Beroepingswerk discussie [7]

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

Bezorgd schreef:Veel beroepen is ook helemaal geen zegen.
Zoals ik pas een predikant hoorde zeggen: "Als ik zoveel beroepen zou krijgen als sommige GG predikanten, zou ik niet aan mijn werk toekomen. Een beroep houdt je dag en nacht bezig als het goed is. "
Waarom? Ik zou veel meer van de lijn zijn: leg het beroep voor de Heere neer. Als er niets gebeurt, niet aannemen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef:Hier wordt van beroepen een heel menselijk ding gemaakt.
Als het goed is, is het een geeestelijke zaak.
Een kerkenraad kiest biddend, op basis van profiel van kandidaat en gemeente een tweetal.
Eigenlijk zou een gesprek vooraf met kandidaat nog passender zijn. ( Het is sowieso vreemd dat zonder achtergrond kennis iemand beroepen wordt, terwijl in het bedrijfsleven soms wel vier gesprekken nodig zijn voordat tot benoeming overgegaan wordt, maar dat terzijde.)
En gemeente maakt daarna de keus op de kandidaat die het beste zou passen.

Dan spreek je niet over voorkeuren maar over leiding.

En ook niet over gefaseerd beroepbaar stellen zodat de 'kans' op beroepen groter is.
Dat is menselijk geredeneer.
Ben het helemaal met je eens dat beroepen een geestelijke zaak is waarin we moeten bidden of de Koning van de kerk ons, de kerkenraad en de predikanten en de kandidaten wil leiden. Wat ik mij afvraag is waarom je dan wel pleit voor een gesprek vooraf? Dat is toch juist iets typisch menselijks? En wanneer moet dat gesprek dan plaatsvinden, voor het uitgebrachte beroep of tijdens de overdenkingstermijn? In onze kerk is het de gewoonte dat een predikant op beroep komt preken en dan ook gesprekken voert met de kerkenraad en kerkvoogdij. Alleen gaat dit wel vooral over praktische zaken, om enigszins kennis te maken met de gemeente. Is dat te menselijk? Ik denk dat het wel prettig is voor de predikant alhoewel kand. De Raaf nu natuurlijk niet al zijn gemeenten af kan gaan waarvan hij een beroep heeft ontvangen.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:Veel beroepen is ook helemaal geen zegen.
Zoals ik pas een predikant hoorde zeggen: "Als ik zoveel beroepen zou krijgen als sommige GG predikanten, zou ik niet aan mijn werk toekomen. Een beroep houdt je dag en nacht bezig als het goed is. "
Waarom? Ik zou veel meer van de lijn zijn: leg het beroep voor de Heere neer. Als er niets gebeurt, niet aannemen.
Wordt wisselend mee omgegaan ja. Heb ook wel eens gehoord van een predikant die twee enveloppen op zijn tafel legde, een met een brief dat hij het aangenomen had, de ander met een bedankbrief. Hij liet iemand naar het postkantoor gaan, die moest daar dan een keuze maken uit de brieven, zonder dat hij kon zien welke hij op de post deed. Daarna moest hij de ander terugbrengen bij de predikant, zodat ook de predikant wist welke brief weg gegaan was. Een beroep kan je als predikant wel enorm bezighouden, en dat is bij het ene beroep meer dan bij het andere beroep.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Henk J schreef:
Bezorgd schreef:Hier wordt van beroepen een heel menselijk ding gemaakt.
Als het goed is, is het een geeestelijke zaak.
Een kerkenraad kiest biddend, op basis van profiel van kandidaat en gemeente een tweetal.
Eigenlijk zou een gesprek vooraf met kandidaat nog passender zijn. ( Het is sowieso vreemd dat zonder achtergrond kennis iemand beroepen wordt, terwijl in het bedrijfsleven soms wel vier gesprekken nodig zijn voordat tot benoeming overgegaan wordt, maar dat terzijde.)
En gemeente maakt daarna de keus op de kandidaat die het beste zou passen.

Dan spreek je niet over voorkeuren maar over leiding.

En ook niet over gefaseerd beroepbaar stellen zodat de 'kans' op beroepen groter is.
Dat is menselijk geredeneer.
Ben het helemaal met je eens dat beroepen een geestelijke zaak is waarin we moeten bidden of de Koning van de kerk ons, de kerkenraad en de predikanten en de kandidaten wil leiden. Wat ik mij afvraag is waarom je dan wel pleit voor een gesprek vooraf? Dat is toch juist iets typisch menselijks? En wanneer moet dat gesprek dan plaatsvinden, voor het uitgebrachte beroep of tijdens de overdenkingstermijn? In onze kerk is het de gewoonte dat een predikant op beroep komt preken en dan ook gesprekken voert met de kerkenraad en kerkvoogdij. Alleen gaat dit wel vooral over praktische zaken, om enigszins kennis te maken met de gemeente. Is dat te menselijk? Ik denk dat het wel prettig is voor de predikant alhoewel kand. De Raaf nu natuurlijk niet al zijn gemeenten af kan gaan waarvan hij een beroep heeft ontvangen.
Huh? Je wilt toch weten hoe de kerkenraad denkt over prediking, wat voor accenten enzo? Dat doe je toch niet achteraf?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Kandidaten zijn in hun studietijd als het goed is in alle vacante gemeentes geweest. Daar hebben ze dus ook in de consistorie gesproken met de kerkenraad. Natuurlijk is dit een korte kennismaking, maar een contactmoment is geweest.
Daarnaast doen studenten wel meer. Eens een avond van dit of dat leiden in een gemeente (zo hield student vd Kuijl bij ons een opening van het verenigingsseizoen), een preekbespreking na de avonddienst of wat dan ook. Op die manier zijn er ook gelegenheden om een student te leren kennen.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:Veel beroepen is ook helemaal geen zegen.
Zoals ik pas een predikant hoorde zeggen: "Als ik zoveel beroepen zou krijgen als sommige GG predikanten, zou ik niet aan mijn werk toekomen. Een beroep houdt je dag en nacht bezig als het goed is. "
Waarom? Ik zou veel meer van de lijn zijn: leg het beroep voor de Heere neer. Als er niets gebeurt, niet aannemen.

Natuurlijk moet je het voor de Heere neerleggen. Maar dat is een gedurig proces tijdens het beroep.
Het 'makkelijk' met een beroep omgaan heeft denk te maken met de overvloed van beroepen die gedaan worden.
Er zijn tijden geweest dat een beroep op voorhand al als roep van God Zelf gezien werd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Henk J schreef:
Bezorgd schreef:Hier wordt van beroepen een heel menselijk ding gemaakt.
Als het goed is, is het een geeestelijke zaak.
Een kerkenraad kiest biddend, op basis van profiel van kandidaat en gemeente een tweetal.
Eigenlijk zou een gesprek vooraf met kandidaat nog passender zijn. ( Het is sowieso vreemd dat zonder achtergrond kennis iemand beroepen wordt, terwijl in het bedrijfsleven soms wel vier gesprekken nodig zijn voordat tot benoeming overgegaan wordt, maar dat terzijde.)
En gemeente maakt daarna de keus op de kandidaat die het beste zou passen.

Dan spreek je niet over voorkeuren maar over leiding.

En ook niet over gefaseerd beroepbaar stellen zodat de 'kans' op beroepen groter is.
Dat is menselijk geredeneer.
Ben het helemaal met je eens dat beroepen een geestelijke zaak is waarin we moeten bidden of de Koning van de kerk ons, de kerkenraad en de predikanten en de kandidaten wil leiden. Wat ik mij afvraag is waarom je dan wel pleit voor een gesprek vooraf? Dat is toch juist iets typisch menselijks? En wanneer moet dat gesprek dan plaatsvinden, voor het uitgebrachte beroep of tijdens de overdenkingstermijn? In onze kerk is het de gewoonte dat een predikant op beroep komt preken en dan ook gesprekken voert met de kerkenraad en kerkvoogdij. Alleen gaat dit wel vooral over praktische zaken, om enigszins kennis te maken met de gemeente. Is dat te menselijk? Ik denk dat het wel prettig is voor de predikant alhoewel kand. De Raaf nu natuurlijk niet al zijn gemeenten af kan gaan waarvan hij een beroep heeft ontvangen.
Een gesprek is juist heel zinvol.
Hoe staat een student in bepaalde zaken. Hoe denkt hij over onderwerpen die spelen in een gemeente. Wat is het verwachtingspatroon. Etc, etc. Bij het 'goddelijk beroep' zijn er toch ook gesprekken voordat de overeenkomst gesloten wordt?
Laten we waken voor een mystieke geestelijkheid waar nuchtere en praktische zaken geen rol meer zouden spelen.
Juist dit soort gesprekken zouden heel geestelijk kunnen zijn.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:Kandidaten zijn in hun studietijd als het goed is in alle vacante gemeentes geweest. Daar hebben ze dus ook in de consistorie gesproken met de kerkenraad. Natuurlijk is dit een korte kennismaking, maar een contactmoment is geweest.
Daarnaast doen studenten wel meer. Eens een avond van dit of dat leiden in een gemeente (zo hield student vd Kuijl bij ons een opening van het verenigingsseizoen), een preekbespreking na de avonddienst of wat dan ook. Op die manier zijn er ook gelegenheden om een student te leren kennen.
Natuurlijk, maar is dat voldoende basis om te beroepen?
Zou jij iemand die eens een keer bij je over de vloer is geweest zonder gesprek direct aannemen om bij je te komen werken?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Wat ik nog mis is de plaats van het curatorium, met mandaat van de synode die het kerkverband vertegenwoordigt. Op het moment dat een student kandidaat gesteld wordt, wordt het vertrouwen uitgesproken dat deze persoon binnen het kerkverband kan dienen.
Moet dan alles nog een keer gewogen worden? Omwille van flanken, voorkeuren en persoonlijkheden?

Volgens mij kan er, op basis van:
* beroepbaarstelling door curatorium
* kennismaking door het preken in de vacante gemeentes
* verdere activiteiten van studenten, zoals boven genoemd
prima door de kerkenraden worden afgewogen of de studenten op tweetal/meertal gesteld moeten worden.

@Bezorgd: er is geen sprake van geen gesprek, dat gaf ik juist aan
-
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Henk J »

Bezorgd schreef: Een gesprek is juist heel zinvol.
Hoe staat een student in bepaalde zaken. Hoe denkt hij over onderwerpen die spelen in een gemeente. Wat is het verwachtingspatroon. Etc, etc. Bij het 'goddelijk beroep' zijn er toch ook gesprekken voordat de overeenkomst gesloten wordt?
Laten we waken voor een mystieke geestelijkheid waar nuchtere en praktische zaken geen rol meer zouden spelen.
Juist dit soort gesprekken zouden heel geestelijk kunnen zijn.
Je vooraf verdiepen in de te beroepen predikant of kandidaat is zeker zinvol. Kerkenraden gaan ook vaak eerst luisteren, voordat er een beroep wordt uitgebracht. Toen wij vacant waren was er best eens een zondag waarop er twee of meer kerkenraadsleden niet aanwezig waren, dan wisten wij weer genoeg. Maar zou je met een gesprek vooraf niet een stukje leiding wegnemen? Eerst even aftasten, oh nee, toch niet echt wat, dan maar geen beroep. Ik noem maar wat dwarsstraten hoor, vind het zelf ook lastig wat hierin de juiste weg is. Maar ik weet door contacten in andere verbanden dat daar vaak tijdens een gesprek wordt gezocht naar herkenning zodat men na het gesprek al weet of een dominee het wel of niet aanneemt, dus dan gaat men wel of niet tot beroepen over. Lijkt mij ook niet de juiste weg.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

Henk J schreef:
eilander schreef:
Bezorgd schreef:Veel beroepen is ook helemaal geen zegen.
Zoals ik pas een predikant hoorde zeggen: "Als ik zoveel beroepen zou krijgen als sommige GG predikanten, zou ik niet aan mijn werk toekomen. Een beroep houdt je dag en nacht bezig als het goed is. "
Waarom? Ik zou veel meer van de lijn zijn: leg het beroep voor de Heere neer. Als er niets gebeurt, niet aannemen.
Wordt wisselend mee omgegaan ja. Heb ook wel eens gehoord van een predikant die twee enveloppen op zijn tafel legde, een met een brief dat hij het aangenomen had, de ander met een bedankbrief. Hij liet iemand naar het postkantoor gaan, die moest daar dan een keuze maken uit de brieven, zonder dat hij kon zien welke hij op de post deed. Daarna moest hij de ander terugbrengen bij de predikant, zodat ook de predikant wist welke brief weg gegaan was. Een beroep kan je als predikant wel enorm bezighouden, en dat is bij het ene beroep meer dan bij het andere beroep.
Ds. J.T. Doornebal. Die ging daarna naar het postkantoor om alsnog de brief eruit te laten halen. Wat verschrikkelijk om zó met beroepingswerk te moeten worstelen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef:GEREFORMEERDE GEMEENTEN

Beroepen: te Sint-Annaland, kand. J. Beens te 't Harde.
In Sint-Annaland gaat student Beens komende zondag voor.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Simon0612 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:GEREFORMEERDE GEMEENTEN

Beroepen: te Sint-Annaland, kand. J. Beens te 't Harde.
In Sint-Annaland gaat student Beens komende zondag voor.
Het is de langst vacante gemeente, sinds 1854.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door eilander »

Van zo'n gemeente begrijp ik ook niet dat ze maar blijven beroepen. Ik weet niet hoeveel mensen er zitten, maar het is wel een sterk vergrijzende gemeente in elk geval.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:Van zo'n gemeente begrijp ik ook niet dat ze maar blijven beroepen. Ik weet niet hoeveel mensen er zitten, maar het is wel een sterk vergrijzende gemeente in elk geval.
Dat getuigt van een groot geloof.

Ze tellen 162 belijdende leden en 105 doopleden. Zo vergrijzend is dat toch niet?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie