Beroepingswerk discussie [7]

Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Ik zit even te
Je laat wel heel veel over aan onze verbeeldingskracht... :D
Klopt…. Ik dacht dat je mij wel kon aanvullen :). Ik heb het gecorrigeerd, hierboven. Drukt iets te snel op ‘posten’.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Geven jullie hiermee niet hét grote probleem aan binnen de afgescheiden kerken? Wanneer iemand ook wat negatiefs vindt over een ds./kerkenraad/gemeente vinden we dat meteen triest en niet deugen. Juist omdat predikanten bij ons té hoog staan. Op deze zondige aarde is alles helaas niet altijd positief en maken dienstknechten ook fouten en hebben dienstknechten ook moeilijke karakters. Zolang we een dienstknecht van God met respect blijven behandelen mag je mijns inziens best blij zijn wanneer een ds. vertrekt. Of enige kritiek hebben, dat is ook niet verkeerd.
Helemaal eens; ik denk dat je het goed inschat.
Overigens zijn er zeker wel gemeenten die blij zijn met hun predikant. In ieder geval Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33305
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
rian schreef:
Tom schreef:
Jongere schreef:Ds. Van Nieuw Amerongen gaat naar gg Nijkerk.
Voor GG-begrippen vertrekt deze dominee al weer snel. Lijkt me heftig voor Goes!
Ik denk dat het in bepaalde opzichten beter is. Het liep niet altijd even goed tussen de dominee en de gemeente.
De dominee heeft het niet bepaald makkelijk gehad in Goes.
Maar voor het gezin denk ik idd heftig, alweer verhuizen als je net goed en wel een beetje ingeburgerd bent....
Ik hoorde net een stukje van de afscheidsdienst in Ouddorp. Maar gelukkig geldt niet voor elke gemeente van tegenwoordig dat het niet goed gaat of goed lijkt te gaan. Dat wordt wel steeds erg makkelijk verkondigd. In Ouddorp ging het juist heel erg goed. En dat wil ik nadrukkelijk toch melden hier. Degenen die mij een beetje kennen, begrijpen wel wat ik hier mee wil zeggen.
Mooi om te horen.
Al verbaast het me niet: hij heeft van zo veel commissies tips en feedback ontvangen, dat het wel bijzonder zou zijn als hij daar niets mee gedaan zou hebben.
MGG
Berichten: 3540
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Voor Ouddorp was het hun eerste dominee. Ik denk dat na 87 jaar vacant zijn dankbaarheid overheerst en er daardoor weinig ruimte is voor gedoe.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:Overigens zijn er zeker wel gemeenten die blij zijn met hun predikant. In ieder geval Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Deze opmerking kan ik niet van iedereen verdragen. Maar gelukkig van jou wel. Al is hij wel een beetje flauw.

En je moet ook wel extreem kritisch zijn als je op de prediking en het pastoraat van deze twee predikanten kritiek durft te hebben.

Mag ik dat zeggen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
Erskinees schreef:Geven jullie hiermee niet hét grote probleem aan binnen de afgescheiden kerken? Wanneer iemand ook wat negatiefs vindt over een ds./kerkenraad/gemeente vinden we dat meteen triest en niet deugen. Juist omdat predikanten bij ons té hoog staan. Op deze zondige aarde is alles helaas niet altijd positief en maken dienstknechten ook fouten en hebben dienstknechten ook moeilijke karakters. Zolang we een dienstknecht van God met respect blijven behandelen mag je mijns inziens best blij zijn wanneer een ds. vertrekt. Of enige kritiek hebben, dat is ook niet verkeerd.
Helemaal eens; ik denk dat je het goed inschat.
Overigens zijn er zeker wel gemeenten die blij zijn met hun predikant. In ieder geval Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Niet iedereen hoor.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
Mistig schreef:
Simon0612 schreef:Is er nog wel een GG gemeente die wel blij is met zijn predikant?
Zeker! Wij zijn heel blij met onze volgende predikant. :D
Een dergelijke houding vind ik dus uitermate triest.
Klopt. Daar deugt helemaal niets van. Ook al was het vast een grapje.
Ik zal oprecht antwoorden. Ik bedoelde er niet veel bijzonders mee.

We hebben gisterenavond een beroep uitgebracht op ds. G.W.S. Mulder.
Ik zou het persoonlijk fijn vinden als hij het beroep aanneemt. Vandaar de opmerking met smiley.

In dit geval was ik geenszins aan het terugblikken op de vorige predikant. Ik snap dat het zo wel overkomt overigens.
Excuses hiervoor.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Erskinees schreef: Geven jullie hiermee niet hét grote probleem aan binnen de afgescheiden kerken? Wanneer iemand ook wat negatiefs vindt over een ds./kerkenraad/gemeente vinden we dat meteen triest en niet deugen. Juist omdat predikanten bij ons té hoog staan. Op deze zondige aarde is alles helaas niet altijd positief en maken dienstknechten ook fouten en hebben dienstknechten ook moeilijke karakters. Zolang we een dienstknecht van God met respect blijven behandelen mag je mijns inziens best blij zijn wanneer een ds. vertrekt. Of enige kritiek hebben, dat is ook niet verkeerd.
Nee, je versimpelt het. We kennen Mistig, we kennen de geschiedenis en dan is zo'n opmerking gewoon niet fijn. Ik weet niet of het hét grote probleem is. Deze week mocht ik ook al niet gruwen en foei zeggen in een bepaalde casus. Dat leukig alles maar pikken en sussen vind ik hét probleem.
Ik zou zeggen maak daar geen groter probleem van, blijf het gewoon aangeven. Ik denk dat andere zaken hét probleem zijn. En dat zit meer in het leerstellige dan in het persoonlijke. En de framing die daaruit voorkomt is echt de dood in de pot.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

Dank voor je reactie Mistig, inderdaad dacht ik daar ook even aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

MGG schreef:Voor Ouddorp was het hun eerste dominee. Ik denk dat na 87 jaar vacant zijn dankbaarheid overheerst en er daardoor weinig ruimte is voor gedoe.
En daarbij komt nog dat er mensen zijn die en de persoon en de prediking konden waarderen, ook buiten Ouddorp.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

pierre27 schreef:
MGG schreef:Voor Ouddorp was het hun eerste dominee. Ik denk dat na 87 jaar vacant zijn dankbaarheid overheerst en er daardoor weinig ruimte is voor gedoe.
En daarbij komt nog dat er mensen zijn die en de persoon en de prediking konden waarderen, ook buiten Ouddorp.
En zelfs buiten de GG aldaar.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:Overigens zijn er zeker wel gemeenten die blij zijn met hun predikant. In ieder geval Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Deze opmerking kan ik niet van iedereen verdragen. Maar gelukkig van jou wel. Al is hij wel een beetje flauw.

En je moet ook wel extreem kritisch zijn als je op de prediking en het pastoraat van deze twee predikanten kritiek durft te hebben.

Mag ik dat zeggen?
Er is vrijheid van meningsuiting.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:
Tiberius schreef:Helemaal eens; ik denk dat je het goed inschat.
Overigens zijn er zeker wel gemeenten die blij zijn met hun predikant. In ieder geval Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Niet iedereen hoor.
In Oud-Beijerland wel hoor, begreep ik onlangs.
Ridderkerk weet ik niet zo goed.

Maar je hebt overal je mensen voor. Er zijn altijd mensen die overal kritiek op hebben. Dat kan al gaan over de stropdas van de dominee.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

pierre27 schreef:
MGG schreef:Voor Ouddorp was het hun eerste dominee. Ik denk dat na 87 jaar vacant zijn dankbaarheid overheerst en er daardoor weinig ruimte is voor gedoe.
En daarbij komt nog dat er mensen zijn die en de persoon en de prediking konden waarderen, ook buiten Ouddorp.
.
Laatst gewijzigd door GGotK op 23 sep 2022, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:
Tiberius schreef:Helemaal eens; ik denk dat je het goed inschat.
Overigens zijn er zeker wel gemeenten die blij zijn met hun predikant. In ieder geval Oud-Beijerland en Ridderkerk.
Niet iedereen hoor.
In Oud-Beijerland wel hoor, begreep ik onlangs.
Ridderkerk weet ik niet zo goed.

Maar je hebt overal je mensen voor. Er zijn altijd mensen die overal kritiek op hebben. Dat kan al gaan over de stropdas van de dominee.
Precies, en dat is een groep die in iedere gemeente aanwezig is en ook vaak problemen veroorzaken.
Plaats reactie