Beroepingswerk discussie [7]

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

TSD schreef:
HersteldHervormd schreef:
TSD schreef:
Je reactie onderstreept feitelijk mijn punt. Jij meent te kunnen concluderen op basis van dit ene zinnetje dat:
1. Ik niet heb nagedacht over het beroepingswerk in de GG en/of er blijkbaar niets van vind.
2. Dat ik de slachtofferrol zoek ten aanzien van hetgeen hier op dit forum erover wordt gesteld. ( :baille )
3. Dat ik niet eerlijk ben in mijn reactie en eigenlijk zelf wel beter weet (ofzo, geen idee waarom je 'wees gewoon eerlijk' tegen mij zegt).

Dat is nu juist mijn punt t.a.v. het beroepingswerk.
Er worden heel snel conclusies getrokken op basis van alleen openbare informatie (stemmingen/kandideringen/beroepen), die worden dan vervolgens als 'waarheid' behandeld en daarover wordt dan het oordeel geveld, prima allemaal, ik vind het ergerlijk en dat heb ik gezegd.

Alle conclusies die jij dan weer trekt over mij laat ik voor jou rekening. Ik voel me er niet door aangesproken in elk geval. Je kwalificatie van het beroepingswerk (walgelijk) laat ik helemaal voor je rekening, het slaat gewoon nergens op om zo'n kwalificatie er aan te geven.

Zelf kan ik me dan meer vinden in wat iemand anders eerder schreef hier: beroepingswerk is mensenwerk (er zal best een hoop fout gaan) en de Heere werkt er (gelukkig) dwars doorheen.
Weetje, in de GG (en dan bedoel ik voornamelijk het kerkelijk orgaan inclusief dominees/kerkenraden ) worden een hoop andere mensen afgeschreven, er word door de meeste gehamerd op waarheid, de weg der zaligheid etc. Alleen als je dan eens het beroepingswerk, met alle perikelen van dien, eens stevig onder de loep neemt, dan krijg je dit soort reacties: Zo, het oordeel over het beroepingswerk in de GG is weer geveld, kunnen we weer over tot de orde van de dag.

En dat vind ik eigenlijk best irritant. En natuurlijk werkt de Heere dwars door alles heen, gelukkig maar, anders was er geen een zalig geworden, maar dat kan je niet zomaar zeggen. Als er in de PKN gezegd word, gelukkig werkt de Heere dwars door alles heen, dan staan daar (onder andere) GG'ers al in de houding om eens even te vertellen of dat echt zo is, bij wijze van spreken.

Het gaat mij niet om álle GG'ers, of alle dominees, maar het gaat mij wel om een bepaalde houding als geheel. Maar het spijt me oprecht als ik jou of andere gekwetst hebt, misschien had ik het ook wat milder kunnen zeggen, maar soms komt dat GG gehijg mij gewoon de strot uit. En dan komt het er wat rotter uit.

Nu ook weer, gaan we het even hebben over de salarissen van de GG dominees, en of ze overal hetzelfde verdienen, en of ze dan wel rond kunnen komen als ze een groot gezin hebben.
Bedankt voor je excuus, maar ik voelde me niet gekwetst hoor. Wel vraag ik mij, na het lezen van deze reactie af, wie zich nu slachtoffer voelt ;)

En verder begrijp ik uit je reactie dat je dus vooral reageert (en hoe je reageert) vanuit frustratie richting de GG en GG'ers. Ik denk dat het gewoon beter is om dan niet te reageren, want het komt de discussie niet ten goede. Niemand wordt verplicht deel te nemen aan een gesprek. Reageren vanuit frustratie levert over het algemeen niks op. Hier niet en nergens niet.
Kan je ook inhoudelijk reageren op wat voor argumenten ik aanhaal? Want het gaat mij niet om de manier waarop en allerlei andere psychologische praatjes. Inhoudelijk reageer je namelijk niet tot nauwelijks. Het feit dat je alleen maar dingen zegt zoals hierboven betekend voor mij dat jij daar juist erg mee bezig bent, waar de mond van vol is...

En natuurlijk is het altijd makkelijk om te verwijzen naar andere. Je hebt wel gelijk over het frustratie punt, dat is niet nodig en een beetje onvolwassen.

Maargoed, nieuwe ronde nieuwe kansen. Misschien heb je nog zin om inhoudelijk erover door te gaan?
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 07 jul 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

GGotK schreef:
HersteldHervormd schreef:
TSD schreef:
Je reactie onderstreept feitelijk mijn punt. Jij meent te kunnen concluderen op basis van dit ene zinnetje dat:
1. Ik niet heb nagedacht over het beroepingswerk in de GG en/of er blijkbaar niets van vind.
2. Dat ik de slachtofferrol zoek ten aanzien van hetgeen hier op dit forum erover wordt gesteld. ( :baille )
3. Dat ik niet eerlijk ben in mijn reactie en eigenlijk zelf wel beter weet (ofzo, geen idee waarom je 'wees gewoon eerlijk' tegen mij zegt).

Dat is nu juist mijn punt t.a.v. het beroepingswerk.
Er worden heel snel conclusies getrokken op basis van alleen openbare informatie (stemmingen/kandideringen/beroepen), die worden dan vervolgens als 'waarheid' behandeld en daarover wordt dan het oordeel geveld, prima allemaal, ik vind het ergerlijk en dat heb ik gezegd.

Alle conclusies die jij dan weer trekt over mij laat ik voor jou rekening. Ik voel me er niet door aangesproken in elk geval. Je kwalificatie van het beroepingswerk (walgelijk) laat ik helemaal voor je rekening, het slaat gewoon nergens op om zo'n kwalificatie er aan te geven.

Zelf kan ik me dan meer vinden in wat iemand anders eerder schreef hier: beroepingswerk is mensenwerk (er zal best een hoop fout gaan) en de Heere werkt er (gelukkig) dwars doorheen.
Weetje, in de GG (en dan bedoel ik voornamelijk het kerkelijk orgaan inclusief dominees/kerkenraden ) worden een hoop andere mensen afgeschreven, er word door de meeste gehamerd op waarheid, de weg der zaligheid etc. Alleen als je dan eens het beroepingswerk, met alle perikelen van dien, eens stevig onder de loep neemt, dan krijg je dit soort reacties: Zo, het oordeel over het beroepingswerk in de GG is weer geveld, kunnen we weer over tot de orde van de dag.

En dat vind ik eigenlijk best irritant. En natuurlijk werkt de Heere dwars door alles heen, gelukkig maar, anders was er geen een zalig geworden, maar dat kan je niet zomaar zeggen. Als er in de PKN gezegd word, gelukkig werkt de Heere dwars door alles heen, dan staan daar (onder andere) GG'ers al in de houding om eens even te vertellen of dat echt zo is, bij wijze van spreken.

Het gaat mij niet om álle GG'ers, of alle dominees, maar het gaat mij wel om een bepaalde houding als geheel. Maar het spijt me oprecht als ik jou of andere gekwetst hebt, misschien had ik het ook wat milder kunnen zeggen, maar soms komt dat GG gehijg mij gewoon de strot uit. En dan komt het er wat rotter uit.

Nu ook weer, gaan we het even hebben over de salarissen van de GG dominees, en of ze overal hetzelfde verdienen, en of ze dan wel rond kunnen komen als ze een groot gezin hebben.
Ik heb in een klein dorp gewoond waar alleen de voortzetting van de HK als enige ware vaderlandse kerk werd gezien en afgescheidenen met een schuin oog werden aangekeken etc. etc., maar dat terzijde. Maar misschien kun je het beroepingswerk van de GG of andere kerken misschien beter waarderen vanuit bijvoorbeeld het perspectief dat in de HHK soms een kandidaat (jarenlang) helemaal geen beroep krijgt.
Het zou best kunnen zijn dat dat zo was in het kleine dorpje waar jij gewoond hebt. Dat vind ik zeker ook niet goed, maar over het algemeen is dit probleem zeer zeker niet aanwezig. Als er één kerkverband is wat toenadering zoekt met: vrije gemeentes, OGGiN, GGiN en CGK, dan is het wel de HHK, of niet soms?

Het is de afweging, of we wijzen de meeste studenten die zich tot dominee geroepen voelen af, of er zijn inderdaad er een paar die, om wat voor rede dan ook, geen of heel laat een beroep krijgen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
GGotK schreef:
HersteldHervormd schreef:
TSD schreef:
Je reactie onderstreept feitelijk mijn punt. Jij meent te kunnen concluderen op basis van dit ene zinnetje dat:
1. Ik niet heb nagedacht over het beroepingswerk in de GG en/of er blijkbaar niets van vind.
2. Dat ik de slachtofferrol zoek ten aanzien van hetgeen hier op dit forum erover wordt gesteld. ( :baille )
3. Dat ik niet eerlijk ben in mijn reactie en eigenlijk zelf wel beter weet (ofzo, geen idee waarom je 'wees gewoon eerlijk' tegen mij zegt).

Dat is nu juist mijn punt t.a.v. het beroepingswerk.
Er worden heel snel conclusies getrokken op basis van alleen openbare informatie (stemmingen/kandideringen/beroepen), die worden dan vervolgens als 'waarheid' behandeld en daarover wordt dan het oordeel geveld, prima allemaal, ik vind het ergerlijk en dat heb ik gezegd.

Alle conclusies die jij dan weer trekt over mij laat ik voor jou rekening. Ik voel me er niet door aangesproken in elk geval. Je kwalificatie van het beroepingswerk (walgelijk) laat ik helemaal voor je rekening, het slaat gewoon nergens op om zo'n kwalificatie er aan te geven.

Zelf kan ik me dan meer vinden in wat iemand anders eerder schreef hier: beroepingswerk is mensenwerk (er zal best een hoop fout gaan) en de Heere werkt er (gelukkig) dwars doorheen.
Weetje, in de GG (en dan bedoel ik voornamelijk het kerkelijk orgaan inclusief dominees/kerkenraden ) worden een hoop andere mensen afgeschreven, er word door de meeste gehamerd op waarheid, de weg der zaligheid etc. Alleen als je dan eens het beroepingswerk, met alle perikelen van dien, eens stevig onder de loep neemt, dan krijg je dit soort reacties: Zo, het oordeel over het beroepingswerk in de GG is weer geveld, kunnen we weer over tot de orde van de dag.

En dat vind ik eigenlijk best irritant. En natuurlijk werkt de Heere dwars door alles heen, gelukkig maar, anders was er geen een zalig geworden, maar dat kan je niet zomaar zeggen. Als er in de PKN gezegd word, gelukkig werkt de Heere dwars door alles heen, dan staan daar (onder andere) GG'ers al in de houding om eens even te vertellen of dat echt zo is, bij wijze van spreken.

Het gaat mij niet om álle GG'ers, of alle dominees, maar het gaat mij wel om een bepaalde houding als geheel. Maar het spijt me oprecht als ik jou of andere gekwetst hebt, misschien had ik het ook wat milder kunnen zeggen, maar soms komt dat GG gehijg mij gewoon de strot uit. En dan komt het er wat rotter uit.

Nu ook weer, gaan we het even hebben over de salarissen van de GG dominees, en of ze overal hetzelfde verdienen, en of ze dan wel rond kunnen komen als ze een groot gezin hebben.
Ik heb in een klein dorp gewoond waar alleen de voortzetting van de HK als enige ware vaderlandse kerk werd gezien en afgescheidenen met een schuin oog werden aangekeken etc. etc., maar dat terzijde. Maar misschien kun je het beroepingswerk van de GG of andere kerken misschien beter waarderen vanuit bijvoorbeeld het perspectief dat in de HHK soms een kandidaat (jarenlang) helemaal geen beroep krijgt.
Het zou best kunnen zijn dat dat zo was in het kleine dorpje waar jij gewoond hebt. Dat vind ik zeker ook niet goed, maar over het algemeen is dit probleem zeer zeker niet aanwezig. Als er één kerkverband is wat toenadering zoekt met: vrije gemeentes, OGGiN, GGiN en CGK, dan is het wel de HHK, of niet soms?

Het is de afweging, of we wijzen de meeste studenten die zich tot dominee geroepen voelen af, of er zijn inderdaad er een paar die, om wat voor rede dan ook, geen of heel laat een beroep krijgen.
En dan gaat het welgeteld om twee kandidaten die nog nooit een beroep hebben gehad.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

Ditbenik schreef:
En dan gaat het welgeteld om twee kandidaten die nog nooit een beroep hebben gehad.
Ja dat is zo, maar het blijft natuurlijk wel vreemd, alhoewel ik de rede niet weet eerlijk gezegd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door HersteldHervormd »

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
KDD schreef:Je moet als kandidaat of dominee sterk in je schoenen staan op dit gebied. Het is niet niks als er mensen zijn, waar je achting voor heeft, die aan je trekken om naar hun gemeente te komen omdat ze daar een ‘teken’ voor gekregen hebben.
Ooit kreeg ds. Dorresteijn een beroep vanuit Middelburg. In beide gemeenten werd gebeden door bekende kinderen des HEEREN. De dominee had ook veel strijd met dit beroep. Totdat het geoefende kind van God in Middelburg de bevestiging kreeg dat de dominee niet zou komen. Toen kon de dominee bedanken.
En dat moest de dominee eerst weten, of speelde dit volledig in de binnenkamer af? Daar hoort het mijns inziens, en verder nergens. Als het van de Heere is, zal het wel blijken.

Ik weet ook dat een kind van God vast mocht geloven dat een dominee (ik noem even naam en plaats niet) naar een bepaalde gemeente moest. Maar hij bedankte. Ik heb lang gedacht dat deze persoon zich niet had vergist, maar dat het op Gods tijd alsnog zou gebeuren. Maar de dominee leeft niet meer op aarde, en hij is nooit naar die gemeente toegegaan.
Mijn tip: bespreek het beroep van de dominee maar met de Heere en niet met de dominee. God weet de beste plek, en wij zitten er o zo snel zelf tussen.
Ik ken ook iemand die zeer zeker een kind van God was en ook zeker wist dat een dominee moest blijven in de gemeente. Hij hield er zelfs aan vast toen de dominee het aannam. Maar uiteindelijk is het ook niet geworden wat de beste man in kwestie zei. Ik vraag me wel af, wat zouden zulke mensen dan denken? Zouden ze denken dat ze zichzelf bedrogen hebben, of dat de dominee een verkeerde beslissing maakt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Mannetje »

Dan moet ik denken aan de tekst over profeten van wie het woord wel of niet komt...
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
En dan gaat het welgeteld om twee kandidaten die nog nooit een beroep hebben gehad.
Ja dat is zo, maar het blijft natuurlijk wel vreemd, alhoewel ik de rede niet weet eerlijk gezegd.
Het zijn er een paar meer, denk ik.

Overigens zijn de aantallen beroepbare kandidaten in de PKN-GB significanter.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
En dan gaat het welgeteld om twee kandidaten die nog nooit een beroep hebben gehad.
Ja dat is zo, maar het blijft natuurlijk wel vreemd, alhoewel ik de rede niet weet eerlijk gezegd.
Het zijn er een paar meer, denk ik.

Overigens zijn de aantallen beroepbare kandidaten in de PKN-GB significanter.
Nee, het zijn er niet meer. Van de vijf kandidaten is er zondag Van der Meer bevestigd tot predikant, heeft Van den Herik een beroep aangenomen naar Urk, heeft Veldhuis ooit een beroep gehad waarvoor hij heeft bedankt. Dan blijven alleen Baarssen en Bonenberg over.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ditbenik schreef:
En dan gaat het welgeteld om twee kandidaten die nog nooit een beroep hebben gehad.
Ja dat is zo, maar het blijft natuurlijk wel vreemd, alhoewel ik de rede niet weet eerlijk gezegd.
Het zijn er een paar meer, denk ik.

Overigens zijn de aantallen beroepbare kandidaten in de PKN-GB significanter.
Nee, het zijn er niet meer. Van de vijf kandidaten is er zondag Van der Meer bevestigd tot predikant, heeft Van den Herik een beroep aangenomen naar Urk, heeft Veldhuis ooit een beroep gehad waarvoor hij heeft bedankt. Dan blijven alleen Baarssen en Bonenberg over.
Beetje doordenken misschien.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ja dat is zo, maar het blijft natuurlijk wel vreemd, alhoewel ik de rede niet weet eerlijk gezegd.
Het zijn er een paar meer, denk ik.

Overigens zijn de aantallen beroepbare kandidaten in de PKN-GB significanter.
Nee, het zijn er niet meer. Van de vijf kandidaten is er zondag Van der Meer bevestigd tot predikant, heeft Van den Herik een beroep aangenomen naar Urk, heeft Veldhuis ooit een beroep gehad waarvoor hij heeft bedankt. Dan blijven alleen Baarssen en Bonenberg over.
Beetje doordenken misschien.
Ik noem de feiten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Ik noem de feiten.
Er zijn ook vijf kandidaten die niet meer beroepbaar zijn. Er is een kandidaat uit Katwijk helemaal gestopt. En misschien zijn er nog wel meer van dergelijke broeders.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Ik noem de feiten.
Er zijn ook vijf kandidaten die niet meer beroepbaar zijn. Er is een kandidaat uit Katwijk helemaal gestopt. En misschien zijn er nog wel meer van dergelijke broeders.
Ja, er zijn ook mensen nooit aan de studie begonnen. Maar daar ging het nu niet over. Van de vier die jij als niet meer beroepbaar noemt, zijn er drie binnen de HHK nooit beroepbaar geweest. De 4e heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Die uit Katwijk moest stoppen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

Ditbenik schreef: Ja, er zijn ook mensen nooit aan de studie begonnen. Maar daar ging het nu niet over. Van de vier die jij als niet meer beroepbaar noemt, zijn er drie binnen de HHK nooit beroepbaar geweest. De 4e heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Die uit Katwijk moest stoppen.
Onder welke categorie valt M.B van der Palm (geboortejaar 1965, dus nog niet pensioengerechtigd)? Die is wel een flink aantal jaren beroepbaar geweest, en nooit een beroep ontvangen, als ik me goed herinner.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Orchidee »

Ik dacht dat hij om gezondheidsredenen met vervroegd emeritaat is?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef: Kan je ook inhoudelijk reageren op wat voor argumenten ik aanhaal? Want het gaat mij niet om de manier waarop en allerlei andere psychologische praatjes. Inhoudelijk reageer je namelijk niet tot nauwelijks. Het feit dat je alleen maar dingen zegt zoals hierboven betekend voor mij dat jij daar juist erg mee bezig bent, waar de mond van vol is...

En natuurlijk is het altijd makkelijk om te verwijzen naar andere. Je hebt wel gelijk over het frustratie punt, dat is niet nodig en een beetje onvolwassen.

Maargoed, nieuwe ronde nieuwe kansen. Misschien heb je nog zin om inhoudelijk erover door te gaan?
Wanneer je terugleest heb ik voor de reactie waarop je reageerde wel degelijk inhoudelijk gereageerd en tussen de regels door kan je het ook lezen. Ik denk dat je mijn posting waarop je reageerde nog niet helemaal goed hebt begrepen wanneer je mij tot een inhoudelijk oordeel probeer uit te lokken.

Maar goed, om dan toch even heel duidelijk te zijn:
1. Het beroepingswerk houd mij niet tot nauwelijks bezig. Dat betekent niet dat ik het niet volg, ik vind het tot een bepaalde hoogte interessant om te volgen.
2. Ik heb geen hard oordeel over het beroepingswerk in GG of in een ander kerkverband. Ik zie verschillende wijzen van beroepingswerk, ik heb soms persoonlijk vragen bij het waarom van hoe zaken gaan. Die hou ik over het algemeen voor me, om de simpele reden dat als je gelooft dat beroepingswerk een geestelijk werk is (of zou moeten zijn) dan moet je (in mijn beleving) heel voorzichtig zijn om op basis van wat openbare informatie allerlei oordelen te vellen (ook al snap ik de vragen die je ergens bij kunt stellen).
3. Alleen al uit de reformatorische kerken in Nederland lees je af dat er verschillende methoden zijn en dat er tussen kerken of kerkverbanden verschillend tegen zaken worden aangekeken. Ik geloof dat de importantie / relevantie van de wijze van beroepingswerk echt van een 2e orde is. Ik ben niet sterk voor of tegen het stellen van tweetallen / het stemmen of loten / het beroepen door alleen een kerkenraad of door gehele gemeente / de mate waarin mensen meeleven met het beroepingswerk / stemmen door alle leden of mansleden en wat er allemaal nog meer is langsgekomen.

En last but not least: Eerlijk gezegd, er zijn heel veel redenen waar je jezelf zorgen over kunt maken omtrent de staat van de kerk in Nederland, en veel zaken waar ik me persoonlijk zorgen over maak. Maar - met alle respect - daar valt de wijze waarop het beroepingswerk in de GG ter hand wordt genomen echt totaal niet onder.
Plaats reactie