Beroepingswerk discussie [7]

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

MGG schreef:
merel schreef:Ik las in het beroepingswerk topic dat ds Zondag weer beroepen is. In hoeverre kan je het een predikant ( maar met name ook zijn gezin) aandoen om elke paar jaar te verhuizen? Ik denk zelf dat het beschadigd is voor kinderen om elke paar jaar van woonplaats, huis, gemeente te wisselen en weer afscheid te nemen van vrienden.
De kinderen van ds Baan hebben wat dat betreft veel meegemaakt. In 9 jaar tijd heeft hij in drie werelddelen een gemeente gediend. Ds Tanis heeft in 35 jaar tijd 9 gemeente gediend. Het lijkt mij moeilijk voor een dominee, zijn vrouw en hun kinderen om steeds te moeten verhuizen.
In 1 Thess 5:24 staat Hij die u roept is getrouw, die het ook doen zal. Ik geloof dat dit ook voor de roeping naar een andere gemeente telt. Een gemeente brengt een roeping uit, maar het is God die de weg wijst.
Een vriendin van mij is deze reden in haar jeugd elke 3 a 4 jaar verhuisd en merkt daar tot op heden wel de gevolgen van. Zij wortelt nergens meer goed en vindt het niet moeilijk om vriendschappen aan te gaan, maar wel om ze te onderhouden. Ze was namelijk gewend om steeds weer te vertrekken. Voor haar ( en haar broers en zussen) reden om tijdens de jeugd van hun kinderen nooit te verhuizen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Ik las in het beroepingswerk topic dat ds Zondag weer beroepen is. In hoeverre kan je het een predikant ( maar met name ook zijn gezin) aandoen om elke paar jaar te verhuizen? Ik denk zelf dat het beschadigd is voor kinderen om elke paar jaar van woonplaats, huis, gemeente te wisselen en weer afscheid te nemen van vrienden.
Dat is niet de verantwoordelijkheid van de gemeente die een predikant beroept.

Het is aan ds. Zondag om een beroep aan te nemen of af te wijzen, uiteraard in afhankelijkheid en onderwerping aan Zijn zender.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Zeist, ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid.
Ik kijk mijn ogen uit.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door newton »

DDD schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Zeist, ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid.
Ik kijk mijn ogen uit.
Kun je uitleggen waarom?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

newton schreef:
DDD schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Zeist, ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid.
Ik kijk mijn ogen uit.
Kun je uitleggen waarom?
Ik moet eerlijk zeggen dat ook ik nogal verrast was. Het tweetal was al erg bijzonder, maar de uitslag verraste me nog meer. Dit gelet op de tegenkandidaat en het beroepingswerk van de afgelopen jaren.

Het is dan toch wel een uitzonderlijk beroep, zeker als je het uitnodigingsbeleid ook nog meeneemt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

newton schreef:
DDD schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Zeist, ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid.
Ik kijk mijn ogen uit.
Kun je uitleggen waarom?
Natuurlijk. Zeist is een stedelijke middengemeente met hoogopgeleide leden, waar alle predikanten uit de GG welkom zijn om te komen preken. Om dan een predikant uit de uiterste rechterflank te beroepen, gezien zijn opleiding vermoedelijk zonder specifieke talenten op dat gebied, is een risico. Maar goed, hij heeft er onlangs gepreekt, dus dat zal goed zijn bevallen.

Gemeenten kunnen echter in korte tijd halveren als mensen zich niet meer thuis voelen in hun eigen gemeente.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

Zeist is al gehalveerd. De huizen zijn er duur en in de gg Zeist is het aandeel doopleden (relatief) laag.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Dat is waar. Maar dat is niet hetzelfde als dat in een of twee jaar de helft van de leden vertrekt. Laten we hopen dat dat niet gebeurt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
newton schreef:
DDD schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Zeist, ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid.
Ik kijk mijn ogen uit.
Kun je uitleggen waarom?
Natuurlijk. Zeist is een stedelijke middengemeente met hoogopgeleide leden, waar alle predikanten uit de GG welkom zijn om te komen preken. Om dan een predikant uit de uiterste rechterflank te beroepen, gezien zijn opleiding vermoedelijk zonder specifieke talenten op dat gebied, is een risico. Maar goed, hij heeft er onlangs gepreekt, dus dat zal goed zijn bevallen.

Gemeenten kunnen echter in korte tijd halveren als mensen zich niet meer thuis voelen in hun eigen gemeente.
An sich snap ik jouw opmerking en verbazing wel, mij verbaast het ook ergens wel. Jouw laatste zin vind ik wel in dit verband apart alsof je een voorschot neemt op mogelijk vertrek van leden. Enfin je zult het vast wel iets anders bedoelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
newton schreef:
DDD schreef:
Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten
Beroepen: te Zeist, ds. J. van Laar te Barneveld-Zuid.
Ik kijk mijn ogen uit.
Kun je uitleggen waarom?
Natuurlijk. Zeist is een stedelijke middengemeente met hoogopgeleide leden, waar alle predikanten uit de GG welkom zijn om te komen preken. Om dan een predikant uit de uiterste rechterflank te beroepen, gezien zijn opleiding vermoedelijk zonder specifieke talenten op dat gebied, is een risico. Maar goed, hij heeft er onlangs gepreekt, dus dat zal goed zijn bevallen.

Gemeenten kunnen echter in korte tijd halveren als mensen zich niet meer thuis voelen in hun eigen gemeente.
Tja, de mansleden hebben toch met meerderheid van stemmen gekozen voor ds. Van Laar en niet voor ds. Visser. Dus ik vraag me af wiens risico dit nu volgens jou is? De kerkenraad kan er toch weinig aan doen, lijkt me.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Dat is waar. Maar dat is niet hetzelfde als dat in een of twee jaar de helft van de leden vertrekt. Laten we hopen dat dat niet gebeurt.
Wanneer ze van een andere gezindheid getuigen als wat ik nu lees dan ben ik daar niet bang voor.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

DDD schreef:Dat is waar. Maar dat is niet hetzelfde als dat in een of twee jaar de helft van de leden vertrekt. Laten we hopen dat dat niet gebeurt.
Klopt, maar dat gebeurt gelukkig zelden.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Ik neem geen voorschot, maar zelden is dat bepaald niet: ik heb het in twee gemeenten met eigen ogen zien gebeuren en in een andere gemeente is de schade door kordaat optreden beperkt gebleven maar nog steeds zichtbaar. En daarnaast kan ik zo nog een aantal voorbeelden noemen waarin dit wel gebeurde. Soms bleef het beperkt tot een derde, dat is ook al een droevige zaak.

Ik vind het aan de ene kant een goed teken als een kerkenraad meent dat verschillen wel te dragen zijn, zeker met stevig kerkenraadsbeleid. Maar als zo'n tweetal een gevolg is van heel verschillende flanken, dan is het mijns inziens een onwijs voorstel geweest.

Ik heb verder geen idee. Ik moet ook geen problemen creëren die er niet zijn, alsof ze er waren. Maar goed. Ik verbaasde mij dus. Dat was alles.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Maar als zo'n tweetal een gevolg is van heel verschillende flanken, dan is het mijns inziens een onwijs voorstel geweest.
Dat is niet zo, als ik tenminste afga op de tweetallen in de afgelopen jaren.

Overigens is in de classis Barneveld alleen Ermelo maar vacant. Dat is wel erg opvallend. Je ziet die hoge concentratie aan predikanten op de Veluwe in de OGGiN (ds. Gerritsen en ds. Van de Veen staan beiden op de Veluwe) en in de GGiN (ds. Krijgsman en ds. Roos) ook.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 30 nov 2022, 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ik neem geen voorschot, maar zelden is dat bepaald niet: ik heb het in twee gemeenten met eigen ogen zien gebeuren en in een andere gemeente is de schade door kordaat optreden beperkt gebleven maar nog steeds zichtbaar. En daarnaast kan ik zo nog een aantal voorbeelden noemen waarin dit wel gebeurde. Soms bleef het beperkt tot een derde, dat is ook al een droevige zaak.

Ik vind het aan de ene kant een goed teken als een kerkenraad meent dat verschillen wel te dragen zijn, zeker met stevig kerkenraadsbeleid. Maar als zo'n tweetal een gevolg is van heel verschillende flanken, dan is het mijns inziens een onwijs voorstel geweest.

Ik heb verder geen idee. Ik moet ook geen problemen creëren die er niet zijn, alsof ze er waren. Maar goed. Ik verbaasde mij dus. Dat was alles.
Twee gemeenten waar in twee jaar tijd de helft van de leden vertrok en dan nog gemeenten waar 1/3e wegging. Is dit feitelijk te onderbouwen op basis van bijvoorbeeld een kerkelijk jaarboek? Zo ja, dan ben ik minder goed op de hoogte dan ik dacht.
(Niet wantrouwend bedoelt, maar ik ken gelukkig maar een voorbeeld. Voor de duidelijkheid ik hoef geen namen te weten, want het voegt niks toe.)
Plaats reactie