Beroepingswerk discussie [7]

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hij zal vast bedankt hebben.

Anders was het allang bekend geweest.
Ik heb de volgende verklaring gehoord: De OGG hebben afgesproken om geen beroepen uit te brengen op een predikant die nog geen 2 jaar in zijn huidige gemeente staat. Daar had de gemeente van Barneveld blijkbaar niet aan gedacht toen ze het beroep uitbrachten. En de consulent ook niet, als men dezelfde procedure handhaaft die andere kerkverbanden gebruiken.

Nadat het beroep dus uitgebracht was is men er op attent gemaakt dat dit zo niet hoorde te gaan. Het beroep is of ingetrokken, of het loopt tot December van dit jaar en kan dan pas aangenomen of afgewezen worden.
Ik denk dat de gemeente van Barneveld dacht dat ze hem wel konden beroepen omdat hij in Hardinxveld-Giessendam ook heel kort stond, amper anderhalf jaar. In Amerika hield men zich dus ook helemaal niet aan die regeling. Dus ik neem aan dat die regeling dan is opgesteld nádat hij het beroep uit Grand Rapids aannam?

Op zijn pagina op Kerktijden is in ieder geval te zien dat hij op 22 juli is beroepen in Barneveld en dat er nog geen beslissing gemaakt is.
Best mogelijk dat die regel tussen het beroep van H-G en het beroep van Grand Rapids is ingevoerd.
Maar dan heeft Grand Rapids zich ook niet aan die regeling gehouden. Dus ik vermoed dat die regeling na het aannemen van het beroep naar Grand Rapids is ingevoerd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef:
gallio schreef: Best mogelijk dat die regel tussen het beroep van H-G en het beroep van Grand Rapids is ingevoerd.
Maar dan heeft Grand Rapids zich ook niet aan die regeling gehouden. Dus ik vermoed dat die regeling na het aannemen van het beroep naar Grand Rapids is ingevoerd.
Sorry, ik bedoelde dat het mogelijk is at die regel tussen het recente beroep van Barneveld en het beroep van Grand Rapids is ingevoerd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
gallio schreef: Best mogelijk dat die regel tussen het beroep van H-G en het beroep van Grand Rapids is ingevoerd.
Maar dan heeft Grand Rapids zich ook niet aan die regeling gehouden. Dus ik vermoed dat die regeling na het aannemen van het beroep naar Grand Rapids is ingevoerd.
Sorry, ik bedoelde dat het mogelijk is at die regel tussen het recente beroep van Barneveld en het beroep van Grand Rapids is ingevoerd.
Maar dan heeft Barneveld niet onrechtmatig dat beroep uitgebracht.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Een beroep is nooit onrechtmatig om uit te brengen, omdat het geen kerkordelijke regels betreffen. Zeker niet bij de OGG, waar ik zelfs de kerkverband-brede afspraak van niet beroepen binnen twee jaar durf te betwijfelen. Men is in de OGG niet zo van dergelijke afspraken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Maar goed, in een kerkverband waar men niet zo van dergelijke afspraken is, kan de predikant natuurlijk ook naar eigen believen besluiten om het beroep een jaartje te laten overzomeren en overwinteren. Of twee jaar natuurlijk, als hij van mening is dat een beroep pas na twee jaar te overwegen valt.

Dus ik zou het er dan maar op houden dat hij nog niet heeft besloten.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Job »

DDD schreef:Maar goed, in een kerkverband waar men niet zo van dergelijke afspraken is, kan de predikant natuurlijk ook naar eigen believen besluiten om het beroep een jaartje te laten overzomeren en overwinteren. Of twee jaar natuurlijk, als hij van mening is dat een beroep pas na twee jaar te overwegen valt.

Dus ik zou het er dan maar op houden dat hij nog niet heeft besloten.
Nog los van eventuele kerk(on)ordelijkheid begrijp ik niet goed waarom wordt geprobeerd een man van 74 jaar die ook nog eens een zieke vrouw heeft zomaar binnen een paar jaar tijd diverse keren heen en weer de continenten over te krijgen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:Een beroep is nooit onrechtmatig om uit te brengen, omdat het geen kerkordelijke regels betreffen. Zeker niet bij de OGG, waar ik zelfs de kerkverband-brede afspraak van niet beroepen binnen twee jaar durf te betwijfelen. Men is in de OGG niet zo van dergelijke afspraken.
Inmiddels uit betrouwbare bron vernomen dat de 2-jaars regel inderdaad synodaal is ingesteld.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Soms schreef:
zomaar iemand schreef:
Soms schreef:Ds. J.B. Huisman beslist later w.b. het beroep van GG Tricht-Geldermalsen
Bron?

Kerkdienst GG Ermelo zondag 17 oktober
De morgen- of de avonddienst?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door haaf »

GerefGemeente-lid schreef:
Soms schreef:
zomaar iemand schreef:
Soms schreef:Ds. J.B. Huisman beslist later w.b. het beroep van GG Tricht-Geldermalsen
Bron?

Kerkdienst GG Ermelo zondag 17 oktober
De morgen- of de avonddienst?
Geen van beiden..
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door GerefGemeente-lid »

Nee. Ik dacht het al wel. Het bericht klopt dus niet.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Erskinees »

Luisteren jullie echt kerkdiensten elders na om te checken of een beroepsuitstel wel of niet klopt?! De preken ook beluisterd?
haaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 jul 2006, 21:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door haaf »

Erskinees schreef:Luisteren jullie echt kerkdiensten elders na om te checken of een beroepsuitstel wel of niet klopt?! De preken ook beluisterd?
Ik was er...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door refo »

Feit is dat er nog geen beslissing bekend is.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Ad Anker »

Hier een gesprek geprullebakkiseerd. Het is niet handig om een discussie uit te lokken waardoor het over predikanten gaat.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Terri »

geprullebakkiseerd :yahoo die hou ik erin, geweldig woord, op veel dingen toepasbaar.
Plaats reactie