Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Orgelius »

En dan hebben we het nog niet eens over de redenen waarom mensen/jongeren van kerkverband verwisselen. Meestal is er dan geen kernzaak in het verschiet.

Begrijp me niet verkeerd: als jij mag geloven dat je voor God rechtvaardig bent door jouw geloof (hoe klein ook) en daardoor in de clinch komt met mensen die meteen beginnen over hoe dat beleefd werd, in plaats van blij te zijn over een zondaar die zich bekeerd (zo staat het in Lukas 15), begrijp ik dat je een andere gemeente opzoekt waar men zich wel verheugd over het licht dat ontstoken is. En dan nog is het de vraag of je er goed aan doet om van kerkverband te verwisselen.

Maar meestal is het zo'n kulreden als het hebben van tv, dragen van een broek/legging, zingen van opwekking of iets in die trant. Niet dat daar niet over getwist mag worden, maar zou geen reden voor wisselen van kerk moeten zijn.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Augustienus »

Is dat zo? Dat waag ik te betwijfelen. Vaak is het optelsom van redenen vermoed ik, waaronder de prediking en het gemeenteleden de voornaamste redenen zijn. Soms is het ook vanwege spanning tussen de gemeente en de kerkenraad of de predikant. Overigens zou ik het ook bepaald niet op prijs stellen als de kerkenraad futiliteiten als TV bezit en het dragen van een rok verplicht zou stellen. Maar redenen om een gemeente te verlaten zijn het niet.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Orgelius »

Augustienus schreef:Is dat zo? Dat waag ik te betwijfelen. Vaak is het optelsom van redenen vermoed ik, waaronder de prediking en het gemeenteleden de voornaamste redenen zijn. Soms is het ook vanwege spanning tussen de gemeente en de kerkenraad of de predikant. Overigens zou ik het ook bepaald niet op prijs stellen als de kerkenraad futiliteiten als TV bezit en het dragen van een rok verplicht zou stellen. Maar redenen om een gemeente te verlaten zijn het niet.
In iedere preek zitten elementen die je aanspreken en elementen waar je niet veel mee kan of wat je op dat moment niet zoveel doet. Bij de randzaken is dat een ander geval; daar blijf je meestal tegenaan lopen. De optelsom is denk ik wel juist geconstateerd (ik was iets te stellig net), maar de vraag is dan of je er goed aan doet. Misschien dat je mensen die twijfelen of ze wel op hun plek zijn, het boekje van dr. Eric Bouter maar cadeau moet doen. Volgens mij heeft hij een praktische bezinning gegeven over hoe met deze dingen om te gaan.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mistig »

Augustienus schreef:Is dat zo? Dat waag ik te betwijfelen. Vaak is het optelsom van redenen vermoed ik, waaronder de prediking en het gemeenteleden de voornaamste redenen zijn. Soms is het ook vanwege spanning tussen de gemeente en de kerkenraad of de predikant. Overigens zou ik het ook bepaald niet op prijs stellen als de kerkenraad futiliteiten als TV bezit en het dragen van een rok verplicht zou stellen. Maar redenen om een gemeente te verlaten zijn het niet.
Ik zou het ook niet erg op prijs stellen als mijn kerkenraad TV-bezit verplicht zou stellen. Dan is zij toch ver van haar plek. ;)
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Augustienus »

Haha juist, en geldt dat dan ook niet op het verbod daarop?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mistig »

Augustienus schreef:Haha juist, en geldt dat dan ook niet op het verbod daarop?
Ik denk dat het tegenwoordig achterhaald is, met alles wat we nu in huis hebben gehaald. Censureren op TV-bezit lijkt me zinloos en dubbelzinnig.
Hoewel het in mijn eigen gemeente nooit gecensureerd is (wat ik ergens ook wel weer begrijp), vind ik er wel wat voor te zeggen om zonde en (deze vorm van) entertainment buiten de deur te willen houden. Ik kan niet begrijpen dat er christenen zijn die hele series van Netflix hebben gezien. Dat is volgens mij een beetje hetzelfde.
Ik zou het als ambtsdrager lastig vinden.

Het dragen van een broek censureren vind ik dan weer belachelijk. Dat heeft niets met zonde te maken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door merel »

Mistig schreef:
Augustienus schreef:Haha juist, en geldt dat dan ook niet op het verbod daarop?
Ik denk dat het tegenwoordig achterhaald is, met alles wat we nu in huis hebben gehaald. Censureren op TV-bezit lijkt me zinloos en dubbelzinnig.
Hoewel het in mijn eigen gemeente nooit gecensureerd is (wat ik ergens ook wel weer begrijp), vind ik er wel wat voor te zeggen om zonde en (deze vorm van) entertainment buiten de deur te willen houden. Ik kan niet begrijpen dat er christenen zijn die hele series van Netflix hebben gezien. Dat is volgens mij een beetje hetzelfde.
Ik zou het als ambtsdrager lastig vinden.

Het dragen van een broek censureren vind ik dan weer belachelijk. Dat heeft niets met zonde te maken.
Is Netflix niet hetzelfde als tv kijken? Qua inhoud van series maakt het weinig uit.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mistig »

merel schreef: Is Netflix niet hetzelfde als tv kijken? Qua inhoud van series maakt het weinig uit.
Ik zou het zeggen ja. Vandaar dat ik ze ook vergeleek.
En eerlijk gezegd begrijp ik niet dat christenen daar veel tijd aan kwijt kunnen zijn.
Ook omdat er gewoon christelijke alternatieven zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Dodo »

Mistig schreef:
merel schreef: Is Netflix niet hetzelfde als tv kijken? Qua inhoud van series maakt het weinig uit.
Ik zou het zeggen ja. Vandaar dat ik ze ook vergeleek.
En eerlijk gezegd begrijp ik niet dat christenen daar veel tijd aan kwijt kunnen zijn.
Ook omdat er gewoon christelijke alternatieven zijn.
Welke christelijke alternatieven ken jij? Ik zou ze zo snel niet weten. Ik zie op facebook wel eens wat langskomen, maar dat is allemaal vrij zoet. Niet aantrekkelijk.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Augustienus »

Ook op Netflix zijn wel goede films en series te zien, maar ze zijn wel schaars en het is heel makkelijk en verleidelijk om een 'slechte' serie aan te klikken.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mistig »

Dodo schreef:
Mistig schreef:
merel schreef: Is Netflix niet hetzelfde als tv kijken? Qua inhoud van series maakt het weinig uit.
Ik zou het zeggen ja. Vandaar dat ik ze ook vergeleek.
En eerlijk gezegd begrijp ik niet dat christenen daar veel tijd aan kwijt kunnen zijn.
Ook omdat er gewoon christelijke alternatieven zijn.
Welke christelijke alternatieven ken jij? Ik zou ze zo snel niet weten. Ik zie op facebook wel eens wat langskomen, maar dat is allemaal vrij zoet. Niet aantrekkelijk.
New Faith Network heeft een aantal mooie films staan.
Verder is het meeste daar inderdaad ook niet echt bijzonder.

Maar films kijken hoeft ook niet onze dagelijkse of wekelijkse bezigheid te zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerken in de plaats waar je woont (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:Ook op Netflix zijn wel goede films en series te zien, maar ze zijn wel schaars en het is heel makkelijk en verleidelijk om een 'slechte' serie aan te klikken.
Daarom kan je er maar beter niet aan beginnen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
-
Toch mooi dat Sprang-Capelle wordt genoemd. Is daar geen GG?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
Geytenbeekje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik deel niet de visie van sommigen hier dat je perse naar een kerk moet gaan in je woonplaats. Er zijn genoeg dorpen waar geen GG is. Als je van je jeugd af aan in de GG bent opgeroeid, daar belijdenis deed en in het huwelijk trad, dan is zie ik geen gegronde reden om in een dorp waar geen GG is, je dan maar aan te sluiten bij een ander kerkverband. Kerkverlating is zondig, dus als je er voor kiest om in Lunteren te gaan wonen, is de eerste keuze de dichtstbijzijnde GG, die binnen een kwartier afstand te vinden is. En als je precies tussen twee GG's in woont, dien je biddend een keuze te maken voor Gods heilig aangezicht. Maar kerkverlating is hier geenszins een optie.

Dat is anders als je besluit om te gaan wonen in Aalsmeer, Damwoude, Sprang-Capelle of Oostburg. Dan kies je voor de meest Bijbelgetrouwe kerkelijke gemeente.
-
Toch mooi dat Sprang-Capelle wordt genoemd. Is daar geen GG?
Jazeker, vrienden van me kerken aldaar!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie