Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:En de priesters dan?
Lees even het hele stukje.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
KDD schreef:Een ambtsdrager hoort gewoon ambstskleding te dragen als hij in zijn ambt bezig is. Dit geld ook voor andere ambten. Undercover is alleen nodig wanneer je als politie vermomd wil wezen.
Ja dat is ook mijn mening.
merel schreef:Tegenwoordig worden de catechisaties niet door ouderlingen gegeven, maar door gemeenteleden.
Dat is nieuw voor mij. :?
Wij hebben al jaren en jaren mentorcatechese. De dominee doet een plenair begin, en daarna uit elkaar in groepjes met een mentor. Dat is gewoon een gemeentelid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:En de priesters dan?
Lees even het hele stukje.
Ik ben het dit keer niet eens met ds. Harinck. Dus mijn vraag blijft staan.

Ik vraag het nogmaals aan jou: waarom doe jij straks ook tijdens de fysieke catechisaties geen pak meer aan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:En de priesters dan?
Lees even het hele stukje.
Ik ben het dit keer niet eens met ds. Harinck. Dus mijn vraag blijft staan.

Ik vraag het nogmaals aan jou: waarom doe jij straks ook tijdens de fysieke catechisaties geen pak meer aan?
Ouderlingen, diakenen en dominees kun je niet vergelijken met de oudtestamentische priesters.
Of wil je hen ook zo'n kledingadvies geven? ;)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:En de priesters dan?
Lees even het hele stukje.
Ik ben het dit keer niet eens met ds. Harinck. Dus mijn vraag blijft staan.
Ik denk dat je dan niet goed gelezen hebt: het is gewoon een feit dat er alleen in het OT iets over ambtskleding staat, niet in het NT.
Als je het daar niet mee eens ben, ben je het blijkbaar niet met het NT eens.
Jantje schreef:Ik vraag het nogmaals aan jou: waarom doe jij straks ook tijdens de fysieke catechisaties geen pak meer aan?
Waarom zou ik dat wel doen? Noem maar één reden, of meer, dan zal ik die overwegen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jantje »

Ik noem één reden: om zo de zwakke gelovigen die moeite hebben met vrijetijdskleding tijdens het uitoefenen van een heilig ambt, tegemoet te treden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Ik noem één reden: om zo de zwakke gelovigen die moeite hebben met vrijetijdskleding tijdens het uitoefenen van een heilig ambt, tegemoet te treden.
Ken jij 1 jongere die zo principieel is ?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Simon0612 »

Ik ben het wel met Jantje eens hoor. Een ambtsdrager in functie (en of dat nu een catechisatie, huisbezoek of kerkdienst is) draagt zijn ambtskleding. Waarom zou men daar ineens vanaf (willen) wijken?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:Ik ben het wel met Jantje eens hoor. Een ambtsdrager in functie (en of dat nu een catechisatie, huisbezoek of kerkdienst is) draagt zijn ambtskleding. Waarom zou men daar ineens vanaf (willen) wijken?
Nou, het is helemaal niet zo gebruikelijk dat een ouderling op huisbezoek in ambtskleding komt hoor. Ik zou in ieder geval wel even opkijken. Bij ons dragen ze wel een stropdas en een pak, maar alleen op zondag een zwart pak.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ik noem één reden: om zo de zwakke gelovigen die moeite hebben met vrijetijdskleding tijdens het uitoefenen van een heilig ambt, tegemoet te treden.
Dus als er geen enkele zo’n zwakke gelovige in de catechisatiegroep zit, is het geen probleem. Mooi.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef:Ik ben het wel met Jantje eens hoor. Een ambtsdrager in functie (en of dat nu een catechisatie, huisbezoek of kerkdienst is) draagt zijn ambtskleding. Waarom zou men daar ineens vanaf (willen) wijken?
Dat mag je vinden, maar ik vroeg naar een argument.
Cornelia83
Berichten: 274
Lid geworden op: 24 okt 2020, 19:39

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Cornelia83 »

Cornelia83 schreef:De zondagschool zend iedere zondagmiddag live (met beeld) uit de kerk uit. Dat deden ze in het voorjaar/de zomer ook al een tijdje en nu sinds de lockdown weer.
Een aantal juffen/meesters zingt psalmen en liederen olv het orgel en/of gitaar, er leest een juf of meester uit de bijbel en opent en sluit en 1 juf of meester vertelt een verhaal.
Dit alles duurt een klein uur net als normaal de zondagschool.
Bij de weekbrief zit een knutselopdracht o.i.d. voor de kinderen die word uitgelegd en die kan dan thuis gedaan worden.

Qua catechese plaatsen de dominees en de pastoraal medewerker nu wekelijks een podcast op de app.

De JV zend live uit via you tube.
De podcast van beide dominees en de pastoraal medewerker werd gisteren gedeeld via de besloten groep van onze gemeente op facebook dmv van 3 you tube filmpjes. Zo was het niet alleen voor de jongeren zichtbaar maar voor de hele gemeente. Fijn om te zien, mooie filmpjes! (Hond van de dominee neemt ook deel aan de podcast ;) :haha)
Helaas zijn ze besloten gedeeld op you tube dus kan ze niet delen.
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ukkie »

Simon0612 schreef:Ik ben het wel met Jantje eens hoor. Een ambtsdrager in functie (en of dat nu een catechisatie, huisbezoek of kerkdienst is) draagt zijn ambtskleding. Waarom zou men daar ineens vanaf (willen) wijken?
Als we nooit ergens vanaf waren geweken zouden onze predikanten nog zo'n afschuwelijke kriebelpruik ophebben als Wilhelmus à Brakel en wij misschien nog wel zo'n harmonicakraag dragen. :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Ik noem één reden: om zo de zwakke gelovigen die moeite hebben met vrijetijdskleding tijdens het uitoefenen van een heilig ambt, tegemoet te treden.
Dus als er geen enkele zo’n zwakke gelovige in de catechisatiegroep zit, is het geen probleem. Mooi.
Dat kan ook een ouder of een gemeentelid zijn, uiteraard.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:Ik ben het wel met Jantje eens hoor. Een ambtsdrager in functie (en of dat nu een catechisatie, huisbezoek of kerkdienst is) draagt zijn ambtskleding. Waarom zou men daar ineens vanaf (willen) wijken?
Dat mag je vinden, maar ik vroeg naar een argument.
Omdat je als ambtsdrager een ambt vervuld draag je daarbij horende ambtskleding. Waarom zou je daarvan willen afwijken?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie