Hoe was je zondag?

huisman

Re: Hoe was je zondag?

Berichtdoor huisman » 28 Dec 2020, 21:01

samanthi schreef:
Ad Anker schreef:Herders zijn toch bekommerden?

Dat staat er niet, er waren herders die aan het werk waren, ze hielden de nachtwacht over hun kudde, er staat niets over bekommering.

Er staat wel wat meer over deze herders natuurlijk. B.v.

1. Wie zij zagen
2. Wat zij hoorden
3. Wat ze met het gehoorde doen.

Verder mag je ook overdenken waarom deze herders op dit moment deze boodschap krijgen . De engelen hadden vanuit de Hemel een specifiek adres gekregen waar ze deze Boodschap moesten gaan brengen.

Ik ga niet in op hun gesteldheid op dat moment maar wij kunnen de Bijbel ook te plat lezen alsof het een roman zou zijn. Elk woord in de Bijbel doet er toe!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.

Hoopvol

Berichtdoor Hoopvol » 28 Dec 2020, 21:05

Erskinees schreef:@Hoopvol: het staat er inderdaad niet letterlijk. Matthew Henry gaat er ook vanuit dat ze zongen. John Gill ook. Calvijn spreekt over lofprijzing. Het komt dus niet uit de RKK, maar is een gereformeerde gedachte.

Helaas kan ik het stuk niet meer voor de geest halen maar de RK kerk zou deze visie voor de reformatie al ontwikkeld hebben. Volgens dat artikel althans.

Erskinees

Berichtdoor Erskinees » 28 Dec 2020, 21:08

Ook Spurgeon gaat er vanuit dat ze gezongen hebben. We zullen nooit helemaal zeker weten of ze gezongen hebben omdat de Schrift die info niet geeft. Wel weten we uit Job en Openbaringen wel dat ze kúnnen zingen. De gedachte dat er ook hier gezongen is, is dus niet vreemd.

samanthi

Berichtdoor samanthi » 28 Dec 2020, 21:09

margrietha schreef:
Hoopvol schreef:
BJD schreef:Gisteravond stelde ds G.J. Baan in zijn preek dat de herders vermoedelijk helemaal niet verwachtend waren. Immers bij alle anderen, zoals Anna, Simeon etc staat het er bij.

Laat ik voorop stellen dat het een mooie preek was. Maar wat mij opviel was dat hij ook stelde dat de engelen gezongen hebben. Dit staat niet in de Bijbel. Ik meen gelezen te hebben dat deze visie uit de Rooms Katholieke kerk vandaan komt. Heel zeker weet ik het niet. Is er iemand die dit weet?

Verleden jaar hoorde ik in een preek van ds Huijser dat de engelen idd niet gezongen hebben maar dat het meer gezien moet worden als scanderen zoals in een leger

Loven prijzen met woorden, of het noemen, opzeggen er zijn verschillende manieren om het aan te duiden, ik stel me voor dat het heel mooi klonk... juichend lovend de Heere God, misschien bijna zingend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?

Maanenschijn

Berichtdoor Maanenschijn » 28 Dec 2020, 22:02

Terri schreef:Persoonlijk vind ik de gedachte van hun zeer belangrijke rol om de kudde te weiden, welke gebruikt werden als offerlam, heel aannemelijk.
Vandaar dat zij als eerste het bericht kregen.

Deze gedacht heb ik deze kerst ook verschillende keren horen langskomen. Dat is voor mij dan juist weer een groot vraagteken. Het is voor mij helemaal niet aannemelijk dat de kudde juist voor de tempeldienst bedoeld was. Schapen werden en worden ook veel voor gebruikelijke consumptie gehouden. Dat deze bedoeld waren voor de tempeldienst staat nergens. Een predikant gisteren beweerde zelfs dat het schapen zonder een enkel gebrek waren. Dat is volgens mij volstrekte inlegkunde.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.

Tiberius
Moderator

Berichtdoor Tiberius » 28 Dec 2020, 22:09

Kortom: aan inlegkunde geen gebrek deze kerstdagen.

samanthi

Berichtdoor samanthi » 28 Dec 2020, 22:20

huisman schreef:
samanthi schreef:
Ad Anker schreef:Herders zijn toch bekommerden?

Dat staat er niet, er waren herders die aan het werk waren, ze hielden de nachtwacht over hun kudde, er staat niets over bekommering.

1. Wie zij zagen
2. Wat zij hoorden

Verder mag je ook overdenken waarom deze herders op dit moment deze boodschap krijgen . De engelen hadden vanuit de Hemel een specifiek adres gekregen waar ze deze Boodschap moesten gaan brengen.

Ik ga niet in op hun gesteldheid op dat moment maar wij kunnen de Bijbel ook te plat lezen alsof het een roman zou zijn. Elk woord in de Bijbel doet er toe!

Je begrijpt toch wel dat het over de tijd voordat de engelen kwamen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?

Zita
Moderator

Berichtdoor Zita » 28 Dec 2020, 22:22

Tiberius schreef:Kortom: aan inlegkunde geen gebrek deze kerstdagen.

Tja, een van de vorige predikanten uit mijn gemeente was er trots op dat hij veertig jaar lang op eerste Kerstdag gepreekt had uit Lukas 2. Ik kan mij zomaar voorstellen hoe je dan tot inlegkunde komt als je niet een keer of tien dezelfde preek wilt houden.

Herman

Berichtdoor Herman » 28 Dec 2020, 22:24

Onder druk van de publieke opinie lijkt een ander tekstgedeelte dan Lukas 2 bijna onmogelijk. En we hebben al zo'n dunne bijbel.

huisman

Berichtdoor huisman » 28 Dec 2020, 22:35

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef:Dat staat er niet, er waren herders die aan het werk waren, ze hielden de nachtwacht over hun kudde, er staat niets over bekommering.

1. Wie zij zagen
2. Wat zij hoorden

Je begrijpt toch wel dat het over de tijd voordat de engelen kwamen.

Natuurlijk begrijp ik dat. Hier uit Dächsel (Bijbelverklaring)

Dächsel schreef:De geboorte van deze Koning staat in verband met de aard van Zijn heerschappij. Wie zijn de onderdanen van het Godsrijk? Armen van geest, die Hij rijk maakt, verbrokenen van hart, die Hij geneest, hongerigen, die Hij verzadigen wil. Het Kerstevangelie wordt het eerst aan geringe herders verkondigd. Al bij de eerste verschijning van het licht voor allen is op de behoefte van enkelen gerekend. Wel deelt de gewijde geschiedenis niets van het verlangen van de herders naar de Messias, of van de heilige stemming van hun gemoed bij de verschijning van de engelen mee, maar het eerste blijkt voldoende uit de haast waarmee zij meteen naar Bethlehem snellen en het andere mogen wij veilig veronderstellen; oren die slechts voor de lokstemmen van de zonde waren ontsloten waren onvatbaar om de tonen van een hogere wereld te vernemen. Daarom komt niet tot trotse schriftgeleerden maar tot hen, eenvoudigen en geringen, de blijmare: "U is de Christus geboren. " Vernederends was hierin voor de Heere niet het minste; immers de grondwet van Zijn rijk, Zijn verschijning predikt het ons, was nederigheid en zelfverloochening. Hij zelf kwam niet om gediend te worden, maar om te dienen en was meer dan Hij scheen, terwijl de wereld die Hij zal overwinnen, meer schijnt dan zij is. En het doel van Zijn komst, vereniging tussen hemel en aarde, hoe treffend wordt het ons afgespiegeld door de vreugde van de hemelingen. Hij verschijnt om de hemel op de aarde te brengen en de aarde met de hemel te verzoenen. Daarom reiken de engelen als het ware aan de zondige mensheid de hand, omdat Hij geboren is, die ons gevallen geslacht weer tot Engelen reinheid en Engelen zaligheid opvoeren zal. Zoals het licht in de nacht van Bethlehem verschijnt, zo wordt Hij zelf een licht in de nacht, die onkunde, zonde en dood op aarde deed dalen! Wat een heerlijke overeenstemming dan tussen het begin, de voortgang en het besluit van Zijn leven! Wacht een kruis Hem aan het einde van de baan, een kribbe is Hem al bij het begin bereid. Omringen later vissers en tollenaars Zijn stappen, eenvoudige herders zijn Zijn eerste vereerders. Mist Hij later wat vossen en vogels bezitten, een plaats om het moede hoofd op neer te leggen, al bij Zijn vleeswording wordt Hem een rustige slaapplaats ontzegd. Onbekend is Hij bij de wereld in de eerste nacht, maar ook versmaad door haar dienaren al de volgende dagen en nachten van Zijn levens. En daarentegen - engelen te Bethlehem, maar ook engelen in Jozefs hof; vreugde bij zijn komst, maar ook blijdschap van het geloof bij Zijn hemelvaart in de harten van de Zijnen; stille verborgen grootheid aan het begin, zowel als aan het einde van Zijn verschijning op aarde. Voorwaar, als overeenstemming het hoogste kenmerk van de waarheid is, hier wordt het buiten twijfel gevonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.

Nasrani

Berichtdoor Nasrani » 28 Dec 2020, 23:05

Terri schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=12563

Hier is uitgebreid gedacht over de rol/positie e.d. van de herders
Persoonlijk vind ik de gedachte van hun zeer belangrijke rol om de kudde te weiden, welke gebruikt werden als offerlam, heel aannemelijk.
Vandaar dat zij als eerste het bericht kregen.

Vorige jaar stond daarover ook een mooi artikel in het RD. Afgelopen week is er hier op RF ook een filmpje gedeeld waarin dit naar voren komt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.

Jantje

Berichtdoor Jantje » 28 Dec 2020, 23:35

Tiberius schreef:Kortom: aan inlegkunde geen gebrek deze kerstdagen.

Ik heb niet één keer iets gemerkt van inlegkunde.

Maar ja... Wij hadden bijna alleen maar leespreken van Prekenweb. Eerste Kerst kwam ds. Baaijens 's middags. Maar die bleef heel dicht bij zijn tekst. Dus ook toen was er geen inlegkunde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje

DDD

Berichtdoor DDD » 28 Dec 2020, 23:51

Ik vraag me af of een goede preek kan zonder inlegkunde. Ik zou wel eens willen weten wat precies het bezwaar is tegen inlegkunde.

Tiberius
Moderator

Berichtdoor Tiberius » 28 Dec 2020, 23:59

Heb je daar bezwaar tegen dan?

Ouderling

Berichtdoor Ouderling » 29 Dec 2020, 00:03

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
BJD schreef:Gisteravond stelde ds G.J. Baan in zijn preek dat de herders vermoedelijk helemaal niet verwachtend waren. Immers bij alle anderen, zoals Anna, Simeon etc staat het er bij.

Inderdaad. Ik denk dat dit zeer aannemelijk is.

Waarom denk je dat?
Omdat er nergens staat dat zij verwachtend waren.

Dat is de reden niet..
Toen een groot licht hen omscheen, vreesden zij met grote vreze...zij rekenden er dus helemaal niet op en verwachtten het niet.
Zo heb ik het ds Moerkerken horen uitleggen.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”