Beroepingswerk discussie [7]

Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ouderling »

eilander schreef:Van zo'n gemeente begrijp ik ook niet dat ze maar blijven beroepen. Ik weet niet hoeveel mensen er zitten, maar het is wel een sterk vergrijzende gemeente in elk geval.
De gemeente is groter dan of gelijkwaardig aan een aantal gereformeerde gemeenten in het land die een predikant hebben.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Waarom zouden grijze mensen geen dominee nodig hebben? Een prima gemeente om mee te beginnen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Tiberius »

Ruim 250 zielen. Zo vreemd is het niet dat ze dan beroepen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Van zo'n gemeente begrijp ik ook niet dat ze maar blijven beroepen. Ik weet niet hoeveel mensen er zitten, maar het is wel een sterk vergrijzende gemeente in elk geval.
Dat getuigt van een groot geloof.

Ze tellen 162 belijdende leden en 105 doopleden. Zo vergrijzend is dat toch niet?
Inderdaad, dit wist ik niet. Ik baseer mij op een gesprek dat ik onlangs had, waarin gezegd werd dat er weinig gezinnen zitten.
Ik neem mijn uitspraak dan ook maar terug, hoewel ik het nog niet goed kan rijmen.

Vanuit mijn OGG-verleden zeg ik: niet altijd getuigt steeds maar beroepen van een groot geloof. Het kan ook komen door overgeestelijkheid of door 'we hebben het altijd nog gedaan.'
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Nee, dat is waar. Maar het is natuurlijk een kwalijke zaak dat ze al zolang geen dominee hebben. Ik zou als gemeentelid hopen dat de kerkenraad gewoon vijf tweetallen in één keer stelt, zodat je niet steeds hoeft te komen opdraven. Maar dat zal wel niet geestelijk genoeg zijn.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Van zo'n gemeente begrijp ik ook niet dat ze maar blijven beroepen. Ik weet niet hoeveel mensen er zitten, maar het is wel een sterk vergrijzende gemeente in elk geval.
Dat getuigt van een groot geloof.

Ze tellen 162 belijdende leden en 105 doopleden. Zo vergrijzend is dat toch niet?
Inderdaad, dit wist ik niet. Ik baseer mij op een gesprek dat ik onlangs had, waarin gezegd werd dat er weinig gezinnen zitten.
Ik neem mijn uitspraak dan ook maar terug, hoewel ik het nog niet goed kan rijmen.

Vanuit mijn OGG-verleden zeg ik: niet altijd getuigt steeds maar beroepen van een groot geloof. Het kan ook komen door overgeestelijkheid of door 'we hebben het altijd nog gedaan.'
Westkapelle heeft ook erg lang beroepen en uiteindelijk een predikant gekregen.
Die gemeente was toen zelfs nog iets kleiner dan Sint Annaland nu.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

eilander schreef:Van zo'n gemeente begrijp ik ook niet dat ze maar blijven beroepen. Ik weet niet hoeveel mensen er zitten, maar het is wel een sterk vergrijzende gemeente in elk geval.
Ik kan jullie uit de droom helpen, het is geen vergrijs(en)de gemeente...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door windorgel »

Simon0612 schreef:
eilander schreef:Van zo'n gemeente begrijp ik ook niet dat ze maar blijven beroepen. Ik weet niet hoeveel mensen er zitten, maar het is wel een sterk vergrijzende gemeente in elk geval.
Ik kan jullie uit de droom helpen, het is geen vergrijs(en)de gemeente...
Inderdaad. En waarom zou ook deze gemeente niet mogen uitzien naar een eigen predikant?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Ja, ik vind het ook erg ongemakkelijk eigenlijk.
Alleen dan krijgen de kandidaten waarschijnlijk helemaal veel beroepen. En of dat nu zo wenselijk is?
Misschien toch maar eens overwegen het toelatingsbeleid van ‘de school’ wat te verruimen. Dan los je ook (!) dit probleem op.
Ik heb de prediking van de studenten (gelukkig) niet geanalyseerd, maar inhoudelijk verschilt het volgens mij allemaal niet zo. Dat er nu een voorkeur is voor een kandidaat lijkt mij er gewoon op te duiden dat de gemiddelde GG-er op zoek is naar een prediker die in duidelijke, hedendaagse taal preekt en praat.
Ter illustratie: er waren in mijn gemeente vanavond 3 rondes nodig om tot een meerderheid te komen. De regels van de kerkorde werden nauwkeurig geraadpleegd, want het werd vrij ingewikkeld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GGotK »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Ja, ik vind het ook erg ongemakkelijk eigenlijk.
Alleen dan krijgen de kandidaten waarschijnlijk helemaal veel beroepen. En of dat nu zo wenselijk is?
Misschien toch maar eens overwegen het toelatingsbeleid van ‘de school’ wat te verruimen. Dan los je ook (!) dit probleem op.
Ik heb de prediking van de studenten (gelukkig) niet geanalyseerd, maar inhoudelijk verschilt het volgens mij allemaal niet zo. Dat er nu een voorkeur is voor een kandidaat lijkt mij er gewoon op te duiden dat de gemiddelde GG-er op zoek is naar een prediker die in duidelijke, hedendaagse taal preekt en praat.
Ter illustratie: er waren in mijn gemeente vanavond 3 rondes nodig om tot een meerderheid te komen. De regels van de kerkorde werden nauwkeurig geraadpleegd, want het werd vrij ingewikkeld.
Dus je komt terug op je eerdere uitspraak dat er een duidelijke voorkeur is?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
Mistig schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Overigens zou ik er voor pleiten om de kandidaten afzonderlijk beroepbaar te stellen. Ik vind het erg moeilijk dat elke keer wanneer er meerdere kandidaten afkomen, er telkens opnieuw een duidelijke voorkeur is voor één kandidaat. Dat was drie jaar geleden ook zo.
Ja, ik vind het ook erg ongemakkelijk eigenlijk.
Alleen dan krijgen de kandidaten waarschijnlijk helemaal veel beroepen. En of dat nu zo wenselijk is?
Misschien toch maar eens overwegen het toelatingsbeleid van ‘de school’ wat te verruimen. Dan los je ook (!) dit probleem op.
Ik heb de prediking van de studenten (gelukkig) niet geanalyseerd, maar inhoudelijk verschilt het volgens mij allemaal niet zo. Dat er nu een voorkeur is voor een kandidaat lijkt mij er gewoon op te duiden dat de gemiddelde GG-er op zoek is naar een prediker die in duidelijke, hedendaagse taal preekt en praat.
Ter illustratie: er waren in mijn gemeente vanavond 3 rondes nodig om tot een meerderheid te komen. De regels van de kerkorde werden nauwkeurig geraadpleegd, want het werd vrij ingewikkeld.
Grappig, in mijn gemeente ook vanavond 3 rondes.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

GGotK schreef:Dus je komt terug op je eerdere uitspraak dat er een duidelijke voorkeur is?
Wel een beetje. De onderstaande opmerking van @pierre27 bevestigd dat verhaal enigszins. De gekozen kandidaat werd uiteindelijk echter maar met 1 stem verschil beroepen.

Al kan ik me niet voorstellen dat dit in elke gemeente zo gaat. Dus helemaal erop terug komen, nee dat niet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
GGotK schreef:Dus je komt terug op je eerdere uitspraak dat er een duidelijke voorkeur is?
Wel een beetje. De onderstaande opmerking van @pierre27 bevestigd dat verhaal enigszins. De gekozen kandidaat werd uiteindelijk echter maar met 1 stem verschil beroepen.

Al kan ik me niet voorstellen dat dit in elke gemeente zo gaat. Dus helemaal erop terug komen, nee dat niet.
Bij ons was er wel duidelijk afstand te zien bij de 3e ronde, enfin dat was zonder mijn stem.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mistig »

pierre27 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ter illustratie: er waren in mijn gemeente vanavond 3 rondes nodig om tot een meerderheid te komen. De regels van de kerkorde werden nauwkeurig geraadpleegd, want het werd vrij ingewikkeld.
Grappig, in mijn gemeente ook vanavond 3 rondes.
En bij ons vorige week twee stemrondes. Het ging vooral tussen twee kandidaten die bijna evenveel stemmen hadden. Maar de derde zorgde ervoor dat er in de eerste ronde geen meerderheid was. In de tweede ronde maar net.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Mistig schreef:
pierre27 schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ter illustratie: er waren in mijn gemeente vanavond 3 rondes nodig om tot een meerderheid te komen. De regels van de kerkorde werden nauwkeurig geraadpleegd, want het werd vrij ingewikkeld.
Grappig, in mijn gemeente ook vanavond 3 rondes.
En bij ons vorige week twee stemrondes. Het ging vooral tussen twee kandidaten die bijna evenveel stemmen hadden. Maar de derde zorgde ervoor dat er in de eerste ronde geen meerderheid was. In de tweede ronde maar net.
Het komt op mij als buitenstaander allemaal wat politiek over zo. Ik hoop dat in de beroepingsbrief de stemverhoudingen ook vermeld worden zodat helder is of naar de komst wordt uitgezien of juist niet. Van een gemeente binnen een ander kerkverband hoorde ik dat een kandidaat eerste enkele gesprekken voerde met zowel de beroepingscommissie als de kerkenraad. Daarna verbleef van vrijdag tot en met dinsdag in de gemeente waar hij met diverse mensen kennismaakte, op zondag voorging en op maandag de catechisaties bijwoonde. Vervolgens is er een gemeenteavond waarop de kandidaat zich voorstelt en bevraagd kan worden. Daarna vertrekt de kandidaat en kan de gemeente vragen stellen aan de kerkenraad en opmerkingen maken. Op vrijdag was er een stemming over een enkelvoudige voordracht waar over gestemd. Wanneer 85% de voordracht steunt wordt er een beroep uitgebracht. (Deze keer stemde 71% voor en kwam er dus geen beroep).
Daar kan ik van alles van vinden, maar voor de kandidaat is wel duidelijk of de gemeente in overgrote meerderheid achter dit beroep staat of dat het maar net aan is na een aantal stemrondes.
Plaats reactie