Hoe was je zondag?

DDD

Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor DDD » 29 Dec 2020, 01:03

Dat begrijp ik ook. Maar slechte inlegkunde doet aan het belang van goede inlegkunde niet af, mijns inziens. Ik begrijp dat het een besmet woord is, dat altijd in negatieve zin wordt gebruikt. Maar dat is mijns inziens niet terecht.

Mistig

Berichtdoor Mistig » 29 Dec 2020, 02:03

Zita schreef:
Tiberius schreef:Kortom: aan inlegkunde geen gebrek deze kerstdagen.

Tja, een van de vorige predikanten uit mijn gemeente was er trots op dat hij veertig jaar lang op eerste Kerstdag gepreekt had uit Lukas 2. Ik kan mij zomaar voorstellen hoe je dan tot inlegkunde komt als je niet een keer of tien dezelfde preek wilt houden.

Mijn huidige predikant preekt ook elke kerst over de herders. Al 20 jaar lang. En ook hij gaat er vanuit dat de herders zoekende zielen waren. Ik kan er niet aan wennen, aan die gedachte.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)

Jantje

Berichtdoor Jantje » 29 Dec 2020, 02:15

Mistig schreef:
Zita schreef:

Tja, een van de vorige predikanten uit mijn gemeente was er trots op dat hij veertig jaar lang op eerste Kerstdag gepreekt had uit Lukas 2. Ik kan mij zomaar voorstellen hoe je dan tot inlegkunde komt als je niet een keer of tien dezelfde preek wilt houden.

Mijn huidige predikant preekt ook elke kerst over de herders. Al 20 jaar lang. En ook hij gaat er vanuit dat de herders zoekende zielen waren. Ik kan er niet aan wennen, aan die gedachte.

18 jaar.
De eerste 2 jaar mag je er niet bij optellen. Toen was het nog een stichtelijk woord. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje

CvdW

Berichtdoor CvdW » 29 Dec 2020, 08:05

Anders zou hun een Zaligmaker verkondigd worden, waar zij geen behoefte aan hadden.

Er ligt dus een behoefte bij de mens ten grondslag?

Framboos

Berichtdoor Framboos » 29 Dec 2020, 08:22

Verbazingwekkend hoe er over preken gesproken wordt. Refofantasie, er wordt iets in de mens gelegd, enz. Zijn jullie niet bang de vogels te zijn, die het zaad van Gods Woord aan het wegpikken zijn? De zegen van de kerstpreken teniet aan het doen zijn?

Overigens nog meer verbazing als ik bedenk dat een preek op deze manier gefileerd mag worden, terwijl over de toespraak van de koning geen kwaad woord gezegd mag worden..

Framboos

Berichtdoor Framboos » 29 Dec 2020, 08:22

CvdW schreef:Anders zou hun een Zaligmaker verkondigd worden, waar zij geen behoefte aan hadden.

Er ligt dus een behoefte bij de mens ten grondslag?

We gaan de rotonde weer op...

Mistig

Berichtdoor Mistig » 29 Dec 2020, 10:01

Jantje schreef:
Mistig schreef:
Zita schreef:

18 jaar.
De eerste 2 jaar mag je er niet bij optellen. Toen was het nog een stichtelijk woord. :slurp

Dit was in elk geval zijn 19e kerst als predikant...
Dus als we op de komma nauwkeurig gaan zitten, dan maak ik van 18 wel 19.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)

Ouderling

Berichtdoor Ouderling » 29 Dec 2020, 10:28

Zonder aan inlegkunde te doen denk ik dat je kunt stellen dat de herders niets meer verwachtten, anders hadden ze niet hoeven vrezen toen de Heere tot hen ging spreken.
Daarna werd er gesproken: Vrees niet... hadden ze wat anders verwacht? Ja, want anders hoefden ze zich niet te verwonderen.
Ook kun je stellen dat herders persoonlijk een Zaligmaker (die verlost van het grootste kwaad en brengt tot het hoogste goed) nodig hadden, want anders had er niet gesproken hoeven te worden: heden verkondig ik u!....heel persoonlijk. Wat moeten ze anders met een Zaligmaker doen?

Bertiel

Berichtdoor Bertiel » 29 Dec 2020, 10:33

Tegen Zacharias werd ook gezegd vrees niet, en daarvan was in het vers ervoor toch wel een getuigenis gegeven.

J.C. Philpot

Berichtdoor J.C. Philpot » 29 Dec 2020, 10:43

Ouderling schreef:Zonder aan inlegkunde te doen denk ik dat je kunt stellen dat de herders niets meer verwachtten, anders hadden ze niet hoeven vrezen toen de Heere tot hen ging spreken.
Daarna werd er gesproken: Vrees niet... hadden ze wat anders verwacht? Ja, want anders hoefden ze zich niet te verwonderen.

Ik zie op meerdere plaatsen in de schrift, dat zondige mensen die een engel ontmoeten vrezen. In Lucas 2 staat de reden daarvan ook vermeld: en de heerlijkheid des Heeren omscheen hen, en zij vreesden met grote vrees. Als een mens met de heerlijkheid des Heeren (Shekinah) geconfronteerd word, kan hij niet anders dan vrezen. In 2 Kronieken 7:2 lezen we: En de priesters konden niet ingaan in het huis des HEEREN; want de heerlijkheid des HEEREN had het huis des HEEREN vervuld.

Ook de apostel Johannes (de apostel dien Jezus liefhad) viel als dood aan de voeten van Christus neder:

Openbaringen 1 - En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij legde Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet;

Van Johannes kunnen we ook niet zeggen dat hij niets meer verwachtte.

Dat de herders vreesden zegt daarom niet direct iets de herders zelf (behalve dat ze net als wij zondige en sterfelijke mensen zijn), maar met name over de Heerlijkheid des Heeren.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 Dec 2020, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing; he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him.
George Whitefield

Ouderling

Berichtdoor Ouderling » 29 Dec 2020, 10:48

Bertiel schreef:Tegen Zacharias werd ook gezegd vrees niet, en daarvan was in het vers ervoor toch wel een getuigenis gegeven.

Klopt, ook daar gaat het over iets wat Zacharias niet meer verwachtte, hoewel niet over de Zaligmaker Zelf.
En ja, Zacharias was zeker een kind van God.

Ouderling

Berichtdoor Ouderling » 29 Dec 2020, 10:52

J.C. Philpot schreef:
Ouderling schreef:Zonder aan inlegkunde te doen denk ik dat je kunt stellen dat de herders niets meer verwachtten, anders hadden ze niet hoeven vrezen toen de Heere tot hen ging spreken.

Ik zie op meerdere plaatsen in de schrift, dat zondige mensen die een engel ontmoeten vrezen. In Lucas 2 staat de reden daarvan ook vermeld: en de heerlijkheid des Heeren omscheen hen, en zij vreesden met grote vrees. Als een mens met de heerlijkheid des Heeren (Shekinah) geconfronteerd word, kan hij niet anders dan vrezen.

Ook de apostel Johannes (de apostel dien Jezus liefhad) viel als dood aan de voeten van Christus neder:

Openbaringen 1 - En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; en Hij legde Zijn rechterhand op mij, zeggende tot mij: Vrees niet;

Dat de herders vreesden zegt daarom niet direct iets de herders zelf (behalve dat ze net als wij zondige en sterfelijke mensen zijn), maar met name over de Heerlijkheid des Heeren.

Zeker ook waar. Geheel eens.
Maar als ze er op gerekend hadden, waren ze niet gewoon aan het werk, en was het niet tot verwondering wat er gesproken werd ondanks hun vrees.

Forummer

Berichtdoor Forummer » 29 Dec 2020, 10:56

DDD schreef:Maar het gaat er in preken niet alleen om dat je de bijbel uitlegt. Dat moet deugdelijk en volgens de juiste methoden gebeuren. Maar je moet er ook iets van jezelf inleggen, om daarmee het woord uit het verleden in de huidige tijd te laten klinken. Daar zit als het goed is altijd een duidelijk herkenbaar subjectief element in. Als dat subjectieve element onduidelijk is, is dat gevaarlijk, omdat de dominee dan zijn eigen mening natuurlijk net zo goed geeft, maar dan omfloerst en niet duidelijk herkenbaar.

En dan zal ik nooit zeggen: alléén inlegkunde. Maar naast de sola's van de reformatie zijn er heus nog andere belangrijke dingen. En met inlegkunde, mits gereformeerd en door de heilige Geest geleid, is niet zoveel mis, naar mijn voorlopig idee. Het probleem ontstaat pas bij die dominees die steeds fantasierijker aan inlegkunde doen, en daarbij de uitlegkunde veronachtzamen.

Ik vind inlegkunde altijd gevaarlijk. Juist omdat een predikant Gods Woord uitlegt, en vaak zelfs gezien wordt als Gods stem, moet daar geen fantasierijke uitleg vermomd als waarheid aan te pas komen. Het geeft zoveel verwarring. Dat merk ik in mijn persoonlijke leven ook zo duidelijk.

Omdat een predikant deze functie heeft, zou je er blind vanuit moeten kunnen gaan dat hij de Waarheid spreekt. Ik besef heus wel dat het ook mensen zijn, en wel eens een fout kunnen maken. Maar als alles goed is, lijkt me dat de predikant daarop gewezen mag worden en dat hij er dan op terug komt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant

Forummer

Berichtdoor Forummer » 29 Dec 2020, 10:59

Ouderling schreef:
J.C. Philpot schreef:

Ik zie op meerdere plaatsen in de schrift, dat zondige mensen die een engel ontmoeten vrezen. In Lucas 2 staat de reden daarvan ook vermeld: en de heerlijkheid des Heeren omscheen hen, en zij vreesden met grote vrees. Als een mens met de heerlijkheid des Heeren (Shekinah) geconfronteerd word, kan hij niet anders dan vrezen.

Zeker ook waar. Geheel eens.
Maar als ze er op gerekend hadden, waren ze niet gewoon aan het werk, en was het niet tot verwondering wat er gesproken werd ondanks hun vrees.

Volgens onze reformatorische, ingekaderde leer bezien, is dat een logische gedachtegang. Toch zou het daarmee juist wel eens inlegkunde kunnen zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant

J.C. Philpot

Berichtdoor J.C. Philpot » 29 Dec 2020, 11:03

Forummer schreef:
Ouderling schreef:Maar als ze er op gerekend hadden, waren ze niet gewoon aan het werk, en was het niet tot verwondering wat er gesproken werd ondanks hun vrees.

Volgens onze reformatorische, ingekaderde leer bezien, is dat een logische gedachtegang. Toch zou het daarmee juist wel eens inlegkunde kunnen zijn.

Toch ontkom je in de prediking niet aan het trekken van conclusies, en het persoonlijk toepassen daarvan. En uiteraard moeten die conclusies kloppen met het geheel van de schrift.

Als er geen conclusies meer getrokken mogen worden vanuit de tekst, dan blijft alleen het voorlezen van het bijbelgedeelte over.
Man is nothing; he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him.
George Whitefield

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”