Vreemd in eigen land

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Vreemd in eigen land

Bericht door Mara »

Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Christen »

In Hem leven wij en bewegen wij, klopt wel idd.

Zo intelligent kan ik niet schrijven.. dat zie ik wel.

Vreemd in eigen land herken ik zelf niet zo, ik voel met iedereen weleens vervreemding.
Laatst gewijzigd door Christen op 30 mar 2021, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Mistig »

Ik moet wel zeggen dat het de laatste dagen wel erg veel is. Je vraagt je inderdaad steeds vaker af hoe lang we nog ‘welkom’ zijn met onze principes en standpunten. De crisis zet de zaken op scherp. Dat blijkt uit alles.
Hoewel het moeilijk is toch maar zwijgen. Zoals Jezus deed. En dan zijn de kerken/kerkgangers niet altijd een lichtend voorbeeld geweest de afgelopen weken/dagen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
Als het goed is ligt je identiteit niet in godsdienst maar in Christus. En dan verlies je alles wat van ons is. Onze cultuur, ons dit en dat. Dan klinkt er ook... zijt niet bevreesd want Ik ben met u.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Henk J »

Mara schreef:Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
Zeker herkenbaar ja, deze man beschrijft het goed, vanuit seculier oogpunt. De kloof tussen reformatorisch Nederland en seculier Nederland groeit. Plaatsen met een hoog reformatorisch gehalte vormen een katalysator voor die groei omdat men opgroeit in eigen school, werkt bij een baas die zondag achter je zit in de kerk, en samenleeft met de buurman die naar de andere kerk gaat, die ook op reformatorisch gedachtegoed stoelt. Het geloof is een onderdeel van je identiteit. In een dergelijke omgeving, en ik zit er middenin, groeit de kloof naar de samenleving met grote sprongen. Pas toen ik ging studeren kwam daar verandering in. In reformatorische plaatsen zijn ook wel seculieren maar zij kennen de leefregels, en passen zich wel enigszins aan. In volledig geseculariseerde dorpen is dat gewoon anders.
Uiteindelijk hoeven ware christenen zich ook niet thuis te voelen in de wereld, ze zijn namelijk pelgrims. Maar dat zal de wereld nooit begrijpen.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Henk J »

Lilian1975 schreef:
Mara schreef:Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
Als het goed is ligt je identiteit niet in godsdienst maar in Christus. En dan verlies je alles wat van ons is. Onze cultuur, ons dit en dat. Dan klinkt er ook... zijt niet bevreesd want Ik ben met u.
Klopt, toch is dat niet gangbaar in reformatorische plaatsen. Hier ligt nu eenmaal ook een behoorlijke nadruk op de cultuur. Is dat verkeerd? Weet ik niet, maar het zorgt wel voor een kloof met de rest van Nederland.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Van Ewijk »

Fijn, Laat mij dan maar lekker vreemd zijn.
Als de Heere Jezus kennen vreemd is behoef ik niet "normaal" te zijn.
Om met een variant op de Geuzenspreuk "Liever Turks dan Paaps" te komen:
Liever vreemd dan werelds.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Habitat »

Mara schreef:Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
Dank voor het delen. Mooie analyse.

Er is werk aan de winkel, zowel voor de refo's als voor de neo-liberale massa. Het zal niet makkelijk zijn om echte bruggen te slaan.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Habitat »

Onder die neo-liberale massa zitten trouwens ook veel christenen. De beschimpingen komen namelijk ook (altijd al) van niet-bevindelijken.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef:Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
Als het goed is ligt je identiteit niet in godsdienst maar in Christus. En dan verlies je alles wat van ons is. Onze cultuur, ons dit en dat. Dan klinkt er ook... zijt niet bevreesd want Ik ben met u.
Klopt, toch is dat niet gangbaar in reformatorische plaatsen. Hier ligt nu eenmaal ook een behoorlijke nadruk op de cultuur. Is dat verkeerd? Weet ik niet, maar het zorgt wel voor een kloof met de rest van Nederland.
Als we de vraag beantwoorden hoeveel van de christenen echt hun identiteit in Christus vinden, zouden we wel een hard kunnen schrikken.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Profesto »

Habitat schreef:Onder die neo-liberale massa zitten trouwens ook veel christenen. De beschimpingen komen namelijk ook (altijd al) van niet-bevindelijken.
Die met gelijke munt terug worden betaald uit bevindelijke kring, wellicht over andere onderwerpen.

Ook daar zijn genoeg bruggen te slaan.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef:
Henk J schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef:Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
Als het goed is ligt je identiteit niet in godsdienst maar in Christus. En dan verlies je alles wat van ons is. Onze cultuur, ons dit en dat. Dan klinkt er ook... zijt niet bevreesd want Ik ben met u.
Klopt, toch is dat niet gangbaar in reformatorische plaatsen. Hier ligt nu eenmaal ook een behoorlijke nadruk op de cultuur. Is dat verkeerd? Weet ik niet, maar het zorgt wel voor een kloof met de rest van Nederland.
Als we de vraag beantwoorden hoeveel van de christenen echt hun identiteit in Christus vinden, zouden we wel een hard kunnen schrikken.
Weet ik, het is dan ook een persoonlijke vraag, die in dit leven beantwoord moet worden.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door Ora et labora »

Mara schreef:Op Edestad staat dit artikel:
REFORMATORISCHEN VOELEN ZICH VREEMD IN EIGEN LAND?

Godsdienst is niet een mening die je voor je kunt houden, het is een identiteit

Herkenbaar?
De Heere geeft een woord ter rechter tijd om te getuigen in de wereld!
Dat kan ook al in het klein met een paar woorden.
God is goed! Ik heb in het verleden collega's gehad die perse wilden horen van Hem!
Soms zelfs zonder dat ik er zelf over begon.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door DDD »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~be883491/

Eenzelfde onderbouwing. Ik kan mij er wel in vinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vreemd in eigen land

Bericht door -DIA- »

Vreemd in eigen land...
Vreemd in eigen kerk...
Vreemd in eigen huis...
Vreemd op eigen forum...
Kan iemand zich dat voorstellen? Als er jaar in jaar uit geen vertrouwen lijkt te zijn?
Een spreekwoord dat waar blijkt is wel: een gestage druk holt de hardste steen eens uit.
Ik begrijp dat dit een discussieforum is, maar ik dacht dat er een duidelijk omschreven grondslag was?
Waartoe dan zo vaak en langdurig (ik zie geen verandering) het wantrouwen als ik me beroep op Schrift en Belijdenis?

De gestage druk kan tot veel ongewenste situaties lijden.
Niet meer thuis voelen in eigen land is er daar één van.
Mozes wordt wel de meest zachtmoedige man genoemd.
En toch... In zijn ijver ontstond wel eens een toorn en sloeg hij een Egyptenaar dood
En in zijn ijver voor God wierp hij de tafelen door Gods vinger geschreven in stukken.

Maar als ik me niet vergis is het erger als we ons niet meer verstaan voelen, zo het lijkt, wat zich uit door sommiger bevraging. Ik heb het niet over iedereen. Maar duidelijk lijkt me dat de oud-reformatorische forummer hier nogal wat moet uitleggen wat als druk voelt.
Sommigen, wellicht met name een jongere generatie, zullen echt niet anders weten, maar er zijn er ook die wel kunnen weten, waarvan de druk me soms zo groot wordt, dat ik denk te moeten stoppen.

Ik heb vanmorgen niet iets durven posten omtrent wat ik voel aangaande de tijdsomstandigheden. Ik was bang voor de druk, die ik niet aankan. Ik voel meer dan ik in woorden kan uitdrukken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie