Hervormingsdag 2020

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef:
J.C. Philpot schreef: Wat word hier precies bedoeld met de "hemelse liturgie"? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen.
Er wordt wat dit betreft ook wel eens verwezen naar de lofprijzingen in het boek Openbaringen.
Ik vind het een mooie gedachte dat de strijdende kerk en de trumferende kerk één zijn in het lofprijzen van het Lam.

Ik zie alleen de link met de eucharistie of het avondmaal nog niet zo. Zou je daar nog wat over kunnen zeggen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Geytenbeekje schreef:
HersteldHervormd schreef:Een van de punten van de nadere reformatie was de heiliging van een christen. Teelinck was in Engeland en zag dat de christenen daar zeer eerbiedig en eenvoudig en daardoor dicht bij de Heere leefden. Toen hij keek naar Nederland zag hij dat de mensen nog vaak een Rooms leven leefde. In Engeland was de reformatie heel anders als hier. De nadruk lag er hier nog niet zo op.

Trouwens, even de lijn doortrekken naar deze tijd. Zou Nederland het meest gereformeerde land zijn wat er op de wereld is? Verhoudingsgewijs uiteraard.
Ik denk dan eerder aan de eilandstaatjes in de Stille Oceaan als Tonga/Nauru
Meen je t echt?
Ja
Nauru niet maar Tonga wel
volgens wikipedia :
Driekwart van de bevolking is protestant (methodistisch), de rest is katholiek of anglicaans.
En je zag op een foto van een kerk in Tonga dat vrouwen een hoed op hadden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: Ja
Nauru niet maar Tonga wel
volgens wikipedia :
Driekwart van de bevolking is protestant (methodistisch), de rest is katholiek of anglicaans.
En je zag op een foto van een kerk in Tonga dat vrouwen een hoed op hadden.
Het Methodisme is over het algemeen in navolging van John Wesley Arminiaans qua soteriologie, en niet Gereformeerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef:
Floppy schreef:
J.C. Philpot schreef: Wat word hier precies bedoeld met de "hemelse liturgie"? Ik weet niet zo goed wat ik me daarbij voor moet stellen.
Er wordt wat dit betreft ook wel eens verwezen naar de lofprijzingen in het boek Openbaringen.
Ik vind het een mooie gedachte dat de strijdende kerk en de trumferende kerk één zijn in het lofprijzen van het Lam.

Ik zie alleen de link met de eucharistie of het avondmaal nog niet zo. Zou je daar nog wat over kunnen zeggen?
Ik kwam een Zoeklicht artikel tegen toen ik hier eens op zocht, de volgende quote eruit legt de link ook, op basis van Openbaringen 19:9:
Zoeklicht schreef:(...)Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade! Er is ook nog een andere toepassing te maken in verband met de maaltijd die wij als Gods Gemeente mogen vieren ter gedachtenis van onze Heiland. Het aanzitten aan de maaltijd des Heren in deze tijd is een voorsmaak van de vreugde die ons te wachten staat bij het deelnemen aan het hémelse bruiloftsmaal. Onze aanbidding zal dan volkomen zijn.(...)
(Hele artikel, ik heb dat overigens niet in zijn geheel gelezen): https://www.zoeklicht.nl/artikelen/de+z ... ing+4_5606

Voor mezelf lees ik in deze stukjes en bijbelgedeelten iets van het nabij zijn van Christus; dat ervaren is bevinding.
Voor wat betreft het "liturgische" aspect las ik van een RK voorman een verwijzing naar Openbaringen 7:10 (En zij riepen met grote stem, zeggende: De zaligheid zij onzen God, Die op den troon zit, en het Lam.). Blijkbaar worden we - volgens hem - geroepen om met dezelfde hartsgesteldheid het Avondmaal te vieren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef: Ik kwam een Zoeklicht artikel tegen toen ik hier eens op zocht, de volgende quote eruit legt de link ook, op basis van Openbaringen 19:9:
Zoeklicht schreef:(...)Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade! Er is ook nog een andere toepassing te maken in verband met de maaltijd die wij als Gods Gemeente mogen vieren ter gedachtenis van onze Heiland. Het aanzitten aan de maaltijd des Heren in deze tijd is een voorsmaak van de vreugde die ons te wachten staat bij het deelnemen aan het hémelse bruiloftsmaal. Onze aanbidding zal dan volkomen zijn.(...)
We hebben ons, naar onze belijdenis, verre te houden van remonstrantse neigingen. Waarom? Omdat dit zo aangenaam voor het vlees lijk:

Citaat:
Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade!

Hier wordt in feite de zaligheid afhankelijk gemaakt van de wil van de mens. En die mens kan dat, zoals hier blijkbaar gedacht wordt, willen of niet willen. Wil de mens niet, dan (dat zeggen ze niet, maar vloeit er wel uit voort) dan staat God machteloos.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef: We hebben ons, naar onze belijdenis, verre te houden van remonstrantse neigingen. Waarom? Omdat dit zo aangenaam voor het vlees lijk:

Citaat:
Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade!

Hier wordt in feite de zaligheid afhankelijk gemaakt van de wil van de mens. En die mens kan dat, zoals hier blijkbaar gedacht wordt, willen of niet willen. Wil de mens niet, dan (dat zeggen ze niet, maar vloeit er wel uit voort) dan staat God machteloos.
Ware bevinding is ook het ervaren dat het niet Gods schuld is dat we verloren gaan, maar dat het geheel te wijten is aan onze eigen onwil.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Floppy schreef: Ik kwam een Zoeklicht artikel tegen toen ik hier eens op zocht, de volgende quote eruit legt de link ook, op basis van Openbaringen 19:9:
Zoeklicht schreef:(...)Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade! Er is ook nog een andere toepassing te maken in verband met de maaltijd die wij als Gods Gemeente mogen vieren ter gedachtenis van onze Heiland. Het aanzitten aan de maaltijd des Heren in deze tijd is een voorsmaak van de vreugde die ons te wachten staat bij het deelnemen aan het hémelse bruiloftsmaal. Onze aanbidding zal dan volkomen zijn.(...)
We hebben ons, naar onze belijdenis, verre te houden van remonstrantse neigingen. Waarom? Omdat dit zo aangenaam voor het vlees lijk:

Citaat:
Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade!

Hier wordt in feite de zaligheid afhankelijk gemaakt van de wil van de mens. En die mens kan dat, zoals hier blijkbaar gedacht wordt, willen of niet willen. Wil de mens niet, dan (dat zeggen ze niet, maar vloeit er wel uit voort) dan staat God machteloos.
Dat lijdelijke kan ook vlees-strelend zijn.
Vooral niet persoonlijke vragen stellen denken ze dan, dan kom ik er mooi van af.
En is leven tot Gods eer alleen voor Gods volk
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Lilian1975 »

Floppy schreef:
-DIA- schreef: We hebben ons, naar onze belijdenis, verre te houden van remonstrantse neigingen. Waarom? Omdat dit zo aangenaam voor het vlees lijk:

Citaat:
Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade!

Hier wordt in feite de zaligheid afhankelijk gemaakt van de wil van de mens. En die mens kan dat, zoals hier blijkbaar gedacht wordt, willen of niet willen. Wil de mens niet, dan (dat zeggen ze niet, maar vloeit er wel uit voort) dan staat God machteloos.
Ware bevinding is ook het ervaren dat het niet Gods schuld is dat we verloren gaan, maar dat het geheel te wijten is aan onze eigen onwil.
@DIA
J a en ook: Woorden van Christus Zelf. Komt allen tot Mij. Die vermoeid en belast zijn. Of "Volg Mij". Maakt Jezus hier de zaligheid afhankelijk van een mens?

NEEN, en dat is het geheim.
In het gaan ontbreekt ons alles en wordt alles afgenomen. En blijft Hij alleen over. Zolang we zelf nog iets menen te kunnen zijn we dan "voldoende" vermoeid en belast? Het is de barmhartige liefde van God dat Hij roept. En wij hebben die roep te gehoorzamen! Alleen in die weg! En in die weg raken we krom gezegd "voldoende" vermoeid en belast. Zodat er een zee van ruimte is voor een gewillige Zaligmaker.
En dan zal Hij je ook niet leeg terugsturen. Want we hebben een God die niet liegen kan. En zou Hij dan stenen voor brood geven?

En dan is het niet de vraag of wij (voldoende)wil hebben. Want we zijn en blijven onwilligen. MAAR dat gebruikt ons arglistig hart ook als excuus om maar niet tot Hem te gaan. . Maar door het niet gaan tot Hem doen we in feite belijdenis dan van onze luiheid en dus ook onwil.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door -DIA- »

Je kon het aan voelen komen. Waar gaat dit heen? En dan is ineens elke moderator weg!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door samanthi »

DIA schreef Hier wordt in feite de zaligheid afhankelijk gemaakt van de wil van de mens. En die mens kan dat, zoals hier blijkbaar gedacht wordt, willen of niet willen. Wil de mens niet, dan (dat zeggen ze niet, maar vloeit er wel uit voort) dan staat God machteloos.
Ik wil nog even benadrukken, heb ik al eerder gedaan, de Heere Jezus huilt, Ik heb u bijeen willen vergaderen, maar gij hebt niet gewild.
Was de Heere Jezus hier dan machteloos?

Zegt de Heere Jezus daar dan dat de zaligheid van de mens afhangt?

Geen van beiden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Ik wil nog even benadrukken, heb ik al eerder gedaan, de Heere Jezus huilt, Ik heb u bijeen willen vergaderen, maar gij hebt niet gewild.
Was de Heere Jezus hier dan machteloos?

Zegt de Heere Jezus daar dan dat de zaligheid van de mens afhangt?

Geen van beiden.
Weet u het? Weet u wat de Heere Jezus zag? Hij zag de verwoesting van stad en tempel. Dat de dode lichamen op de straten zouden liggen enz. vanwege het verwerpen van Hem. Hier was (onbegrijpelijk!) Jezus als het ware in zichzelf bewogen, of bewoog zichzelf, met vreselijke lot dat stad en tempel wachtte. Zie Bijbel, heb tekst niet bij de hand. Kon Jezus wenen om de verworpenen? Naar Zijn menselijke natuur wel. En wilde Hij (onbegrijpelijk!) ook om daarin Zijn uitverkorenen gelijk geworden, vanwege hun zonden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef: Ik wil nog even benadrukken, heb ik al eerder gedaan, de Heere Jezus huilt, Ik heb u bijeen willen vergaderen, maar gij hebt niet gewild.
Was de Heere Jezus hier dan machteloos?

Zegt de Heere Jezus daar dan dat de zaligheid van de mens afhangt?

Geen van beiden.
Weet u het? Weet u wat de Heere Jezus zag? Hij zag de verwoesting van stad en tempel. Dat de dode lichamen op de straten zouden liggen enz. vanwege het verwerpen van Hem. Hier was (onbegrijpelijk!) Jezus als het ware in zichzelf bewogen, of bewoog zichzelf, met vreselijke lot dat stad en tempel wachtte. Zie Bijbel, heb tekst niet bij de hand. Kon Jezus wenen om de verworpenen? Naar Zijn menselijke natuur wel. En wilde Hij (onbegrijpelijk!) ook om daarin Zijn uitverkorenen gelijk geworden, vanwege hun zonden.
37 hJeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en istenigt die tot u gezonden zijn, khoe menigmaal heb Ik 43uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen, en gijlieden 44hebt niet gewild.
h Luk. 13:34. verwijsteksten
i Matth. 21:35, 36. verwijsteksten
k Ps. 17:8; 91:4. verwijsteksten
43 Dat is, uw inwoners.
44 Dat is, gij hebt zulks altijd gezocht te verhinderen, zie vers 13, en nochtans heeft Christus huns ondanks al de Zijnen uit hen vergaderd, Jes. 1:8. Rom. 9:29. verwijsteksten

15 Want alzo zegt de Heere HEERE, de Heilige Israëls: 48Door wederkering en rust zoudt gijlieden 49behouden worden, in stilheid en in 50vertrouwen zou uw sterkte zijn; doch 51gij hebt niet gewild;
48 Dat is, indien gijlieden wederkeerdet, of afstand deedt, te weten van uw goddeloos leven en voornemen van hulp te gaan zoeken in Egypte, in geduldigheid uw zielen bezittende en op God hopende. Zie vers 7. verwijsteksten
49 Of: verlost worden.
50 Te weten op God.
51 Dat is, gij hebt dezen raad niet willen gehoorzamen.


en nog veel meer teksten.
We komen er echt niet mee weg door God de schuld te geven, dat Hij het niet gewild heeft of gedaan heeft.

Nog eens de wedergeboorte gebeurt in ons en zonder ons, maar het geloof dat daar op volgt is een uitgaande daad naar de Heere toe.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef:Je kon het aan voelen komen. Waar gaat dit heen? En dan is ineens elke moderator weg!
Jammer DIA. Ik begin bewust met ja, in mijn reactie. Ja er is zeker s p rake van het gevaar van remostrantisme.Ook bij ons. Maar met dat te benoemen vind je geen zaligheid. Tegelijk probeer ik vanuit de Schrift te laten zien.( met alle gebrek) Wie God is. Wat Hij vraagt van ons. Je gaat daar niet op in. Wat klopt er dan niet aan míjn antwoord. Waarin dwaal ik dan volgens jou? Waarom zou een moderator hierop in moeten grijpen? Ik reageer op een stelling. Niet op jou als persoon.
Ik reageer bewust niet op al je postings. Niet omdat ik het nooit met je eens bent. Meer dan je waarschijnl ij k verwacht. En omdat je je snel aangevallen lijkt te voelen. Doe ik dat dus niet.Via pb in het verleden (jaren geleden al hoor, stokt het ook). Ik vind het moeilijk om de juiste toon te vinden om dit soort reacties te voorkomen. Tegelijkertijd gun ik ieder ook jou gewoon alles. Maar bovenal de vrede van God die alle verstand te bovengaat. Endie vind je niet door alleen zaken te duiden...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Je kon het aan voelen komen. Waar gaat dit heen? En dan is ineens elke moderator weg!
Kijk eens, daar is de moderator weer.
Soms moet je Refoforum gewoon even sluiten. Pak een boek van à Brakel, Fisher, Bunyan, Ryle, Van der Groe, Binning, Guthrie, Avinck en dergelijke mannen erbij en verwonder je over het evenwicht waarmee deze mannen spraken.

De mensen die van het Evangelie een nieuwe wet maken ('je moet geloven', 'zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk', 'we kunnen niets van onszelf, maar God eist het wel van ons', 'probeer je dan eerst maar eens te bekeren') kunnen hier veel van leren.

Net als de mensen die belijden dat een mens er niets aan kan doen, maar leven en spreken alsof God er ook niets aan kan doen, of onvoldoende oog hebben voor de gewilligheid van de Heere Jezus, of de uitverkiezing proberen weg te strepen tegen Gods welmenend aanbod.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Floppy »

Het was ook volstrekt mijn bedoeling niet om dat artikel te promoten; zoals gezegd had ik het zelf niet in zijn geheel gelezen. Het ging me om het geciteerde deel, als onderdeel van een antwoord op JCP's vraag. DIA's zorg, terecht of onterecht, is hier wat mij betreft offtopic.
Plaats reactie