Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Maar de reformatorische kerken zijn natuurlijk wel wat breder dan alleen de (O)GG(iN).
Da's natuurlijk wel leuk dat je dat mede tegen deze PKN-er zegt. Maar ik voel een enorme vervreemding bij dit soort praktijken.
In het artikel uit het RD waar je naar verwees, staan ook niet alleen maar dingen waar ik het mee eens kan zijn. Maar toch ook dit, en dat is wel bruikbaar in deze discussie:
"Dat vraagt van de begeleiding inventiviteit en wijsheid in het zoeken van vormen en liederen die ook echt gepast zijn, zeker in het kader van een eerbiedige eredienst. In de keuze van woorden, beelden en begrippen voor de hoogheilige God kun je niet zorgvuldig genoeg zijn. De oer-Bijbelse uitdrukking ”vreze des HEREN” of ”ontzag voor de HEER” wijst hierbij de weg."
Ik vind jou geen PKN-er. Je zult daar ongetwijfeld onder het kerkelijk gezag vallen, maar het is aan veel dingen duidelijk dat je voluit staat in de traditie van de kruisgezinden. De PKN is natuurlijk niet alleen de plaatselijke gemeente al bekijken veel instromers van buiten het wel zo.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Maar de reformatorische kerken zijn natuurlijk wel wat breder dan alleen de (O)GG(iN).
Da's natuurlijk wel leuk dat je dat mede tegen deze PKN-er zegt. Maar ik voel een enorme vervreemding bij dit soort praktijken.
In het artikel uit het RD waar je naar verwees, staan ook niet alleen maar dingen waar ik het mee eens kan zijn. Maar toch ook dit, en dat is wel bruikbaar in deze discussie:
"Dat vraagt van de begeleiding inventiviteit en wijsheid in het zoeken van vormen en liederen die ook echt gepast zijn, zeker in het kader van een eerbiedige eredienst. In de keuze van woorden, beelden en begrippen voor de hoogheilige God kun je niet zorgvuldig genoeg zijn. De oer-Bijbelse uitdrukking ”vreze des HEREN” of ”ontzag voor de HEER” wijst hierbij de weg."
Ik vind jou geen PKN-er. Je zult daar ongetwijfeld onder het kerkelijk gezag vallen, maar het is aan veel dingen duidelijk dat je voluit staat in de traditie van de kruisgezinden. De PKN is natuurlijk niet alleen de plaatselijke gemeente al bekijken veel instromers van buiten het wel zo.
Bedankt. Ik moet eens nadenken over hoe dit strookt met jouw kerkelijk besef. Vooralsnog vat ik het op als een compliment.
Op de rest van mijn bijdrage heb je geen reactie?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door DDD »

Je weet dat ik vind dat mensen hun kerkverband in zijn algemeenheid niet behoren te verlaten, maar ik spreek geen oordeel uit over individuele gevallen. Het is lang niet altijd helder wie de zonde draagt, en dat is ook helemaal niet aan mij.

Verder kan ik mij geheel in jouw woorden vinden, maar mijns inziens is het ontzag voor de HEERE niet in het geding bij het uitdelen van snoepjes tijdens een kindermoment in de eredienst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door eilander »

DDD schreef:Je weet dat ik vind dat mensen hun kerkverband in zijn algemeenheid niet behoren te verlaten, maar ik spreek geen oordeel uit over individuele gevallen. Het is lang niet altijd helder wie de zonde draagt, en dat is ook helemaal niet aan mij.
Ik begrijp je punt, hoewel ik ook zie dat sommige mensen naar de letter lid van een kerkverband blijven, maar in de geest al lang niet meer. Soms lees ik uitingen van jou die hierop duiden. En daar heb ik veel grotere moeite mee.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door DDD »

Mijn opvatting is nu juist dat er in iedere kerkelijke gemeente ruimte moet zijn voor alle rechtzinnige opvattingen. Dat staat natuurlijk haaks op de opvatting van mensen die hun eigen stokpaardjes aan anderen opleggen, of een specifiek kerkverband in stand houden voor een specifieke doelgroep.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door merel »

eilander schreef:
DDD schreef:Je weet dat ik vind dat mensen hun kerkverband in zijn algemeenheid niet behoren te verlaten, maar ik spreek geen oordeel uit over individuele gevallen. Het is lang niet altijd helder wie de zonde draagt, en dat is ook helemaal niet aan mij.
Ik begrijp je punt, hoewel ik ook zie dat sommige mensen naar de letter lid van een kerkverband blijven, maar in de geest al lang niet meer. Soms lees ik uitingen van jou die hierop duiden. En daar heb ik veel grotere moeite mee.
Waarom heb jij daar moeite mee?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Je weet dat ik vind dat mensen hun kerkverband in zijn algemeenheid niet behoren te verlaten, maar ik spreek geen oordeel uit over individuele gevallen. Het is lang niet altijd helder wie de zonde draagt, en dat is ook helemaal niet aan mij.
Ik begrijp je punt, hoewel ik ook zie dat sommige mensen naar de letter lid van een kerkverband blijven, maar in de geest al lang niet meer. Soms lees ik uitingen van jou die hierop duiden. En daar heb ik veel grotere moeite mee.
Waarom heb jij daar moeite mee?
Eenheid in naam is geen echte eenheid. De ware eenheid zit van binnen.
En dan heb ik het niet over stokpaardjes aan anderen opleggen, ik begrijp niet hoe DDD op dat idee komt.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Je weet dat ik vind dat mensen hun kerkverband in zijn algemeenheid niet behoren te verlaten, maar ik spreek geen oordeel uit over individuele gevallen. Het is lang niet altijd helder wie de zonde draagt, en dat is ook helemaal niet aan mij.
Ik begrijp je punt, hoewel ik ook zie dat sommige mensen naar de letter lid van een kerkverband blijven, maar in de geest al lang niet meer. Soms lees ik uitingen van jou die hierop duiden. En daar heb ik veel grotere moeite mee.
Waarom heb jij daar moeite mee?
Eenheid in naam is geen echte eenheid. De ware eenheid zit van binnen.
En dan heb ik het niet over stokpaardjes aan anderen opleggen, ik begrijp niet hoe DDD op dat idee komt.
De eenheid van het geloof zit voor mij in de geloofsbelijdenis van Nicea. Jij en ik zijn beiden lid van de PKN, maar hebben een totaal andere achtergrond. Jij komt van oorsprong uit GGIN? en jouw vrouw waarschijnlijk ook uit een behoudende kerk. Ik kom uit een(midden) CGK en mijn man uit een RKK. Dat maakt onze insteek op veel vlakken totaal anders. Toch delen wij beiden dezelfde geloofsbelijdenis. Is dat niet waar het om gaat? Het mooie van de PKN is m.i. dat er zoveel verschillende gelovigen zijn en men hierover met elkaar in gesprek gaat. Achteraf gezien heeft mijn dat in de CGK gestoord. Daar had je in feite 1 waarheid waar je je aan moest conformeren.
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door HersteldHervormd »

@ Merel

Zit je man nog steeds in de RKK? Dat lijkt er namelijk op met de zin dat jullie tóch dezelfde geloofsvisie hebben.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:@ Merel

Zit je man nog steeds in de RKK? Dat lijkt er namelijk op met de zin dat jullie tóch dezelfde geloofsvisie hebben.
Nee, niet meer. Hij heeft 10 jaar geleden belijdenis gedaan van zijn geloof. Ik merk echter als ik met mijn schoonmoeder praat over het geloof dat er ook veel overeenkomsten zijn. Natuurlijk zijn er verschillen en soms ook grote verschillen, maar dat bemerk ik hier op dit forum ook. @Eilander en ik zijn lid van dezelfde kerk, maar zien veel zaken anders. @DDD is lid van een behoudender kerk, maar is progressiever dan ik in veel opzichten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat is wel een supergoed idee. Dat is ook leuk, en dat zal bij niemand op bezwaren stuiten. Maar dan moet een dominee wel woordvast zijn in zijn preek. Bij een leesdienst is het al makkelijker.
Ik zie het op de site van GG Kampen ook. Mooi initiatief, om betrokkenheid bij thuiszittende kinderen te vergroten.
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Diensten voor kinderen/jongeren in Coronatijd

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Dat is wel een supergoed idee. Dat is ook leuk, en dat zal bij niemand op bezwaren stuiten. Maar dan moet een dominee wel woordvast zijn in zijn preek. Bij een leesdienst is het al makkelijker.
Ik zie het op de site van GG Kampen ook. Mooi initiatief, om betrokkenheid bij thuiszittende kinderen te vergroten.
En als je dan de bingo vol hebt, mag je een loksnoepje pakken? :)
Plaats reactie