Discussie voortgezet OGGiN

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5400
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:Ben ik nu gek?
Paulus gaat eerst naar de synagoge waar de Joden zijn. Later gaat hij naar de heidenen in de plaats waar hij is, die heidenen zijn niet in de synagoge.
Nee CvdW, je bent niet gek! Je slaat de spijker op de kop.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Helemaal gelijk hoor. Er zijn ook voorbeelden genoeg waar profeten en apostelen waarschuwden tegenover de koning (overheid) of een heel volk. Denk ook maar aan Elia en Elisa met Achab en Izebel. Daar hebben de profeten toch ook het oordeel aangezegd, tegen over de koning (overheid) en het volk. Maar Ukkie wil daar niet zo van weten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

CvdW schreef:Ben ik nu gek?
Paulus gaat eerst naar de synagoge waar de Joden zijn. Later gaat hij naar de heidenen in de plaats waar hij is, die heidenen zijn niet in de synagoge.
De synagoge ja dat ontken ik ook niet hoor.
Dat was tot Gods uitverkoren volk Israël(Jakob).
Tot Gods volk(Israël) en tot de gemeenten van de heidenen.
Gods volk Israël en de christengemeenten uit de heidenen worden vermaant.
Zie wat ik citeerde 1Korinthe 5 .
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:Helemaal gelijk hoor. Er zijn ook voorbeelden genoeg waar profeten en apostelen waarschuwden tegenover de koning (overheid) of een heel volk. Denk ook maar aan Elia en Elisa met Achab en Izebel. Daar hebben de profeten toch ook het oordeel aangezegd, tegen over de koning (overheid) en het volk. Maar Ukkie wil daar niet zo van weten.
Ja maar dat was ,ondanks hun zonden, Gods volk waar hij oordeel had aangezegd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:Helemaal gelijk hoor. Er zijn ook voorbeelden genoeg waar profeten en apostelen waarschuwden tegenover de koning (overheid) of een heel volk. Denk ook maar aan Elia en Elisa met Achab en Izebel. Daar hebben de profeten toch ook het oordeel aangezegd, tegen over de koning (overheid) en het volk. Maar Ukkie wil daar niet zo van weten.
Ja maar dat was ,ondanks hun zonden, Gods volk waar hij oordeel had aangezegd.
Als je bedoeld dat het Israëlieten waren dan klopt dat. Maar waar lees ik ergens in de bijbel dat men de Israëlieten wel het oordeel mag aanzeggen en een andere natie niet? Achab ging niet meer naar kerk hoor, hij hoorde bij de gemeente van Baal.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:
Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:Helemaal gelijk hoor. Er zijn ook voorbeelden genoeg waar profeten en apostelen waarschuwden tegenover de koning (overheid) of een heel volk. Denk ook maar aan Elia en Elisa met Achab en Izebel. Daar hebben de profeten toch ook het oordeel aangezegd, tegen over de koning (overheid) en het volk. Maar Ukkie wil daar niet zo van weten.
Ja maar dat was ,ondanks hun zonden, Gods volk waar hij oordeel had aangezegd.
Als je bedoeld dat het Israëlieten waren dan klopt dat. Maar waar lees ik ergens in de bijbel dat men de Israëlieten wel het oordeel mag aanzeggen en een andere natie niet? Achab ging niet meer naar kerk hoor, hij hoorde bij de gemeente van Baal.
Israëlieten zijn het volk van God en werden door de profeten vermaand. De christelijke gemeenten worden door dominee's, kerkenraden en gemeenteleden onderling vermaant.
Paulus zegt in 1 korinthe 5 die buiten(de wereld) zijn oordeelt God. Oordeelt u degene die binnen(de gemeente) zijn.
Achab was daarmee nog steeds een Israëliet en behoorde tot Gods uitverkoren volk.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:
Ukkie schreef:
Simon0612 schreef:Helemaal gelijk hoor. Er zijn ook voorbeelden genoeg waar profeten en apostelen waarschuwden tegenover de koning (overheid) of een heel volk. Denk ook maar aan Elia en Elisa met Achab en Izebel. Daar hebben de profeten toch ook het oordeel aangezegd, tegen over de koning (overheid) en het volk. Maar Ukkie wil daar niet zo van weten.
Ja maar dat was ,ondanks hun zonden, Gods volk waar hij oordeel had aangezegd.
Als je bedoeld dat het Israëlieten waren dan klopt dat. Maar waar lees ik ergens in de bijbel dat men de Israëlieten wel het oordeel mag aanzeggen en een andere natie niet? Achab ging niet meer naar kerk hoor, hij hoorde bij de gemeente van Baal.
Israëlieten zijn het volk van God en werden door de profeten vermaand. De christelijke gemeenten worden door dominee's, kerkenraden en gemeenteleden onderling vermaant.
Paulus zegt in 1 korinthe 5 die buiten(de wereld) zijn oordeelt God. Oordeelt u degene die binnen(de gemeente) zijn.
Achab was daarmee nog steeds een Israëliet en behoorde tot Gods uitverkoren volk.
Ga ik het op jouw manier proberen, misschien spreekt je dat aan:
Jeremia 6:19
Hoor toe, gij aarde! Zie, Ik zal een kwaad brengen over dit volk, de vrucht hunner gedachten; want zij merken niet op Mijn woorden, en Mijn wet verwerpen zij.

Micha 1:2
Hoort, gij volken altemaal! merk op, gij aarde, mitsgaders derzelver volheid! de Heere HEERE nu zal tot een getuige zijn tegen ulieden, de Heere uit den tempel Zijner heiligheid.

Deuteronomium 32:1
Neig de oren, gij hemel, en ik zal spreken; en de aarde hore de redenen mijns monds.

Jesaja 34:1
Nadert, gij heidenen, om te horen, en gij volken, luistert toe; de aarde hore, en haar volheid, de wereld en al wat daaruit voortkomt.

Micha 6:1-2
Hoort nu, wat de HEERE zegt: Maak u op, twist met de bergen, en laat de heuvelen uw stem horen.
bron: Bijbel

Theodorus van der Groe
Och, of de Heere nu Zijn Geest nog eens gaf aan Nederland, dat men Zijn Woord daar nog eens mocht horen! Och of ons volk van zijn zware doofheid nog eens genezen werd, door Zijn almachtige hand! Och, of wij voortaan niet meer liepen naar onze nietige medicijnmeesters, en tot allen die daar pleisteren met loze kalk, maar alleen tot Christus Zelf, Die de oren van de doven kan openen en genezen! Als ’t immers wezen kan, mijn beminde toehoorders! hoort, hoort toch, na deze, eens des HEEREN Woord!

Gij zorgeloze en diep geruste mensen, die zich tot nog toe over uw eeuwige zaligheid niet met rechte ernst bekommerd hebt; die u weinig met Gods Woord bemoeid hebt; gij blinde onwetende mensen, die Gods Woord noch hoort noch verstaat; gij verstokte en verharde zondaars, die uzelf met grote
onbeschaamdheid blijft tegenkanten tegen Gods Woord, en uw stijve nek daar onder niet wilt buigen; – gij verachters, bespotters, lasteraars en verzuimers van Gods Woord, gij Sabbatschenders; u wereldsgezinde en onbekeerlijke mensen, en gij allen die de nauwe weg van de Godzaligheid nog haat, en overal tegenstand doet, en nog pleit voor de zonden! wandelt in de zonden, uw vermaak schept in de zonden. O gij ongelukkige mensen! Hoort toch allen samen nog eens des HEEREN Woord.

Geeft uw opgeblazen verstand, en uw vijandig en onbekeerlijk hart toch, na deze, eens gevangen in de hand van Gods dienstknechten, die des Heeren Woord, zonder ophouden aan u verkondigen opdat zij u onder Gods genadige zegen bewerken tot een waarachtige bekering en eeuwige behoudenis. O hoort toch, na deze, des HEEREN Woord uit hun mond met nederigheid, vrees en beving, en buigt uw schouders onder dat juk van de Heere, dat Hij u wil opleggen, en daartoe Hij reeds zo lang tevergeefs voor u gearbeid heeft vanwege uw hardigheid, en onverstandig hart. O dit zou nog de enige weg van uw behoudenis zijn. Gaf de ontfermende God u dan daar genade toe!
Dat een predikant de zonden van een land niet mag aanwijzen volgens jou, waar je een Bijbeltekst voor misbruikt is dus onzin.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Zeeuw »

(Off-topic: kunnen jullie elkaar niet gewoon even bellen?)
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef: Dat een predikant de zonden van een land niet mag aanwijzen volgens jou, waar je een Bijbeltekst voor misbruikt dus onzin.
Beste Simon al deze teksten(ja ik heb ze allemaal opgezocht ;) gaan op 1 na over Israël(het volk van God).
In Jesa 34 gaat het niet over Israël maar over Edom. Daar lezen we in vers 8 dat het gaat om de wraak van de Heere, het jaar van de afrekening om de rechtszaak van Sion(Gods volk).
Volgens mij gaat het nog steeds in grote lijn om Gods volk wat oordeel aangezegd word behalve dan in Jesaja 34 maar daar kan ik niet uit opmaken dat wij moeten oordelen over zonden buiten de christelijke gemeenten.
Laatst gewijzigd door Ukkie op 01 mar 2021, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:(Off-topic: kunnen jullie elkaar niet gewoon even bellen?)
Haha weet niet of we het dan wél eens worden.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Simon0612 »

Ukkie schreef:
Simon0612 schreef: Dat een predikant de zonden van een land niet mag aanwijzen volgens jou, waar je een Bijbeltekst voor misbruikt dus onzin.
Beste Simon al deze teksten(ja ik heb ze allemaal opgezocht ;) gaan op 1 na over Israël(het volk van God).
In Jesa 34 gaat het niet over Israël maar over Edom. Daar lezen we in vers 8 dat het gaat om de wraak van de Heere. Het jaat van de afrekening om de rechtszaak van Sion(Gods volk).
Volgens mij gaat het nog steeds in grote lijn om Gods volk wat oordeel aangezegd word behalve dan in Jesaja 34 maar daar kan ik niet uit opmaken dat wij moeten oordelen over zonden buiten de christelijke gemeenten.
Het oordeel is hoe dan ook aan God zoals ik ook al eerder zij (je blijft maar terug komen op oordelen omdat je bewijs tekst anders niet klopt), maar je dient wel degelijk te wijzen op de zonden! We gaan het niet eens worden. Jouw tekst uit Korinthe gaat over oordelen, je hebt nog niet bewezen waarom een predikant een land niet op zijn zonden mag wijzen. Daarnaast zijn er tal van voorbeelden waar het wel gebeurd, al wijzen veel van die teksten op Israel. Is Nederland niet het Israel van het westen genoemd? Er is geen enkele verhindering in de bijbel waardoor een predikant Nederland niet op de zonden zou mogen wijzen. Het is door alle tijden heen ook altijd gebeurd, ook door de oudvaders. Maar nu zijn we te fijngevoelig en mag het niet meer. Al met al of het nou allemaal Gods volk was waar de profeten en alle apostelen alleen de zonden aanwezen moet je maar voor eigen rekening nemen, mijn punt was en is nog steeds dat ook in de bijbel profeten en apostelen lands zonden aanwezen. En beweren dat een predikant dat nu niet mag lijkt me zelfs onbijbels, een predikant dient de zonden aan te wijzen. Ook de zonden van een land, zoals we ook zagen in het stuk van van der Groe. Hierbij laat ik het, ongeacht hoeveel Bijbelteksten je nog gaat citeren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Jantje »

Laat ik het dan nog eens proberen: in Jesaja 45: 22 lees ik: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.

Hoe leest @Ukkie deze tekst?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:
Ukkie schreef:
Simon0612 schreef: Dat een predikant de zonden van een land niet mag aanwijzen volgens jou, waar je een Bijbeltekst voor misbruikt dus onzin.
Beste Simon al deze teksten(ja ik heb ze allemaal opgezocht ;) gaan op 1 na over Israël(het volk van God).
In Jesa 34 gaat het niet over Israël maar over Edom. Daar lezen we in vers 8 dat het gaat om de wraak van de Heere. Het jaat van de afrekening om de rechtszaak van Sion(Gods volk).
Volgens mij gaat het nog steeds in grote lijn om Gods volk wat oordeel aangezegd word behalve dan in Jesaja 34 maar daar kan ik niet uit opmaken dat wij moeten oordelen over zonden buiten de christelijke gemeenten.
Het oordeel is hoe dan ook aan God zoals ik ook al eerder zij (je blijft maar terug komen op oordelen omdat je bewijs tekst anders niet klopt), maar je dient wel degelijk te wijzen op de zonden! We gaan het niet eens worden. Jouw tekst uit Korinthe gaat over oordelen, je hebt nog niet bewezen waarom een predikant een land niet op zijn zonden mag wijzen. Daarnaast zijn er tal van voorbeelden waar het wel gebeurd, al wijzen veel van die teksten op Israel. Is Nederland niet het Israel van het westen genoemd? Er is geen enkele verhindering in de bijbel waardoor een predikant Nederland niet op de zonden zou mogen wijzen. Het is door alle tijden heen ook altijd gebeurd, ook door de oudvaders. Maar nu zijn we te fijngevoelig en mag het niet meer. Al met al of het nou allemaal Gods volk was waar de profeten en alle apostelen alleen de zonden aanwezen moet je maar voor eigen rekening nemen, mijn punt was en is nog steeds dat ook in de bijbel profeten en apostelen lands zonden aanwezen. En beweren dat een predikant dat nu niet mag lijkt me zelfs onbijbels, een predikant dient de zonden aan te wijzen. Ook de zonden van een land, zoals we ook zagen in het stuk van van der Groe. Hierbij laat ik het, ongeacht hoeveel Bijbelteksten je nog gaat citeren.
Ik zal je niet vermoeien met bijbelteksten beste Simon, maar toch wil ik nog wel even zeggen dat mijn teksten uit 1 korinthe 5 beslist niet gaan over (ver)oordelen maar over de zonde uit het midden van de gemeente wegdoen en dat God degenen die buiten zijn oordeelt.
Is het niet logisch dat ik bijbelteksten aanhaal om mijn postings te onderbouwen?

Israël is Gods uitverkoren volk! Nederland het Israël van het westen, ja ik ken de uitdrukking maar klopt helemaal niks van. Niks geen Israël maar op zijn best christenen uit de heidenen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:Laat ik het dan nog eens proberen: in Jesaja 45: 22 lees ik: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.

Hoe leest @Ukkie deze tekst?
Als een heerlijke evangeliebelofte! Hij is de enige ware God, de God die de zonden vergeeft en bij Wie behoud is.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Discussie voortgezet OGGiN

Bericht door Jantje »

Ukkie schreef:
Jantje schreef:Laat ik het dan nog eens proberen: in Jesaja 45: 22 lees ik: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.

Hoe leest @Ukkie deze tekst?
Als een heerlijke evangeliebelofte! Hij is de enige ware God, de God die de zonden vergeeft en bij Wie behoud is.
En waarom zou deze tekst dan niet alleen voor het volk Israël gelden, maar alle teksten die @Simon6012 heeft geciteerd wél?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie