Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons de zg 3e belijdenisvraag, na het volgen van de overkomstkring.
Serieus? Dat klinkt als een overstapservice van de bank of van een energiemaatschappij...
In deze overkomst kring wordt in 5 avonden kennis gemaakt met de nieuwe gemeente. Met de gebruiken. Met de diverse organen/personen etc. Ook wordt ingegaan op het Hervormd zijn, omdat weinigen deze afkomst hebben. Ik vond het een uitermate fijne manier van kennis maken met mijn nieuwe gemeente. En andersom is het voor de kerkenraad goed kennis te maken met de nieuwe leden. Zeker in een situatie waarin veel van deze nieuwe leden afkomstig zijn uit een ander kerkverband, waar andere accenten liggen.
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door vriend-en-metgezel »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons de zg 3e belijdenisvraag, na het volgen van de overkomstkring.
Serieus? Dat klinkt als een overstapservice van de bank of van een energiemaatschappij...
Het attest wordt kosteloos door de nieuwe kerkenraad opgevraagd. Makkelijker kunnen ze het niet maken.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Wim Anker »

Valcke schreef:
Wim Anker schreef:
Valcke schreef:
Wim Anker schreef:(Mischien) waar maar sowieso irrelevant. De zonde van de een is geen vrijbrief om ook maar te zondigen.
Ik trok het wat breder dan één specifieke casus omdat jij het ook breder leek te trekken. Het ging mij niet om de casus.
Overigens neem ik aan dat je niet bedoelt dat ds. Ledeboer zondigde toen hij zich niet aan de tucht van de Herv. Kerk onderwierp.
Geen idee. Ik beoordeel een cassus niet op eerdere casussen maar naar de Schrift.
Het was (meen ik) juist mijn pleidooi dat alles aan de Schrift getoetst dient te worden - terwijl het mij helemaal niet om enige casus te doen was. Het ging mij om de stelligheid waarmee je in zijn algemeenheid hierover sprak, zonder enig voorbehoud - een voorbehoud dat in de belijdenisvragen juist wél ligt opgesloten. Verder verwonder ik mij over je antwoord ten aanzien van ds. Ledeboer. Omdat dit allemaal off-topic is, laat ik het hier verder bij.
De fundamentelere discussie over kerkverlaten wordt idd in een ander topic gevoerd - al staat die v.w.b.t mijn bijdragen even on hold -
En v.w.b.t ds. Ledeboer, mijn historiekennis is - helaas - onvoldoende om überhaupt te vergelijken.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Germanicus »

Zeeuw schreef:Bij ons de zg 3e belijdenisvraag
Dat is in onze Hervormde gemeente ook gebruikelijk. Het is, vind ik, wel een goede gewoonte. Je vraagt nieuwe gemeenteleden uit een andere gemeente niet om opnieuw belijdenis van het geloof te doen (waar in de eerste en tweede vraag de nadruk op ligt), maar je vraagt hen wel een bepaald 'commitment' richting de nieuwe gemeente uit te spreken. Rondom het stellen van die derde vraag komen diverse pastorale thema's aan de orde ('je verantwoordelijkheid nemen in het gemeenteleven, trouw zijn onder de verkondiging en rondom de sacramenten, de waarde van gemeente-zijn, etc.). Het veranderen van kerkverband is niet iets wat je op een achternamiddag besluit, de 'impact' ervan kun je met die derde belijdenisvraag aan de orde stellen.

Maar volgens mij is dit verder nogal off-topic. :-)
Hier beneden is het niet.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Karlstad1970 »

Mannetje schreef:
Karlstad1970 schreef:
Mannetje schreef:Nou, als ik eerlijk ben, dan doe je niet opnieuw belijdenis, maar herhaal je je belijdenis voor de kerkenraad van de GG waar je lid wordt.

Niemand zegt dat je je oude belijdenis verloochent met deze daad.
Hoezo opnieuw? als je iemand het opnieuw laat doen zeg je toch de oude niet te erkennen, je kunt trouwen lezen dat de gergem geen belijdenissen van andere verbanden erkent en zeker die van de Hervormde niet.
Waar kan ik dat lezen?

En echt, het is geen verloochening van je oude belijdenis. Er wordt niet gevraagd iets te herroepen, niet gevraagd om uit te spreken dat je dwaalde in je vorige belijdenis, maar er wordt wel gevraagd hetzelfde te belijden als wat alle belijdende leden van de gemeente ook hebben gedaan.
Dit gebeurt niet, zoals bij een gewone belijdenis, in een dienst in de kerk, maar je spreekt het uit voor de kerkenraad.

En is het niet logisch dat een kerkenraad aan je vraagt of je achter de leer van de gemeente staat? Als deze leer werkelijk afwijkt van die van je vorige kerkverband, dan zul je toch zelf ook een gedachtestap gemaakt moeten hebben, anders moet je je eigen overtuiging verloochenen.
Wijkt deze belijdenis niet werkelijk af, dan is het toch geen probleem om je instemming te betuigen? Dan zeg je toch niet iets anders?

Werkelijk, ik snap die grote ophef nooit over het "belijdenis voor de kerkenraad" doen. Je doet niets vreemds, je spreekt niet iets negatiefs uit over je eerder gedane belijdenis, je verbindt je wel aan je nieuwe kerkverband.
Omdat het niet Bijbels is, nergens gebied de Bijbel je dat te doen, nu word het gebruikt om mensen binnen te houden omdat je zelfs belooft om bij die leer te blijven en sterven, ik ben van mening dat je alleen oprecht belijdenis kan doen als je een waar geloof bezit, en zelfs dan is het niet door mensen te beoordelen. Dit kan alleen vanuit de Heilige Geest. Belijdenis doen is een traditie, dit is gefundeerd op Bijbelse teksten, alleen nergens lezen we dat dit een ritueel behoort te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:Bij ons de zg 3e belijdenisvraag, na het volgen van de overkomstkring.
Serieus? Dat klinkt als een overstapservice van de bank of van een energiemaatschappij...
In deze overkomst kring wordt in 5 avonden kennis gemaakt met de nieuwe gemeente. Met de gebruiken. Met de diverse organen/personen etc. Ook wordt ingegaan op het Hervormd zijn, omdat weinigen deze afkomst hebben. Ik vond het een uitermate fijne manier van kennis maken met mijn nieuwe gemeente. En andersom is het voor de kerkenraad goed kennis te maken met de nieuwe leden. Zeker in een situatie waarin veel van deze nieuwe leden afkomstig zijn uit een ander kerkverband, waar andere accenten liggen.
Ik vind dat heel goed. Los van de vraag of je als kerkenraad al die mensen wel of niet moet accepteren als lid, als je daartoe overgaat, dan moet je daar heel goed op letten. In het ND stond een paar weken geleden een interview met de predikant van de bondsgemeente in Amersfoort. Daar komen ook veel GKV-ers naar toe over, en misschien ook nog wel GG-ers. Op een gegeven moment voelen de oorspronkelijke hervormde leden zich in hun eigen kerk als een kat in een vreemd pakhuis.

Verder schat ik niet in dat een synode heel kritisch zal zijn op een curatorium. Er is wel eens discussie geweest over de lijn van het curatorium, en er zijn ook wel eens andere leden benoemd dan die het curatorium voorstelde, maar het principe dat de kerkelijke stand zichzelf aanvult zonder daarover verantwoording af te leggen, is een wezenlijk kenmerk van de Gereformeerde Gemeenten. Dat stelt het kerkverband in staat om zelf het beleid te bepalen zonder invloed van de leden. Dat is ook een principekwestie, al kun je er over twisten of dat gereformeerd is.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Silo »

GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je dan als kerkenraad geroepen bent om deze misstand via de kerkelijke weg te bestrijden.
Zeker. Maar die kerkelijke weg houdt voor sommige gemeenten al bij de classis op. Dus hoe dien je dit dán te bestrijden?
Hoe kan dat nu? Als je op de classis niet verder komt, kun je je toch beroepen op de PS?
Ik lees net in de Saambinder van vanavond het verslag van de classis Utrecht van 13 maart jl. Daar staat o.a. de volgende passage: In aansluiting op de vorige vergadering heeft een classisgemeente het punt over de werkwijze van het curatorium geagendeerd. Besloten wordt dat het moderamen samen met de classis-contracta een instructie hierover voorbereidt, die in de oktobervergadering besproken zal worden.

Wie of wat is de classis-contracta? Weet @Tiberius dat?
Goed dat dit gebeurt. Laten meer gemeenten met vragen dit maar doen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Mannetje »

Karlstad1970 schreef: Omdat het niet Bijbels is, nergens gebied de Bijbel je dat te doen, nu word het gebruikt om mensen binnen te houden omdat je zelfs belooft om bij die leer te blijven en sterven, ik ben van mening dat je alleen oprecht belijdenis kan doen als je een waar geloof bezit, en zelfs dan is het niet door mensen te beoordelen. Dit kan alleen vanuit de Heilige Geest. Belijdenis doen is een traditie, dit is gefundeerd op Bijbelse teksten, alleen nergens lezen we dat dit een ritueel behoort te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Aha, het hele idee van de huidige vorm van belijdenis doen is het probleem, niet alleen die bij overkomst uit een ander kerkverband.

Je bezwaar grijpt al terug op Voetius, die de vragen zoals ze in de Ger Gem gesteld worden al heeft opgesteld, of begrijp ik dat nu verkeerd?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat je dan als kerkenraad geroepen bent om deze misstand via de kerkelijke weg te bestrijden.
Zeker. Maar die kerkelijke weg houdt voor sommige gemeenten al bij de classis op. Dus hoe dien je dit dán te bestrijden?
Hoe kan dat nu? Als je op de classis niet verder komt, kun je je toch beroepen op de PS?
Ik lees net in de Saambinder van vanavond het verslag van de classis Utrecht van 13 maart jl. Daar staat o.a. de volgende passage: In aansluiting op de vorige vergadering heeft een classisgemeente het punt over de werkwijze van het curatorium geagendeerd. Besloten wordt dat het moderamen samen met de classis-contracta een instructie hierover voorbereidt, die in de oktobervergadering besproken zal worden.

Wie of wat is de classis-contracta? Weet @Tiberius dat?
Ja dat weet ik.
Het is een beetje formeel technische term.

Zoals je wel weet is een classis een vergadering van meerdere kerkenraden in een gebied. Zo'n classisvergadering heeft een moderamen: de voorzitter, secretaris en penningmeester (meestal met de latijnse termen aangeduid: preses, scriba en questor).

Als de classisvergadering is afgelopen, bestaat de classis formeel niet meer, tot de volgende classisvergadering.
Maar in de tussentijd kan er wel wat gebeuren waarvoor een vergadering van de classis noodzakelijk is, meestal als een predikant een beroep aanneemt, maar er kunnen zich ook andere zaken aandienen.
Daarom worden op een classisvergadering een aantal ambtsdragers aangewezen, die de zogenaamde classis-contracta vormen (letterlijk: de samengetrokken classis).
Meestal is hier een ambtsdrager bij van de roepende kerk, de gemeente die de classis voor de volgende vergadering moet samenroepen. Daarnaast de ambtsdragers van het vorige moderamen.
Als er dan iets spoedeisends is, kunnen deze mensen de classis opnieuw samenroepen. En in ieder geval stellen ze de stukken op voor de volgende classisvergadering.

Je zal begrijpen dat dit allemaal in de kerkorde staat en nog uit de tijd stamt van brieven, postbodes, trekschuiten en dergelijke antiquiteiten. Tegenwoordig kan dat allemaal veel eenvoudiger: met een mail of whatsapp-groep kan je veel sneller de classis samenroepen.

Als je lid bent van de GG (en gezien je nickname ben je dat), zou je eens een classisvergadering kunnen bijwonen. Dat is best leerzaam (hoewel ook erg taai als je geen vergadertijger bent).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dank voor de heldere uitleg!

Dat laatste is inderdaad een goed idee. Als dat weer mogelijk is, ga ik dat een keer doen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:Dank voor de heldere uitleg!

Dat laatste is inderdaad een goed idee. Als dat weer mogelijk is, ga ik dat een keer doen.
Moet je wel man voor zijn (helaas) :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dank voor de heldere uitleg!

Dat laatste is inderdaad een goed idee. Als dat weer mogelijk is, ga ik dat een keer doen.
Moet je wel man voor zijn (helaas) :haha
-
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 28 mei 2021, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dank voor de heldere uitleg!

Dat laatste is inderdaad een goed idee. Als dat weer mogelijk is, ga ik dat een keer doen.
Moet je wel man voor zijn (helaas) :haha
Waarom zou je als vrouw niet bij mogen zijn?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door Mistig »

Geytenbeekje schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dank voor de heldere uitleg!

Dat laatste is inderdaad een goed idee. Als dat weer mogelijk is, ga ik dat een keer doen.
Moet je wel man voor zijn (helaas) :haha
Waarom zou je als vrouw niet bij mogen zijn?
Dat is mij altijd een groot raadsel. Vrouwen mogen vergaderingen geeneens bijwonen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Curatorium GG 2021 (alleen feitelijke informatie)

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Dank voor de heldere uitleg!

Dat laatste is inderdaad een goed idee. Als dat weer mogelijk is, ga ik dat een keer doen.
Moet je wel man voor zijn (helaas) :haha
Dat is geen probleem. Ik ben een manspersoon.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie