ook niet goedpraten.
Terecht, dat is ook compleet gestoord. Mensen die dat om de prediking in Alblasserdam zouden doen zijn in mijn ogen helemaal de Weg kwijt!
We moeten niet oordelen over iets waar we de achtergrond niet van weten. In de voorbede werd een ernstig ziek kind opgedragen uit een gezin in Alblasserdam. Er werd geen kritiek genoemd, enkel een hartelijke voorbede, en dat het nog eens mocht uitlopen op de verheerlijking Gods daar in dat huisje in Alblasserdam, Uit heel de bewoording kreeg ik helemaal niet de gedachte dat het zou gaan om een rebels gezin, want wat wel opmerkten was liefde en meeleven. Laten we hierin niet oordelen!
Maar dat is iets anders als wat je eerder stelde namelijk dat je kon begrijpen dat mensen uit Alblasserdam in Rotterdam gaan kerken, bij nader inzien spreken we over 15 kilometer. Het voorbede in Rotterdam doen voor een gezin uit Alblasserdam is prima, wanneer mensen bewust de kerk in Alblasserdam voorbijgaan om ter kerke te gaan in Rotterdam vind ik absoluut een triest iets.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Maar dat is iets anders als wat je eerder stelde namelijk dat je kon begrijpen dat mensen uit Alblasserdam in Rotterdam gaan kerken, bij nader inzien spreken we over 15 kilometer. Het voorbede in Rotterdam doen voor een gezin uit Alblasserdam is prima, wanneer mensen bewust de kerk in Alblasserdam voorbijgaan om ter kerke te gaan in Rotterdam vind ik absoluut een triest iets.
Moet ik me weer verantwoorden. Ik dacht dat het duidelijk was.
a. Ik ben ben er niet voor om lichtelijk eigen gemeente te verlaten
b. Er zijn situaties denkbaar waarin ik dat wel kan begrijpen.
c. En ik hou niet van rechterlijke ondervragingen. Maar ik beantwoord ze wel als ze niet wantrouwend lijken bedoeld. :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Maar dat is iets anders als wat je eerder stelde namelijk dat je kon begrijpen dat mensen uit Alblasserdam in Rotterdam gaan kerken, bij nader inzien spreken we over 15 kilometer. Het voorbede in Rotterdam doen voor een gezin uit Alblasserdam is prima, wanneer mensen bewust de kerk in Alblasserdam voorbijgaan om ter kerke te gaan in Rotterdam vind ik absoluut een triest iets.
Moet ik me weer verantwoorden. Ik dacht dat het duidelijk was.
a. Ik ben ben er niet voor om lichtelijk eigen gemeente te verlaten
b. Er zijn situaties denkbaar waarin ik dat wel kan begrijpen.
c. En ik hou niet van rechterlijke ondervragingen. Maar ik beantwoord ze wel als ze niet wantrouwend lijken bedoeld. :)
Nou DIA, je hoeft je niet te verantwoorden alleen breng je een iets krom verhaal. Verder ondervraag ik je niks rechterlijks alleen vraag ik gewoon om iets helderheid. En helaas is het me nog steeds niet helder. Enfin ik denk ook niet dat die duidelijkheid er gaat komen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef: We zijn in onze reformatorische kerken gewend geraakt aan een keuzemenu. Met de mond belijden we dat "God goedertierenlijk verkondigers zendt van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde" maar in de praktijk bepalen we zelf wie door God gezonden zijn en wie niet. En uiteindelijk zal blijken dat dit de dood in de pot is want waar we het van zelf gekozen voorgangers verwachten, stellen we ons vertrouwen niet op Christus alleen.
Ik vind dit wel een mooie gedachte.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Overigens is de hele discussie over of je wel of niet in je kerkverband lid moet blijven echt een 'boomer' discussie.
Jongeren staan hier heel anders in.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Maar dat is iets anders als wat je eerder stelde namelijk dat je kon begrijpen dat mensen uit Alblasserdam in Rotterdam gaan kerken, bij nader inzien spreken we over 15 kilometer. Het voorbede in Rotterdam doen voor een gezin uit Alblasserdam is prima, wanneer mensen bewust de kerk in Alblasserdam voorbijgaan om ter kerke te gaan in Rotterdam vind ik absoluut een triest iets.
Moet ik me weer verantwoorden. Ik dacht dat het duidelijk was.
a. Ik ben ben er niet voor om lichtelijk eigen gemeente te verlaten
b. Er zijn situaties denkbaar waarin ik dat wel kan begrijpen.
c. En ik hou niet van rechterlijke ondervragingen. Maar ik beantwoord ze wel als ze niet wantrouwend lijken bedoeld. :)
Nou DIA, je hoeft je niet te verantwoorden alleen breng je een iets krom verhaal. Verder ondervraag ik je niks rechterlijks alleen vraag ik gewoon om iets helderheid. En helaas is het me nog steeds niet helder. Enfin ik denk ook niet dat die duidelijkheid er gaat komen.
Tja... probeer maar eens een mens te veranderen, dat zal een normaal niet gaan lukken, al bekleedde hij het ambt van Opperhoofd der Nederlanden! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef: We zijn in onze reformatorische kerken gewend geraakt aan een keuzemenu. Met de mond belijden we dat "God goedertierenlijk verkondigers zendt van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde" maar in de praktijk bepalen we zelf wie door God gezonden zijn en wie niet. En uiteindelijk zal blijken dat dit de dood in de pot is want waar we het van zelf gekozen voorgangers verwachten, stellen we ons vertrouwen niet op Christus alleen.
Ik vind dit wel een mooie gedachte.

Eens. Gaven of voorkeuren mogen geen rol spelen. We kunnen alleen de gepreekte "deze zeer blijde boodschap" toetsen.
Die moet bijbels zijn uiteraard.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Adagio »

Ditbenik schreef:We zijn in onze reformatorische kerken gewend geraakt aan een keuzemenu... En uiteindelijk zal blijken dat dit de dood in de pot is want waar we het van zelf gekozen voorgangers verwachten, stellen we ons vertrouwen niet op Christus alleen.
Ja, het "we" in deze post, dat ben ik en dat ben jij, bij het aanleggen van menselijke maatstaven.

Ik lees in de Bijbel van mensen die reizen maken bij het 'ter kerke gaan', en die de stem van de levende God horen middels de stem van Zijn knechten (Zach. 8): "Hebt dan de waarheid en den vrede lief. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden dat de volken en de inwoners van vele steden komen zullen; En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig heengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook heengaan. Alzo zullen vele volken en machtige heidenen komen, om den HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht des HEEREN te smeken. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden dat tien mannen uit allerlei tongen der heidenen grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van één Joodsen man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord dat God met ulieden is."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Adagio schreef:
Ditbenik schreef:We zijn in onze reformatorische kerken gewend geraakt aan een keuzemenu... En uiteindelijk zal blijken dat dit de dood in de pot is want waar we het van zelf gekozen voorgangers verwachten, stellen we ons vertrouwen niet op Christus alleen.
Ja, het "we" in deze post, dat ben ik en dat ben jij, bij het aanleggen van menselijke maatstaven.

Ik lees in de Bijbel van mensen die reizen maken bij het 'ter kerke gaan', en die de stem van de levende God horen middels de stem van Zijn knechten (Zach. 8): "Hebt dan de waarheid en den vrede lief. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Nog zal het geschieden dat de volken en de inwoners van vele steden komen zullen; En de inwoners der ene stad zullen gaan tot de inwoners der andere, zeggende: Laat ons vlijtig heengaan, om te smeken het aangezicht des HEEREN en om den HEERE der heirscharen te zoeken; ik zal ook heengaan. Alzo zullen vele volken en machtige heidenen komen, om den HEERE der heirscharen te Jeruzalem te zoeken, en om het aangezicht des HEEREN te smeken. Alzo zegt de HEERE der heirscharen: Het zal in die dagen geschieden dat tien mannen uit allerlei tongen der heidenen grijpen zullen, ja, de slip grijpen zullen van één Joodsen man, zeggende: Wij zullen met ulieden gaan, want wij hebben gehoord dat God met ulieden is."
Die 10 mannen zijn vele mannen en is daarmee een profetie dat de heidenen in groten getale en met grote ijver zich zullen begeven tot de christelijke kerk, die eertijds alleen bij de Joden was. (kantt. 44) Terwijl het reizen naar Jeruzalem in die dagen een gewoonte, opdracht en plicht was.

Dat beduidt dat in onze context velen bij de christelijke kerk gevoegd zijn, alleen is er een jammerlijke verdeeldheid en is er veel dwaling. Dat maakt het ongemakkelijk.

Kom ik toch bij de gedachte van ditbenik uit: wij kiezen onze voorgangers, onze verbanden en stellen daarmee Christus niet in het middelpunt. Al is het niet met een schaartje te knippen. In afgescheiden kringen klinkt het: God heeft je door geboorte en doop in een kerkelijke gemeente geplaatst, wie ben jij om dan weg te gaan.

Ik vind de visie van ds. Kieviet dan toch wel zinvol: de afscheiding heeft niets dan naars gebracht in de kerk van Nederland. Dat is heel zwart-wit, want de Heere heeft kennelijk in de afgescheiden kerken de bediening gezegend. Maar moet dat een reden zijn om dan maar te strijden voor een eigen verband?

We moeten geen ramen plaatsen in onze kerkmuren, of ze laag maken zodat je eroverheen kan kijken of welke metafoor meer. Die muren moeten radicaal gesloopt worden, en dat kan alleen van bovenaf, vrees ik. En dat strijdt met mijn activistische vlees.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
-DIA- schreef:
pierre27 schreef:
Maar dat is iets anders als wat je eerder stelde namelijk dat je kon begrijpen dat mensen uit Alblasserdam in Rotterdam gaan kerken, bij nader inzien spreken we over 15 kilometer. Het voorbede in Rotterdam doen voor een gezin uit Alblasserdam is prima, wanneer mensen bewust de kerk in Alblasserdam voorbijgaan om ter kerke te gaan in Rotterdam vind ik absoluut een triest iets.
Moet ik me weer verantwoorden. Ik dacht dat het duidelijk was.
a. Ik ben ben er niet voor om lichtelijk eigen gemeente te verlaten
b. Er zijn situaties denkbaar waarin ik dat wel kan begrijpen.
c. En ik hou niet van rechterlijke ondervragingen. Maar ik beantwoord ze wel als ze niet wantrouwend lijken bedoeld. :)
Nou DIA, je hoeft je niet te verantwoorden alleen breng je een iets krom verhaal. Verder ondervraag ik je niks rechterlijks alleen vraag ik gewoon om iets helderheid. En helaas is het me nog steeds niet helder. Enfin ik denk ook niet dat die duidelijkheid er gaat komen.
Tja... probeer maar eens een mens te veranderen, dat zal een normaal niet gaan lukken, al bekleedde hij het ambt van Opperhoofd der Nederlanden! :)
Gelukkig is de heilige Geest daar speciaal voor gekomen. En het lijkt mij niet dat de onmacht van de mens een verontschuldiging is om onjuiste dingen te zeggen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Overigens is de hele discussie over of je wel of niet in je kerkverband lid moet blijven echt een 'boomer' discussie.
Jongeren staan hier heel anders in.
Dat zegt niets, los van het feit dat het niet waar is.

In de jaren 60 veranderden mensen massaal van kerkverband, en nu nog steeds. Ik ben wel oud, maar geen boomer. Niet dat ik mijzelf representatief acht, maar je kunt deze dingen niet generaliseren, mijns inziens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:Overigens is de hele discussie over of je wel of niet in je kerkverband lid moet blijven echt een 'boomer' discussie.
Jongeren staan hier heel anders in.
Dat zegt niets, los van het feit dat het niet waar is.
Volgens mij ook niet. Ik zie eerder bij sommige jongeren een verstarring in hun mening over een kerkverband dan bij boomers. Die zijn toch vaak wat nuchterder en genuanceerder.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:Overigens is de hele discussie over of je wel of niet in je kerkverband lid moet blijven echt een 'boomer' discussie.
Jongeren staan hier heel anders in.
Dat zegt niets, los van het feit dat het niet waar is.

In de jaren 60 veranderden mensen massaal van kerkverband, en nu nog steeds. Ik ben wel oud, maar geen boomer. Niet dat ik mijzelf representatief acht, maar je kunt deze dingen niet generaliseren, mijns inziens.
Herken dit ook niet, ken genoeg jongeren die zich echt wel verbonden voelen met hun kerkverband. Als zij verhuizen gaan ze in een andere woonplaats eerst op zoek naar een kerk van het eigen verband. En dat vind ik ook logisch.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:Overigens is de hele discussie over of je wel of niet in je kerkverband lid moet blijven echt een 'boomer' discussie.
Jongeren staan hier heel anders in.
Dat zegt niets, los van het feit dat het niet waar is.
Volgens mij ook niet. Ik zie eerder bij sommige jongeren een verstarring in hun mening over een kerkverband dan bij boomers. Die zijn toch vaak wat nuchterder en genuanceerder.
Opvallend.
Ik zie om me heen echt heel wat anders.
Kerkmuren kennen ze niet. De betrokkenheid met het kerkverband zie ik niet. En beslissen op basis van (toekomstige) woonplaats waar men lid wordt , en houden vooraf geen rekening met kerkverband.
Het zou kunnen dat het in uiterst rechtse kring wat anders ligt. Omdat de sociale druk daar misschien wat meer speelt.

En 'boomers' zie ik dan voor het gemak even als 40+
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef: Opvallend.
Ik zie om me heen echt heel wat anders.
Kerkmuren kennen ze niet. De betrokkenheid met het kerkverband zie ik niet. En beslissen op basis van (toekomstige) woonplaats waar men lid wordt , en houden vooraf geen rekening met kerkverband.
Het zou kunnen dat het in uiterst rechtse kring wat anders ligt. Omdat de sociale druk daar misschien wat meer speelt.

En 'boomers' zie ik dan voor het gemak even als 40+
Ik zie vooral, als men belijdenis heeft gedaan, een betrokkenheid op de gemeente en op het kerkverband. Nu woon ik in hartje biblebelt dus dan moet je ook nogal een moeilijke keuze maken, variatie is er genoeg, helaas. Maar dat zorgt er ook voor dat je voor elk kerkverband niet heel veel verder dan 10 kilometer hoef te rijden.
Plaats reactie