Oversterfte..... Wat is dat?

Plaats reactie
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Oversterfte..... Wat is dat?

Bericht door Wim Anker »

"Oversterfte" is een woord wat veel wordt gebruikt. Maar wat is het eigenlijk en wat zegt het cijfer?

Oversterfte an sich bestaat, uiteraard, niet. Er sterft niemand die niet ooit is geboren en er wordt niemand geboren die ook niet sterven zal.
Bedoeld wordt, denk ik, een afwijking van de prognose naar boven (oversterfte) of naar beneden (onder sterfte). De "prognose" is een soort van langjarig gemiddelde. (volgens mij, tenminste, zo interpreteer ik het). Oversterfte wordt daarom, noodzakelijk, gevolgd door onder sterfte o.b.v. het langjarige gemiddelde. Wat telt is de periode tussen deze boven- en onder sterfte.

vb1 Iemand van 83 die, i.p.v. volgende week aan ouderdom, deze week aan(lees: met) corona overlijdt geeft deze week een oversterfte van 1 wat volgende week, met een onder sterfte van 1, wordt gecorrigeerd.
vb2 Een kind wat deze week overlijd geeft deze week een oversterfte van 1 wat, over ongeveer 80 jaar, met een onder sterfte van 1 wordt verdisconteerd.
De totale oversterfte in deze week is 2. vb1 telt net zo zwaar als vb2.

Dit - gechargeerde - voorbeeld geeft aan dat er beter gekeken kan worden naar het verlies in levensjaren en dat ziekten daarop beoordeeld moeten worden.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Oversterfte..... Wat is dat?

Bericht door Piet Puk »

Wim Anker schreef:"Oversterfte" is een woord wat veel wordt gebruikt. Maar wat is het eigenlijk en wat zegt het cijfer?

Oversterfte an sich bestaat, uiteraard, niet. Er sterft niemand die niet ooit is geboren en er wordt niemand geboren die ook niet sterven zal.
Bedoeld wordt, denk ik, een afwijking van de prognose naar boven (oversterfte) of naar beneden (onder sterfte). De "prognose" is een soort van langjarig gemiddelde. (volgens mij, tenminste, zo interpreteer ik het). Oversterfte wordt daarom, noodzakelijk, gevolgd door onder sterfte o.b.v. het langjarige gemiddelde. Wat telt is de periode tussen deze boven- en onder sterfte.

vb1 Iemand van 83 die, i.p.v. volgende week aan ouderdom, deze week aan(lees: met) corona overlijdt geeft deze week een oversterfte van 1 wat volgende week, met een onder sterfte van 1, wordt gecorrigeerd.
vb2 Een kind wat deze week overlijd geeft deze week een oversterfte van 1 wat, over ongeveer 80 jaar, met een onder sterfte van 1 wordt verdisconteerd.
De totale oversterfte in deze week is 2. vb1 telt net zo zwaar als vb2.

Dit - gechargeerde - voorbeeld geeft aan dat er beter gekeken kan worden naar het verlies in levensjaren en dat ziekten daarop beoordeeld moeten worden.
Je vraagt wat oversterfte is en je geeft zelf het antwoord. Begrijp ik dat het topic weer dicht kan dus? :?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Oversterfte..... Wat is dat?

Bericht door Wim Anker »

Piet Puk schreef:
Wim Anker schreef:"Oversterfte" is een woord wat veel wordt gebruikt. Maar wat is het eigenlijk en wat zegt het cijfer?

Oversterfte an sich bestaat, uiteraard, niet. Er sterft niemand die niet ooit is geboren en er wordt niemand geboren die ook niet sterven zal.
Bedoeld wordt, denk ik, een afwijking van de prognose naar boven (oversterfte) of naar beneden (onder sterfte). De "prognose" is een soort van langjarig gemiddelde. (volgens mij, tenminste, zo interpreteer ik het). Oversterfte wordt daarom, noodzakelijk, gevolgd door onder sterfte o.b.v. het langjarige gemiddelde. Wat telt is de periode tussen deze boven- en onder sterfte.

vb1 Iemand van 83 die, i.p.v. volgende week aan ouderdom, deze week aan(lees: met) corona overlijdt geeft deze week een oversterfte van 1 wat volgende week, met een onder sterfte van 1, wordt gecorrigeerd.
vb2 Een kind wat deze week overlijd geeft deze week een oversterfte van 1 wat, over ongeveer 80 jaar, met een onder sterfte van 1 wordt verdisconteerd.
De totale oversterfte in deze week is 2. vb1 telt net zo zwaar als vb2.

Dit - gechargeerde - voorbeeld geeft aan dat er beter gekeken kan worden naar het verlies in levensjaren en dat ziekten daarop beoordeeld moeten worden.
Je vraagt wat oversterfte is en je geeft zelf het antwoord. Begrijp ik dat het topic weer dicht kan dus? :?
Neeheee!

Ik vraag wat oversterfte is en geef de gedachten weer die ik erover heb. Graag laat ik mij hierin corrigeren om te begrijpen waarom het cijfer zo prominent aanwezig is. Dat impliceert namelijk dat mijn gedachten niet juist zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Oversterfte..... Wat is dat?

Bericht door Ambtenaar »

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/48 ... teeds-hoog

Hier vind je een uitleg. Oversterfte heeft betrekking op het aantal sterftes boven het aantal verwachte sterftes.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Oversterfte..... Wat is dat?

Bericht door parsifal »

Oversterfte als een enkel nummer kan misleidend zijn. Vaak werkt een zogenaamde wet van grote aantallen wel en valt de misleiding wel mee. Het is altijd goed om te kijken of de oversterfte (als percentage van verwachte sterfte) vooral in bepaalde leeftijdsgroepen of bijvoorbeeld alleen door mannen wordt veroorzaakt. Dit kan sowieso heel informatief zijn. 100 extra doden in Nederland zal niet opvallen in de statistieken 100 extra doden in de leeftijdsgroep onder de 40 is behoorlijk ernstig en als het niet duidelijk een bepaalde oorzaak heeft, dan kun je toch beter maar naar een oorzaak gaan zoeken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie