samanthi schreef:huisman schreef:samanthi schreef:Dat staat er niet, er waren herders die aan het werk waren, ze hielden de nachtwacht over hun kudde, er staat niets over bekommering.
Er staat wel wat meer over deze herders natuurlijk. B.v.
1. Wie zij zagen
2. Wat zij hoorden
3. Wat ze met het gehoorde doen.
Verder mag je ook overdenken waarom deze herders op dit moment deze boodschap krijgen . De engelen hadden vanuit de Hemel een specifiek adres gekregen waar ze deze Boodschap moesten gaan brengen.
Ik ga niet in op hun gesteldheid op dat moment maar wij kunnen de Bijbel ook te plat lezen alsof het een roman zou zijn. Elk woord in de Bijbel doet er toe!
Je begrijpt toch wel dat het over de tijd voordat de engelen kwamen.
Natuurlijk begrijp ik dat. Hier uit Dächsel (Bijbelverklaring)
Dächsel schreef:De geboorte van deze Koning staat in verband met de aard van Zijn heerschappij. Wie zijn de onderdanen van het Godsrijk? Armen van geest, die Hij rijk maakt, verbrokenen van hart, die Hij geneest, hongerigen, die Hij verzadigen wil. Het Kerstevangelie wordt het eerst aan geringe herders verkondigd. Al bij de eerste verschijning van het licht voor allen is op de behoefte van enkelen gerekend. Wel deelt de gewijde geschiedenis niets van het verlangen van de herders naar de Messias, of van de heilige stemming van hun gemoed bij de verschijning van de engelen mee, maar het eerste blijkt voldoende uit de haast waarmee zij meteen naar Bethlehem snellen en het andere mogen wij veilig veronderstellen; oren die slechts voor de lokstemmen van de zonde waren ontsloten waren onvatbaar om de tonen van een hogere wereld te vernemen. Daarom komt niet tot trotse schriftgeleerden maar tot hen, eenvoudigen en geringen, de blijmare: "U is de Christus geboren. " Vernederends was hierin voor de Heere niet het minste; immers de grondwet van Zijn rijk, Zijn verschijning predikt het ons, was nederigheid en zelfverloochening. Hij zelf kwam niet om gediend te worden, maar om te dienen en was meer dan Hij scheen, terwijl de wereld die Hij zal overwinnen, meer schijnt dan zij is. En het doel van Zijn komst, vereniging tussen hemel en aarde, hoe treffend wordt het ons afgespiegeld door de vreugde van de hemelingen. Hij verschijnt om de hemel op de aarde te brengen en de aarde met de hemel te verzoenen. Daarom reiken de engelen als het ware aan de zondige mensheid de hand, omdat Hij geboren is, die ons gevallen geslacht weer tot Engelen reinheid en Engelen zaligheid opvoeren zal. Zoals het licht in de nacht van Bethlehem verschijnt, zo wordt Hij zelf een licht in de nacht, die onkunde, zonde en dood op aarde deed dalen! Wat een heerlijke overeenstemming dan tussen het begin, de voortgang en het besluit van Zijn leven! Wacht een kruis Hem aan het einde van de baan, een kribbe is Hem al bij het begin bereid. Omringen later vissers en tollenaars Zijn stappen, eenvoudige herders zijn Zijn eerste vereerders. Mist Hij later wat vossen en vogels bezitten, een plaats om het moede hoofd op neer te leggen, al bij Zijn vleeswording wordt Hem een rustige slaapplaats ontzegd. Onbekend is Hij bij de wereld in de eerste nacht, maar ook versmaad door haar dienaren al de volgende dagen en nachten van Zijn levens. En daarentegen - engelen te Bethlehem, maar ook engelen in Jozefs hof; vreugde bij zijn komst, maar ook blijdschap van het geloof bij Zijn hemelvaart in de harten van de Zijnen; stille verborgen grootheid aan het begin, zowel als aan het einde van Zijn verschijning op aarde. Voorwaar, als overeenstemming het hoogste kenmerk van de waarheid is, hier wordt het buiten twijfel gevonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.